Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trummaskin?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 13:46

Hallå.

Jag är sugen på att börja med lite hårdvara istället för att göra allt i reason.
Jag vill ha något som liknar reasons trummaskin så man kan sitta å trycka med fingrarna när man gör sina beats(sequencer?).
Som ni kanske märker så har jag ingen kunskap inom detta, så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig på traven.

Vad är det jag är ute efter och hur mycket behöver jag betala?

mvh
Hammer

  • Medlem
  • 2005-07-20 13:52

Berätta lite mer vad du är ute efter/vad vill du att maskinen ska ha?. Vad är det för musik du pysslar med?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 13:53

Jadu det är lite allt möjligt, men trummaskinen kommer nog först å främst användas till hiphop beats och liknande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-20 13:59

Låter som om en kanske ES-1 skulle passa dig, runt en 2 papp kanske för en begangad.
Den har ju fördelen att vara en sampler så man kan ladda in vilka ljud man vill i den istället för att vara bunden till de inbyggda ljuden som i de flesta trummaskiner.

Korg ES-1 eller Korg ESX-1 är det närmaste du kommer Reasons trummaskin isf,
kolla in dom på

http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=ES1MKII&category_id=2
respektive
http://www.korg.com/gear/product_info.asp?a_prod_no=ESX1&category_id=2

ESX1 är rätt mycket dyrare men kan också massor mer.

makari,
snyggt där,
samma tanke men du var snabbare.

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:01

Ok. Sampelbasserad eller som använder någon form av vågform?
Jag har tidigare tipsat andra om att köpa en sampler eftersom där kan du få precis vilket trummljud du vill.. Men där har du ju inte någon större möjlighet att programera på samma sätt som i reason. Det får bli via cubase odyl eller via en extren sequencer.
En annan kraftfull maskin är ju Elektron Mashinedrum men den går på åtmindstonde på 7K.

För att vara ärlig så kan jag knappt något om moderna trumboxar utan försöker bara mjölka lite mer info ur dej så att någon annan kanske kan hjälpa dej mer än vad jag kan.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:03

Sampler kan nog vara bra å ha.
Har ni några mer förslag så får ni gärna hojta till.

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:14

Samplers kan ju så mycket mer dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:14

Hipoppare brukar väl gilla Akais MPC-maskiner?
Trummaskin och sequencer i ett.
Kan tyvärr inte prisbilden, de finaste är rätt dyra i alla fall.

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:15

från 6-7 och uppåt mot en 10-15 kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:17

Igentligen vill jag mest ha något kul att leka med som inte är allt för dyrt, å det lär jag väl kanske inte kunna få för de pengarna jag kan lägga ut.
Har ni några andra förslag på sköna trummaskiner så kan ni ju skriva det med.

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:23

Vet inte hur bra den är eller hur mycket dom brukar gå på, men SP12 har ju en del hip hop cred

Måste ju vara bra mycket billigare än en MPC i alla fall...

Tr808!

Finns det nåt annat för hiphop?

SP12 och SP1200 är supersofta,
men just för att de låter väldigt lofi och har en extremt enkel sequencer.

SP12/SP12 Turbo (Turboverisionen har mer minne) brukar gå runt 4.000:-
SP1200 ungefär det dubbla och uppåt beroende på skick och om det är en reissue (de är svarta isf).

Pete Rock, DJ Premier m fl är stora anhängare.

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:32

Glöm inte DJ Muggs

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:33

Förresten hade jag ingen aning om att SP1200 brukar vara så dyr!? Är det bara för att dom är hypade?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 14:41

Nu sätter jag ett tak på 2000kr
Vad får plats under mitt tak?

Ps. begagnade saker då

Muggsprylarna är väl ändå Ensoniq EPS? De första Cypress prylarna, House of Pain samt Funkdoobiest är iallafall det, samt ASR-10 på de lite senare. Gjort i den interna sequencern tydligen.

Jag mötte Lassie1:

Jag träffade en kille som var med i Biohazard på den tiden Cypress Hill hängde med dom (cirka 1996/97 tror jag), och han pratade skitmycket om sin kompis "Muggeryd" eller vad han hette som enligt Biohazard-Billy var grymt bra på beats med sin ASR-10, "men EPSen var nästan fetare för det lär skräpigare" etc, tog ett par dagars häng med honom innan jag insåg att det var Muggs. Jag var mest imponerad över att han hängde med David Lynch.

SP12/SP1200 är dyra både för att de kostade extremt mycket (jämför med t ex Emulator II e t c) nya samt att de har hype/kultvärde.

Jag mötte Lassie2: Även Todd Terrys första grejor (Todd Terry Project, Unreleased Project etc) involverar SP1200, han hade tydligen två stycken i två portföljer när han var över och remixade några svenskar någon gång 1997 (kommer inte ihåg vem som sa det, tror det var Stonebridge), han gjorde tydligen alla grunder på dom. När studioteknikern klagade över att de brusade så sa Todd "Fuck it, the kids love it."

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:57

Han använde tydligen SP1200 också (inte SP12 som jag sa). Läste det häromdagen bara, därför jag kom att tänka på det. Från en intervju med The alchemist som hängde mycket med Muggs runt "Temples of boom"..

"I was nice with the [Ensoniq] ASR-10 keyboard, which was good for manipulating samples because of the extended sample time and the feel of the keys, and Muggs was the man with the [E-mu] SP-1200, which was the shit for drums because of the gritty sound because of the sample rate"

Hela intervjun här

  • Medlem
  • 2005-07-20 14:58

Hammer:
Ok, för dom pengarna tror jag nog en Korg ES-1:a är klart vettigast!

  • Medlem
  • 2005-07-20 15:01

...eller en EM-1 (som du kan få för dryga tusenlappen)...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 15:10

EM-1 verkar ju helt klart intressant.
Kan man ladda in egna ljud på den?

  • Medlem
  • 2005-07-20 15:50
Ursprungligen av hammer:

EM-1 verkar ju helt klart intressant.
Kan man ladda in egna ljud på den?

Precis som krnak säger kan du inte ladda in egna ljud så på det sättet är den lite begränsad men många av preseten låter bra och du kan skruva till dem lite oxå om du vill...för en prislapp kring 1000-1500 kr får du mycket för pengarna (tycker jag i alla fall)...

  • Medlem
  • 2005-07-20 15:24

Nej, du kan inte ladda in samplingar i den, om det är det du menar.

Aha,
jag tappade intresset för Muggs innan Temples of Boom så jag hade ingen koll.

Men jag kan garantera att hans gearlist på de första skivorna var enbart en EPS och sen en ASR.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 09:05

Hallå.
Har hittat en Korg Electribe ES1 som jag antagligen kan få för 1500.
Är det ett bra pris?

grymt bra pris, köp!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 09:09

Det låter ju bra, nån som har nån koll på va det kan kosta i frakt från sthlm till gbg?

nån hundring. För det priset skulle du nästan kunna köpa en flygstol till den och ändå göra en fin affär.

Bevaka tråden