Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SidStation återuppstår!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-05 22:13

Vi som är med i elektrons kompisgäng vet sedan igår att dom jagat och fångat Mos6581 till 100st nya Stationer, dom verkar gå åt som smör just nu. Friends till elektron har förtur på 25 av dom, verkligen festligt att dom gör sig besväret att återupta produktionen av en nedlagt produkt, undrar ifall det skulle bli fett nedröstat om nån japan på Roland skulle få för sig att tillverka 100st av nån gammal 303 eller dyl, säkert inget vidare lönsamt.

En fantastisk synt som förtjänar att tillverkas i fler ex!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-05 23:21

Instämmer med föregående talare! Är det samma "orginal"-version av den, eller är det en ny 100's edition eller något annorlunda rent designmässigt? Själv har jag nummer 83 i 100's edition och så har jag ett blått skal också som jag lyckats komma över.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-05 23:37

Det är nog en helt vanlig som jag fattade det, såg att någon som hade en 100edition var sur att dom gjort fler... skumm snubbe...

Blått skal, låter som en kul samlar grej! är det original från elektron? isåfall är det jäkligt koolt!!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-05 23:46

Jupp. Det är orginal från elektron. De gjorde lite test-skal för att se vilken färg de skulle välja först. Därför så finns det lite sidsations ute i världen med olika skal. En av arbetarna på elektron ska tydligen ha en röd bland annat...

Mitt nummer på hundred-versionen är 83 förresten. Samma årtal jag föddes och om jag inte minns fel så är det då c64 såg dagsljus första gången? Du har ju själv en ninja...önskar jag hade en sådan, ty de äro så snygga.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 00:11

Kul med ditt blåskal, min Ninja är nr.30 om jag inte minns helt fel. Jag skulle vilja prova 2 olika sidstationer med samma patchar, det borde ju kunna skilja en del i ljuden på olika sidchip. Dom är säkert olika gamla och kanske har de lite olika karaktär.

Jag såg en röd på annons för ett par år sedan, den skulle jag gärna lägga vantarna på om jag hade pengar och fick chansen.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 00:25

Har aldrig tänkt på att de kan låta olika de olika chipen. Jag har aldrig noterat det hursomhelst, ska vara lite uppmärksam på det. Tyvärr funkar inte min sidstation har jag noterat nu. Alla lampor lyser och displayen lyser likaså, men saknar skrift på. Rätt adapter används också...märkligt. Får dra iväg ett mejl till elektron. Har det hänt dig eller någon annan sid-ägare du känner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-06 00:25

Länkar till infon?
Eller är det members only?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 00:27

http://www.sidstation.com/ Du måste dock registrera dig som en elektron friend för att få tillgång till nyhetsutskicken.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 00:28

Den kommer i brevlådan till elektron friend... sörru....

---------------------------
Elektron Friend Inside Information Newsletter
---------------------------------------------

...in which we let you know about one product turning limited, and
another extending its limitations!

SidStation Resurrected!
-----------------------

Against all odds we did it! 100 factory new SID 6581 chips are safe and
secured at the Elektron HQ. 100 new SidStations have been produced and
are ready for delivery. At least for a short while the unique SidStation
sound can find its way to the control of new daring musicians.

The new batch of SidStations is built exactly like the previous ones.
All original parts have been hunted down to assure the original sound.
They are all manufactured in Sweden by the original company.

The price of this batch of SidStations is set to EUR 920 inside the
European Union and USD 950 for USA and outside EU. This price is subject
to change.

ASID XP
-------

To celebrate the (brief) return of the SidStation we have released an
updated version of the ASID SID-song-player utility, named ASID XP. It
is tested for Windows XP, but should run on most versions of Windows.
You will find it ready for download at the support page of the
SidStation site!

Elektron-users.com
------------------

There is a new alternative to the Elektron-users mailing list at Yahoo
groups. Hosted by dedicated Scott Kellog, www.elektron-users.com offers
discussion forums, FAQ's and special articles about Elektron equipment.
It's still in beta stage, but open to new members who want to take part
in building a good place to share Elektron information!

Monomachine SFX-6 Keyboard Limited
----------------------------------

As has been official on our website for a while, the Monomachine SFX-6
keyboard will be limited to 500 total units. The SFX-60 is not affected
and will be available after the keyboard has sold out.

With the Monomachine SFX-6 keyboard we thrived hard to get a sleek and
slender look, and also incorporate unique features such as the
integrated LED's. While we are very satisfied with its rebellious and
unique look it is too expensive to produce as a volume product. Yet we
do not want to transform it into a less expensive standard keyboard; an
external MIDI keyboard connected to the SFX-60 tabletop could serve just
as well in comparison to this scenario.

We hope that all current customers will be happy knowing that they own a
quite special piece of hardware, and that potential customers looking
for something extra still have the chance for yet some time while stock
lasts.

SidStation Friend Offer!
------------------------

Starting up the short production does not come cheap, but we considered
it worth the cost, as we keep getting emails from so many people
desperately searching for a SidStation.

However, for our friends we have put aside a quarter of the production
at a quite considerable discount.

The initial friend price for 25 units is 760 EUR inside Europe Union and
790 USD for USA and outside EU.

All prices include power supply, UPS express shipping, 1 year full
warranty, 10 days money back guarantee. The Euro-price includes 25%
sales tax as required by law, and all import taxes are included for
orders to United States.

The friend price is valid for a maximum of 25 units, and not after the
10:th of March, one week from now, and only for members who joined
before today's date. After the 10:th of March, or when the 25 units have
sold out, the website will be updated and all customers can order at the
regular price.

How to find the Friend Offer
----------------------------

Please log into your friend account at the friend page of the Elektron
website. Use your details which are listed at the end of this mail.

You will find the offer under the headline "Specials". Click the offer
text to continue to order the SidStation at the friend price.

Note that it will only be visible for members who joined before todays
date!

www.elektron.se
www.elektron-users.com

Thank you for reading! Hope to see you again soon!

Daniel Hansson,
Elektron Music Machines

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 03:10

Om man kan läsa så står det så här: Vi har extremt ont om cash i firman och gör nu ett seriöst försök att rädda vad som räddas kan. Om vi säljer alla Sidstations får vi in en miljon extra och den behövs verkligen.

Det är trist att det är så här, men jag har hört samma signaler från många andra tillverkare av dyr och exklusiv synthårdvara.

Sedan så kan folk på små forum som dessa pissa hur mycket de vill (and they will) på mjukvaruutvecklingen, men den tar över och leder stort.

Clase sade tidigare att Legacy låter "sliskigt". Märkligt. Själv tycker jag att ljuddelen på en C64, fortfarande tillgänglig i månget grovsoprum & månget vindskontor - för 9000:- i lyxförpackning - är åt det mer sliskiga hållet.

Till Elektron säger jag bara: Sluta nu och skäm inte ut er.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 03:32
Ursprungligen av PF:

Clase sade tidigare att Legacy låter "sliskigt".

Jag menade det inte så "hårt" eller vad man ska säga. Och frågan berörde egentligen om man föredrog hårdvaran eller mjukvaran. Det var egentligen inte särskilt illa menat, utan mer att jag gillar lite skitigare sound. Själv tycker jag att Korg gjort helt rätt när de uppdaterat wavestation. Jag hade tyckt det vart jättekonstigt om de hade kört med samma upplösning som tidigare. Och sedan så finns det bitchrusher och distpedaler till hands om man vill ha det skitigare. Att sabba ljud vet nog alla hur enkelt det är.

Det finns en bra räddning för alla tillverkare av numera värdelös hårdvara, och det är att börja tillverka ljudkort med bra medföljande synth. Det finns allt för få som spelar live med sina synthar idag för att det ska vara eko0nomiskt gångbart att kränga dyra keyboards eller liknande med ett futtigt litet synthchip inbyggt.

Sidstation kan låta roligt i vissa sammanhang, men jag är tveksam om de överhuvudtaget har något ekonomiskt berättigande på marknaden..

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 03:28

Jag antar att man kan tolka det så, men å andra sidan så ville aldrig elektron sluta sälja sina sidstations utan det var mer brist på komponenter som styrde har jag för mig.

Att mjukisarna håller på att ta över råder ingen tvekan, men jag vet inte riktigt om jag vill säga att de leder stort...än så länge.

Mjukvarusynthar kommer bli det stora, men det kommer alltid finnas en nish för fina hårdvarusynthar med allroundljud. Måhända kommer försäljningen gå tillbaka till 70-talets nivå, när syntarna var något för keyboardvirituoser.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 03:41

Det tror jag också. Kanske går det tillbaka till priserna på 70-talet också (med eller utan inflation orkar jag inte spekulera i denna sena timme).

Och sedan vill jag bara säga att jag pissar inte på mjukvarbranschen. Många pissade säkert på DCO när det kom osv, fast nu låter en del väldigt bra mm. Jag tvekar inte när jag säger att mjukvara kommer regera en vacker dag. Det finns redan massor som låter fint och som utnyttjar möjligheterna med dator och visst är det skönt att slippa sladdar. Jag verkligen hatar dem.

• Medlem
  • 2005-03-06 04:14

Jag är absolut inte den som tar illa vid mig, men det där var ett rätt onödigt inlägg, PF.... l

Klart att vore jättesynd om Elektron går under. Vad menar du, PF? Det är väl inget annat än vrålkoolt att två av världens mest innovativa och framåtskridande hårdvarutillverkare är svenskar? Det är ju fantastiskt att Elektron kommit så långt som de faktiskt har på så kort tid. Det finns ingenting bakåtskridande med deras sätt att konstruera snygg, påhittig och välljudande hårdvara.

På vilket sätt skulle de behöva skämmas för sig? Jag menar, även om de går omkull så har de haft några bra idéer, trott på dem och vågat chansa. Bara det är hedervärt tycker jag.

Nu får jag lust att gå och köpa hela deras sortiment bara för att du säger sådär.

@ Mario:

Hahaha! Schysst!

OK, jag kanske blev trollad? Blev jag det, PF?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-06 12:04

pf: det må låta lite småilla om sidchippet i dina öron, men uppenbarligen är det nått som många är förälskade i.... det ljudet är otroligt! min sidstation skulle jag aldrig köpt om jag inte gillade c64musiken, det är på nått sätt sjukt mysigt att ha en småbrusande/fräsande som må klassas som skräp i lyxförpackning men det är ju faktiskt nått som gjort Elektron till det dom är idag, härliga entusiaster som ger folket det dom vill ha!! Det som är så skönt med dom är att dom verkligen utvecklat produkter som trollbundit sina användare, vad vore jag utanb min sidstation? vad skulle jgb ta sig till utan sin MD?

Sen så är det ju svajnbra mjukvara i både MD och MM från elektron, samt i Clavias härliga skapelser, visst låter ettor och nollor bra, lite extra kärleksfull blir man när dom bor i ett instrument.... gärna med lite grovsopor i!!

Elektron är i mitt tycke det koolaste tillverkarna av elektroniska instrument, hoppas dom överlever och fortsätter att göra lite nichade och häfftiga prylar,.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 12:45

Elektron har gjort och kan göra läckra prylar - absolut. Men att rida på gammalt och dessutom till vansinnespriser känns desperat & inte alls kul. De som har köpt den limiterade sista utgåvan blir rent av lurade och hur kul är det?

• Medlem
  • 2005-03-06 12:47

En sån ska jag skaffa när jag blir rik

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-06 12:52

Jag drog på smilbanden när jag läste denna tråd.

Citat:

Om man kan läsa så står det så här: Vi har extremt ont om cash i firman och gör nu ett seriöst försök att rädda vad som räddas kan. Om vi säljer alla Sidstations får vi in en miljon extra och den behövs verkligen.

Tänkte precis samma sak. Skulle inte den vara (SIDstation) vara död å begraven "by now"? Tydligen inte. Det kommer säkert 100st nya om ett tag igen. Å då finns det tre 100-serier som räknas ner...klantig marknadsföring. Sen får prylarna vara hur bra som helst men ett företag som gör så här e lite för mkt cirkus. Om tillräckligt många hör av sig å säger att de vill ha en i rosa så kommer det att komma en "speciell" sådan 100-serie oxå.

EDIT: såg precis att PF just nämnde det med den limiterade serien. Ska Elektron bifoga värmetrycks-2:or å 1:or så att de som har den serien kan byta ut förstasiffran?

Visst, det är synd om de som köpt en Sidstation i limiterad utgåva för att ha som samlarobjekt, men jag kan inte tycka annat än att det är bra att Elektron lyckas få iväg 100 ex till av Sidstation.

Visst är SID-chippet väldigt lättöverkomligt om man slaktar gamla C64:or, men det är å andra sidan inte bara det man betalar för, utan man får faktiskt en komplett synt med rattar, MIDI, programvara för att faktiskt göra något användbart med chippet och så vidare. Vill man bygga själv finns det ju också gott om mjukvara och också en hel del hårdvara för att göra sin egen hembyggda Sidstation.

Och ska man hänga upp sig på att ljuddelen finns lättillgänglig så kan man börja fundera över varför folk gillar gamla DX7:or och liknande - samma/liknande ljudchip finns i miljontals Soundblasterkort världen över, och detsamma gäller förmodligen för en hel del klassiska samplebaserade syntar som D50.

Jag tycker att det är uppfriskande med bolag som Elektron, som gör sin grej och inte siktar på att gå hem hos allmänheten. Elektrons produkter känns som en frisk fläkt jämfört med mycket annat som görs - eller vilka andra tillverkare finns det som tillverkar überdeluxe-trummaskiner, dataspelsmusiksyntar och 6-rösters monosyntar?

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-06 22:19

Jag köpte den limiterade sista utgåvan och jag känner mig inte blåst. Den var lika dyr som de andra, vanliga och tidigare, och visst, det finns ett symbolvärde kanske, men mest är jag glad att de hittat mer chip i någon gammal lagerlokal och kan släppa 100 till. Hade folk vart ledsna om det hade vart minimoog model D som såg dagens ljus igen?

Förresten tolkar jag det inte som desperation, mer som nostalgi. Sidstation var chalmeristernas första synt de byggde och det är klart man vill att att ens grejer ska tillverkas, njutas och spelas på världen över.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 22:58

Hade folk vart ledsna om det hade vart minimoog model D som såg dagens ljus igen?

Jag säger som man skrev i programspråket Basic: If... Then... folk hade varit ledsna om Moog sagt: "Detta är den sista chansen någonsin om du vill köpa en helt ny Minimoog D", haft en nedräkning på antal kvarvarande samt ett Final 100-emblem... och sedan, något år senare sagt: "Nu kan du köpa en ny Minimoog D igen, men denna gång är det nog ändå sista chansen".

Korrekt marknadsföring & approach skulle i så fall i stället vara att något år senare presentera en även den limiterad men något uppdaterad Minimoog E. Eller en SidStation MKII. Med en extra oscillator och ett extra LFO, digital utgång och... eller något. Det handlar om segmentering och korrekt, professionell kommunikation mot kunderna. Elektron skulle alternativt även kunnat spara komponenterna och göra en "10th year anniversary super limited edition". Även den något förändrad från originalversionen då.

• Medlem
  • 2005-03-06 23:09

Håller med PF till 100% i ovanstående inlägg!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-07 00:23

Ur den synvinkeln kan jag faktiskt också hålla med dig pf, men jag är fortfarande glad att sidstation är lite i produktion igen.

Kan dock vara svårt att lägga till nya funktioner i ett befintligt chip... Men nåt skulle dom ju kanske kunna trixa till i sin mjukvara.

Det är väl knappast bara hårdvarutillverkare som har det kärvt PF. Om man får tro mjukvarubranchen så lider dom av piratkopieringen. Alla företag behöver tjäna pengar för att överleva och det är inget att skämmas för. Jag tycker det är värre med alla mjukvaruföretag som släpper släpper bugfixar och döper om dom till en uppdatering från tex 2.0 till 3.0 med nya buggar och tar hutlöst betalt för det.

Bevaka tråden