Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midi-CV/gate

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-04 14:47

Jag har en gammal Korg MS10 som jag skulle vilja styra genom midi. (Alltså att både tempo och tonhöjd/längd ska kunna påverkas genom midi.)
Nu undrar jag om någon har ett bra tips på en converter? Vad ska de få kosta och är det något som går att få tag i inom rikets gränser? Väldigt tacksam för lite hjälp.

CV-Midi-converter

Jag har själv letat efter liknande burkar. (Fast i mitt fall behöver jag något som konverterar mellan Midi->CV. Visst, PAIA har byggsatser, men det verkar inte som om det finns någon i Sverige som säljer dessa. Däremot hittade jag ett företag i Göteborg som faktiskt har mycket grejjer inom detta område (och dessutom som färdiga burkar!) 'Synthesizer Network' (http://www.analogue.org/network)

Där bör du hitta precis det du söker.
(Jag hittade t.ex en converter för 1495kr)

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 11:37
Ursprungligen av Jimmy Andersson:

Jag har själv letat efter liknande burkar. (Fast i mitt fall behöver jag något som konverterar mellan Midi->CV. Visst, PAIA har byggsatser, men det verkar inte som om det finns någon i Sverige som säljer dessa. Däremot hittade jag ett företag i Göteborg som faktiskt har mycket grejjer inom detta område (och dessutom som färdiga burkar!) 'Synthesizer Network' (http://www.analogue.org/network)

Där bör du hitta precis det du söker.
(Jag hittade t.ex en converter för 1495kr)

Lycka till!

Tusen tack för det tipset! Det lutar åt en Doepfer MCV4.
Anledningen att jag vill köpa i Sverige är för att jag saknar kreditkort. Annars hade ju Tyskland varit ett bra alternativ för just sådana här prylar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-05 12:04
Ursprungligen av equinoxe:

Tusen tack för det tipset! Det lutar åt en Doepfer MCV4.
Anledningen att jag vill köpa i Sverige är för att jag saknar kreditkort. Annars hade ju Tyskland varit ett bra alternativ för just sådana här prylar.

Stopp och belägg! MCV4 funkar inte till MS-10. Då behövs stöd för Hz/V och det saknar den och det stöd som fanns i vissa tidigare Doepferinterface fungerade också dåligt.

Jag hade hellre köpt Kenton Pro-Solo istället. Skall du köpa från TBS kan du betala via banköverföring också. Det är smidigt och bra.

Ursprungligen av amino:

Stopp och belägg! MCV4 funkar inte till MS-10. Då behövs stöd för Hz/V och det saknar den och det stöd som fanns i vissa tidigare Doepferinterface fungerade också dåligt.

jodå, funkar visst det. ms-10 klarar även V/Oct. jag styr min ms-50 med mcv4.
styrde tidigare min ms-10 med groove electronics m2cv som jag köpte av morgon på synthesizer network. billigt och bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-04 15:51

En Syntecon Teebee? En Novation Basstation?
Det är väl typ de billigaste alternativen?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-04 15:53

Encore Expressionist är knappast det billigaste alternativet. Däremot är det enligt mig det bästa.

några utav kentons midi-cv konverterare kanske ?? dom är ju inte att för dyra och används av många.
om du kan tänka dig att inte stödja svenska musikaffärer så finns dom att köpa här http://www.touched-by-sound.com , kenton pro solo mkII borde du kolla på.

Finns det inga bra ljudkort med CV/Gate-konverterare påhängt? Vore ju trevligt att ha allt på ett och samma ställe, tänker jag!

Priskillnaden mellan Kenton Pro2000 och Encore Expressionist verkar vara runt 0,7k:-. Den skillnaden är ju en struntsumma i förhållande till vad de kan.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-05 10:40

Nu är frakten rätt mycket dyrare för Expressionisten och tull tillkommer och även moms för oss icke-professionella.

Pro-2000 är ju dock ingenting i jämförelse med en Expressionist. En gammal Kenton Pro-4 är en mer jämbördig motståndare, men jag gillar Expressionisten bättre och den ger också ett kvalitetsmässigt bättre intryck.

Tull kan man komma undan om man känner någon i USA som kan köpa den åt en och sedan gör man ett bulvan-begköp till ett mycket lägre värde. Tullverket brukar inte bråka om saker som inte är dyra/stora/av misstänkt härkomst.

Men visst, frakten och momsen ska också läggas till.

tänk på att ms10 har hz/v

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 12:51

Ja...titta...här hoppade man över viktig fakta. Tack för att ni var mer uppmärksamma än mig!
Då får det bli en Pro Solo istället. Den verkar dessutom vara vanlig och populär bland användare. Lite dyrare men man slippa mecka med synthen.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-05 13:33

Men kräver inte det att man meckar inne i själva synthen. Det står så här i manualen till MCV4..

"The Korg Synthesizers MS10 and MS20 e.g. are equipped with an external control input labeled "TOTAL" that can be adjusted to 1V/Octave with the control knob labeled "MG/T.EXT.". Using this input the MS10/MS20 can be controlled with 1V/Oct. control voltages."

Min MS10 saknar iaf den där ingången "TOTAL" på kontrollpanelen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-05 14:14

Jovisst, du kan köra i V/Oct via VCO FM In-jacket istället, men jag tycker inte det är någon vidare lösning. Det blir allt som oftast strul med att få den att tracka jämnt, och man får dessutom offra ett av de roligare patchjacken.

Hade du redan haft ett MCV-4 kanske det hade varit ett alternativ, men skall du ändå köpa ett så är det mycket vettigare att lägga lite extra och få ett interface som utökar möjligheterna med MS-10, t ex med en extra LFO, och inte tvärtom begränsar synthen.

  • Medlem
  • 2005-07-05 14:20

Jag kör med en SynTecno Teebee som midi till cv-omvandlare, vilken ger fyra gate och cv ut. Dvs fyra syntar kan drivas från den. Är säkert inte den bästa och med vassast upplösning, men den duger finfint till att styra MS-10/20.

Den fixar positiv och negativ trigg, samt både hz/v och v/oct i cv-väg.

Syntecno TeeBee
.
.
.
.
.
.
.

.
.
END OF LINE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 14:15
Ursprungligen av jgb:

Jag kör med en SynTecno Teebee som midi till cv-omvandlare, vilken ger fyra gate och cv ut. Dvs fyra syntar kan drivas från den. Är säkert inte den bästa och med vassast upplösning, men den duger finfint till att styra MS-10/20.

Den fixar positiv och negativ trigg, samt både hz/v och v/oct i cv-väg.

Jag irriterar mig lite på min svarta SynTecno då den inte verkar klara av att skicka negativ spänning eller vad man nu ska kalla det. Det lägsta den kan skicka är 0v och då kan man inte få några trevliga bastoner från analogsyntharna. Sedan spelar den alltid en not för högt. Finns det något sätt man kan fixxa det eller är det sådant man får ta när man har den svarta syntecnon?

Deep Bass Nine skulle väl kanske också vara intressant?
Går för mellan 500 - 750:- har jag hört

Ursprungligen av j antoni:

Deep Bass Nine skulle väl kanske också vara intressant?
Går för mellan 500 - 750:- har jag hört

Så kör jag. Enda jag inte har klurat ut är om det går att köra olika MIDI-kanaler för DB9:ans synt och på det som skickas via CV/Gate. Tror inte det, vilket är synd, eftersom en synt då går bort (om de inte alltid ska spela samma sak förstås).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-07-05 16:33

Deadbeat: den går ju ändå bort eftersom den låter så tråkigt .... den kör på samma kanal ifall jag inte missat supertrixet på den.

Fast den är lite mysig ändå... Kommer fram fint o tydligt även i mina ludde-mixar

  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:53

Okej...nu är jag supernojig. Äntligen har jag pengar att fixa en Kenton Pro Solo men har lite funderingar som någon kanske kan svaren på? Det står ju 9-15v till uttaget för el-adaptern...vad innebär detta rent praktiskt för mig och min MS10? Sedan funderar jag också över de här sakerna som står på The Synthesizer Networks hemsida om den..

# Selectable note priority -newest/lowest/highest
# Old notes are remembered for trill effects
# Multiple and single trigger modes

Som ni märker är jag rätt ny på detta med midi - CV apparatur... Vore hursom jättetacksam för hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-25 14:34
Ursprungligen av equinoxe:

Okej...nu är jag supernojig. Äntligen har jag pengar att fixa en Kenton Pro Solo men har lite funderingar som någon kanske kan svaren på?

Javisst!

Ursprungligen av equinoxe:

Det står ju 9-15v till uttaget för el-adaptern...vad innebär detta rent praktiskt för mig och min MS10?

Det innebär ingenting för din MS-10. Det innebär att du behöver en batterieliminator på mellan 9 och 15 volt som kan förse interfacet med ström. Det brukar ingå. Annars kostar de en dryg hundring. Du har säkert några sådana redan till andra prylar.

Ursprungligen av equinoxe:

# Selectable note priority -newest/lowest/highest

Du kan ställa in vilken not du vill skall låta om du trycker ner flera tangenter på MIDI-tangentbordet samtidigt. Antingen den senast nedtryckta tangenten (vanligast) eller den som är längst ner eller högst upp på tangentbordet.

Ursprungligen av equinoxe:

# Old notes are remembered for trill effects

Om du håller hela tiden håller nere C4 och sedan trycker ner C5 så låter C5. När du sedan släpper C5 så låter C4 igen eftersom du håller den nere än. Gör man detta snabbt så får man trill effects.

Ursprungligen av equinoxe:

# Multiple and single trigger modes

Vid multiple triggering startar envelopen alltid om när du trycker ner en ny tangent. Vid single triggering så fortsätter den ifrån där den var. Du kan jämföra single triggering med att slå an en sträng på gitarren och sedan byta band utan att slå an strängen igen.

Ursprungligen av amino:

Vid multiple triggering startar envelopen alltid om när du trycker ner en ny tangent. Vid single triggering så fortsätter den ifrån där den var. Du kan jämföra single triggering med att slå an en sträng på gitarren och sedan byta band utan att slå an strängen igen.

Låt mig bara förtydliga det här lite:
Multiple och single triggering har betydelse då du slår ner en tangent utan att först släppa upp föregående och funkar så här:

Single
Du slår ner första tangenten och ljudet startar, springer igenom sitt envelope och hamnar på sustainnivån. Du slår ner andra tangenten och synthen byter bara ton, envelopet ligger kvar på sustainnivån.

Multi
Du slår ner första tangenten och ljudet startar, springer igenom sitt envelope och hamnar på sustainnivån. Du slår ner andra tangenten och ett gatesignalen till synthen försvinner en liten liten stund och kommer sen tillbaka tillsammans med ett nytt CV som ger den nya tonen. Glappet i gaten gör att envelopet startar om.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 14:54

Amino: Tack så väldigt jättemycket för hjälpen. Då blir det en Kenton Pro Solo som min MS10:a får umgås med!

Fast hur vet jag hur mycket ström jag ska ställa el-adaptern på? MS10:an behöver ju 8 v/oct som jag förstått det!?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-25 15:01
Ursprungligen av equinoxe:

Fast hur vet jag hur mycket ström jag ska ställa el-adaptern på? MS10:an behöver ju 8 v/oct som jag förstått det!?

Det har ingenting med den spänningen att göra och några 8V/oct behöver inte MS-10.

Det ordnar sig om du kollar dina PM om några minuter.

En inte helt OT fråga som jag ställt många.. men inte fått nåt säkert svar på: Kan den där burken spotta ut 1,2V/oktav? Det står nåt om att man ska kunna ändra sådant.. men går det till just 1,2 utan att modda den? Någon som kan testa?

volle tror inte det - e nog fast Hz/V | oct/V. om man inte kör det på AUXjacket - men blir lite pilligt troligen då du får checka vilka midivärden som genererar den skala du e ute efter... äh det går nog inte ... men du kan ju få låna min ProSolo och labba med - har inget att testa den med...

KORG MS02 converter interfacet e till för just det där pillet reducera/gasa på FREQspannet över oktaverna...så kanske kan du hitta en sån!? e vällan lite ovanliga dock tyvärr

Bevaka tråden