Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa synth, behöver råd...

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-04-16 22:08

Okej. Kommer nog inte undan så billigt som jag kanske hade hoppats då (om man inte hittar lite begagnat). Men tack för alla fina råd/tips. Nu vet jag iaf lite vad jag skall kolla efter pluss att jag fick utrett några oklarheter.

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-04-16 22:40

Jag köpte själv den ultra-fula Roland D2. Finns att få för runt 2000:- tror jag på musikbörsen. Det är en förlklädd mc-505'a mer eller mindre som är ganska kompetent. Jag använder fortfarande min för låtskisser och den hänger med på livespelningar då och då.

En Korg Triton Le är nog ett av de bättre alternativen skulle jag tro. En workstation är en stadig grund att börja på.

• Medlem
  • 2005-04-16 23:19
Ursprungligen av Clase:

En Korg Triton Le är nog ett av de bättre alternativen skulle jag tro. En workstation är en stadig grund att börja på.

Tog en liten titt på Trition Le och blev faktiskt lite imponerad ;). Kan man göra egna ljud med den och även ändra dem i realtid när man spelar? Och vet du om ljud-demona på korgs sida är gjorda enbart med en Triton Le?

sisältää: låter inte helt oöverkomligt

Begagnat kan du få en MC303 och en Ion för, säg 6000,- .. Köper du din Ion ny så får du kanske lägga 7500,- för båda, istället. Det var väl vad du tänkt ungefär?

Japp man kan såklart göra egna ljud med den, dock är det inte möjligt att sätta in ett exb moss kort (så att du får en dsp baserad synth) men den klarar allt som den vanliga tritonen kan i princip.
Rattarna på panelen kan ändra dom parametrar du vill, triton le är en bra synth att växa i och väldigt billig.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-16 23:48

[i]Nyhetens behag eller helt enkelt skitsnygg?[/i]

Tips om du är inne på en Triton LE (Svar: Ja, självklart kan man göra egna ljud osv - och ja, självklart är demolåtarna gjorda bara med LE) är att kolla in den nya limiterade svarta modellen med sampling inbyggt osv, bra mkt snyggare än tröttsilver! Har haft en tröttsilvrig och gillade den men inte lika mycket som "stora" Triton, den gav inte riktigt samma känsla. Men det är absolut en helt fin synt & sampler & workstation, prisvärd, schysst.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-04-17 00:05

Den var allt mysig den svarta!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-17 00:15

Jawohl! Jag skulle monterat bort gavlarna försiktigt och sedan sprayat dem i en svart kulör överensstämmande med den fina borstade svarta alu-looken där... för att få bort den där sista Skoda-instrumentbräda-känslan bara!

Öhh... min ION klarar av att spela arpeggiator på en del av klaviaturen och melodi på en annan del. Den har för visso bara 8 röster. Går inte det att göra på de flesta synthar?

Klart det går att göra på flera synthar! Min CS1x fixar det galant och en sådan får man ju för under 1500 spänn nuförtiden.. tyvärr..

Den har dessutom 32 röster..

Där ser man. Jag visste inte det. Lärt mig något. Alltid något.

JP-8000 fixar också melodi och apreggio på samma gång.

En "bredare" synt till priset av en Triton LE går väl knappast att hitta?
Du har sequencer (som jag använder för att göra låtarna i, dock pilligt och INGEN undo-knapp...), du har hyffsade ackustiska ljud (allt från piano till jazztrumset), du har schyssta hederliga syntljud samt en massa fula ljudeffekter!
I Multiläge finns en massa "färdiga" uppsättningar av ljud med bas o trumgångar som du kan spela feta solon ovanpå, det enda som behövs är att hitta on-knappen på synten o vrida några varv på ratten så finns det alltid nåt!

Du kan fritt göra egna ljud o tweaka fritt.
Visst, den är lite plastig i sin känsla, men den räcker mycket långt!

Bevaka tråden