Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmera Matrix-1000 & MKS-50 externt...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!
Nu har jag suttit och fallit in i mjukvarosvängen lite väl mycket ett tag tack vare att jag jobbar hemifrån på veckorna och har då tvingats ändra arbetssätt då jag sitter med en bärbar och en BassStation keyb. Inget illa i det, det funkar kanon.

Men det är bara det att jag inser varje gång jag kommer hem till min och kära och feta rigg på helgerna att attans vad grymmare min hårdvara låter. Problemet och tröskeln för en del av min hårdvara ligger i bristen på snabb programmering av ljud, läs; Oberheim Matrix-1000 & Roland MSK-50.

Så nu efterlyser jag allra helst en bra multifunktions-hårdvarucontroller och gärna begagnad eller i sämsta fall en bra mjukvarocontroller för att komma åt alla parametrar. Kör Cubase SX och jag minns ifrån ATARI's tid att jag då programmerade dom via det men det var rätt trubbigt och segt. För dessa smått underskattade maskiner har många väldigt grymma ljud som ligger och hägrar vid djupare programmering, helt klart.

Har inte Waldorf eller kanske Doepfher gjort vad jag söker? Men dom kostar väl lika mycket som ett hyffsat firewireljudkort.. Inte riktigt så kul då.. Kanske bygga själv? PAIA? Som sagt.. Bara att droppa tips.. Tackar på förhand!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-30 10:34

Vad sägs om Kenton Control Freak Live?
Av en händelse så har jag en sån till salu...;)

I SX3 finns ju stöd för Device Panels eller vad det heter.

Tyvärr tyckte jag att den för Matrix 1000 sög, var väldigt flummig.

Började skissa på en egen för MKS50 men kom aldrig så långt, dom tyska instruktionerna lämnade en del övrigt att önska.

Behringers MIDI-kontrollers är väl hyggligt billliga, men frågan är om man inte får en PG300 för ungefär samma pengar?

Ursprungligen av lasselu:

Vad sägs om Kenton Control Freak Live?
Av en händelse så har jag en sån till salu...;)

Hmm.. Intressant.. Kollade lite på specarna nu.. Varför nämns inte MKS-50 som kompatibel?
/Skumberg

Finns en programmer speciellt för Matrix 1000 och Matrix 6. Kolla länken. Frågan är bara om den går att få tag på till ett bra pris. Du kan nog hitta en på ebay om du letar.

http://www.synrise.de/images/matrixprogrammer.jpg

/V!

Ursprungligen av visionfactory:

Finns en programmer speciellt för Matrix 1000 och Matrix 6. Kolla länken. Frågan är bara om den går att få tag på till ett bra pris. Du kan nog hitta en på ebay om du letar.

http://www.synrise.de/images/matrixprogrammer.jpg

/V!

Aah.. Den var klart älskvärd.. Mmm.. Möjligtvis inte så prisvärd.. Värsta OB-8:a stuket.. Lovely piece of equipment.. Men förmodligen säll"syntare" än den ovanligaste "synten" på jordskorpan.. :rolleyes:

Jag körde ett program på PC till min Matrix-6 som heter OB6000 som var bra...
Till mina Juno2/MKS:er kör jag ALLTID mina Atari-editorer som är fan så mycket bättre än dem jag sett till PC. Finns även en virtuell PG-300 till PC som är OK.

Till min DW och FB01 gjorde jag egna sysex editorer som kördes i Cubase

Vill man ha billig HW för sysex, så undra om inte Kawai gjorde nån sådan...likaså Peavey (PC1600 nånting??)...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-30 12:58
Ursprungligen av moogpower:

Hmm.. Intressant.. Kollade lite på specarna nu.. Varför nämns inte MKS-50 som kompatibel?
/Skumberg

Det finns nog ingen färdig profil för den...men det är inte så mycket jobb att skriva ihop en...gjorde en profil till min Evolver och det var inte speciellt svårt...

Matrix 6 (och antagligen M1000) har en del egenheter vad gäller sysex-kommunikation. Enskilda parametervärden kan inte skickas om de är negativa. Då måste hela patchen skickas istället. Det krånglar till editering via MIDI rätt rejält.

Vid snabb testning verkar OB6000 bra. Även SoundDiver är bra, men har någon liten bug i M6-editorn. På den gamla goda Atari-tiden körde jag C-Labs (numera Emagic) Explorer 1000 som var väldigt bra och dessutom kunde användas tillsammans med sequencerprogrammet Notator.

Jag inser att jag gång på gång saknar min galme trotjänare ATARI 1040 STE fullt expanderad till 4MB RAM med sin monokroma SM124 skärm och MEGAFILE 30 MB hårdisk med Cubase 2.0 ifrån 1989 (tog ca 1MB installerat!). Denna arbetshäst som aldrig dök. Hängde den sig någon gång så gick det att spara ändå och bara starta om Cubase. I vissa fall var det verkligen bättre förr.. Ärligt.. Och då är det inte bara nostalgin som talar..
Hmm.. Jag har ju den kvar fortfarande.. Kanske skulle....? Eller kanske inte...

TACK allesammans för alla kanonbra tips änsålänge! Fantastiskt vad ni kan!

Jag skall botanisera i Era tips nu till helgen så får vi se vad det slutar med.. En hårdvarucontroller hade ju suttit som en smäck.. Det är prislappen där som gör en lite kylig bara.. Men egentligen.. Den känslan jag känner nu är förmodligen densamma som när man står mellan valet att köpa ett mixerbord eller en synth..
Vad väljer man helst? Just det..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 10:41

PC editorer har jag också, men det var väl en dedikerad hårdvarukontrollenhet du var ute efter?!

Ursprungligen av Lemon:

PC editorer har jag också, men det var väl en dedikerad hårdvarukontrollenhet du var ute efter?!

Japp.. Allt annat ser jag som en kompromiss i jämförelse.. Mjukvara tenderar alltid att bli hårdvara i slutändan ändå i min värld..

Hoppla.. Ser man på! Inte så pjåkig faktiskt.. http://www.vendolin.se/annons.php?164689

1
Bevaka tråden