Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vad skall man köpa????

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-06-11 20:14

Har alltid tidigare använt Mac för musik,men skall nu bege mig in i PC jungeln???

Vad skall man köpa??? kan man köpa vilken Dell som helst och det rullar på bra med alla pluggar och Cubase???

Finns det moderkort eller processorer som inte fungerar bra för musik.

Har kikat på XPC S2 Musikdator men blir man lurad om man köper den??

Är det Cubase som gäller??

När man kört Mac och Logic och allt bara har fungerat utan krångel och ominstallationer så är man ju rädd att köpa ner sig, eller köpa en dyr dator som inte fungerar bra med musik.

Många frågor blev det och jag hoppas på många svar.

Tack på förhand! :eek:

Räkna in pris för extra brandvägg, antivirusprogram och böcker om felsökning i windows.

"Har kikat på XPC S2 Musikdator men blir man lurad om man köper den??"

Japp
Kolla in någon av datorerna som Frost bygger istället.. de vet mer om vad de sysslar med.
http://www.frostnetwork.se/

Sequoia, Samplitude, Ableton live, Nuendo, Cubase, Sonar och Pro tools är väl numera de större applikationerna man får välja mellan om man nu ska köra windows.

Varför denna nergradering? Mac/logic är ju verkligen svårslaget.

  • Medlem
  • 2005-06-11 21:00

Jag hoppas att det inte blir en nergradering men lika stabilt kan det nog inte bli som med Mac och Logic?

Jag köper PC för att Apple skall gå över till Intel, om jag nu skulle köpa en ny G5:a så är den värd nada efter bara några månader.

Alla Maclovers väntar förmodligen tills det kommer Mac med Intel och allt fungerar stabilt.

Jag tror att Apple har gjort en bra bedömning av läget och att Intel är på gång med ruskigt snabba processorer som skall sitta i nya Mac!!!!

Framtiden är spännande!!!!

Jag rekommenderar att du funderar lite mer på saken innan du switchar. Intel har ingenting med windows att göra.

"Framtiden är spännande!!!!"

Verkligen

  • Medlem
  • 2005-06-11 21:36

Kollade in Frostnetwork men det verkar vara precis samma saker de sysslar med som XPC Musikdatorerna?

Vad är skillnaden?

Båda märkena är svindyra!!! vad betalar man för?

Vad har du för dator nu? Om macarna dyker i pris så är det ju en nobrainer, då köper du ju såklart en beggad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-11 21:54

Äsch, klart du köper en G5:a. Det är ju helt fantastiska datorer. Att Intel kommer sitta i nästa generation, som kommer om ett år, spelar ju ingen roll. Din G5:a blir inte värdelös över en dag för det. Snarare kommer den som vanligt ha ett långt högre andrahandsvärde än vilken PC du än väljer.

Ursprungligen av PF:

Äsch, klart du köper en G5:a. Det är ju helt fantastiska datorer. Att Intel kommer sitta i nästa generation, som kommer om ett år, spelar ju ingen roll. Din G5:a blir inte värdelös över en dag för det. Snarare kommer den som vanligt ha ett långt högre andrahandsvärde än vilken PC du än väljer.

Word...eller väl talat :kaaaka!:

"Vad är skillnaden?"

Frost har bättre koll på hur man konfigurerar upp en "bra" windowsdator.

"Båda märkena är svindyra!!! vad betalar man för?"

Man betalar för att få ett så väl fungerande system som möjligt.

betalar för tweak tro jag

frost skruvar väl till andra saker även(som sagt ovan)...typ extra tysta fläktar, bättre ljudkort och allt optimerat för kunden... man får nog ett monster som heter duga. rejält med krut för produktion...men visst, mucho dinero.

  • Medlem
  • 2005-06-12 21:55

Själv så tror jag att Mac G5:orna kommer störtdyka i andrahandspris och det kan bli otroligt svårt att sälja om man nu behöver det.

Kan ju självklart ha helt fel, men jag tror knappast det.

Jag konverterar till PC tills Apple:s nya plattform är testad och klar= om ca 1 år?

Känns konstigt att lämna en plattform som har fungerat utan problem i åratal, men jag tror att det är det rätta just nu.

Kommer självklart att köpa Mac Igen när alla barnsjukdomar har läkt bort från den nya plattformen(Intel). :kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 23:11

KM-studios systems gör fina burkar med, lite billigare.
http://www.kmstudiosystems.com/prod_audioW.html
Synd bara att dom var tvugna mer eller mindre att lägga ner.
Dom hade nån idiot som jobbade där som förskingrat en jävla massa delar till ett värde av nästan 2 mille. Nu så finns visserligen verksamheten kvar under själva studions verksamhet. Det finns ju lite kapital att backa upp det. Men jävligt synd. Dom var ju på G med att expandera verksamheten.
Ring Lennart Olsson på 0586-64040
å fråga om det finns nån dator till övers som du kanske kan få till ett billigare pris.
Dom fick ju bra betyg i datortestet tidningen "studio"

btw, så gör dom snygga studiomöbler oxå.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-12 23:56

Jag har mycket svårt att förstå mig på den PC-fientlighet som verkar finnas här.
Jag har kört med PC i sisådär 7 år eller något och innan det körde jag med Atari Falcon. Jag känner flera som har tyckt att PC har strulat och därför har bytt till Mac - för att sedan återvända till PC och erkänna att det faktiskt var lika mycket strul på andra sidan...
Mina egna PC-maskiner har aldrig strulat det allra minsta - men då har jag förstås också varit noga med att inte välja det billigaste skräpet som komponenter...
Min nuvarande burk (och några andra) hittar du beskriven i mitt recensionsforum, så kanske du kan få lite idéer om vad du ska använda... http://www.holmerup.com/recensioner är adressen dit.

Alla mina windows-installationer genom tiderna har strulat. Ända sedan gamla windows 2 med dos 3.3 eller vad det nu var för version. Vare sig det handlar om väl planerade hemmabyggen eller färdiga ibm/compaq/dell/hp's för upp mot 30papp/st. Däremot så har nästan alla mina solaris, bsd och olika linux-varianter fungerat jättebra i den mån jag fått tag på passande drivrutiner (vilket var ganska problematiskt då jag började köra sånt ~96.. då fick man allt skriva sånt själv för lite ovanligare hårdvara). T.om. den helt nya windows 2003 server-installationen som jag körde förra natten har redan börjat strula. När jag nu ikväll tänkte konfigurera lite småsaker så dyker inte explorer upp då jag loggar in. Ett väldigt litet problem.. men 389475 bäckar små blir ett världshav. Nu tänkte jag precis skriva att det kanske var en liten överdrift att alla installationer verkligen strulat.. men när jag tänker efter ännu mer så är det nog ingen överdrift ändå. Jag tror ärligt talat inte på folk när de säger att de inte har några som helst problem med sina windows-installationer. Det är nog väldigt lätt att förtränga det bara. .. eller så är jag helt enkelt inte windows-kompatibel.

Jag brukar inte vara såhär irriterad över W eftersom jag vant mig vid kaoset sedan många år tillbaka.. det är bara en typisk sådan period nu när alla windows-burkar jag råkar ut för bara dör.. då blir jag lätt lite gnällig.

Tillägg: Sedan så har jag tröttnat lite på att höra alla diplomatiska tal om att "Windows är minst lika bra som precis allt annat".. visst säger jag.. om man ska använda datorn till spel. Då är den t.om. bättre.. men nu är det här ett musikforum. Det är en helt annan sak om man nu ska köra en viss applikation som är mer optimerad för windows eller kanske t.om. bara finns för windows.. då har man en väldigt bra anledning till att inte bry sig om de andra alternativen. Med det sagt så är det nog lätt att räkna ut att iaf jag är ganska så förvånad över att se någon switcha åt andra hållet för en sådan anledning. Jag kan bara önska lycka till och kanske lägga ett bud på den överblivna macen.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-13 13:12

Jag hade inte ens problem när jag körde Win98 (före SE) och mitt Hammerfall-kort fick dela IRQ med mitt SB-kort... Funkade ändå klockrent i alla lägen, med superprestanda.
De OS jag har kört med i mina burkar (som dessutom inte bara kör Cubase, utan också Office, mail, Internet och enstaka spel...), är Win98, Win98SE och Win XP Home. Alla har fungerat perfekt från dag 1.

Problemet är kanske att folk försöker "tweaka" sina burkar lite för mycket...?

Att jag säger att Windows fungerar lika bra som allt annat, är definitivt inte "diplomatiskt", utan en realitet.

"Problemet är kanske att folk försöker "tweaka" sina burkar lite för mycket...? ;)"

Jag har testat alla möjliga varianter. Jag brukar inte ens ha musikdatorerna uppkopplade till något nätverk (iofs så är macarna det.. för de spårar inte ur pga nåt sånt). Jag installerar aldrig onödiga applikationer på dem heller. Enbart orginalprogram med riktiga nycklar osv.

"Att jag säger att Windows fungerar lika bra som allt annat, är definitivt inte "diplomatiskt", utan en realitet."

Ett par fakta som jag kan tillägga till den här diskussionen: OSX och BeOS har överlägsen midihantering. Arkitekturen överlag i OSX är långt mer genomtänkt och snyggare designad än windows, vilket medför bättre prestanda för nästan all hårdvara/drivrutiner/codecs/dynamiskt länkade bibliotek med mycket mera. Ett imho väldigt ballt exempel är att man kan köra flera pluggar per UAD-1 på mac än på pc. AudioUnit är VST överlägset på i stort sett alla plan (OSX kan iofs också köra VST's). Säkerheten är överlägsen. .. ska jag fortsätta?

tolle: desto mer jag funderar på saken.. switcha inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-13 13:37

Håller med Volantiz...

Men Tolle - om du nu ändå ska switcha - köp min Dell!

Det är en P4, 3 ghz, 1 Gb ram (4 x 256 MB DDR2 553 Mhz Dual channel), 320 GB hårddisk (2 x SATA), DVDRW, CDRW, Firewire. Dessutom försedd med ett sproilans nytt E-mu 0404-ljudkort. Mus & tangentbord. T om skrivare och högtalare ingår!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 14:10

Tolle: Vad har du för Mac idag?

  • Medlem
  • 2005-06-13 14:18

Rent generellt så skulle jag aldrig köpa en ny dator förrän jag verkligen behöver det, har man ett system som fungerar felfritt (eller med kända fel som man kan hantera) så är det värt enormt mycket.

Skulle jag köpa en dator så skulle jag utgå från vad som finns och fungerar bra idag, inte ta hänsyn till vad som kommer om ett år. Den dator jag köper idag fungerar förhoppningsvis lika bra om ett år som idag, och gör vad den skall. Hade jag kört Mac hittills så skulle jag hålla kvar vid det, man vet aldrig vad Microsoft kan hitta på med Windows. Just nu så är arkitekturbiten för Windows på väg mot 64-bitarsprocessorer, så det rör på sig lika mycket nu som Mac kommer göra om ett år. 64-bitars Windows släpps snart, och då blir det förmodligen barnsjukdomar och annat på det. Precis som det förmodligen blir när de Intel-baserade Macarna släpps om ett år till allmänheten.

Summa summarum, hade jag kört Mac hittills så hade jag köpt Mac igen.

/en som kör Windows och inte har några problem med det

Jag har en Frostdator till musik och har bara gott att säga om den.
Den är extremt tyst och strular aldrig. Den är helt anpassad för musikproduktion när den levereras. Skönt att slippa allt strul och trixande.

  • Medlem
  • 2005-06-13 15:32

Just nu har jag ingen dator, sålde min Mac G5:a 2x2Ghz för någon månad sedan innan Apples pressmeddelande om att byta till Intel.

Fördelen med PC är ju att det finns så många fler program och det verkar som om vissa företag tex Native Instruments pluggar fungerar lite bättre på PC som det är nu ialla fall.

STEINMARCK!!! din frostdator hur effektiv är den?

Vilka pluggar kör du med???

Kan du köra en test åt mig?

Till er alla andra!! man skall inte fördömma en annan plattform bara för att man inte själv kör med den!

Båda är ju bra på olika saker!

Mac-patriotism?

Funderar ju en hel del efter att ha läst inläggen om man inte bara måste klaga på Pc om man äger en Mac? Ingår det i köpet eller?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-14 15:52
Ursprungligen av chrillef:

Funderar ju en hel del efter att ha läst inläggen om man inte bara måste klaga på Pc om man äger en Mac? Ingår det i köpet eller?

Det måste nog ingå... Precis som när det gällde Atari vs. Amiga, Explorer vs. Mozilla (eller en drös andra browsers) och liknande, meningslöst trams...

  • Medlem
  • 2005-06-14 17:29

Det jag skulle vilja veta är vilken plattform(operativ)som är effektivast gällande softsynthpluggar???

I nuläget verkar det som om de största företagen typ Native Instruments, Arturia, GforceMedia mfl fungerar bättre på PC, detta kanske pga att det finns fler användare och att det optimeras bättre till Windows??

Jag kan ju skälvklart ha fel i detta men jag tycker mig ha märkt av detta när jag hade Mac.

Vissa pluggar från NI tex Reaktor fungerar bättre på PC än Mac, eller var det bara min Mac G5:a 2x2Ghz som strulade?

Det är väl kanske bara att inse att båda systemen fungerar olika bra med olika pluggar?

Jag tänker testa Windows och PC nu och jag tror att det fungerar mycket bättre nu med XP än med ME som jag hade förut?

Det var det tråden handlar om från början, men det vart ju en het diskussion, ROLIGT!!!!
:kaaaka!: :rolleyes: :eek:

Att byta plattform, och än värre, byta sequenserprogram för att man är rädd för att en kommande dator ska dyka i andrahandsvärde(varför inte då köpa den beggad när den har dykt???) och istället köpa en pc som har lika kasst andrahandsvärde. I don't get it.

Ett bra alternativ som kanske är lämpligt i det här fallet om problemet är att man inte kan köra de nyaste och häftigaste pluggarna är att tjacka en dator till som står brevid och fungerar som en midi-synt/effektbox. Det är ändå en rätt skön grej som jag själv funderat på länge.. ha en pc brevid med creamware-kort (creamware har inte resurser till att själva utveckla osx-drivare/applikationer). Om den strular så gör inte det särskillt mycket. Ingen av mina windows-datorer har strulat sen igår förresten. Ett gott tecken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 16:51

Chrille: Jag är PC-ägare. Har inte haft en mac sedan 1996. Jag kan klaga lite jag med om du vill. Jag lurar på att inhandla en G5:a 2x2GHz och ha i studion för vissa dagar (inte alla) bråkar datorn något förskräckligt. Otight MIDI, blåskärmar, knaster och sprak, drivrutinsproblem med Motu-interfacet .. osv osv ..

Jag har inte speciellt många pluggar installerade. Jag har inget nätverksuppkoppling på datorn. Den kör WinXP med SP1. Jag har tweakat den ganska snällt enligt tips på många olika siter (bland annat RME, som vet vad de pysslar med), men det känns rätt kass att ha ett OS som skickar med så mycket extra tjaffs och skit på en dator som ska vara så ren som en musikdator bör vara.

Musik har jag skapat med Win 3.1, 3.11, 95, 98, Me, 2000 och XP i botten och det har alltid vara något litet bök här och var. Mest stabil var nog min Dell Dimension R450 med Win2k som jag hade för 5-6 år sedan. Den funkade fint. Hade en annan Dell Dimension för 3 år sedan som gick fint med, men glappade lite i nätet .. nåja ..

Tänkte att jag skulle ge Mac-världen en ärlig chans. Kan ju inte vara sämre än det är nu lixom

tolle: Jag köpte min för ca 1 år sen så dom Frost säljer idag är ju kraftfullare.
Min är på 2,8 ghz, 1 gb ram, 160gb hd och jag kör på ett Audiophilekort.

I den låt jag håller på med nu så kör jag: Reason 3.0(rewire), Cubase vst 32(åtta softsynthar, 4 st ImpOSCar , 3 st PPG 2.v och 1 st TC Mercury 1. Sju effektpluggar, 2 st Timeworks 4080 reverb, Cubase egna flanger, reverb32 och stereo delay + Waves compressor + delay).
Sedan är det ju föstås audio med externa synthar och sången.
Det här är ju lite mer pluggar än jag normalt brukar ha i låtarna(kör mycket Reason) men jag märker i alla fall inte att datorn blir trött i denna låt.

  • Medlem
  • 2005-06-14 15:11

Steinmarck!

Använder du möjligtvis Arturia CS80v???

Om du har den kan du göra en test åt mig? hur många instanser går det att köra? återkommer med vilket ljud som jag skulle vilja ha testat.

Jag sitter just nu på jobbet så jag vet ej vad ljudet heter?

Hoppas du kan göra detta?

Bevaka tråden