Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera användarvänligheten i studion

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-11 15:34
Citat:

Och som svar till Kada, kan jag bara rekomendera att man spelar in spåren ett och ett för sig, även om det är tidsödande.

Jag måste bara få fråga, och ursäkta om jag låter lite efterbliven nu, men finns det inte risk för att det blir väldigt brusigt när man gör på det här sättet? Jag har en relativt billig Behringer-mixer som brusar lite smått, även om man MUTE'ar alla kanaler. Vi kan kalla det "default"-brus. Mixern har totalt åtta kanaler, och om jag skulle spela in alla synthspåren ett i taget, dvs åtta gånger, får jag inte 8x "default"-bruset då, dvs rätt mycket??

Linus: Det där beror väldigt mycket på vad för burkar som skickar och fångar midimeddelandena. Numera så har vissa av de stora tillverkare byggt in midisequencer-funktionalitet direkt in i interfacen just för att de ska kunna skicka ut alla meddelanden exakt samtidigt till alla midiportar i exakt rätt tid (numera så kan sånt även justeras för ytterligare viktiga detaljer som t.ex. kablarnas latency eller mottagarens midikontrollers hastighet.. vilket gör att man kan få rätt bra prestanda om man bara vill). Det fungerar jättebra när man t.ex. har en färdig sekvensad midi-låt som ska liras.. men oftast inte lika kul då man ska lira in saker själv (eller använder någon mysko typ av midigenerator) då dessa interface oftast kör via USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 15:36

Just Cubase har finfina funktioner. I kanallistan längst till vänster finns inte bara allt man behöver för att hantera ljud och MIDI, utan dessutom ett litet anteckningsfönster. Där skriver jag in synthens namn på första raden samt minnesplats och ljudets namn på andra. På så sätt är det väldigt lätt att rota rätt på det. Att bara skriva namnet har jag gått bet på då exempelvis min JV-2080 har över 1000 ljud (detta ej inkluderat de fem expansionerna jag har).

Roland JV-2080
USER:005 Floating Pad

Lätt att hitta igen Om jag har supit bort det från plats 5 så har jag kvar det som i mitt ljudbibliotek via SoundDiver, så det är lätt att plocka fram igen.

Personligen gillar jag dock att jobba på ett sätt där jag hårddiskinspelar varje liten MIDI-slinga med en gång. Då kan jag supa bort ljuden hur mycket jag vill, enda till dess att jag vill spela in det på nytt för att jag vill ändra något. Men det har inte hänt än

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 07:51
Ursprungligen av Rizzo:

Personligen gillar jag dock att jobba på ett sätt där jag hårddiskinspelar varje liten MIDI-slinga med en gång. Då kan jag supa bort ljuden hur mycket jag vill, enda till dess att jag vill spela in det på nytt för att jag vill ändra något. Men det har inte hänt än

Så kör jag också mer och mer. Förut ha jag försökt att jobba med midispår så länge som möjligt bara för att kunna byta ljud sent i processen. Men om man ser till att alltid spara undan midispåren som har använts så kan man alltid gå tillbaka och spela in ett nytt audiospår med ett nytt ljud.

Jag tycker att det känns mycket lättare att vara produktiv om jag snabbt får in saker som audiospår så man slipper allt strul med att sätta upp ljud på syntharna. Om man sedan har ett par analogsynthar utan minnen så blir det ju väldigt jobbigt att göra på något annat sätt...

"Där skriver jag in synthens namn på första raden samt minnesplats och ljudets namn på andra. På så sätt är det väldigt lätt att rota rätt på det."

Jag kör ganska exakt så jag med (fast minnesplats hoppar jag över).. fast på audiospåren då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 17:27

På audiospåren skriver jag bara synthens namn samt ljudets namn. Minnes platsen är rätt så oviktig där. Det var dock MIDI-spåren jag syftade på, där noterar jag eventuell minnesposition. Nord Lead 2:an, eller Super BassStation har ju inga direkta patchnamn att skriva ned så minnespositionen blir ju ett slags patchnamn i sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 18:16

Volantiz: Viss intelligens i interfacen är en verkligt välkommen innovation, men fortfarande kvarstår väl problemet med om man tex har en ljudmodul som ska spela upp flera ljud exakt samtidigt (typ kvantiserade technotrummor på en multitimbral midi-modul). För flaskhalsen finns väl fortfarande där (eller är midi på något smart sätt preemptive - det finns väl en tids-kod i själva midimeddelandet, som skulle kunna användas till detta?)

Jaja, hur som helst så ser jag med spänning fram emot nästa stora standard - vad nu det är - hoppas innerligt att tillverkarna enar sig om ett protokoll och inte allt för dyra lösningar, men med framtiden för sig och bakåtkompabilitet efter sig.

  • Medlem
  • 2005-05-15 10:42

ingen som har någon kommentar...?

koppla förbi mixern kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-15 12:04

Om man har mkt hård utrustning och vill spela in spår för spår till audio är det enklast att inte ha mixer utan använda ett ljudinterface med många in och mixa i datorn i stället. Då kan man spela in en gång och få in allt separerat och klart från början. Finns dock prylar som kombinerar båda ting, exempelvis en del digitalmixrar från Yamaha som har Firewire. Och det är ju smutt i så fall. Annars rekommenderar jag MOTU som har väldigt bra & väldigt prisvärda lösningar för många in (gott om begagnat finns det också).

Bevaka tråden