Jag hittade en gammal fil i datorn - en spökspelande synt!. För ett antal år sedan höll jag på att greja med sladdar, ljudkort och syntar. Helt plötsligt började något spela. Då hade jag ett monofoniskt ljud. Jag spelade in det på ett band. När jag bytte ljud på synten, en Yamaha V50, hängde ljudet med. Jag fattade aldrig vad det var som genererade den galna lilla melodin.
Jag ber om ursäkt för den kassa kvalitén på ljudet.
Monoljud: Ghostplay 01
Polyfoniskt elpiano: Ghostplay 02
Otroligt skumt.
Några år senare hände samma sak. Även då höll jag på att greja med ljudkort, sladdar och syntar. Då lyckades jag hålla huvudet kallt och satte igång att undersöka vad som var orsaken till spökspelandet. Jag identifirade ljudkällan, det var även denna gång min Yamaha V-50. Jag kollade mitt sequencerprogram (Logic), det rullade inte. Jag provade till och med att stänga ned det, musiken fortsatte. Var det ändå min dator som sände it MIDI? Näe, jag stängde av datorn. Musiken fortsatte. Sequencern i V-50:n då? Nope, den var avstängd. Dessutom låg det ingen data i den. Den hade även några fasta demolåtar sitt ROM-minne, men ingen av dessa stämde heller. Yamaha V-50 hade en otroligt kool funktion, den kunde demonstrerar hur ett ljud blev till. Sammtidigt som man såg på displayen hur ljudet ändras och hur knapptryckningarna indikeras med ett pip hör man ljudet ändras. Slutligen när ljudet var klart, ett "glockenspiel" spelades en liten melodi. Det intressanta var... det är inte den melodin heller. Vid två tillfällen med ett par års mellanrum spökspelade min V-50 samma melodi, en melodi som inte skall finnas i den.
Denna sista gång jag upplevde synten spökspela hade jag en pianoljud framme och lyckades spela in det som audiofil i Logic.
Ghostplay 03 - piano: Ghostplay 03
Är det någon som kan tala om vad det är för melodi?