- sabe
- Medlem ●
Hej
Har alltid älskat synth-musik. Även gjort endel musik på datorn. Men nu har jag sett att det kommit ut ett flertal synthersizers under 10 000kr och tänkte därför att man nu kunde satsa på att köpa en. Därför behöver jag lite råd eftersom jag är oerhört grön på området .
De olika syntharna jag kollat lite på är:
ALESIS MICRON 498.00 EUR
ALESIS ION 699.00 EUR
KORG microKORG 368.00 EUR
NOVATION K-Station 349.00 EUR
Alesis Micron verkar ju bra eftersom den har både sequencers och trummaskin men behöver man dator för att programmera den?
Sedan får man en Microkorg och en K-station till samma pris som en ION och om man då skulle satsa på två synthar så skulle man kuna bjuda hem en kompis och jamma tillsammans (mitt primära mål är alltså att bara ha kul, men skulle oxå vilja kunna spela live och då skulle ju Micron med sin sequencer och trummaskin passa fint.)
Så nu är jag alltså tacksam för alla råd vad en nybörjare skall satsa på eller om någon har personlig erfarenhet av någon av syntharna ovan och kan rekomendera någon.
Så som du frågar går det inte att svara, tyvärr. Jag kan berätta vilka syntar jag gillar men vi kan ha helt olika smak och då är mitt svar närmast värdelöst för din del. Förklagsvis läser du lite om de syntar du nämner ovan och frågar om mer specifika saker; exempelvis "det står att microkorgen kan vara lite jobbiga att göra ljud på, håller ni med?" eller så berättar du mer om vad för typ av syntar du gillar, vad som är viktigt i en synt för dig osv, det kan hjälpa en del.
Micron + en korg es-1 (väldigt billig trumsampler/sequencer) tycker jag annars låter som ett kul alternativ då. Det är oftast roligare att lira synt med lite percussion. ES-1:an kan man dessutom stå och vrida och trycka en massa på för att förvränga ljudet och slingorna live.. mycket skoj liten pryl..
Micron + en korg es-1 (väldigt billig trumsampler/sequencer) tycker jag annars låter som ett kul alternativ då. Det är oftast roligare att lira synt med lite percussion. ES-1:an kan man dessutom stå och vrida och trycka en massa på för att förvränga ljudet och slingorna live.. mycket skoj liten pryl..
Låter som ett fint alternativ med es-1:an, men en liten pinsam fråga (som sagt nybörjare ). Sequencern spelar ju upp ljuden via synthen. Så fast man använder en extern sequencer, kan man endå spela på synthen (men andra inställningar och även utnyttja arpeggiator och sånt) sammtidigt?
Vill du tjäna några kronor till så handla på musicstore köln (http://www.musicstorekoeln.de/englisch/)
Alesis Micron - 469?
Alesis Ion - 666?
Korg microkorg - 349?
Novation K-Station - 333?
Korg ES mkII - 333?
Normalt får man slå på ~20? för frakt.
Tja!
Mitt tips är, traska ner till din närmaste musikbutik och prova på de synthar de har där. Ta tid på dig! Stå länge och pula, lek och greja. Är man nybörjare så är det trevligt att ha någonting med massa rattar på, så att det blir överskådligt vad man gör. Annars så kanske det blir lite tråkigt att sitta med en micorn och behöva pilla i menyer och menyer och menyer (även fast det går toksmidigt, men då måste man veta vad/var man vill).
Du kan spela på synthen även om du kör den från en extern sequencer. Jag har slavat min micron från min 626:a och gjort låtar på det sättet. Micronen är bra, för man kan bygga patterns i den (max 4bars långa) som man sedan spelar upp genom att hålla ner en tangent (patternet transponeras då till den tangent man håller ner, spelar A - det låter A, spelar C det låter C osv.).
Som sagt, det är jättesvårt att rekommendera synthar..
...prova, prova, prova, prova...
Det har jag gjort, men jag har köpt först - mindre bra, rekomenderas INTE!
Lista på prylar som kommit & gått - http://blackmesa.mine.nu/~lemon/gear_a.htm - inte helt up to date, men en ny lista kommer när nya projektets sida tar form.
Tack för alla fina svar
Undrar bara en grejj angående es-1:an. Kan man programmera den att spela en viss not oxå, eller transponerar den ner patternet till den not man spelar på synthen. T.ex. om jag har en K-Station och en es-1:a. Kan jag då t.ex. låta es-1:an spela upp ett fint bassljud med 16delar så man får en fin bassgång. Samt att den automatiskt byter not så att jag kan koncentrera mig på att t.ex. spela en melodi på synthen.
Blev lite otydligt kanske men tror ni förstår
Köp en Korg MS-20 plus en bra masterklaviatur och en sjysst mjukvarusynth. Fixar du inte bra musik på de grejirna kan du böra virka på fritiden istället...
Är verkligen en MS-20 bra för en nybörjare???
Du borde iaf köpa begagnade grejjer och så borde du kolla in www.vintagesynth.com och http://www.sonicstate.com/synth/index.cfm
Sedan kan du börja leta synthar på www.vendolin.se
jag skulle faktiskt rekommendera att börja med en billig groove-box (undvik roland mc-303 dock). De har sequenser, massor av bröd-&-smör-ljud, samt lagom editeringsmöjligheter för en nybörjare. Min andra synt jag köpte var en groove-box i syftet av att jag ville komma igång snabbt och fort. And yes I did indeed. Det smarta med groove-boxar är att de är billiga, och har egentligen relativt bred karaktär på ljuden. Man hittar ganska fort de ljud som man gillar och kan börja spåra upp vilka ljud (eller vågformer som de även kallas) som kommer från vilka syntar. Sedan kan du leta upp synten eller någon liknande och rikta in dig mer på det soundet, men ändå kunna göra stråkar pianon och annat tråkigt ;). Mitt tips för nybörjare är alltså en groove-box samt ett midi-klav med en del rattar på. Låter ganska trist, men det är egentligen en av de bästa "nybörjar-paketen".
Av de syntar du räknar upp så är microkorgen den minst intressanta, men ändå den som lämpar sig bäst för nybörjaren enligt mig. Den är i grunden en subtraktiv synt som har en bra dator-editor och är lagom begränsad för att tvinga fram finurligheter bland användaren. Jag har själv en microkorg och den är riktigt rolig och är duktig på att göra det mesta (framför allt gamla retro-ljud).
Jag hade lite samma problem för ett tag sedan när jag skulle skaffa en "riktig" synth. Valet föll på en Alesis ION. Och jag är mycket nöjd. Sedan har det iofs blivit en Novation A-Station också.
Sami: ES-ettan är en trumsampler. Man kan nog hjälpligt göra melodi på den men det är inte vad den är tillverkad för så tills du testat och lärt dig en del rörande musikprylar så kan du nog utgå ifrån att det inte fungerar.
Den större släktingen ESX-1 kan sådant, i och för sig.. men den bör vara ganska dyr (även om vi är två här på forumet som fått tag på var sin för 4000,-).
håller med om att en groovebox är bäst om man vill börja med hårdvara .. man lär sig allt på samma gång då om den man köper har bra syntdel. själv lärde jag mig med en roland mc505 och kan rekommendera den varmt, även om jag nu 5 år senare har vuxit ur den .. min är till salu om du är intresserad
Man kan ju börja med ett litet modularsystem.
Sen kan man ju bygga ut och köpa fler moduler och bygga ett jättestort.
Doepfer eller Synthesizers.com
Anders, (obs! humor.)
Tja, de hade ju där modulärsystemet man "prenumererade" på och fick en modul i månaden.. Finns i någon annan tråd här
"gjort musik på datorn" kan betyda allt möjligt .. har han jobbar lite i cubase eller bara lekt i e-jay eller nåt .. visst finns det risk att man blir besviken, det kan man bli med vilken hårdvara som helst egentligen .. men syntar i grooveboxformat kan ha minst lika om inte mer avancerade ljudmodifieringsverktyg än klaviaturbaserade dito .. ex har mc505an en betydligt mer avancerad syntdel än yamahas cs1x och cs2x, plus att den hanterar multitimbralitet på ett betydligt mer logiskt sätt och mycket mer ..
Jag rekomenderar dig en synth som du kan spela på och utnyttja oavsett om du är totalt amatör eller proffs, om du har en tajt budget eller vadsomhelst egentligen.
Kurzweil k2000, du hittar säkert en under 3000:- utan större problem, vill du ladda in samplingar grejjar den det som ingen annan, finns ett större urval av ljud på nätet, den är enkel att begripa sig på för nybörjaren och för proffset finns egentligen inte många saker man inte kan göra med denna maskin.
Finns ingen annan maskin i den prisklassen som tar 64 mb ram, har scsi som standard, grejjar fm syntes och allt möjligt annat...
:kaaaka!:
"gjort musik på datorn" kan betyda allt möjligt .. har han jobbar lite i cubase eller bara lekt i e-jay eller nåt ..
För tillfället är det mest FL-studio som jag använder men har även användt cubase och reason lite gran. Så på det viset är jag väll inte "nybörjare". Men synthersizers och annan utrustning är ju inte direkt billig och på så vis har jag ju inte haft möjlighet att leka runt och lära mig med såna grejjer.
Men om man inte vill vara beroende av en dator, och inte har råd med en dyr sequencer. Finns det då några andra allternative än Alesis Micron eller en groove-box?
Edit: Sequencern skulle mäst användas föratt göra bas-slingor.
Haha, ingen sån här tråd är väl komplett utan att du promotat Kurtzweil lite, doktorn..
vill du köra helt utan dator så får du antingen köra med en groovebox som huvudsequencer (då har du en ljuddel av varierande kvalité inbyggd också) eller styra andra syntar med en sequencer ...
juste, du kan ha en porta också och spela in spåren live utan sequencer också ..
mitt råd om du vill vara oberoende av datorn (när du ex ska spela live) är att först fråga dig om din musik är synt eller samplingsbaserar .. för syntbaserad musik rekommenderar jag nån typ av groovebox och för samplingsbaserad musik en MPC eller liknande ..
nihad:
"visst finns det risk att man blir besviken, det kan man bli med vilken hårdvara som helst egentligen"
Mja, men är man van vid riktiga syntar (som de i Reason) kan ju en 505:a kännas mycket begränsad ljudediteringsmässigt men motsvarande risk är nog ganska liten när det gäller en Ion, exempelvis. Det är ju helt orättvist att jämföra en 505:a med en Ion, åt båda hållen, men om man ska köpa sin första hårdvara och inte vet vad som är viktigast så blir det ju lätt att helt olika typer av grejer får stå mot varandra.
Vilket leder mig till följande fråga, Sami: vad är det du vill ha egentligen? Svaren haglar men de är verkligen inte särskilt enhetliga eftersom ingen vet vad du är ute efter riktigt.
Varför vill du inte använda datorn?
Varför vill du ha en sequencer?
Varför vill du ha en synt?
Vilka syntegenskaper är viktigast för dig (att den är; flexibel, snabbjobbad, låter analogt [..])?
Hur har du tänkt att använda dina nya prylar? I vilka sammanhang?
Vilket leder mig till följande fråga, Sami: vad är det du vill ha egentligen? Svaren haglar men de är verkligen inte särskilt enhetliga eftersom ingen vet vad du är ute efter riktigt.
Varför vill du inte använda datorn?
Varför vill du ha en sequencer?
Varför vill du ha en synt?
Hur har du tänkt att använda dina nya prylar? I vilka sammanhang?
Anledningen till att jag inte vill vara beroende av en dator är att jag inte har råd med en laptop och fortfarande inte vill binda mig till en plats (dvs mitt rum).
Anledningen till att jag vill ha en sequencer är att jag då tänker mig att den kan spela basslingor som jag sedan kan "jamma" små löjliga melodier på eller spela arpeggios. Således behöver synthen ha en bra arpeggiator. Och så gillar jag synthar i almänhet och tror att det kan vara kul med mycket rattar och grejjer att leka med.
Skulle mest spela hemma och svenga ihop små låtar, men vill inte utesluta att man kanske skall spela live eller så.
Sami, okej. Det klargör en del. Vill du ha basslingor att jamma till så antar jag att det likaväl kan vara från ett backtrack. Kanske ska du bara köpa dig en bandpelare, minidisk eller liknande? Klart smidigare än en sequencer om du ändå inte tänkt editera basgången live.
Vidare vill du alltså ha en lättjobbad synt med många rattar, arpeggiator och klaviatur, det är de viktigaste faktorerna?
Vidare vill du alltså ha en lättjobbad synt med många rattar, arpeggiator och klaviatur, det är de viktigaste faktorerna?
Det låter som en bra sammanfattning.
Sen kanske det finns så att man kan spela olika saker på samma klviatur? T.ex. på de lägre oktaverna håller man ner ackorden för att spela en arpeggio och på de högra oktaverna kan man spela en melodi med andra ljud? Fast sånt kanske inte går med någon synth?
Edit: Hur skulle jag från början göra basslingorna utan sequencer?
Jag har inte hört talas om en synt som klarar att låta dig köra arpeggiator och spela melodi på olika delar av klaviaturet, tyvärr. Det finns en hel del som kan köra två olika ljud på samma klaviatur men det är väl inte vad du söker.
Basslingorna spelar du in på vanligt vis, in i en dator eller MD, och sedan spelar du upp dem från någon form av.. "uppspelare". Liksom. Vill du kunna göra slingorna under tiden som du sitter och klinkar annat så är en sequencer nödvändig förstås. MC303 har någon varnat för men den kan lätt spela upp basslingor och kostar inte mer än 1000,- på vendolin.se .. bra idé kanske.