Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera användarvänligheten i studion

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-03-17 02:43

När man sparar ett projekt man gjort med endast mjukvarusynthar och sedan öppnar det igen, då är allt precis som innan.

Är det möjligt att få det lika smidigt med hårdvarusynthar, så att man slipper leta fram rätt ljud på rätt kanal osv.

Hur har ni gjort för att Optimera användarvänligheten i studion?

Hinner du inte färdigt med slingorna på en dag så släng skiten:)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 03:23

Det där minns jag var rätt smidigt med Notator, men HUR man gjorde har jag inte ett spår av. Tror man la ett minusdelay eller en sk. preroll där man la in en programchange. alltså innan låten börjar, på nån takt. Sen får man naturligtvis se till att göra klart alla ljuden/banker å spara dom i syntharna på sina respektive programplatser. Hur man gör idag vet jag inte, men borde vara nåt liknande. Men som sagt det var lääänge sen. Nu för tiden sitter jag bara med virtuella synthar!

Ett konkret svar: NEJ!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 08:30

Är ni inte lite negativa nu?!

I Cubase och live, kan du vid varje midikanal, välja "bank" och "preset"

Du kan i cubase bygga upp templates som passar just din synt, eller ladda ner, finns färdiggjorda till många syntar.

Då, när du öppnar låten, så skickar den iväg allt till syntarna med vilken bank och patch den ska starta på!

  • Medlem
  • 2005-03-17 08:56

Alla program som spelar in MIDI kan spela in SYSEX och då kan du som Patbos beskriver 'spela' in patchar/banker och t ex lägga de först i låten så att ljuden tankas över i syntharna innan låten drar igång.

Vill man ha total "total recall" så gäller nog digitalmixer iofs.

Med lite föutseende och förberedelser funkar det fint i Cubase. Alla synthar måste kunna ta emot Program Change via MIDI samt sysex och MIDI CC ifall du ändrar parametrar och/eller använder controllers (som t.ex. filter, volymenveloper etc). Som Patbos säger här ovan är det en barnlek. Har du externa effekter brukar det gå fint att göra samma sak med dem om de har MIDI.

I Logic har jag för mig att det är ännu enklare eftersom det förnämliga editor/librarian-programmet SoundDiver är integrerat och fixar biffen.

Jag skriver bara synthens namn och patchens namn på varje kanal i cubase, funkar bra tycker jag

  • Medlem
  • 2005-03-17 12:25

Hmm, men om min synth har olika banker (sitter bla med en CS6x och jobbar med INT, PRE1, PRE2, EXT som olika banker)? Jag lyckas med att få in rätt programnummer från Cubase men inte rätt bank trots att jag testat olika banknummer i Cubase.
Kan man i Cubase även spara all ljudinformation så att jag via Cubase laddar in rätt ljud i synthen?
Vad jag menar är att jag då kan dedikera 16 platser i synthen till Cubase och låta Cubase ladda upp rätt ljud på rätt plats med automatik så behöver jag inte vara rädd för att något av mina ljud skrivs över i synthen utan de finns ju sparade i själva Cubasefilen....

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 12:38

Du har ju 16 kanaler då i cubase, om du ska använda 16 parter.

Varje kanal har antagligen en egen midikanal:

Midispår 1: midi ch 1
Midispår 2: midi ch 2
Midispår 3: midi ch 3

Osv... på varje midispår väljer du i cubase bank och patch för just den parten.
Sen fungerar vissa syntar olika, men överlag är detta en lösning

  • Medlem
  • 2005-03-17 15:50
Ursprungligen av Patbos:

Du har ju 16 kanaler då i cubase, om du ska använda 16 parter.

Varje kanal har antagligen en egen midikanal:

Midispår 1: midi ch 1
Midispår 2: midi ch 2
Midispår 3: midi ch 3

Osv... på varje midispår väljer du i cubase bank och patch för just den parten.
Sen fungerar vissa syntar olika, men överlag är detta en lösning

Så gör jag ju idag men bekymret är att jag vill att Cubase ska spara ljudet och sedan tanka upp rätt ljud på rätt kanal i synthen utan att jag ska behöva skruva i synthen....

Midi-dump? Om det är editerade ljud du vill spara i cubase? Mycket av ljudbyten o sånt går ju annars att spela in.. Då får du antingen sysex eller kontrollvärden inspelade i din sequenser. I Qubase (iaf på Atari-tiden) kan man ju sedan leta upp dessa i "event"-listan eller vad det nu heter, o flytta eller ändra värden på..

Det finns lika många svar på den frågan som det finns studios.
Jag minns jag var så innihelvete förbannad på yamahas 03D för att deras stupida gain-ratt inte hade nån form av minne, kunde vatt en lysdiod som lyste när den stod fel eller vad vet jag - men det var det enda som stod ivägen för en fullständig total recall, om man inte räknar analogmonsternas obefintliga program-change då...
Jag tycker inte ens nu när jag kör 100% pluggar får jag det till att 'recall'a felfritt alla gånger, för då har man fått nån ny drivis där och flyttat nån mapp där och ändrat någon annan sak som sekundärt ställer till det för pluggarna eller cubase.

Mina underbara hemkeyboards låter fan alltid exakt lika varenda gång, där finns en bra total recall. Tryck på harpsichord + rhumba och den sitter rakt i ögat!

"Hur har ni gjort för att Optimera användarvänligheten i studion?"

Jag har optimerat bort alla mjukvarusyntar och kör i stort sett alla instrument utan styrning.. förrutom proteus2000 som styrs direkt från digital performer.. och waldorf pulsarna som styrs av varsitt midi-klav.. .. sen visst.. en del cv-styrning och triggning pågår mellan olika enheter.. men det räknas väl inte riktigt.

Skruva om ljuden får man ju ändå göra hela tiden om man inte spelat in ljuden.. iofs beroende på vilka syntar man lirar på. Och där har vi nästa optimering.. en väldigt stor optimering t.om.. jag har skickat ut nästan allt som jag inte verkligen gillar att göra ljud och spela på.

..jag spelar alltså in allt utom vissa trumtakter direkt till audio.. och det gör att det låter exakt likadant sen när jag öppnar allt igen.. så jag slipper då även att vänta på att syntar osv ska värmas upp och sedan patchas om.

När det kommer till inspelningsdelen så är den optimerad den med.. men inte fullt ut ännu. Patchbays och många in/ut-gångar på ljudinterfacet satsar jag på till syntarna.

"Är det möjligt att få det lika smidigt med hårdvarusynthar, så att man slipper leta fram rätt ljud på rätt kanal osv."

jorå.. antingen så använder man syntar utan minnen eller med enbart väldigt få minnen.. eller så kör man med en synt som har bra midi så att sequencern kan ta hand om sånt.

Det går alltså att optimera på flera olika sätt som sagt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 15:33

Hej!

Jag kör knappt med mjukisar då jag tycker det är jobbigt att editera ljud med endast mus. Jag fuskar med Battery. För mig tar det längre tid än att ratta på en synt. Jag arbetar på följande sätt:
Jag lirar live till en låt jag arbetar med samtidigt som jag skapar ett ljud. När jag hittat en enligt mig bra melodi och ljud spelar jag in det på ett MIDI spår. Sedan dumpar jag ljudet via SysEx så att jag kan få tillbaka det om det behövs. (om synten har MIDI).
När spåret väl är inspelat på MIDI spelar jag in melodin till ett hårddiskspår. Allt mixar jag i datorn. På så vis laddas allt in (effekter m.m.) när jag öppnar låten eller byter låt om inspirationen sviker.

Om synten inte har MIDI gör jag på samma sätt fast spelar in melodin live rakt in på ett HD spår. Skulle jag behöva göra om melodin vid ett senare tillfälle får det rätt fort att göra ett liknande ljud. En fördel med syntar utan minne är att man lär sig hur ljud är uppbyggda, på så vis kan man snabbt skapa ett speciellt ljud t.ex om man hör ett bra ljud på en skiva.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2005-03-17 17:16

Jag vill alltså midi-dumpa hela ljudet till Cubase för att läsa in det på nytt till synten till rätt midispår och plats när jag öppnar upp låten i Cubase. Går det på ett smidigt sätt?

Beror på din synt.. Min gamla korg wavestation har inga problem att mididumpa.. men det begreppet har ju utvecklats o min korg triton LE heter det nog något annat. Men visst går det. Tips här är att kolla din synts instruktionsbok efter mididump. Spela sedan in detta mididump i Cubase (obs, ha både in och ut midi kopplad direkt mellan din mididumpande synt o datorn, annars kan den tjura), du kan ofta mididumpa hela din synts alla ljud eller bara det ljud du vill ha. Lägg detta sedan som för-spår till låten på rätt kanal så ska det va klart. Lycka till!

  • Medlem
  • 2005-03-18 08:46
Ursprungligen av Dr Dront:

Beror på din synt.. Min gamla korg wavestation har inga problem att mididumpa.. men det begreppet har ju utvecklats o min korg triton LE heter det nog något annat. Men visst går det. Tips här är att kolla din synts instruktionsbok efter mididump. Spela sedan in detta mididump i Cubase (obs, ha både in och ut midi kopplad direkt mellan din mididumpande synt o datorn, annars kan den tjura), du kan ofta mididumpa hela din synts alla ljud eller bara det ljud du vill ha. Lägg detta sedan som för-spår till låten på rätt kanal så ska det va klart. Lycka till!

Aha, tackar ska testa detta i kväll!

För några år sedan när jag hade flera olika syntar så skrev jag ett program som gjorde det möjligt för mig att med en enda knapptryckning spara ner alla program och banker på alla syntar som var inkopplade via MIDI. Den filen hörde sedan ihop med projektet och jag gjorde alltid var sin fil för varje nytt cubase projekt jag startade. Det var rätt bekvämmt sätt att jobba och jag råder alla som har programmeringskunskaper att göra nått liknande för sina syntar.

  • Medlem
  • 2005-03-18 12:54

Tyvär.. Det närmaste jag kan komma är om jag fotografetat alla inställningar på mixer och på synthar. Annars är det kört. men vad gör det ?

Jag får inte cubase att ta emot sysex. Ska man bara sända sysex från synthen samtidigt som man spelar in i cubase. Eller har jag fattat helt fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 11:51
Ursprungligen av CarbonSteel:

Jag får inte cubase att ta emot sysex. Ska man bara sända sysex från synthen samtidigt som man spelar in i cubase. Eller har jag fattat helt fel?

Se till att Cubase inte filtrerar bort SysEx. Ta en titt på ?MIDI filter? inställningarna i Cubase. Ställ dig på rätt MIDI kanal och tryck ?Rec? i Cubase. Tryck sedan på ?Send Sysex? eller vad det heter på din synt.
Du kan kolla att SysEx datat spelats in genom att välja klicka på den inspelade parten och välja ?View as List? MIDI menyn.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2005-04-04 11:55

Alla mina synthar tar fram rätt ljud när jag laddar ett projekt i Cubase, förutom samplern som jag måste ladda in manuellt på. Men det går ganska snabbt eftersom jag sparar en "multifile" för alla sampleprogram. Sen markerar jag bara multifilen i samplern, trycker "load" så laddas samplingarna korrekt. Det enda som inte går att få automatiskt inställt är mixern, och det är den jobbigaste biten. När man har jobbat med en låt i flera dagar, sedan får man lust att börja på en ny låt, och när man sedan ska ta fram en första låten igen så måste man mixa om alltihopa. Det är... skitjobbigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 13:53

Kada:

Jag kör in allt på egna HD spår och mixar i datorn. Då slipper man mixer problemet. Jag har en Behringer DDX3216 mixer som kan SysEx:a mixer inställningar men det verkar jobbigt. Det går snabbare att mixa i datorn.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • 2005-04-04 14:35

Hmmm, det låter som en jättebra idé, fast jag har stora problem med MIDI som inte syncar helt perfekt. Det brukar oftast inte höras när man spelar in alltihopa "live" och sedan lyssnar på det, men om jag skulle spela in varje kanal i mixern och sedan mixa ihop alltihopa, så är det ofta ett eller flera ljud som ligger några MS före eller efter, och det låter inte alls bra.... några tips på hur man kan åtgärda?

Man kan ju flytta på spår i cubase.. räcker inte det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 17:18

Ja man kan ju t.o.m. kvantisera audiospår. Jag gjorde det engång när jag spelat in en Odyssey bas, funkar bra på monofoniska ljud.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 19:00

Om man råkar ha en Korg Triton kan jag bara rekomendera att man gör en sequencer-låt för just den aktuella låten och ser till att recalla den när man känner att man vill spela upp låten.

Och detta oavsett vilken sequencer (tritons interna eller en extern) man ämnar spela upp låten med, eftersom att det är lite kinkigt att få till tex effekter och ställa in dem i sin sequencer.

Det är med andra ord väldigt olika på olika musikmaskiner. Det kan finnas en fördel med att spela in allt direkt in i sin inspelare, eller stay sequenced till sista exporteringen, helt beroende på vad man har för grejer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 19:04

Och som svar till Kada, kan jag bara rekomendera att man spelar in spåren ett och ett för sig, även om det är tidsödande. I vår technokvantiserade värld hinner nämligen inte midi med, eftersom att varje event (note on - note off, cc etc) tar ca 1ms att överföra, vilket medför att om det kommer säg 10 event på ett visst taktslag, kommer det att ta 10ms att överföra dessa, med påföljande skevning i ljuden. sorgligt men sant.

Så solo-inspelningar kan vara ett botemedel. Klurigt programmerade sequencerspår ett annat. (Egen-)samplade loopar ännu ett.

Bevaka tråden