Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ELKA Synthex

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon lyckligt lottad person som äger en sån här? Den låter ju så fantastiskt bra så man blir ju helt drogad bara man lyssnar på dess ljud! Har fått höra att den är dyr och svår att få tag i, men finns det nån liknande synt (gärna lite billigare)?

http://www.bluesynths.com/3Soundfiles-e/synthex.html

Ja synthex är helgrym.
Vilka skumma priser han har..
Får se om han svarar på mail.

  • Medlem
  • 2005-03-29 20:58

/mr här på forumet har en. Skicka PM till honom så kan han säkert berätta mer.

Tack!

@X-pander
Ingar på Analog.no brukar svara rätt fort.Jag köpte ett cem 3374 till min matrix12 av honom.

Ahh ok...25k nok för en matrix 12 verkar rätt billigt...och 25k för en memorymoog...
Fast 22k för en synthex va inget vidare bra pris...fast dom är ju sällsynta

*edit felstavning*

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-29 21:22

Eller 9000 för en Prophet600. Jag sålde min för 5000 å den var i mkt bra skick.

Jag har något minne av att jag hört att det finns 3 Synthex i Sverige. Men det var typ 13 år sedan hag läste det, idag finns det nog fler. Är de vanligare i till exempel Tyskland?

Jomen han va snabb på att svara på mail
22tusen NOK och inte ett öre mindre.
Så han får behålla den...så mycket är den inte värd.

Fick mail från ännu en som ville sälja sin synthex. 22tusen norska där oxå.
Om nån vill ha den så säg till så får ni säljarns email.
Själv väntar jag på nån som inte vill ha överpris....eller så är ja bara snål

XP: Sen när / om du får köpt SyntX:en... kan du ge mig addressen till din studio samt berätta vilka tider ni inte är där Eller så får du helt enkelt ta emot midifiler via mejlen och skicka tillbaks ljudspår i wavformat! (för jag kommer alldrig ha råd med en sån dyrgrip i hela mitt fattiga liv)

Hahahaha även om du visste vart den låg...och när vi inte va där...skulle du inte komma så långt eftersom vi har ett bra larm och bra ståldörrar

Att räkna Synthexar tycks vara en hobby. Detta är fjärde gången jag läser eller hör någon nämna antalet av dem i Sverige. Jag äger en, köpt c:a 1992, så om ni inte räknat med mig finns fyra.
En fråga: Varför skulle antalet har ökat med tiden? Det görs omöjligen nya, så varför skulle det finnas en flöde till just Sverige?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-26 19:23

Ganska häftigt då att vi har tre medlemmar som har varsin Synthex! Kan det finnas en till? mr, xpander och Putte P. Lajbans.

SynthX också väl?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-11-26 23:25

Finns lite att läsa om den här. Kanske ska man ta estimerat värde med en skopa salt?? Någon som vill sälja en till mig för motsvarande 600 USD??

http://www.vintagesynth.com/elka/elkasyn.shtml

M v h

Danne

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-11-26 23:37

Jag kan låna en, men det räknas inte riktigt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 01:03

har 3 st på vinden

Vad är det som säger att det bara finns 3 (4) Synthex i Sverige? Vilken källa? Det enda jag hört (som hört allt och det två gånger dessutom) det ifrån är en annons i MM för 14 år sedan.

Har bekymmer med min Synthex, så det skulle vara dumt att inte passa på när det finns andra ägare här. Följande bjuder min maskin på (ser.nr. 842):
-En oktav där två tangenter (vilka det är skiftar) ger ifrån sig höga pip.
-En sequenser som inte alls fungerar, vilket inte bekymrar mig så mycket.
-En memorybank (RAM) som endast innehåller skumma program med omöjliga inställningar (bara ringmodulator, ingen oktav, samtliga LFO-varianter.......)

Ska jag använda den måste jag ha panelinställningen, men pipen ha jag bara kommit undan en kort period. Vet någon av er vad problemet är?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-16 15:21

En trasig dividerkrets kanske ?

L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 03:11

Oki så var fan hittar jag en Elka Synthex!!! Det är den sista polyfoniska analogsynt jag vill äga. Efter det är det bara funky 80 effekter som gäller.

Mvh
Magnus

Ursprungligen av Demokid:

Oki så var fan hittar jag en Elka Synthex!!! Det är den sista polyfoniska analogsynt jag vill äga. Efter det är det bara funky 80 effekter som gäller.

Mvh
Magnus

Om du har 47 000:- i madrassen så:

Musikutrustning & Instrument - Synthar - For Sale : ELKA Synthex

Ursprungligen av Demokid:

Oki så var fan hittar jag en Elka Synthex!!! Det är den sista polyfoniska analogsynt jag vill äga. Efter det är det bara funky 80 effekter som gäller.

Mvh
Magnus

He he he... vad har du emot Elka Synthex?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-07 12:09

Han kanske menar att den gör samlingen komplett, efter den ingen mer att sukta efter?

Ursprungligen av PF:

Han kanske menar att den gör samlingen komplett, efter den ingen mer att sukta efter?

Jag tror Pippin syftar på den semantiska ambiguiteten...

Ursprungligen av sawtooth:

Jag tror Pippin syftar på den semantiska ambiguiteten...

Vilket får mig att tänka på skillnaden mellan ambivalens och ambiguitet? Är det ens någon?

Ursprungligen av segerfalk:

Vilket får mig att tänka på skillnaden mellan ambivalens och ambiguitet? Är det ens någon?

Inte för att jag vet så noga, men ambivalens är väl något en person kan uppleva, medan ambiguitet finns i själva materialet som tolkas. Eller?

Ursprungligen av segerfalk:

Vilket får mig att tänka på skillnaden mellan ambivalens och ambiguitet? Är det ens någon?

Ambivalens är när du är osäker på vad du själv vill, amiguitet är när du är osäker på vad någon annan vill.

(Ambiguitet är väl inte är ett ord i svenska språket, så egentligen betyder det ingenting, men om Ambiguity översätts oftast med oklarhet eller tvetydighet.)

Bevaka tråden