Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver förslag till lösningar! DSP-kort, audiointerface o.s.v..

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-21 12:02

Jag vet att liknande frågor varit uppe tidigare men jag har så många frågor att jag startar en ny tråd. I ett försök att effektivisera mitt musikskapande har jag nu börjat kika mot mjuk/hårdvaruhybrider, d.v.s. DSP-kort och liknande. Jag är inte så insatt i ämnet så jag behöver lite hjälp. Skulle helst av allt vilja köpa något som kan ersätta följande:

- mina hårdvarueffekter
- mitt mixerbord
- mitt nuvarande ljudkort

Samt gärna tillföre lite nya intressanta grejer. Följande alternativ, där vissa inte uppfyller alla dessa krav, tycker jag verka intressanta:

Creamware Scope
TC Powercore
UAD-1
EMU Emulator X Studio

Vad finns det mer för alternativ? Det som styr mitt val mest är följande:

- Format
- Pluggar
- In/utgångar
- Pris

--- Format ---

Firewire? USB? PCI-kort? Jag vet inte riktigt vad som är bäst. I nuläget är det svårt att säga vad som är bäst då jag väntar på en ny dator som kommer om en månad eller så. När jag beställde den så var inte firewire direkt intressant för mig så jag vet inte om den har det eller inte (det är en företagsdator, redan ihopplockad). Dessutom så förbrukar jag min garanti på denna dator om jag skruvar upp den vilket får mig att kanske inte vilja ha PCI men å andra sidan finns ju två av dom intressanta alternativen (Scope och UAD-1) bara som PCI. Garantin brukar man aldrig behöva använda ändå, men det är en tanke. Det som är bra med USB och firewire också är ju om man skulle vilja köra bärbart nånting framöver. Vad finns det för andra för- och nackdelar med formaten?

--- Pluggar ---

Det jag i första hand är ute efter är rena nyttopluggar. Grymma reverb och kompressorer känns viktigt. En riktigt bra mjukvarusampler får gärna följa med också. Där ligger EMU:n bra till. Scope kommer också med en sampler. Någon som vet något om denna? Sedan är det förstås trevligt med andra effekter, vanliga (delay, chorus, eq, phaser, etc..) som ovanliga (bizarra prylar helt enkelt). TC har ju otroliga reverb. UAD-1 kompressorerna har jag hört mycket bra om. EMU har jag hört har rätt dåliga effekter, speciellt reverben, så egentligen är det mest samplern som lockar där.
Synthar kommer jag fortfarande att köra hårdvara tror jag så det är inte så viktigt. Självklart inget minus om det följer med några dock. Sedan måste jag erkänna att Scope modularen lockar en del också Har hört mycket bra om den...
Kvalité är ju bättre än kvalité men Scope skickar med över 50 effekter, medan Powercore Firewire kommer med 14. Om alla effekter håller hög kvalité får man ju kika lite på "bang for the buck" också. Sedan vet jag inte hur det är med routing och sådant internt. Flexbiel audio och midi-routing känns ganska viktigt. Någon intern mjukvarumixer och patchbay vore också trevligt även om jag förstås kan använda Cubases mixer.

--- In/utgångar ---

Vissa ovan är ju rena DSP-lösningar, t.ex. Powercore. Då måste jag alltså köpa något slags audiointerface till också. Det blir rätt dyrt, men kanske nödvändigt? Jag vet inte. Vid första anblick verkar ju EMU:n vara den som erbjuder flest in/utgångar. Kvalitén på ingångarna vet jag inte så mycket om på något av korten. Balanserade ingångar och preamps är ett plus, men kanske inte avgörande om jag nu måste köpa ett audiointerface också. Och då kommer ju genast frågan - vad finns det för audiointerface att välja på? Motu? Digidesign? Andra..?

--- Pris ---

Jag har inte alls så stor koll på priserna om jag ska vara ärlig. TC verkar vara dyraste lösningen med Firewire versionen för över 12 000:- och då har jag fortfarande inget audiointerface. EMU Studio versionen gick väl på en 7-8000:- sist jag kollade (ett bra tag sedan, har säkert gått ned en del). Scope och UAD-1 vet jag inte. Har inte hittat några återförsäljare av dessa (tips?). Sedan finns det ju flera versioner av alla dessa. De billigaste versionerna (budget/hemmastudio/etc) tror jag går bort på samtliga faktiskt. Är rädd att växa ur dem för snabbt. I fallet Scope är det nog mellanversionen ("project") som är mest intressant. TC vill jag nog ha PCI mk II eller firewire. UAD-1 vet jag inte riktigt men inte den billigaste i alla fall. Snackar vi EMU är det ju bara studioversionen som gäller. Kommer förmodligen köpa dessa grejer nya. Känns bättre. Har inte sett speciellt mycket på begagnatfronten heller för den delen. Så det är alltså nypris för produkten + eventuella grejer jag måste köpa till, typ audiointerface o dyl.

--- Övrigt ---

Vill att grejerna ska vara snabbjobbade. Inget onödigt krångel. Visst, det får gärna ta en stund att sätta sig in i men sedan ska det flyta på. Har t.ex. hört att Scope ska vara svårt/krångligt? Vet inte om det stämmer. Dessutom ska dom vara så flexibla som möjligt. Inga konstiga begränsningar som ligger och stör. Sedan kan man ju titta på pluggarna också. Är några tredjepartstillverkare intresserade eller kan man räkna med att bara köra på dom som följde med kortet? Hur är priset på tilläggspluggarna? Kvalitén? Är kortet fortfarande färskt eller har det några år på nacken? o.s.v...

Jag är alltså ute efter någon slags totallösning som ska spara mig tid, uttrymme och göra mig kreativ igen

Är det något annat man ska tänka på? Har jag missat något? Jag välkomnar alla tips, åsikter och förslag!

Shoot!

Jag är för trött för att ge ett riktigt utförligt svar.. men ändå. Creamware-korten är svårslagna i pris/prestanda. Framförallt syntarna/modularen låter skitbra! Även många av effekterna är helt ok. Grejen med det kortet är att det kan (om man inte kör i vst-läge.. för då är det lika tråkigt som de andra nämnda korten) fungera som en hel studio med mixerbord hit och dit och skumma kopplingar mellan effekter/syntar/monitoreringsjox/whatever.. och då även länka in hårdvarusyntar och externa effekter i det hela. Det är helt enkelt en helt underbar liten virtuell studio. Däremot så är det riktigt kass kvalité på dess analoga in/ut-gångar.. men en bra analog->adat-konverterare brevid fixar den biten för en snäll prislapp. Det låter som att det är det här du är ute efter. Det finns tyvärr inte till OSX kan jag ju tillägga. Man bör inte satsa på deras billigaste.. det saknar en massa roliga och imho nödvändiga saker. Mellan-paketet däremot..

UAD-1 innehåller skitbra emuleringar av olika kultförklarade effekter och dynamikprocessorer. Mycket prisvärt! Det är ett rent plugin-kort.. så det finns inte så mycket övrigt att skriva om det. Från 4 papp kostar de nya.

Powercore är vad man ska ha om man är ute efter rena och snygga standardeffekter (delay/reverb/chorus/osv). Numera så finns även en riktigt bra masteringsplugg till den.. men bara den kostar mer än firewire-burken ny. Pluggarna i övrigt verkar hålla hög klass.. tyvärr så har jag inte testat så mycket. Ett elements-kort att ploppa in under ett uad-1 skulle nog inte skada

Emulator X har fina specar osv.. men verkar ändå inte hålla måttet mot de andra riktigt. Jag har sluppit använda det själv, men det även jag hört och läst om det är att effekterna är kassa (men tydligen en jättebra sampler). Då kan man ju även börja undra hur mer avancerade saker som algoritmerna för samplekonvertering, dithering, summering osv ser ut i själva ljudinterfacet. Det här ska man nog mer använda enbart som sampler och ljudinterface. Saknar OSX-stöd..

  • Medlem
  • 2005-07-21 13:02

Tackar för svaret! EMU hade jag väl mer eller mindre räknat bort, men ville ändå ha lite åsikter om det. Speciellt eftersom jag är sugen på samplern.

Läste lite om Scope och det verkar som man får välja effektbundeln ELLER synth/sampler bundeln, stämmer det? Lite synd i så fall eftersom jag mest är ute efter effekter men skulle väldigt gärna få med samplern också. Hur är den att jobba med förresten (samplern alltså)?

De där två packen är med en massa extra-pluggar som förr aldrig hängde med.. så jag skulle nog vara väldigt glad om jag fick nån av dem. Jag har för mig att luthman skickade med båda för inte så länge sedan.. kanske fortfarande? Paketet innehåller alltså redan en massa syntar och effekter även utan dessa pack.

Det finns flera samplers. De är helt ok, men saknar väl en del grejer som häftiga filter med 50000 modulationer osv som vissa andra har. Istället så är ju hela systemet modulärt.. så att det är skitlätt att koppla till vad för filter som helst från t.ex. modularen eller nån av syntarna (iaf från de som har filteringång då) och på så sätt fortfarande ligga i topp. Dess samplers har nu ganska så många år på nacken.. så de hänger väl inte med de nyaste i övrig funktionalitet osv.. men de är fortfarande mycket lättare och bättre än många hårda samplers.

Det finns för övrigt en massa riktigt bra gratispluggar till det här systemet..

  • Medlem
  • 2005-07-21 13:27

Jaså, båda paketen?! Måste kollas upp! Munvattnet börjar ju rinna nu

Ok, synd att samplern inte verkar så up-to-date då, men nog måste den väl spöa både Kontakt och Battery?

Gratispluggar hade jag faktiskt inte ens tänkt på, men det är ju alltid trevligt.

Har forskat lite mer nu och som jag ser det nu så är det UAD-1 och Scope project som fortfarande är intressanta alternativ.

Tack för svar, Volle! Någon annan som har något att säga om saken?

Det här är en ytterst personlig åsikt, men:

Jag tycker att det är bra grejor och alla nämnda kort har ju gått ner i pris sen de kom,
samtidigt är det lite intressant att de kort som finns på marknaden just nu har så pass många år på nacken, och i ärlighetens namn rätt lite processorkraft i förhållande till priset.

Visst - man får ju tänka på att det är pluggarna man kör på korten som man betalar för också, men i det sammanhanget är det ju endast Creamwarekorten som känns riktigt unika i o m arkitekturen (precis som t ex en Nord Modular), men resten känns ju mer åt att det är ungefär samma typ av pluggar som man kan köra native.

Det har ryktats länge om att det kommer nya kort från olika tillverkare,
logiskt sett borde det vara lite billigare hårdvarukort med mer prestanda framåt vintern,
kolla på t ex UAD-1 som har nästan 4 år på nacken nu (missförstå mig rätt, det är ett bra kort och jag gillar pluggarna som f-n, men det händer ju så mycket i DSP-världen så det känns ju lite skumt att det inte kommit något fetare, en "generation 2" liksom).

Kommer inte ihåg exakt hur det funkade med Powercore, men det är väl också i princip oförändrat sen lanseringen?

Ok,
läste igenom det jag skrev nu och det ser väldigt schizo ut men det jag försökte säga var väl egentligen att jag är medveten om att man betalar för ett system,
samtidigt är allas hårdvara rätt så hårt föråldrad i dagsläget.

mina fem cent.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 22:48

Använder själv Creamware. Kör på tre kort med sammanlagt 16 RISC-processorer.
Du bör ha minst 6 DSP på kortet för att inte bli för begränsad.

När det gäller in/utgångar så finns det ju lite olika alternativ. Själv har jag en blandning som passar för min setup:
6 adat, 2 S/P-DIF, 1 AES/EBU, 4 obal.analoga och 2 balanserade. Sammanlagt 60 in/utgångar.
Detta, tillsammans med det fantastiska gränssnittet, gör att jag kan koppla precis hur jag vill.
Routingen internt/externt i SCOPE är busenkel och lätt överskådlig. Du lär dig ganska snart hur logiskt det faktiskt är.

DA-omvandlarna är kanske inte de allra bästa men slår i vart fall M-Audio och andra sk hemstudiokort. De balanserade utgångarna är det dock gott klös i.

Enda nackdelen i nuläget är att det inte finns stöd för OSX vilket gör att man måste köra OS9.
För min del gör det dock inte så mycket eftersom jag kör SCOPE på en dator och Logic (RME DIGI9636) på en annan.

Du skriver att du ska få en företagsdator. PC då förmodar jag?
Hur SCOPE funkar i XP har jag tyvärr ingen aning om...

Priset kan kännas lite högt men det finns en del kort på beg. marknaden.

En annan sak är ju att Creamware är ett litet företag och var på väg att gå i konkurs för något år sedan. Bolaget ombildades och har varit rätt trögt sedan dess. Viss osäkerhet alltså.

  • Medlem
  • 2005-07-22 08:49

Tackar för alla svar. Personligen tycker jag det känns lite riskabelt att köpa en kort begagnat men jag kanske bara är paranoid? Vad brukar de gå på begagnade?

Och ja, det kommer ligga XP på burken jag får. Kör på det eller installerar win2k istället, jag får se... Någon som testat Scope på Windows?

Japp.. Det är främst utvecklat för windows. Fungerar ungefär lika bra där som i os9.

  • Medlem
  • 2005-07-22 10:17

Låter bra. Men nu blev jag nästan lite sugen på EMU:s kort igen. Verkar få mycket för pengarna och dessutom vara mycket bättre än jag först trodde. Jämför man priser hos Thomann så är det över 3000:- billigare än ett Scope. Men jag vet inte... Var väldigt svårt det här

Angående effekterna på EMU-kortet så verkar det som det främst är reverben som inte är så imponerande, vilket i o f är väldigt synd eftersom jag tycker reverb är viktigt.

Verkar bli en kompromiss hur man än gör...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 10:35

EMU och SCOPE kan inte jämföras. De spelar i två olika divisioner.
Ungefär som att jämföra RME med Soundblaster (lite överdrivet).

  • Medlem
  • 2005-07-22 10:45

Ok, ge mig lite argument då

Jag säger inte att EMU är bättre men att när jag läste mer om den framstod den som ett alternativ igen.. Några tankar..

- många verkar ju gnälla på Scopes AD/DA, men jag har bara hört bra saker om EMUs.

- jag är faktiskt väldigt nyfiken på Emulator X samplern.. Scope-samplern verkar ju inte alls vara lika intressant vad jag förstått (aldrig testat den).. Dessutom kommer den med massa smör-och-bröd ljud som väl knappast är något säljargument men ändå något jag tror att jag kommer ha användning för...

- som sagt så skiljer sig priset en del...

-Dessutom pratar folk om Creamware som om dom vore nära att försvinna vilken dag som helst, och det gör mig lite orolig. EMU verkar ju ändå stå stadigt nu sedan dom blev uppköpta.

Men jag har inte bestämt mig på långa väger. Scope är fortfarande mycket intressant. Känner att jag behöver lite kött på benen bara.

Ge mig gärna lite mer argument om varför jag ska välja Scope istället!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 11:36

AD/DA-omvandlarna i SCOPE håller samma kvalité som EMU, m.a.o. inte de allra bästa men sköter sitt jobb.

I SCOPE får du en komplett studio med allt vad det innebär vad det gäller routing, effekter och processorer av bra kvalité. Dessutom får du med några mycket bra synthar.

Vad det gäller samplern så kan jag inte uttala mig eftersom jag inte använder den (kör på EXS24 i Logic).

Att Creamware är på väg att försvinna vilken dag som helst är inte sant. Visst, det är ett litet företag som inte kommer med nyheter/uppgraderingar så där jätteofta men vad gör det så länge sytemet fungerar så smärtfritt som det gör.

När det gäller gratispluggar så finns det nästan hur mycket som helst. Kolla t ex PlanetZ

Gå in på Creamware's hemsida och kolla runt lite för att bilda dig en egen uppfattning.

  • Medlem
  • 2005-07-22 12:24

Ok, jag forskar vidare

Jag håller med om att Scope verkar klart kraftfullare om man ser till helheten. Kanske får köpa Emulator X på sidan om och skita i kortet (om det går?)...

Några saker som stör mig på Creamwares hemsida:

- det finns ingen *komplett* lite på pluggar som följer med... bara lite "highlights" och "over 50 plugins" etc.. Någon som vet var en sådan lista finns? Man vill ju veta vad man får.

- inga vidare exempel på hur mycket processorkraft pluginsen tar... Ni som har Scope/Pulsar kanske kan hjälpa mig här. Det är project-versionen som är intressant för mig, d.v.s. 6 st DSPs. Är det orimligt att förvänta sig kunna köra modularpluggen, ett gäng reverb, eq's och kompressorer och kanske till och med samplern samtidigt? Svårt att bilda sig en uppfattning. Hur mycket har ni lyckats maxa era kort?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 12:56
Ursprungligen av krank:

- inga vidare exempel på hur mycket processorkraft pluginsen tar... Ni som har Scope/Pulsar kanske kan hjälpa mig här. Det är project-versionen som är intressant för mig, d.v.s. 6 st DSPs. Är det orimligt att förvänta sig kunna köra modularpluggen, ett gäng reverb, eq's och kompressorer och kanske till och med samplern samtidigt? Svårt att bilda sig en uppfattning. Hur mycket har ni lyckats maxa era kort?

Det bästa du kan göra är att gå in i en musikaffär som säljer kortet och testa. Det är ju lite beroende på hur du vill jobba, vilka pluggar du använder, vilka moduler i Modular osv.
Själv har jag aldrig behövt "maxa" mina kort (16 DSP).

  • Medlem
  • 2005-07-22 12:30

Ok, nu hittade jag den kompletta plugin-listan (i pdf).. Verkar vara en del trevligt

Nu kommer jag med ännu mer "gnäll",

ta det lugnt innan du bestämmer dig,
det enda som kan hända är att sakerna blir billigare eller att nya revisioner av kort och programvara släpps.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 12:45
Ursprungligen av j antoni:

Nu kommer jag med ännu mer "gnäll",

ta det lugnt innan du bestämmer dig,
det enda som kan hända är att sakerna blir billigare eller att nya revisioner av kort och programvara släpps.

...samt att man inte får gjort det man vill... :rolleyes:

Ursprungligen av Classic:

...samt att man inte får gjort det man vill... :rolleyes:

Eller så kan man jobba native tills vidare?

  • Medlem
  • 2005-07-22 12:55

Jo jag vet Men så det är ju med allt, eller hur?

Johan, ni på JAM kan väl föregå med gott exempel ta in lite billiga Creamware-kort? Verkar ont om svenska återförsäljare... Musikbörsen börjar väl rea ut sina Luna och Pulsar kort om 5-10 år eller nå't :hmmm:

Angående nya revisioner... Är det någon som vet om det planeras några nya produkter då? Man vill ju inte gå och vänta på ingenting...

Sedan kommer det ändå dröja ett tag innan jag fått ihop pengarna. Thomann vill ha 9200:- och det är tyvärr inget jag sitter på just nu

Krank: Jo, jag vet!

Det har dock ryktats om att diverse andra tillverkare har en del intressanta kort i pipelinen, och det har ju hänt en del på DSP-marknaden i övrigt de senaste åren.

JAM och Creamware - nope, det är Luthman som har agenturen och vi handlar inte med dom.

Men det är riktigt roliga produkter för det, och visst låter dom skitbra!

Det är dock synd att Creamwares nya produkter bestått av de där "hårdvaru"-Prophet 5 och Minimoog-burkarna, tycker att de kunde satsa ännu mer på det datorrelaterade istället.

krank: global motion här på forumet har antagligen 2-3 kort med en ?%&/ massa pluggar reggade till som han funderat på att sälja. PCI-kort anser iaf jag är näst intill helt ofarligt att tjacka beggat.. bara man får ta över inloggningsuppgifterna till cwaudio.de osv..

  • Medlem
  • 2005-07-22 13:32

Scope-kort? Klart intressant i så fall, tack för tipset!

Japp.. tror det är två st pulsar2 (mellanpaketet) och ett luna2 (minsta) eller liknande.

Jag kan oxo rek Creamware, kör med Pulsar-2 (6DSP) och ett SRB (Booster med 6DSP till).
Jag kan göra lista på vilka pluggar man får i de olika paketen..men som nämts så får man rätt så många med de nyare korten.
Ge mig några exempel på vilka pluggar du vill köra så skall jag se hur mkt DSP som är kvar, jag har följande:
Poison
Main Studiotools Package
Effects Package 1
Synthesizer Package 1
Synthesizer Package 2
VolksZämpler SFP
STS-2000P
MINIMAX
SPL16
STS-3000
STS-2000P
Mixer Package 1
Profit 5
Modular 2
Modular III
Modular III
proTone
SPLAttacker
Effects Package 2
Prodyssey

Skall göra lista på vilka eff/synthar som ingår i varje pack om intresse finnes.

Jag har f.ö. ett budget CW-kort till salu... Luna-II, som jag inte orkar sätt i min dator...för tillfället KAN det vara sålt, en polare leker lite med det.

  • Medlem
  • 2005-07-22 13:56

Hur stor skillnad är det på Pulsar och Scope då? Pulsar är ju ännu äldre...

Luna-korten känns lite för begränsade, tyvärr.. men tack för erbjudandet!

Det jag är intresserad av att köra är modularen, samplern (helst den tyngsta) och så många effekter jag bara kan.... reverb, eq och kompressor kommer jag säkert köra på varje buss om det finns möjlighet... Svårt att säga för mig som inte vet hur mycket varje DSP pallar med. Finns det mer kräm så har man ju inget emot att testa andra pluggar heller, så klart...

Här är en bra lista på vad de flesta pakaten innehåller för pluggar (bläddra nedåt) :
http://www.dolphinmusic.co.uk/d2/page/shop/flypage/product_id/682/category_id/a918e22b86d3828637954aa9925dc429

krank: de har bara bytt namn på paketen..

Bevaka tråden