Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusynthar live

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

är det ngn som har erfarenhet av att jobba med mjukvarusynthar/sampler live?
har själv följande rigg: rhodes elpiano, juno 106, ensoniq ts-12 och yamaha motif + effekter. eftersom jag spelar in jam-repen med mac ibook och motu ljudkort live 20 kanaler - så är jag också inne i datavärlden. Nu ska jag ge mig en present eftersom jag lyckats sluta snusa - och jag vill ha vintageljud synth a la 70-tal, klassiska keyboardljud (orgel, clavinette etc) och nya elektroniska sci-fi-ljud (typ nord-lead). orkar inte ratta så mycket - vill helst bara hitta snabbt, trycka fram och köra och modelera med effekter (wahwah, delay, filter etc). jag spelar musik där det händer mycket i jammet live - samtidigt spelar vi ju in allt så jag vill ha en live/studio-rigg på samma gång.
Plötsligt slog det mig att det kanske är dax att köra från datorn - latencyproblemen har ju numera försvunnit - då kan jag kanske kombinera alla mina ljudönskningar och inte bli ruinerad och inte behöva anställa en flyttfirma varje gång vi giggar och samtidigt kunna sitta hemma och pula med ljud när andan faller på...
men kan man verkligen lita på datasynthar/samplers live? och behöver man inte värsta tokmonsterdatorn typ ibook g5 (var tog den vägen förresten?). funderar över externa enheter som typ driver ljuden men styrs från datorn och midikeyboard...
har ngn tips?
ps. mitt rhodes och junon försvinner aldrig!
:-)Marra

• Medlem
  • 2005-08-31 22:19

hepp! det funkar bra för mig. jag kör mest gratispluggar eftersom dom oftast är väldigt CPU snåla och låter minst lika bra som det man får betala för. har en 1,3 Ghz PC laptop som jag kör FL på och styr numera hela skiten (mixning, synthar och effekter) från en microKONTROL. det går hur bra somhelst... du behöver inte kort med extra DSP om du inte ska köra de tyngsta pluggarna och varför ska man det...

Låter som en Nord Stage är vad du är ute efter, men då måste du ha snusat rejält mycket för att ha råd.

Annars är Reason nog det mest skottsäkra alternativet jag kan komma på. Det har dessutom en hel uppsjö färdiga ljud, så du borde lätt kunna hitta vad du är ute efter. Alternativ finns ju, tex Rax (för att hosta AU-pluggar) eller Ableton Live (kan hosta VST och AU, och sköter dessutom ljudinspelning) men det är program jag fått att krascha. Förmodligen beroende på pluggar jag stoppat i, men ändå.

En Ibook kommer du långt med, iallafall så länge det inte handlar om dasslocksmodellerna. Reason är det snålaste ljudprogrammet till OS X jag känner till, men det sköter inte inspelningsbiten.

• Oregistrerad
  • 2005-09-01 06:32

Mjuksynth live funkar utmärkt. Risken finns ju att den krashar men sen finns ju risken att sångaren snubblar och bryter armen, gitarristen kan råka dra ur gitarrsladden plus att trummisen kanske slår av skinnet i refrängen.

annars kanske en receptor kan vara ngt?

http://www.museresearch.com/receptor_overview.php

tack ska genast kolla in

tack ska genast kolla in alla tips.
och jag var faktiskt uppe i 2 dosor om dagen - täcker inte det ett nord stage? vill ha den!
dasslock ibook? vilken version är det? jag har säker en sån...
och - ja - sångarn kan snubbla och bryta armen etc - och fiolspelaren peta ut ögat på basisten som rasar in i fagottspelaren som sätter fagotten i halsen och ramlar in i sologitaristen som trasslar in fingrarna i strängarana och bryter dem och stöter till den (stora) körsångaren som faller över den (lilla) körsångerskan som blir platt.

1
Bevaka tråden