Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pipande AMD-propp

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade ett likande ljud hos mig och trodde det var datorn som lät men upptäckte efter ett tag att det inte var den utan ena monitorn som lät. Ändrade hertz på den och vips så var ljudet borta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 12:49

Brukar vara kondningar som tjuter på det viset. På en kompis moderkort tjöt någon del av det inbyggda nätverkskortet, när han laddade hem saker var det ren tortyr för mig (är lätt överkänslig mot ljud uppåt 15-20Khz, han hörde inte ett dugg). Dra ur alla andra komponenter utom minnen och se om det är nån av dom, om det är moderkortet så se till att få det bytt.

arete: Jag tror nu stenhårt på att det är någon av kondensatorerna precis brevid processorn som låter. Det vart ännu tydligare då jag spelade in. Jag körde med skräpmicken generis gc-1 genom en tl audio 5050 och hade slutna lurar på under tiden som jag spelade in. Det pep klart mest på den sidan där ett gäng kondensatorer sitter.

tub: jo.. gamla crt-monitorer får lätt för sig att pipa i liknande frekvenser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 13:22

Byt ut moderkortet. Och köp för bövelen inte VIA-kretsar nästa gång ;-P (iaf inte till athlon 32bit)

Datorbutiken tyckte att det inte bör vara nå problem att byta ut kortet mot ett nytt likadant. Så det blir VIA-kretsar. Och det är inte en athlon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-17 14:05

det är väl bara gamla VIA-133-chip som inte riktigt funkade så bra i en musikdator, nyare VIA-chipset är det väl inge problem med?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-05-17 14:15

Via Direkt! Vad kan jag hjälpa till med?

Jag gillar verkligen inte VIA efter allt kaos jag haft med 133orna.. men nu blir det VIA för att det är billigast och jag egentligen inte har ett dugg intresse av att lägga ut cash på att köpa en PC.. och då framförallt aldrig i livet som musikdator (om ingenting riktigt drastiskt händer snart på den fronten). Tyvärr så behöver jag en till programmeringsburk/testburk med XP så att jag kan testa med olika PCI-ljudkort osv. Förhoppningsvis så behöver den inte va på så ofta.. men jag vill ändå inte att den ska tjuta och ha sig.

  • Medlem
  • 2005-05-17 14:25

får ofta höra att man ska undvika VIA-chipset till varje pris om man ska syssla med musik. kanske är en skröna. själv har jag en halvny pc med VIA-chipset och den suger hästballe, flaskhalsar har fått en helt ny innebörd...

"får ofta höra att man ska undvika VIA-chipset till varje pris om man ska syssla med musik."

Det är sånt som ligger kvar från VIA133-tiden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 14:28

VIAs KT133 var ett rent kaos, krävdes mycket för att få om att gå bra (fast det gick med lite trixande). Har varit lite skeptisk till via sen dess, även om deras nya chipsets är mycket bättre.

  • Medlem
  • 2005-05-17 14:33

arete: exakt vilken typ av trixande kan man ägna sig åt för att lösa problem med VIA-chipset?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 14:47

syked: jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var jag gjorde, det var två år sen jag körde med det. Men få se nu.. det ska finnas en latency patch (eller nåt liknande) som ska hjälpa, den ändrar en moderkortsinställning för nånting. Jag behövde också gå in och sätta AGP drive i bios för att få det att bli stabilt, men det har jag för mig bara var för mitt geforce2 mx, när jag skaffade ett gf4 ti4200 gick det stabilt ändå.

Googlar lite snabbt.... tycker jag känner igen den här, tror det var den patchen jag körde:
http://www.georgebreese.com/net/software/#PCI

  • Medlem
  • 2005-05-17 14:49

tackar och bugar, längtar hem för ett djupdyk.

Jag har för mig att deras 4-1 driver hjälpte en del med sina problem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-17 15:42

kan nog stämma volle, tror faktiskt dom fixade jsut det här felet med någon version av 4in1 (eller hyperion heter dom väl nu?).

Via´s 4in1 driver är just till för deras chipset, och man bör ju inte installera en dator utan dess motsvarighet även om du har intel chipset eller annat. Även ifall ingenting dyker upp som oinstallerat så bör man lägga på chipset drivarna för att undvika strul....

Kom på en sak till, Ifall ni har ett ATI chipset på moderkortet så finns deras chipset driver gömd i den drivrutin som är till grafiken oxå, den ligger i en underkatalog någonstans..

Bevaka tråden