Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ELKA Synthex

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av segerfalk:

Vilket får mig att tänka på skillnaden mellan ambivalens och ambiguitet? Är det ens någon?

ambiguitet = tvetydighet (JävelPersson har rätt, det finns inte i svenska utom som en direktöversatt fackterm)
ambivalens = tvehågsenhet

47k för en Synthex? Ren galenskap. Det gör mig varken ambivalent eller ambiguös.

Jag tror faktiskt att Syntex är min absoluta favoritsynt. Visst, olika syntar har olika styrkor och svagheter men jag tycker den är ruskigt skön!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-07 20:26

Pfffff 47000 för en Synthex, nä spara slantarna och köp något annat PS3200 kanske eller lägg till lite och köp en CS-80. Vist är synthexen bra på vissa saker men definitiv ingen all around synth. Det som är lite störande med den är att den saknar "Omph" den passar bra till pads/strings men glöm bassar o dyl. Max 30 000 skulle jag säga att den är värd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 14:22

Real Parakeet:

Jag har verkligen inget emot Synthex. Jag har alltid velat ha en. Den är stor, har mängder av rattar och knappar, låter fint och är så snygg. Den varkar vara ganska stabil, inte som t.ex. CS-80. Men 47 papp är lite för mycket. :|

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Real Parakeet:

Jag har verkligen inget emot Synthex. Jag har alltid velat ha en. Den är stor, har mängder av rattar och knappar, låter fint och är så snygg. Den varkar vara ganska stabil, inte som t.ex. CS-80. Men 47 papp är lite för mycket. :|

Mvh
Demokid

Näe, jag vet. Jag tyckte bara att det blev lite kul med hur du skrev. Ja, en Synthex skulle jag också vilja ha. Jag skulle spela oscillatorsynk tills fingrarna börjar blöda.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2009-02-13 16:13

D E Stabilt!

Ursprungligen av Demokid:

Den varkar vara ganska stabil, inte som t.ex. CS-80.

Mvh
Demokid

Om du inte syftar på "stabil" á la Dr. Alban, så är det väl inte så konstigt om Synthex'en är stabil, det är ju en DCO-synt.
CS-80 å andra sidan, har väl sällan nämnts i samma mening som ordet stabil utan att samma mening dessutom innehållit ordet "inte".
...& 47 NOK?!?!? WTF?!!?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-09 17:53

47 papp är fan mer än hela min studio ... wtf :-/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 18:24
Ursprungligen av Nihad:

47 papp är fan mer än hela min studio ... wtf :-/

Haha, ja jävlar va dyrt !

Max 20 tusen.

WT

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-10 00:32

Jag skulle möjligen tänka tanken på att köpa en för 4700:- men ändå inte göra det. Den har ju inte ens MIDI. Då finns det roligare syntar att laja med för de pengarna också. Överskattat. Otroligt tröttsamt med alla hypeade produkter. Jag väljer hellre bortglömda grejer som folk glömt prismärka i många år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 01:18

Jorå visst finns det Synthex:ar med MIDI. MIDI är bra att ha men jag brukar faktiskt spela in som förr i tiden... tills det sitter. Kvantar faktiskt inte så ofta, blir mer levande så.

Mvh
Demokid

Men vi som inte kan hålla takten och hitta rätt tangenter på samma gång måste ha MIDI
Jag hade mycket väl unnat tä ka mig att ge 47 lök för en Synthex. Men det är under förutsättning att jag kan avvar de summan utan att behöva göra avkall på bilbyte, nya fönster, badrumsrenovering, god mat, semester och annat som pengarna skall räcka till.

Elka EK 22. Fattigmanssynthex.

Men å andra sidan, 47k är väl inte normalpris? Så dyr kan jag inte minnas att den någonsin varit. Oavsett vilket så är man ju uppe i så vilda summor att man verkligen bör fundera på vad man får för pengarna. 47k köper en hel del seriöst fantastiska maskiner så konkurrensen i det prisläget är mördande.

Jag brukar inte vara den som gråter över höga priser men 47 000:- är i högsta laget.
Konkurrensen är hög när man är uppe i den prisklassen (som ST skrev).

Killen skulle ju ha 15 000:- för en Mutator också.

Väl tilltaget om man frågar mig.

36.600:- är ju inget höjdarpris för en Jupiter 8 heller... Har nog aldrig sett så högt pris förutom på RL MUSIC som alltid har vansinnespriser.

Men det var ett himla snack om "47000"! Det är ju inte så att en Syntex är värd de pengarna, det är EN annons på vendolin. Perspektiv, people! Perspektiv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 12:49

Undrar vilket land killen kommer ifrån...

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 20:47

Mja jag tänker inte på stabil som att VCO's stämmer ur sig. Jag förstår inte varför folk tror att VCO stämmer ur sig. Jag har en del VCO syntar och har aldrig haft sådana problem t.o.m. min Model D är rock solid när den blivit varm. Kan stänga av den och sätta på den nästa dag, efter ca 30 minuter låter ljudet likandant.

Nä vad jag menar med stabil är att den inte går sönder så lätt.... inte som gamla Oberheims... det är alltid nått som inte funkar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 15:42

Jaha då är Synthex skojaren på Ebay UK tillbaka. Samma visa... Ny Ebay användare, samma bild varje gång och vill avsluta auktionen innan den är slut till ett bra pris. Kan dom inte bara ta bort den!!

Elka Synthex - Rare Vintage Polysynth with MIDI - eBay (item 270345757267 end time Feb-26-09 13:49:20 PST)

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-02-17 21:29

Synthexen behöver tid av sin brukare att verkligen hitta de skira och speciella nyanser den är såå bra på.
Jag har en på långtidslån sedan ett halvår. Kommer bli svårt att skiljas.
Instant italodisco, jättebra mystiska pads dränkta i internt chorus, fina plink och basljud. Framför allt kul att ratta. Jag gillar stora frontpaneler fyllda med möjligheter.
Skitkonstiga värdelösa pyttejoysticks till modulationscontroller. Undrar vad dom tänkte på egentligen.
"Min" har MIDI. Endast omnimode dock.
Den är absolut inte värd 47!!
Som en JP8 i pris kan jag tänka mig, men dom är ju också väl överprisade fn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 22:32

Åhh haru en Synthex! Fan vilket snällo till kompis du har som långlånar en. Jag har en JP8 med MIDI... har faktiskt tänkt att försöka hitta någon som vill byta sin Synthex mot en JP8 men det är väll omöjligt att hitta. Skulle det vara värt det, kan Synthex ersätta en JP8? Jag tror det.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 00:17

Skickade email till killen med synthex:en... samma bilder som jag fick förra gången... för typ 9 månader sedan. :| Och samma story :

"I will sell it right now for GBP 1,000 including shipping with insurance and a 7 days return policy.
We will close the deal through eBay."

Hur rapporterar man en sådan...

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • 2009-02-18 01:21

"We have a deal. I'm will be in UK next week. Where can i pick it up?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 09:51

Ha ha jag för £1000 är det nästan värt en tripp särskilt då min Eurobonus poäng skulle kunnat betala resan.

Rapporterade till Ebay, annonsen är borta. Killen som försökte sälja Synthexen skickade först bilder på fel synt en Matrix-12

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-18 11:46
Ursprungligen av Demokid:

Ha ha jag för £1000 är det nästan värt en tripp särskilt då min Eurobonus poäng skulle kunnat betala resan.

Eller så kan du snart hyra NEriks Aviation för sådana resor!

  • Medlem
  • 2009-02-18 19:24

Bra gjort. Nu slipper någon stackare bli blåst. Jävla otyg med sådana där oärliga personer.

Bevaka tråden