Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja datorkomponenter...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om ni skulle köpa en ny musikdator idag, vilka komponenter skulle ni då välja?

Ska införskaffa en ny burk för runt 10K, men har inte en susning vilka komponenter som passar ihop och vilka som fungerar bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-05 18:59

Ett exempel ur högen:
Moderkort: ECS Nforce4 - A939
CPU: Athlon 64 3000+ -> 4000+ Winchester socket 939
Minne: 1024 MB DDR400
Hårddisk: 2x S-ATA Seagate 200Gb 8Mb cache 7200rpm
Optisk Enhet: Efter behov
Floppy: Vid behov
Nätverk: 10/100/1000 MB Integrerat på moderkortet
Grafikkort: Geforce 6600, PCI-E, 256MB DDR 300/500MHZ TV-ut, DVI-ut
Ljudkort: 6 kanals AC97 Integrerat på moderkortet + ett bra externt.

...pris från 5 -> 10 000, beroende på konfiguration

Jag har hört att det kan strula mycket med amd datorer som används till musik. Men det kanske var förr, inte vet jag. Är inte det minsta uppdaterad kring datorer längre.

Vad tror ni annars om detta system?

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + AcoustiPack

ASUS P4C800-E Deluxe i875P SATA RAID Audio GB-LAN Firewire Socket478

Intel Pentium 4E Prescott 3.2GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket478

Zalman CNPS7000B-Cu inkl. Fanmate2 Intel Socket478 / AMD Socket462/754/939/940

Kingston KHX3200UL/512 HyperX 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR-DIMM PC3200 400MHz CL2 184pin

2st Seagate Barracuda ST3160827AS 7200.7 160Gb 7200rpm 8Mb cache
Standard 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART

NEC ND-3520 Dual-Layer DVD +RW/R

Asus Radeon 9250GE 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

10 676:- från Datorbutiken

Ursprungligen av Lemon:

Ett exempel ur högen:
Moderkort: ECS Nforce4 - A939
CPU: Athlon 64 3000+ -> 4000+ Winchester socket 939
Minne: 1024 MB DDR400
Hårddisk: 2x S-ATA Seagate 200Gb 8Mb cache 7200rpm
Optisk Enhet: Efter behov
Floppy: Vid behov
Nätverk: 10/100/1000 MB Integrerat på moderkortet
Grafikkort: Geforce 6600, PCI-E, 256MB DDR 300/500MHZ TV-ut, DVI-ut
Ljudkort: 6 kanals AC97 Integrerat på moderkortet + ett bra externt.

...pris från 5 -> 10 000, beroende på konfiguration

Datorbutiken säljer inte ECS Nforce4
Så vilket ska man ta istället?
Vad tror du om Asus A8V Deluxe K8T800Pro ?

Spelar det någon roll vilket fabrikat det är på minnet man köper?

Många frågor nu... :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 23:32
Ursprungligen av Hausbendt:

Datorbutiken säljer inte ECS Nforce4
Så vilket ska man ta istället?
Vad tror du om Asus A8V Deluxe K8T800Pro ?

Spelar det någon roll vilket fabrikat det är på minnet man köper?

Många frågor nu... :kaaaka!:

Vi säljer ECS Nforce4
ASUS kort är iofs alltid bra!
Kolla på moderkortstillverkarens sida för information om testade & rekomenderade minnen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 10:33

Hausbendt : Bara skummat igenom ditt system (alltså inte kollat hastigheten på minnen stämmer å samtliga kompabilitetsaspekter osv) men det såg bra ut. Ser ut som du kan utnyttja både 800 Mhz busshastighet och Dual DDR (eftersom du har två minneskretsar). Jag hade personligen köpt en Lite-On brännare istället, men det är helt upp till var och en - så länge den är svart. HD-valet var också bra. Antec Sonata & Zalman-fläktar är en härlig symbios, jag tror du kommer vara väldigt nöjd med den burken.

Ursprungligen av encore:

Hausbendt : Bara skummat igenom ditt system (alltså inte kollat hastigheten på minnen stämmer å samtliga kompabilitetsaspekter osv) men det såg bra ut. Ser ut som du kan utnyttja både 800 Mhz busshastighet och Dual DDR (eftersom du har två minneskretsar). Jag hade personligen köpt en Lite-On brännare istället, men det är helt upp till var och en - så länge den är svart. HD-valet var också bra. Antec Sonata & Zalman-fläktar är en härlig symbios, jag tror du kommer vara väldigt nöjd med den burken.

Varför skulle du personligen välja en Lite on? Är den tystare eller?

och spelar det någon roll om moderkortet har inbyggt ljudkort? tänker då främst på om det kan uppstå konflikter mellan det inbyggda och ens vanliga kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 14:45

Från & med nästa windows version kommer det inte att finnas stöd för Intels processorer!
Det räcker som skäl för mig!

Ursprungligen av Lemon:

Från & med nästa windows version kommer det inte att finnas stöd för Intels processorer!
Det räcker som skäl för mig!

Va, vad är det du säger!

Hur kommer det sig?

Den värsta amd processorn jag hittat på datorbutiken ligger på endast 2.6ghz (Athlon64 S939) medans intel har processorer på runt 3.4ghz, men nu säger ju inte klockfrekvensen allt om en processor, Vilken är snabbast?

"Om ni skulle köpa en ny musikdator idag, vilka komponenter skulle ni då välja?"

Det ska jag (inte just idag.. men om någon vecka?).. och det blir antagligen en powermac g5 dual 1.8 med sallad och dressing

"och spelar det någon roll om moderkortet har inbyggt ljudkort? tänker då främst på om det kan uppstå konflikter mellan det inbyggda och ens vanliga kort."

man brukar kunna stänga av de ljudkorten helt så att de inte ens märks av att de finns där..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-06 18:56

Hausbendt: Jag har ingen koll på NEC-DVD-brännaren så jag kan inte uttala mig om den, men jag läste en DVD-brännar-test på sweclockers.com och hade även hört bra saker om LiteOns brännare genom brorsan. Tydligen tillverkas de i samma fabrik som Plextor och det kan ses som ett gott tecken. Nu äger jag i alla fall en LiteOn 16X LDW-1653 (svart) sedan några veckor tillbaka och är nöjd med den. Främst är det skönt att den rullar på lågt varvtal när man spelar musik-CD's eller DVD-filmer. Något behagligare att lyssna på än t.ex. min vanliga CD Brännare (LG) som går på fullt varv när man spelar vanliga musik-CD's.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 20:07

AMD 64 4000+ rockar HÅRT!

Jag byggde i ordning en musikdator i går.. Körde ett Asus AV8 KT800 Pro moderkort och 2 gig minne (A-data 4x512 Dual channel), AMD 64 3500+ och ett E-mu 0404 ljudkort och det fungerar klockrent!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 07:47

Jag skulle satsa på ett system med en pentium-m processor (dothan).
Det börjar komma mer och mer moderkort för stationära datorer, som stödjer M processorn.

Kikat runt med folk som byggt system på den, de är tysta, tåliga att överklocka för den som vill det, snabba.

Framför allt tystnaden tillsammans med hastigheten tycker jag är värt guld!

  • Medlem
  • 2005-03-07 12:54

Lemon: Förklara eller hänvisa till något som kan understödja ditt påstående om att Windows inte skulle komma till Intelprocessorer. Annars ser jag det bara som nys, och ett onödigt inlägg.

Om du menar att Microsoft satsar på 64-bitarsplattform med Longhorn (eller vad kommande OS heter till slut) så stämmer det bra.

Vad nu Intel har med saken att göra? 64-bitarsprocessor har de redan. http://developer.intel.com/products/server/processors/server/xeon/index.htm

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 13:35
Ursprungligen av jgb:

Lemon: Förklara eller hänvisa till något som kan understödja ditt påstående om att Windows inte skulle komma till Intelprocessorer. Annars ser jag det bara som nys, och ett onödigt inlägg.

Om du menar att Microsoft satsar på 64-bitarsplattform med Longhorn (eller vad kommande OS heter till slut) så stämmer det bra.

Vad nu Intel har med saken att göra? 64-bitarsprocessor har de redan. http://developer.intel.com/products/server/processors/server/xeon/index.htm

Fick alldeles nyss färsk information som citeras nedan:

"Kommande versioner av Windows kommer har enbart stöd för följande processorer: AMD Athlon 64, AMD Opteron, Intel Xeon med Intel EM64T support, Intel Pentium 4 med Intel EM64T support

Viktigt: Kommande versioner av Windows kommer inte att kunna installeras på 64-bit Intel Itanium?baserade system.

Detta gäller samtliga kommande Windows versioner; Server, Hemmaversionerna, Media Edition, samt alla Företagsversionerna."

Martin Svennberg OEM-ansvarig på Microsoft Sverige

Så för oss som gärna använder Intel så är det bara se till att köpa en Processor ifrån 6xx serien så är det problemet ur världen eftersom den serien använder EM64T tekniken.

Det trista med den är att den använder en längre pipeline vilket bland annat gör att en AMD dito känns snabbare fastän klockfrekvensen inte är lika hög

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 14:05

Som påpekats förut ett _otal_ gånger: AMD äger!

OT: Visste ni att det var _såååååå_ nära att AMD knep CPU-tillverkningen av G5 till mac från IBM?

"OT: Visste ni att det var _såååååå_ nära att AMD knep CPU-tillverkningen av G5 till mac från IBM?"

AMD var väl de som lät mest intressanta från början.. men sen kom IBM in i bilden och visade var skåpet ska stå. IBM knep CPU-tillverkningen från Motorola. IBM äger!

När kommer "longhorn"? 2006 hörde jag något om.. jag tror det isåfall kommer släppas lite nya processorer tills dess.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 16:59
Ursprungligen av Volantiz:

När kommer "longhorn"? 2006 hörde jag något om.. jag tror det isåfall kommer släppas lite nya processorer tills dess.

Longhorn kommer enligt MS, 2006.
?Windows XP 64 kommer i mars 2005!
?Betan finns att ladda ner(har iofs funnits länge!) & funkar kanon!
http://download.microsoft.com/download/f/3/0/f30500f0-0eef-48fc-884b-3b0902885ff1/w2k3sp1_1433_usa_x64fre_pro.iso
Grafíkdrivarna är det dock lite si & så med än så länge, men annars så!

http://www.microsoft.com/windowsxp/64bit/default.mspx

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 14:26

Jag tror å min sida gissningsvis snarare att innebörden av det där med "inte Intel" är att det handlar om utnyttjandet av 64 bitar? Det lär alldeles säkert gå att installera Longhorn även på en PIII:a, ja t om en PII:a om man är nitisk, men man får inte 64-bitsflärden utan en jobbigt osexig prestanda. Det är nog det som är grejen. Att man ska ha en svulstig 64-processor för att kunna åka fort.

I vanlig ordning gör väl Microsoft sitt 64-bit operativ så pass krävande att man med en 64-bit processor får ungefär samma prestanda som i dagens Windows XP. Att skriva optimerad kod verkar inte vara något som utvecklarna på Microsoft anammat. Tyvärr.. Men jag hoppas i alla fall på en liten prestandaökning trots allt.

Microsoft har i stort sett bytt inriktning när det gäller utveckling. Tidigare så har man strävat efter bakåtkompatibilitet något sinnessjukt mycket (jag tror personligen att det är en av de största orsakerna till att windows är så vansinnigt nerklottrat och taskigt strukturerat idag). Nu börjar man mer och mer lämna gamla teknologier för att äntligen börja satsa hårdare på framtiden istället. De kommer t.om. gå så långt att de helt hänsynslöst kastar ut en stor del av .NET-framework i longhorn (i stort sett hela GUI-delen). <- det kanske inte låter så stort.. men det betyder i stort sett att alla applikationstillverkare som tagit till sig av microsofts nyaste utvecklingsmiljö (och säkerligen allt tidigare) måste skriva om delar av applikationerna innan de kommer fungera i longhorn.. om de inte bestämmer sig för att göra en emulerad winforms-miljö i stuk med Classic-läget i OSX.. vilket var oklart sist jag hörde något om det..

Såe.. jag skulle nog inte helt räkna med att man kommer kunna köra longhorn på P2/P3. Ärligt talat så hoppas jag innerligt att de lämnar allt sånt gammalt skrot bakom sig. Longhorn är ett jätteprojekt.. det kan verkligen bli bra om de inte bestämmer sig i sista sekund att bli bakåtkompatibla mot allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 14:50

Väl talat. Jag trodde de skulle köra på i vanlig ordning... Men alla P4:or borde klara sig tycker man ju dock. Mest för att man är dum nog att äga en sådan...

"Att skriva optimerad kod verkar inte vara något som utvecklarna på Microsoft anammat. Tyvärr.. Men jag hoppas i alla fall på en liten prestandaökning trots allt."

De har teams med flera av de mest respekterade programmerarna i hela världen på microsoft.. så de har utan tvekan möjligheten att göra stordåd. Problemet är att tidigare så har de som sagt haft en så nerskitad design.. så jag tror ärligt talat att de tappade kontrollen över operativet nångång mellan Windows NT4 och Windows 2000. Nu handlar longhorn om en helt ny struktur.. vilka prioriteringar de har vet jag inte.. antagligen väldigt mycket "internet".. men ändå inte för mycket.. för de är utan tvekan lite smått rädda för internet-applikationer.

tillägg till mitt tidigare inlägg: Den longhorn-betan jag testade för något år sedan gick att köra på P3 iaf.. men det säger ändå inte så mycket om slutprodukten kommer göra det eller inte.

Skaffade nyligen min första AMD (typ samma setup som Dalleponken skrev om i tidigare inlägg) efter ha läst en hel del på Nuendo forumet där många verkade rekommendera just AMD. Hittills har den fungerat strålande. Ljudlade min film och komponerade musiken med den. Körde typ en trillion ljudspår och en biljard plugins med Nuendo 3. Vrål stabilt! En aning förvånad faktiskt. Nu har jag iofs bara haft den nån vecka men hittils har den funkat fint (knock on wood)
De komponenter jag valt:
Asus A8V deluxe
AMD64 3500+ (winchester) med Zalman CNPS7700.
4x 512 Kingston HyperX RAM.
RME Fireface

Ursprungligen av tublenco:

Skaffade nyligen min första AMD (typ samma setup som Dalleponken skrev om i tidigare inlägg) efter ha läst en hel del på Nuendo forumet där många verkade rekommendera just AMD. Hittills har den fungerat strålande. Ljudlade min film och komponerade musiken med den. Körde typ en trillion ljudspår och en biljard plugins med Nuendo 3. Vrål stabilt! En aning förvånad faktiskt. Nu har jag iofs bara haft den nån vecka men hittils har den funkat fint (knock on wood)
De komponenter jag valt:
Asus A8V deluxe
AMD64 3500+ (winchester) med Zalman CNPS7700.
4x 512 Kingston HyperX RAM.
RME Fireface

Var köpte du din dator?

  • Medlem
  • 2005-03-07 15:28

Lemon: Ah, kött på benen. Tack!

Tublenco, du har en kopia av min setup nästan! Och jag måste säga att Cubase glatt sväljer alla pluggar man drar igång! Fläkten som skickades med i samma låda som processorn är värdelös dock, den låter som ett mindre tröskvärk. Ska ner på stan och handla en ny idag tänkte jag.

Bevaka tråden