Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar musikdator

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa en NY bärbar dator ämnad för musikproduktion.
Innan har jag använt PC men är sugen på att gå över till mac. Jag är typ nybörjare.
Läste diskussionerna här nedan där det stod att apple hamnat på efterkälken vad gällde bärbart..
Har inte tänkt lägga mer än 15000 :- och jag är inte student.

Vad ska jag köpa och varför?

*12 tums powerbook(oroar mig för att skärmen skulle vara för liten att jobba med, 15" blir dock så dyrt..)

*14 tums ibook, kanske med ökat minne?

*eller.. en pc? ..eller vad?

tacksam för konkreta råd. Tänkte handla på applestore om det blir mac.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-06-17 19:06

Jag/vi kan bygga en bärbar PC dedikerad för audioproduktion, om du är intresserad, skicka PM.

Det är framförallt i fråga om pris/prestanda som Apple har halkat efter på de bärbara, men å andra sidan är Apple väldigt bra på bärbara datorer, så det är inte fråga om några dåliga maskiner.

Det är lite svårt att ge några konkreta råd eftersom du inte skriver mer exakt vad du ska ha datorn till, men personligen tycker jag att prisskillnaden mellan iBook 12" och PB12" är lite väl stor om du inte behöver just de saker som skiljer.

Storlek på skärm har jag inga direkta erfarenheter av, mer än att jag nu använder en PB15" och att jag nog inte skulle kunna leva utan widescreen, men det var förmodligen inte svaret du ville höra. Men det är ju samma upplösning på 12"-varianterna och 14" iBook, så du får inte mer utrymme, bara större pixlar. Det räcker iofs gott och väl till för att jobba med. Det är ett par stycker här på forumet som använder iBook 12", och med lite tur så har de mer konkreta råd.

Om du inte behöver datorn just nu kan det vara en idé att avvakta en aning - det var länge sedan iBook-serien uppdaterades, och enligt Macrumors borde det komma en uppdatering ganska snart. Det har inte varit några rykten om det dock, men jag skulle själv avvakta en månad eller två om jag kunde i din situation.

Bärbara PC har jag ingen koll på, så där får någon annan komma med idéer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 00:04

Powerbook 12" just inköpt här, rekommenderas!

Bra info! Misstänkte fördelen med 15".. men 12" kanske får duga då.

Innan har jag använt cubase o sonar till pc:n, men nu iom. ev. byte till mac tänkte jag prova på logic, det verkar ju vara det som gäller till mac. Utöver det hade jag tänkt att använda datorn till att spela in (behöver väl även ett externt ljudkort så småningom) och även för mjukvarusynth live.

Läste någonstans att ibook inte hade ljudingång?

Hur mycket minne klarar jag mig med?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 00:42

iBook saknar ljudingång, det stämmer. Det var bland annat det som fick mig att (med en smula ekonomisk ångest) välja en PB. Trots allt vill man ju att den bärbara datorn ska vara så komplett och bärbar som möjligt. Standard ljud in och ut på Mac-datorerna har alltid haft enormt bra kvalitet i jämförelse med allt på PC-sidan, faktiskt så bra att det duger väldigt bra till riktigt välljudande inspelningar.

Jag tyckte att minsta PB-modellen blev väldigt prisvärd när jag började addera dess fördelar gentemot iBook 12": Bluetooth inbyggt, ljudingång, DVI-utgång för extra skärm (samt att den kan visa en helt annan skärmbild än PBns interna), dubbla hårddiskstorleken (60 Gb istf 30) samt dubbla RAM-minnet (512 istf 256). Samt att det ju är en riktig Powerbook. Med snabbare processor och mer prestandaoptimeringar rent allmänt. Lite mer smutt på något vis. Så den valde jag.

Jag kommer jobba framför allt i Reason 3.0, men även Logic Express. Har 512 Mb i minne just nu, kör på minsta PB helt standardkonfigurerad, och tycker det flyter på mycket bra. Givetvis vill jag ha mer minne i den, men det känns inte som en akut åtgärd.

Men nu måste jag passa på att fråga, vad ska man egentligen ha ljudingången till? Jag har liksom PB 12", och en orsak att jag köpte den istället för iBooken var just att jag hört att iBookarna inte har ljudingång.

Sen skaffade jag externt ljudkort, och har m.a.o. aldrig använt ljud in. När gör man det?

Men för att vara ännu mer on topic så vill jag bara säga att jag är jättenöjd med min dator. Skärmen är liten, javisst, men jag undrar om man inte upplever även en 15" som liten i längden ändå. Bärbar dator köper man ju för att den ska vara just bärbar, och det är 12" verkligen. Jag har kompletterat den med en extern skärm (Hej PF! ) och även om jag inte hunnit prova det än så tänker jag mig att det faktiskt är ett ännu bättre alternativ än om jag hade lagt pengarna på 15".

Dock kan jag inte jämföra min dator med andra alternativ, för min senaste dator var en 5 år gammal iBook, så det är klart att det gick lätt att tycka att den nya var skitbra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 01:22

Hehe. Vem vet, du kanske hade en PF när han var 12", han hade många då.
Kanske fanns en Johanna...

Att det är bra med inbyggd ljud-in? For obviösa resåner: perfekt att kunna spela in ju! Visserligen är det line in, så man kan ju inte ansluta sin Neumann rätt in... eh... men via en mixer går ju det bra, och en extern minimixer är betydligt mkt billigare än externt ljudkort. Fast jag är ju syntnisse så då går det att t ex ansluta en synt rätt in i datorn vilket är mkt smidigt. Nisse får man dock vara själv, externt.

Men ah, så klart, bra med snällt forum när hjärncellerna inte orkar travaljera toute seules...

Det är bra med en inbyggd ljudingång de gånger när man inte tagit med sig sitt externa ljudkort. Det händer kanske inte så ofta, men det är praktiskt vid de tillfällena.

Sen är det så fiffigt i Tiger att man kan använda alla anslutna ljudkort samtidigt, så då kan du använda det inbyggda ljudkortet som 2 extra in/ut. I Ableton Live kan man tex använda de utgångarna till medhörning eller som effektingång eller vad man nu kommer på.

ok, låter skitbra, är sugen på en pb! Då återstår bara en fråga med skärmen. Kan man använda sin gamla PC skärm till macen eller måste man skaffa ny sådan med?

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 16:31

Funkar utmärkt, det följer med en adapter för VGA-skärm.

1
Bevaka tråden