Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC vad skall man köpa????

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det där håller inte. En plattform blir inte bättre eller lika bra som en annan bara för att man själv kör den och är nöjd. Antingen så är den bättre eller så är den helt enkelt sämre generellt sett (kanske inte för en viss individ.. men det är en helt annan sak). Det är aldeles för många parametrar som spelar in för att en person utan någon vidare koll bara kan påstå att "det här är minst lika bra" och ha rätt i det han/hon säger. Det är ungefär lika "meningslöst trams" som att diskutera om neumann tlm103 är en bättre/sämre/lika bra mikrofon som studio projects c3.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-14 16:21
Ursprungligen av Volantiz:

Det där håller inte. En plattform blir inte bättre eller lika bra som en annan bara för att man själv kör den och är nöjd. Antingen så är den bättre eller så är den helt enkelt sämre generellt sett (kanske inte för en viss individ.. men det är en helt annan sak). Det är aldeles för många parametrar som spelar in för att en person utan någon vidare koll bara kan påstå att "det här är minst lika bra" och ha rätt i det han/hon säger. Det är ungefär lika "meningslöst trams" som att diskutera om neumann tlm103 är en bättre/sämre/lika bra mikrofon som studio projects c3.

...vilket verkligen är meningslöst trams, eftersom det beror på smaken vilken av micarna som är "bäst".
Det ÄR faktiskt meningslöst att försöka få fram en enhetlig vinnare när man ser på Mac vs. PC - eftersom det finns problem och fallgropar på båda plattformarna och det finns styrkor på båda. Jag skulle nog vilja hävda att de är väldigt likvärdiga.

Volantiz skrev:

Citat:

Det är aldeles för många parametrar som spelar in för att en person utan någon vidare koll bara kan påstå att "det här är minst lika bra" och ha rätt i det han/hon säger

Varför är det alltid dom som tror sig ha eller som har bra koll som har haft mest strul med en PC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 16:55

Den som känner sig ha bra koll på PC, utan strul, är välkommen hem till mig för att fixa min. Jag bjuder på käk och två kuponger t-bana som tack för besväret.

Claes: Jag tog upp undantagsfallet.. men som sagt.. det är enbart ett undantag:
"(kanske inte för en viss individ.. men det är en helt annan sak)"
Det hade väl iofs kanske varit bättre att jämföra neumann u87 mot studio projects c3 så att budskapet skulle komma fram lite hårdare även om det skulle bli lite mer överdrivet..

Och visst.. ganska likvärdiga kan jag godta med tanke på att man kan få en ny ok, fullt fungerande PC utan operativsystem (nu är det ju windows vi diskuterar, så jag tar inte upp gratisoperativ) eller skärm för 2700:- inkl. moms. Sen så kostar ju windows ganska mycket på det iofs. Men faktum kvarstår.. OSX är byggt på det operativet som för desktop-datorer nu ganska så överlägset vinner kampen som det effektivaste, stabilaste och säkraste operativsystemet (BSD). Det tack vare en väldigt snygg och väl genomtänkt grundstruktur utvecklat av en massa nördar på Berkeley University som gör det möjligt att anpassa systemet för t.ex. "överlägsen" mediaprestanda. Dvs ungefär vad Apple gjorde.

bionik: Jag vet inte. Windows känner väl av sådant. Om du tvekar på att jag har koll på hur olika operativ fungerar så kan jag väl kanske skicka över ett CV nån gång..

"Det jag skulle vilja veta är vilken plattform(operativ)som är effektivast gällande softsynthpluggar???"

Det är individuellt för varje mjukvarusynt. Jag använder enbart pluggar från MOTU och Universal Audio (via UAD-1).. och iaf där ligger windows i lä. NI Reaktor och Ableton Live är de applikationer som det iaf här på forumet varit som mest tydligt att de är bättre optimerade för windows.

"fungerar mycket bättre nu med XP än med ME som jag hade förut?"

Javisst! De har ränsat upp ganska ordentligt mellan dessa versioner.. väldigt stor skillnad för musikbruk.. bättre timing osv (iofs så kör steinberg med egna timers.. och vissa andra företag använder steinbergs på licens).

Och jo.. en rätt het diskussion blev det.. jag har som sagt tröttnat lite temporärt på den snea diplomatin jag försökt hålla mig till förr

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 18:11

Jag säger bara en sak klart att grabben ska en PC vad annars!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 20:32

Peo: Om du bor i Tokholmsområdet får du gärna komma förbi och fixa min, om du känner att du inte har någon koll (vilket man inte skulle ha, eftersom alla som har koll har maskiner som strular) ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 20:33

Min maskin som inte funkar något vidare alls:

Pentium 4, 2.8GHz
Asus-moderkort med i865-chipset
1GB dual-chan
1 PCI-424 (Motu)
2 UAD-1

Es war alles.

  • Medlem
  • 2005-06-14 20:44

Min maskin som fungerar prima:

Pentium 4, 2,8 GHz, Hyperthreading avslaget pga instabilitet i ljudapplikationer
Albatron-moderkort med i865-chipset
1 GB minne på två kapslar för extra hastighet.
MOTU 828 MKII på eldtråd.
System-HD lirar SATA, samt några till diskar för lagring.

Notera skillnader och likheter med Rizzos dator...

tolle: Jag har tyvärr inte CS80V så det funkar inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-14 22:44

Precis jgb så är det den går som tåget! :kaaaka!:
Har du lågt blodtryck så ska du en PC det kan hjälpa dej.
Har man en massa grejer så kan det nog strula till det tror en del
program. Mac det är super säger alla frälsta Macägare men pratar man med datatekniker så tycker blaha fast det är förstås vilken man frågar.
Nu är jag ju inlärd på Windows och PC är dataansvarig på mitt jobb, strular
mycket med gamla 98an håller på att gå över sakta med säkert till XP istället.
Lite struligt med programinstallationer som ska fungera för alla som loggar in sej
efter som man får hacka dom som min tekniker kalla det, man delar helt enkelt ut
rättigheter så dom som loggar in sej kommer åt programen som är installerade.
Ibland är jag så trött på datorer så jag kan spy på dom särskilt när man har det i jobbet som en annan har när det strular och jäklas usch säger jag. :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 23:11

Precis som jgb har även jag har hyperthreading avslaget .. glömde att skriva det.

Motu-kortet (PCI-424) lägger av/tappar sync mot 2408-lådan titt som tätt. Det händer hela tiden .. precis stup i kvarten om jag har båda UAD-korten iskruvade, men fungerar betydligt bättre med bara ett. Spelar ingen roll vilket av UAD-korten, så det är inget fel på något av dem. Det är heller inga IRQ-krockar.

Hårddiskarna är tre till antalet:
1x Seagate Barracuda 7200.7 120GB (IDE) för system, applikationer och lite annat jox (inställningsfiler och sånt)
2x Seagate Barracuda 7200.7 200GB (S-ATA) för det jag spelar in, samplingsbibliotek usw.

Ingen av PC-fantasterna ovan som vågar anta utmaningen? Det tycker jag nästan är lite svagt ..... :hmmm: Jag lovar. Jag lagar riktigt god mat om jag bara vill :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-14 23:29

Jag känner nog en hel del datatekniker som betydligt hellre kör mac än PC i o f s. Själv kör jag PC av kostnadsskäl, men skulle generellt sett hellre köra mac till musik...

Volantiz:

Citat:

bionik: Jag vet inte. Windows känner väl av sådant. Om du tvekar på att jag har koll på hur olika operativ fungerar så kan jag väl kanske skicka över ett CV nån gång..

Jag skrev "dom som tror sig ha eller som har bra koll", du väljer själv vilken kategori du tillhör. Men håll med om att det är vanligare att både "kvacksalvare" och kompetenta vräker ur sig mer klagande än den "vanlige" användaren.

Jag ser mig som en vanlig användare, dvs jag köper en färdig standarddator från Dell, installerar ljudkort/drivrutiner och dom programvaror jag tänker använda + en massa skit som jag troligtvis aldrig kommer använda. För mig har det varit helt smärtfritt, bara att spela och vara glad. Inget som helst tweakande, där ligger mycket skit som någon med bra koll skulle kräkas över, men varför ta bort om det funkar perfa? Jag vet inte, tur? kanske.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-06-15 00:51
Ursprungligen av Bionik:

Volantiz:

Jag skrev "dom som tror sig ha eller som har bra koll", du väljer själv vilken kategori du tillhör. Men håll med om att det är vanligare att både "kvacksalvare" och kompetenta vräker ur sig mer klagande än den "vanlige" användaren.

Jag ser mig som en vanlig användare, dvs jag köper en färdig standarddator från Dell, installerar ljudkort/drivrutiner och dom programvaror jag tänker använda + en massa skit som jag troligtvis aldrig kommer använda. För mig har det varit helt smärtfritt, bara att spela och vara glad. Inget som helst tweakande, där ligger mycket skit som någon med bra koll skulle kräkas över, men varför ta bort om det funkar perfa? Jag vet inte, tur? kanske.

Det är just det som är problemet i många fall. De flesta "tweaks" sparar några få kB RAM (tämligen meningslöst när man har 1 eller 2GB totalt...), men sparar inte ett dugg i processorkraft (som är det som oftast blir kritiskt). Vissa "tweaks" ställer till med instabilitet, men fortsätter rekommenderas eftersom det ju var rätt i Win98 eller något... Med WinXP är det faktiskt extremt lite som behöver fixas efter en standardinstallation.

Bevaka tråden