Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spökspelande synt

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade en gammal fil i datorn - en spökspelande synt!. För ett antal år sedan höll jag på att greja med sladdar, ljudkort och syntar. Helt plötsligt började något spela. Då hade jag ett monofoniskt ljud. Jag spelade in det på ett band. När jag bytte ljud på synten, en Yamaha V50, hängde ljudet med. Jag fattade aldrig vad det var som genererade den galna lilla melodin.
Jag ber om ursäkt för den kassa kvalitén på ljudet.
Monoljud: Ghostplay 01
Polyfoniskt elpiano: Ghostplay 02
Otroligt skumt.

Några år senare hände samma sak. Även då höll jag på att greja med ljudkort, sladdar och syntar. Då lyckades jag hålla huvudet kallt och satte igång att undersöka vad som var orsaken till spökspelandet. Jag identifirade ljudkällan, det var även denna gång min Yamaha V-50. Jag kollade mitt sequencerprogram (Logic), det rullade inte. Jag provade till och med att stänga ned det, musiken fortsatte. Var det ändå min dator som sände it MIDI? Näe, jag stängde av datorn. Musiken fortsatte. Sequencern i V-50:n då? Nope, den var avstängd. Dessutom låg det ingen data i den. Den hade även några fasta demolåtar sitt ROM-minne, men ingen av dessa stämde heller. Yamaha V-50 hade en otroligt kool funktion, den kunde demonstrerar hur ett ljud blev till. Sammtidigt som man såg på displayen hur ljudet ändras och hur knapptryckningarna indikeras med ett pip hör man ljudet ändras. Slutligen när ljudet var klart, ett "glockenspiel" spelades en liten melodi. Det intressanta var... det är inte den melodin heller. Vid två tillfällen med ett par års mellanrum spökspelade min V-50 samma melodi, en melodi som inte skall finnas i den.
Denna sista gång jag upplevde synten spökspela hade jag en pianoljud framme och lyckades spela in det som audiofil i Logic.
Ghostplay 03 - piano: Ghostplay 03

Är det någon som kan tala om vad det är för melodi?

Sjukt!
Men helt klart är att det är ett kasserat demo-arr, som ligger i nån eeprom slaskhörna, som någon tekniker glömt radera och du slumpat fram access till.
Min gissning iaf.
Nån av demolåtarna som ligger i samma dur eller hastighet, kanske ett bortglömt solo?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-18 00:49

Det värsta är att jag tycker mig känna igen musiken, kan bara inte placera... låter kanske som något ur Earth, Wind & Fires gedigna katalog... småvisslar på melodin och försöker placera legobiten rätt, i min hjärnas veritabla myller av ofokuserat minneslego. Eller vänta nu vafaaaaan... det påminner ju om Birdland också?! Måste lyssna igen.

Mysko. De är ju med flit iallafall. Helt klart att någon person gjort dem.

Skicka in till "det okända" på tv4+ så kan en jeppe med hockeyfrilla och fransmockajacka komma å driva ut andarna.

He he he... andarna försvann med synten. Nu är det bara mitt dåliga samvete för att ja inte gör musik som spökar här.

• Medlem
  • 2005-06-18 10:40

Tufft! Första låten låter mer som lite halvslumpmässigt tv-spelspop eller något åt det hållet. Håller med PF om EWF/Birdlandgrejerna på tvåan, trean låter pianodemo.

Gillar sådana här "anden i maskinen"-grejer.

Hade du reggat dig med annat namn och postat första låten så hade det nog blivit intressanta kommentarer.

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-18 11:07

Den var ju kul jössenamn du har ju spöke hos som diggar att spela musik hos dej.
Den personen ska du försöka kontakta vilka alster det kan komma från er två.

skärmsläckare fast för synth? nej jag vet inte, en tanke bara... hur länge hade den stått igång?

Observera att alla tre filerna spelar samma låt. Den första låter lite skom och mer slumpartad då melodin är polyfonisk men spelar ett monofoniskt ljud. Jag vet inte hur länge synten vart igång, men den har varit igång längre än så utan att spökspelat. Jag tror att mitt ryckande i kablar och drivrutiner till ljudkort triggat något. Det skulle vara lite kul att maila filen till Yamaha och höra vad de säger.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-06-18 14:11

Maila till Mats Rundlöw på Yamaha (om han e kvar). Sval snubbe!

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-18 14:28

Parakeet: Var det något speciellt datum eller tid på året som dessa gånger inträffade? Kan varit något internskämt med födelsedagshälsning eller något sånt. Jag minns nått Apogee-spel (Raptor? Wacky Wheels kanske?) där introt var en födelsedagshälsning när man prickade in rätt datum.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-06-18 23:14

Någon form an easter egg kan det nog vara, men knappast något med klockan. Inte har väl några syntar inbyggd klocka?

MIDI-klocka kanske...

• Medlem
  • International user
  • 2005-06-19 14:37

pme: Haha, det har du förstås rätt i. Det är ju rätt sällan syntar har koll på tiden. Vore kul att veta vad det är som triggar den där melodin.

• Medlem
  • 2005-06-19 16:34

den första var riktigt kuslig

hahaaaaa en sån där "vad faan är det som låter??"-grejja!!!! kool!

((;

1
Bevaka tråden