Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SidStation återuppstår!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 11:50

Visst är det så, men nej... hårdvarutillverkare har det värst. Se hur det gick för Ensoniq, E-mu, Waldorf, Alesis, troligtvis även Novation & Mackie... Per Gessle sjunger för alla dessa och deras konkurrenter: Tuffa tider.

• Medlem
  • 2005-03-07 13:37

Tror inte det är någon större hemlighet att mjukvaran kommer att ta över eller redan gjort i en form eller annan.
Tror dock på ex. VirusTI lösningar med mjukvara/hw hybrider.
Om det nu kommer att funka så bra som det verkar

• Oregistrerad
  • 2005-03-07 13:44

Ett problem dock med mjukvaran är datorn.

Visst, datorerna blir snabbare, men i samma takt skriver tillverkarna pluggar som tuggar allt mer kraft.

Så är det med allt gällande datorer, program, spel.. teknik i sig pressar ju till max hela tiden.

Vet själv att jag då och då tänkt att "men jag kan ju spela 5 parter på virusen, datorn klarar bara 3 st av den här synten innan den brakar ihop".

Lite kasst exempel kanske, men hoppas jag får fram min poäng.
Att hårdvaran inte plötsligt börjar lagga ur pga att nån bakrgrunds-tjänst hängt sig.
Din MS-2000 börjar inte hacka, bara för att du har 4 andra syntar i samma rack.

Såklart kan man köra på de lite äldre pluggarna, och de snålare... men ha begäret är ju alltid där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 13:50

Mitt inlägg i hård och mjuk debatten är:
Det är som skillnaden mellan att surfa porr och att ha sex på riktigt.

Sen kan jag hålla med om att elektron borde ha gjor något nytt och spexigt av det hela. Det hade inte behövt vara mycket..

Jag tycker om min sidstation mycket och blir lika glad över att den kommer i produktion igen, som jag blir ledsen över att höra att Elektron har det körigt.
Däremot håller jag med PF om att man efter att ha sålt en "limited edition"-serie verkligen borde tillföra nåt nytt till synten för att, så att säga, försvara en nyproduktion.
Vad kommer priset att ligga på? Vill minnas att jag köpte min för femtusen pix, typ, och att limited-serien såldes för tio?

Fast det är väl ingen av oss som vet om det går bra eller dåligt för Elektron, det var ju bara PF:s gissning.
Jämfört med storbolagen har också små bolag som Elektron en del fördelar - lägre fasta kostnader, och därför inte samma krav på att varje enhet ska sälja i tusentals exemplar.

Priset står i mejlet ovan: 920?, eller 760? om man är kompis med Elektron och beställer innan 10:e mars.

Hårdvarubolagen har det svårt, javisst, men av bolagen som PF räknar upp så är det ju bara Ensoniq och Waldorf som gick under, och när det gäller Ensoniq blev de ju uppköpta, så i någon mening lever de vidare. Mjukvarubolagen är överlag mindre och har kortare historia, och därför är det inte lika många som lägger märke till när mjukvarubolag går under eller blir uppköpta.

Hårt eller mjukt? I mina ögon är det slutresultatet som räknas, sen må det vara mjukvara, mjukvara paketerad i hårdvara, analoga kretsar, döda trän och uppspända djurdelar eller dresserade hamstrar med CV-styrning.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 16:37

Jag lade ingen personlig värdering i uttalandet om att mjukvaran tar över, tycker själv det är en tråkig utveckling på det stora hela taget, men man kan inte bortse från den. Jag räknade upp några men har hört om flera, say no more - sayonara!

Bevaka tråden