Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande AMD-propp

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min nya AMD 2600+ piper som bara den
När jag startar datorn utan processorn i så låter bara alla fläktar.. men när processorn är i så ¤%&#". Det kanske inte är just processorn som tjuter.. men det är nånstanns däromkring.

Någon som har nå tips om vad jag ska göra? Sluta utveckla för Windows och enbart satsa på OSX börjar mer och mer kännas som ett alternativ.

Testa att byta plats på minnet. Sitter det i den första sätt det i den sista annars tvärtom.
Det löste sig med Javan by the way. Införde en markervariabel som olika if satser reagerade på beroende värde.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-16 18:56

Kan vara minnesfel, trasigt moderkort, eller trasigt grafikkort, utveckla gärna mer...

Spec:
* CASA06BL ( Black Thunder Miditower Black 300W ATX)
* ABVA20IDE (Abit VA-20 KM400A 2DDR-DIMM 3PCI 1AGP SATA Audio VGA LAN SocketA mATX + extra IDE-kabel)
* SEMP2600R (AMD Sempron 2600+ Sempron 1833MHz/1.833GHz 256Kb 333MHz 0.13 Boxed (with cpu-cooler!) SocketA)
* 512DDRAD400 (A-DATA 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin)
* SGB7-80 (Seagate Barracuda ST380011A 7200.7 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE)
* SAM52BL (Samsung 52X CD-ROM BLACK/SVART BULK IDE)

Inbyggt grafikkort.

En annan detalj jag noterade är att den nu bara kör på 1466MHz.. när den ska köra på 1833MHz.

GM: soft

Justja.. det vart ingen skillnad av att sätta minnet i "fel" plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 21:14

Ställ in FSBn på 166 MHz, då ska du iaf få rätt hastighetet.. Det andra låter bara sär..

Den går inte att ställa in på 166MHz.. men det gick med 165MHz.. men då frös allt på en gång såklart :hmmm:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-16 21:22

Du vet väl att AMD-proppar är livsfarliga hackerprocessorer tillverkade av underbetalda barnarbetare.
Byt till intel omedelbart!!:D :eek: :kaaaka!:

http://www.99musik.com/forum/showth...0573#post130573

Om den inte håller käft snart så blir det nog ett byte

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-16 22:42

Let's see here!
Är det "BIOS-pip" - från systemhögtalaren, eller piper verkligen CPU'n?!?

Om det är "BIOS-pip" så går de att tolka...

Kolla här!

//Zwopper - aka Lemon

Byt till en ARP 2600.

zwopper: det är inte bios-pip.. utan mer som ett konstant jätteljust pip. Jag trodde först att det var cdn eller hårddisken som lät.. men icke. Pipet ändrar ton lite kort ibland då datorn jobbar hårt.

"Byt till en ARP 2600."

Jotack.. jag skulle mycket gärna lägga ett par lappar mellan t.om..

Det är väl processor fläkten som tjuter!? Byt till en bättre kylare än originalet så är problemet nog löst. Mitt tips Fet kopparkylfläns med tyst fläkt. Se till att den passar på moderkortet bara då den är lite stor, glöm inte bort att köpa en sjysst kylpasta heller.

dual: nix.. jag har testat starta den pyttekort helt utan fläkt.. och den piper likadant då.

Nu uppdaterade jag biosen till nyaste.. och nu är det en AMD 1700+ enligt uppstarten
Och tyst blev den!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 10:34

Det där problemet har jag oxå, (A64 3200+) det mystiska är att den börjar pipa då jag startar cubase? ung.typ som om ngt "växlar läge" då cubase startar och varefter det börjar pipa. Inte så faligt jobbigt ljud men är det risk att ngt går sönder?

Nu piper den här ¤%& igen..

Det här högfrekventa ljudet kan nog mycket väl trigga grova tinnitusattacker och huvudvärk.

  • Medlem
  • 2005-05-17 10:59

Bisarrt. Är det andra som har samma problem? fredrik_e känner igen det, så det måste vara känt.

Byt! Skulle jag rekommendera. Oväsen är inget man står ut med i längden.

Jo men vad exakt är det som tjuter??? Jag menar processorn i sig har ju ingen ljudalstrare inbyggd. Det måste ju vara någon mekanisk del som tjuter, eller har AMD´s processorer en inbyggd liten högtalare

Kolla igenom följande, Fläktar, Hårddiskar, Cd / dvd-spelare, Hade en hårdisk som låg och tjöt efter ett tag när den blev varm, det brukar vara ett tecken på att diskens lager håller på krashar.

Jag vet inte exakt vad som tjuter. Det är för högfrekvent för att märka exakt var det är. Jag har testat att hålla för olika delar.. men hittar det ändå inte. Kondensatorer kan tjuta (det gör de i min eml200 och cs15).. så det behöver inte vara t.ex. en högtalare.

"Fläktar"

Jag har testat stänga av alla fläktar.. inkl den i PSU'n.

"Hårddiskar"

Jag har testat att köra utan hårddisk i.

"Cd / dvd-spelare"

Jag har testat att köra utan.

"Hade en hårdisk som låg och tjöt efter ett tag när den blev varm, det brukar vara ett tecken på att diskens lager håller på krashar"

Jag har en hårddisk i en garderob som tjuter.. men i den här ¤%&datorn så är det inte hårddisken det är fel på

Det är ju minst sagt mysko, Som du säger börja kolla kortets komponenter, Det behöver inte heller vara en konding som tjuter, det kan även vara något annat som sitter lite dåligt och blir påverkat av magnetfält. Kom på att switchade nätaggregat kan börja tjuta lite, prova med ett annat. I värsta fall så får du returnera hela klabbet så får tillverkarna avgöra vad som tjuter, men det är ju mindre kul...

Nu hittas processorn rätt iaf.. det var en switch på moderkakan som skulle ändras.

Men den piper...

Det verkar som att flera har samma problem med det här moderkortet. Enligt folk som testat ännu mer så kommer ljudet från processorn eller under processorn.

Jag har nu även testat köra med både jordat och ojordat uttag.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-17 11:57

Moderkort - jag rekomenderar ASUS eller ECS.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-05-17 12:01

Angående Zalmans 7700 CU serie, så kan jag varmt rekomendera den, jag rekomenderar den till alla våra kunder.

http://members.cox.net/ohaya/AbitNoise.wav <- dåligt inspelat ljudexempel som en annan med samma problem spelat in. Samma högfrekventa ljud i bakgrunden. Skönt intro till en låt?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 14:37

Japp, samma sorts pip som hos mig som på inspelningarna, mitt är dock aningen lägre i frekvens. Hos mig ligger det inte på konstant, utan dyker upp beroende på vad man gör med datorn, som sagt så drar det iaf igång då man startar cubase. :hmmm: Har ett ASUSkort här, men om det är en kondensator som piper så kanske den kan sitta varsomhelst, på grafikkort eller ljudkort eller nätagg... Möjligt att det handlar om ljudkortet här eftersom det dyker upp då jag sätter igång ASIOaudiotröskverket...

Känn på den här då! http://bitcrushed.com/ABIT.mp3 <- spelade in precis.. ifall någon vill ha lite tjut till nåt. Jag rekommenderar att inte spela upp filen med hög volym!

Bevaka tråden