Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga STIM!

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av nihad:

om du har en pseudonym som du inte har registrerat hos stim och ger ut gratismusik under den så tror jag inte det är nån fara ... alt att du aldrig anmäler ett visst verk till dom som du vill distribuera fritt .. (tror jag)

Nej, så klart, det de inte vet kan de inte göra något åt, men jag är rädd att det är lagbrott och avtalsbrott. Frågan är vad man gör om de klämmer åt dig för att de upptäcker att du ger bort "någon annans" musik. Då är det bäst att hitta ett ansikte åt pseudonumen. Antagligen händer det aldrig, men det beror på vad man gör.

Jag vet att jag är lite pessimistisk, men både jag och flera andra jag känner till har haft problem med Stim, så jag försöker hålla ryggen fri mot dem.

..här blev det fel. Läste genom mitt avtal och rättade mig själv. Se min post längre ner på sidan.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 00:50

Det kan omöjligt gälla verk som du själv inte anmält till STIM, finns inget som säger "alla dina verk", eller dito ...

Du väljer själv vilka verk du vill ha skyddad upphovsrätt på, annars skulle du aldrig kunna göra en reklamjingel t.ex. och sälja till ett företag som köper loss den av dig för att slippa just stimavgifter när möget du rattat ihop pumpas ut i nån kass reklamfilm om raklödder...

---

"du är aldrig tuffare än din senaste raklöddersreklamlåt"

Även här blev det lite Goja.. Läs min nästa post.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 01:28

Som sagt, registrerar du inte din kompostion så ska väl stim skita i den, dom äger ju inte dig och allt du kräker ur dig bara för att du ger dom rätten att rota reda på när någon spelar det du gjort och låtit dom få reda på att du vill att dom ska rota reda på.....

---

"du är aldrig tuffare än din pissiga tillfälliga xpbestyckade pclaptop"

Rotade fram mitt avtal från STIM och hittade två stycken paragrafer som kan vara intressanta för diskussionen.

Och vad jag kan förstå och verkar ha missat är att alla verk som JAG själv inte har anmält/spelat in (för fonogram antar jag?) är fria för mig att använda som jag själv väljer.

Här med verkar jag ha rättat mig själv.. Hehe. Och ja Don, du hade rätt. Jag tolkade det fel. Borde rotat fram avtalet tidigare istället för att bara försöka tolka genom de kryptiska svar de lämnat på nätet

Citat:

Den anslutne upplåter på STIM sin ensamrätt att ge tillstånd att
1 ... (denna punkt inte viktigt just nu)
2. inspela alla sina existerande och framtida litterära och musikdramatiska verk.

Citat:

Verk som avses i första stycket 1 och 2 och som ännu inte utgivits genom inspelning första gången (förstagångsinspelning) ingår i den repertoar som STIM med stöd av detta kontrakt kan upplåta för inspelning endast om den anslutne lämnat sitt tillstånd till det.

En rolig grej.. Har varit medlem i över 10 år och har fortfarande inte koll på hur systemet fungerar. Haha. Jag måste nog vara lite degig i skallen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 02:03

Jag borde vara medlem sen 10 år men har ännu inte fått tummen loss att skicka in papperna ... antar att där ligger en smärre förmögenhet och väntar på mig....

---

"du är aldrig blablabla etc....."

Citat:

Verk som avses i första stycket 1 och 2 och som ännu inte utgivits genom inspelning första gången (förstagångsinspelning) ingår i den repertoar som STIM med stöd av detta kontrakt kan upplåta för inspelning endast om den anslutne lämnat sitt tillstånd till det.

Har du musik som inte är inspelad? Den har STIM i så fall ingen rätt att "upplåta för inspelning" utan ditt samtycke. Det säger väl dock ingenting om STIMs (delade ekonomiska) rätt till all musik du har spelat in.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 12:16

Stim har inte rätt att tillvarata några intressen som du inte låter dom tillvarata. VIll du inte stimanmäla ett verk eller fem eller alla verk du gjort, så gör du inte det helt enkelt.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Är det så? Jag har läst kontraktet och uppfattat det som att de har delrätt till allt man har spelat in och allt man spelar in för all framtid (så länge kontraktet förnyas). Många, många har sagt till mig att huruvida man anmäler en låt till dem eller inte bara handlar om att hjälpa dem veta vad man gjort...

Jag frågade dem vid nåt tillfälle och fick svaret att inga ofentligt framförda verk fick undantas.

Fråga:
Hej!

Får en STIM-asnluten kompositör undanta vissa av sina verk för att på sätt
ha
dem "fria"?

Svar:

Nej, som upphovsman har du skyldighet att verkanmäla dina låtar som är
offentligt framförda.
I anslutningskontraktet har du överlåtit din ekonomiska rätt till
förvaltning
hos stim och den kan du inte själv förhandla om.

Med vänlig hälsning,

Bengt Pernbeck
STIM Medlemsservice

Sluta röra till det för mig. Jag trodde jag hade fått rätsida på det.

*edit* Deatbeat, allrajt. Det var svart på vitt känns det som. Då gäller det ju alla stycken man skriver.

Ursprungligen av Katzenjammer:

Sluta röra till det för mig. Jag trodde jag hade fått rätsida på det.

*edit* Deatbeat, allrajt. Det var svart på vitt känns det som. Då gäller det ju alla stycken man skriver.

Haha, jag tyckte precis att du lyckats röra till det för mig, för den efterkommentar till ett och två ovan som du citerar låter ju faktiskt som om man skulle ha en gnutta frihet, men Stim tolkar det som jag trodde. Det känns liksom bra att ha rätt, men jag hade gärna sett att jag haft fel i det här fallet.

Men det finns många sådana där otydligheter. Stim har ibland lyckats ge intrycket att man bevakar all musik, vare sig man är ansluten eller ej, men det gör de inte. Är man inte ansluten kan de inte peta på ens rättigheter.

Ibland tycker jag att man skulle starta en konkurrent till Stim, som bevakar det man vill och inget annat och där man får göra vad man vill med resten. Problemet är att man skulle vara helt maktlös tills man fått tillräckligt med medlemmar, och de som är Stim-anslutna får ju inte gå ur när de vill. Så det går inte helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 14:10

Phuuu... 20 minuter i telefon med en jurist på stim "pitbulldon" ...

Det är helt korrekt som deadbeat fått reda på, dock finns det en jäkla massa gränsland beroende på en massa faktorer som spelar in, men til syvende och sist så är det en juridiskt överenskommelse att när man tecknar medlemsskap i stim så överlåter man framföranderätigheter och rättigheter för mekanisk framställning av ALLA sin verk åt stim.

Observera att detta inte har någonting med upphovsrätten att göra!

Lurigt, och förvånande, jag tar tillbaka mina antaganden och lägger mig på lur en stund till..

---

"din sista hit är aldrig tuffare stim"

Vad som dock har blivit en förbättring nu är att Sverige-spelningar betals ut i mitten av juni, och utlands-spelningar i mitten av augusti. Räddade mig, 5200kr är mycket.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 08:04

Går hand i hand med vad först en medlemsupplysare och sedan juristen på STIM så troget repeterade under samtalets gång, flera gånger och med stark övertygelse: "Kollektivet vinner i längden" ... inte så lite sovjetvibbar över det...

Härligt!

Saknar ibland det mytomspunna maktbalanserande Sovjetunionen.. dock är jag fullständigt medveten om att det inte kan ha varit så trevligt ibland som invånare där....

*visslar förstrött*

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 08:43

Hur går det med frågorna? *nyfiken*

Ämne: Ang. Frågor till STIM från 99musik.com
Datum: tisdag 13 sep 2005 17.15.00 GMT+02:00
Till: minmailadress@easedrop.com

Hej Martin!
Vill bara höra av mig för att berätta att jag inte glömt bort detta, men
att det för närvarande finns väldigt lite tid för oss att besvara frågorna.
Jag ber att få återkomma lite längre fram.

Vänliga hälsningar,
STIM Media Online

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-13 17:46

And the story continues...

Medans STIMs anseende på forumet sjunker ännu djupare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-13 18:16

*fnyser*

Vad är det som tar så mycket tid att dom inte kan svara några frågor som dom ska veta utantill? Dom frågor vi har skulle max ta en timme att svara på.... Dom tycker säkert att våra frågor är obekväma och sitter och funderar fram svar som egentligen inte säger nånting.. Byråkrater :-/

Läser ni den här tråden på 99mac?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85935

Stim kan verkligen göra en förvirrad. Får man eller får man inte efterskänka Stim-avgiften? Det spelar ju ganska stor roll för podcasts och sådant.

Jag skrev ett brev till Stim och frågade. Inget svar än, men de har ju bara haft en dag på sig att svara. De tidigare frågorna har ju väntat i veckor.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-03 18:54

ja nu går det skam på torra land (eller i stims lokaler iaf).

Jag tänkte ringa STIM i veckan i vilket fall som helst, då tänkte jag fråga om lite sånt här och kan även stöta på om 99musiks frågor.

Finns STIM:s medlemsavtal på nätet? Jag hittar det inte på deras hemsida, och man vill ju gärna göra sin läxa först.

Ingemar: du kan ju sälja dina rättigheter, men då är det fortfarande någon som slantar in för det. Att ge bort sin musik gratis på nätet till vem som helst verkar vara vad STIM har svårt för - de vill bevaka dina rättigheter, oavsett om du vill ha de bevakade eller ej.

Ursprungligen av false messiah:

Jag tänkte ringa STIM i veckan i vilket fall som helst, då tänkte jag fråga om lite sånt här och kan även stöta på om 99musiks frågor.

Finns STIM:s medlemsavtal på nätet? Jag hittar det inte på deras hemsida, och man vill ju gärna göra sin läxa först.

Ingemar: du kan ju sälja dina rättigheter, men då är det fortfarande någon som slantar in för det. Att ge bort sin musik gratis på nätet till vem som helst verkar vara vad STIM har svårt för - de vill bevaka dina rättigheter, oavsett om du vill ha de bevakade eller ej.

Ja, det verkar så, men det finns de som har motsatt åsikt, som "xis" på 99mac. Men det viktiga är ju hur Stim agerar, inte vad man tror att man får göra.

Jag tror att avtalet finns på nätet, i alla fall i komprimerad form, men jag kan ha fel. Jag har i alla fall läst det.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-07 12:06
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ja, det verkar så, men det finns de som har motsatt åsikt, som "xis" på 99mac. Men det viktiga är ju hur Stim agerar, inte vad man tror att man får göra.

Jag tror att avtalet finns på nätet, i alla fall i komprimerad form, men jag kan ha fel. Jag har i alla fall läst det.

Ni kan ju inte referera till något som står i ett låst forum, jag är inte med i 99mac och kan inte läsa det där???

Vad står det ?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-10-04 13:24

Kan någon sparka lite på dom.... igen, efter att det gjordes, ja, igen... efter att det gjordes, ja, igen... efter att det gjordes...

Jag har inte hört något från STIM sedan det senaste mailet för ett par veckor sedan.

Måste säga att det känns jävligt trist att inget har hänt på ett halvår och att STIM inte ligger så högt i kurs hos mig just nu.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-10-04 13:46

De räknar väl pengar åt Per Gessle...det tar sin tid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-04 13:49

Tja... ge oss mailadressen till kontaktpersonen så får en ny person fråga varje dag

Bevaka tråden