Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Realtidsmanipulering av ljud!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
Håller på med ett projekt i skolan där meningen är att med hjälp av en mikroprocessor (BX-24) ta in signaler från olika sensorer vilka skall påverka wav-filer i realtid. T.ex. skall man kunna dra i en spak så skall ett politiskt tal förvrängas, pitchas, dras ut etc... Någon som har något tips på mjukvara som skulle kunna passa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 11:53

PD eller max/msp lär kunna göra det mesta, men det är kanske lite overkill

Däremot så kan du ju testa audiomulch, det funkar i realtid och har vst-stöd och sånt. Ganska generös demoversion dessutom, obegränsat, men tidbegränsat.

Fick tips om Ableton Live.... någon som testat det?

Ang. PD så håller jag på att titta på det

Ableton kan en massa, men i det här fallet skulle jag rekommendera någon form av modulär miljö, dvs PD, MAX/MSP, csound, SuperCollider, Reaktor och AudioMulch (som sagt). Alternativt något program som klarar av plugineffekter och som kan kontrolleras på något bra sätt (PD och MAX kan massera signaler och midi på lite olika sätt, så att kombinera två program kan vara en väg att gå).

Live kan säkert funka, men det beror lite på vad ni ska göra mer exakt.

Ok, nu har jag definierat ett lite mer specifikt koncept. Någon kanske har några ytterligare tips eller råd ang. programmen ni redan föreslagit. Konceptet bestär av två kategorier, rytm och samplat prat.
Hur skall man bäst kunna köra en trumloop som bestär av X antal konstiga ljud vilka man skall kunna byta ut live via diverse midisignaler? Det är ett av elementen. Det andra elementet som bestär av lite längre tal skall man live kunna hacka isär eller åtminstone loopa vissa delar av talet och hoppa fram och tillbaka i talet och kanske t.o.m. kunna scratcha lite med det.
All input sker via en hemmabygd midipryl så det bästa vore om man kunde styra allt endast med midisignaler. Skulle Audiomulch fungera till detta? Har inte så mycket tid på mig så jag vet inte om jag hinner sätta mig in i t.ex. MAX/MSP.
Tacksam för svar (och tack för alla tidigare svar!)

Jag vet inte vad Audiomulch klarar i fråga om att loopa samplingar och så, men PD klarar det du efterfrågar. Det finns åtminstone ett par demofiler som gör realtidstimestretch, och det borde inte vara särskilt svårt att bygga ut till något mer flexibelt (om det inte redan finns färdigt förstås). Vill du betala pengar finns det färdiga ensembler i Reaktor som gör det också.

Trumloopandet beror nog mest på var själva bearbetningen sker. Det är en baggis att skapa en sampler med flera olika ljud i de flesta av de här programmen, och om din processor sköter själva triggandet är det ju bara att säga åt den att trigga ljud #2 istället för #1 (enklast genom att skicka en annan midinot) när du trycker på en knapp.

Det enda som avskräcker med PD är inlärningströskeln, men jag har dragit hem det så jag skall titta på det. Ang. Reaktor så har jag tillgång till det men har aldrig använt det. Frågan är vilket som är enklast/smidigast. Om någon vet något mer om Audiomulch så hör gärna av er!

Ps. Tack för svaret false messiah!

Ok, nu börjar det arta sig. Har gjort en patch i AudioMulch som kan utföra precis det som jag efterfrågat. Jag har även fått kontakt mellan AudioMulch och min midi-pryl. Återstår i princip bara ren programmering nu och jag undrar om någon vet hur en midi-signal som man skickar till AudioMulch ska/kan se ut? Kan man t.ex. skicka en standard noteOn med note och velocity som parametrar?
mvh Johan

1
Bevaka tråden