- Real Parakeet
- Medlem ●
Av de syntar jag testat eller ägt är det bara på tre som jag på ett smidigt sätt kunnat göra varma och fylliga pads. De syntarna heter Roland Juno-106, Roland JP-8000 och Korg Wavestation. Roland JX8p har också finfina pads. På Juno-106 sitter hemligheten i dess PWM-funktion och fina chorus och på JP-8000 kan man tacka "Supersaw" för lika mycket. På Wavetation kan man hitta ett par fina och enkla vågformer som tillsammans med syntens inbyggda chorus och delay resulterar i fylliga och enkla pads. Sedan kan man häva på hur mycket tingeltangel som helt, men det är de enkla padsen jag letar efter, inte resor i rymden.
Förmodligen är det jag som inte fattat hur jag skall göra så jag kan nog sitta till fan löser av mig med både en Matrix-12:a och en Jupiter 8 och ändå bara få dem att låta som en Bontempi eller Dx7:a utan några effekter. Jag får varken till några enkla och fylliga pads på min Nova eller Q och absolut inte på min Microwave XT. Visst kan man få till ljud som svävar och ändrar sig hela tiden, men det är inte samma sak. Just i kväll har jag suttit med min nyinköpta Waldorf Q och försökt, men den låter bara statisk. Jag har försökt med en oscilltor med pulsvåg som får pulsvidden modulerad av en LFO. Det låter ändå bara mekansikt. Jag slängde på en oscilltor till och snedstämde den. Det lät ändå bara trist. Jag drog ned filtret en bit till, men då lät det ändå som samma ljud fast lite dovare. Vid de få tillfällen jag jag kommit nära har det alltis slutat med att ljuden bara grötat ihop sig. Vaffan, Juno-106 fixade detta med en enda j-vla oscilltor samt en lite suboscillator!
Hur lyder era recept på en enkel men kraftfull padda?
AX-60 kan göra sköna pads tycker jag både tunna och som denna.
AX60 har en VCO per röst (inga sub) och chorus. Lyssna vid typ 2.47 Myyys!
En tunnare pad (+icke AX60 bas) ifrån mitt senaste SAS bidrag. <klicka här>
Har gjort några fina i min Q. Använder iofs nästan aldrig mjuka pads i min musik, men jag har nöjesrattat ett par gånger. En riktigt bra fanns i min Q-Rack, som såldes utan att ha backat upp mina ljud tyvärr.
Ett bra tips är iaf att jobba i stereo. En osc vardera l, r och c. Sen kör man filtren parallellt och låter dom jobba lite mot varandra. Svinsnyggt (och helt oandvändbart för min del). Då behöver man inte ens ett porrigt chorus...
Jag använder väldigt mycket pads.. och då gärna varma och fylliga bland annat för att de ska kunna fungera helt fristående. Bra effekter är oftast det viktigaste. Då jag ska köra helt rent så är jag hittills mest nöjd med nord lead 3:an. Virusarna är riktigt bra på sådant också, men där kör jag helst med effekter på allt. Stora oberheims är väl annars bland det första som jag kommer att tänka på här. Till ambientalbumet som jag småpysslar på nu lite då och då så kör jag enbart med norden (absolut inte pga princip eller som koncept), med och utan effekter. Det jag brukar jobba mest på för att göra fylliga pads är filter (inkl. eq) och modulationer (även för "statiska" pads).
...snedstämda sågtänder i massor, samt PWM förstås.
En bra idé kan vara att skära lite bas med ett HPF om synten i fråga är utrustad med det, & lite resonans kan höja de flesta ljud...
...men viktigast av allt är nog att överstyra VCA'n, eller använda en overdrive för att få det mer levande, men bara liiiiite OD på... - Instant OBX...
Fast som jag brukar säga: Visst kan Q låta hyggligt analogt. Men det är inte på nåt sätt dess främsta styrka. Och man får kämpa en del...
XT känns väl som helt fel synth för analogljudande pads. Novan tycker jag däremot vore lätt? Har för mej att den låter rätt fluffig?
Om vi pratar om enkla och fluffiga pads så är det definitivt effekter som gäller. Mjuka Roland-filter skadar inte heller. Waldorf har ett ganska diskantrikt ljud (speciellt jämfört med en Juno-106) så det är inte så konstigt om du inte får till fluffigheten där.
Junon och de flesta stråkmaskiner låter rätt tunt utan chorus, och Supersaw gör rätt mycket av samma sak i JP8k:n.
Mitt recept är alltså att skaffa en bra chorus av något slag. Rolandchorusen finns i ett par Bosspedaler (kommer inte ihåg vilken), och kan vara värt en investering. Annars kan en vettig rackeffekt (Lexicon, TC, Digitech - definitivt inte Behringer eller Zoom) vara ett alternativ, och då tenderar man att få en del godis på köpet. Gamla 80-talsdelay med modulation kan också göra chorus och andra modulationseffekter. Kolla på Vendolin - i princip alla rackdelay med rattar är roliga.
Eftersom alla postar ljudexempel här bidrar jag väl också med ett. Det är en pad som bygger på en ganska trist Casio CZ-sampling, uppspelad via sampler (Ableton Lives Simpler) med lite resonant filter, skickat till två delay, med bitcrusher och phaser respektive. Ljudexempel.
Kanske overkill om man är ute efter enkla pads, men håll med om att det är aningen mysigare ljud än originalsamplingen.
Jag har också fått till en del trevliga pads med min Emu ESI32, så om du har kvar e64:n så kan du laborera där. Peta in samma sampling i två lager, snedstäm och använd olika filterinställningar, LFOer som går olika fort till filter och tonhöjd och smaska på med effekter på det så borde du få fyllighet nog.
Mitt recept är: Modular G2.
Det finns en trave tjocka pads i JV-2080:n med, men där är hemligheten ett par expansionskort och så bygger man ljud med vågformer från de olika korten. På Supernovan har jag rattat fram ett ganska trevlig padljud med hjälpa av FM-funktionerna och till sist har jag G2:an som kan göra det mesta Finns ett factoryljud som heter "Huge Pad" och jag kan meddela att de inte skojar.
Näe, man köper inte en XT för att göra snälla pads, man köper den för att skrämma små barn. Men jag hade en teori om att man borde kunna få fram schysta pads på i princip allt, men det verkar som om vissa maskiner är mer lämpliga än andra. Och en del helt omöjliga. Jag har suttit och fått fram några riktigt fina Minimoogbasar på min Q. Tyvärr kunde jag inte spara dem eftersom minnet hade pajat (fick defragmentera det så nu funkar det igen). Jag har laddat in massa ljud som jag hittat på nätet och förbluffades över vilka olika ansikten en Q kan visa upp. Tyvärr verkar halva Q:ns styrka sitta i arpeggatorn, en funktion jag aldrig använder. Men det blir ju snygga demoljud i affären :hmmm: . Det är lite surt att betala för något man inte vill ha, men vaffan...
Novan är... bra på det mesta och saknar egentligen karaktär. Det är en styrka i sig om man använder den rätt. På synclead får den bara pisk av min JP-8000, som fortfarande är den synt jag rattat som är mest belönande.
"...så om du har kvar e64:n så kan du laborera där"
Jag undviker helst att ratta på den och allt annat som har färre än 15 rattar. Man blir lat med åren. Egentligen skulle man ta ett friår och lära sig sina grejer...
Jag funderade faktiskt på att nämna Nord Modular som en lösning, men med pippins aversion mot datoreditorer och pill tror jag inte att det är det bästa alternativet. Fågelburen är ju full av fullt kompetenta syntar, så det är inte fler såna som är lösningen. Tycker jag.
Schyssta pads kan man göra på i princip vilken synt som helst som inte är helt värdelös. Det är bara en fråga om vilken slags pads - XT och Junon är varandras motpoler i fråga om ljud, men båda kan definitivt göra pads - och hur mycket man behöver jobba med det. Och effekter är en stor del av det.
Du är väl insnöad på Jarre har jag för mig? Ta och köp en Small Stone när du ändå håller på. En ratt och en switch är kanske för lite för den som vill ha 15 rattar, men det var nog inte så du menade.
Och jag håller med Rizzo om att utforska e64:n. Den tristaste sampling kan man få fart på utan särskilt mycket jobb, och bara en sån grej som 23 filtertyper ger en hel del att leka med.
XT:n, precis som Q:n, är ändå rätt anväöndarvänliga. Visst får man bläddra i lite menyer, men det är det värt. Och det är förhållandevis överskådligt. Dessutom är det uu bara att vrida på rattarna när man hittat rätt meny. Det är ju inte som på en JV-1080 där man måste bläddra fram rätt meny bara för att man vill testa en annan filterinställning. Den som kom på att ta bort rattar från syntar skulle jag personligen vilja dekapitera med en slö smörkniv.
e64:an står illa till och jag skulle förmodigen bli invalidiserad om jag skulle göra något mer avancerat än att ladda in ett trumset i dess minne. En lösning är ju att sälja allt utom JP-8000 och köpa 5 Juno-106:or och 10 JP-8000 till. Men det är ju inte grejerna det är fel på...
e64:an står illa till och jag skulle förmodigen bli invalidiserad om jag skulle göra något mer avancerat än att ladda in ett trumset i dess minne. En lösning är ju att sälja allt utom JP-8000 och köpa 5 Juno-106:or och 10 JP-8000 till. Men det är ju inte grejerna det är fel på...
Vet inte hur mycket gratispatchar det finns till Emus samplers, men en del borde väl finnas. Kan vara värt en googling. Eller så får du be Volantiz och Sawtooth om lite ljud.
Men som sagt, pröva med effekter. Kostar inte mer än en tusenlapp eller två så borde du kunna få fart på de andra syntarna för padbruk. Till och med en Micromodular borde funka bra som det, och effektpatchar är det ingen brist på.
ja har bara mjukvarutips...
http://www.kvraudio.com/get/1003.html
http://www.kvraudio.com/get/143.html eller
http://www.kvraudio.com/get/608.html
Finns det ngn synth som klarar Jarres Eminentstråkar lika bra som Nord Modular? Jag vet ingen...
Jag har hört rätt bra Eminent-stråkar på en Virus KB. Om det är lika bra som en Nord Modular vet jag inte för jag har inte hört hur den fixar det.
Här brukar min smallstone phaser göra underverk med stråk och orgelljud. Man får ett varmt gött analogt padljud på ett kick.
Något som brukar pada upp mina pads är att sätta längre attack och mera sustain..
Sedan om du kan köra PW på 30% och modraten på långsam.. Om mögligheten finns så kan du ju lägga på en sågtand en oktav över och mixa ned den lite i förhållande till den lägre.
Och lite EG (envelope) på filtret. Fast utan resonans på filtret.. Sen beror det ju på filtret hur det låter. Har inte Waldorf Q analoga filter eller nått liknande?
Mvh Axel
Tycker padsen i min SH-32 låter rätt sköna...
Tudä..?
Jag brukar köra med långsam attack, ingen decay, full sustain och lagom release. Just PWM är svårt att få till. Enda synten det är enkelt att få den PWM-effekt jag efterlyser är på Juno-106. JP-8000 går det också bra på efter lite pill. På andra syntar hör man antingen hur LFO:n jobbar eller så hör man den inte alls. De där diffusa känslan finns ej.
om du gillar mjukvara så kan jag rekomendera synth1 som är jättefin på tjocka pads. relativt basic med 2 osc, 2 lfo:er men med trevlig PWM och inbyggt tjockt chorus som lyfter pads till trevliga höjder. håller med om att PWM kan låta väldigt olika på olika maskiner. tjocka reverb kan ju i och för sig fluffa till det minsta plingljud men ibland tjockar det till i fler ändar än man vill. min favvo är väl annars JD-800, den gör jättetrevliga pads men då har vi ju å andra sidan 4 osc med 2 lfo:er på varje osc, då blir det nästan svårt att inte få till feta svep.
sen får jag väl passa på att slå ett slag för synthar som OXE och FM-7 som jag tycker verkligen kan leverera storslagna pads med massvis med övertoner och modulationsmöjligheter in absurdum.
Jag brukar köra med långsam attack, ingen decay, full sustain och lagom release. Just PWM är svårt att få till. Enda synten det är enkelt att få den PWM-effekt jag efterlyser är på Juno-106. JP-8000 går det också bra på efter lite pill. På andra syntar hör man antingen hur LFO:n jobbar eller så hör man den inte alls. De där diffusa känslan finns ej.
Funderade lite på vad du menade här. Kanske gemensam LFO för PWM på rösterna kan vara anledningen, eller? Det gör ju PWM-effekten betydligt tydligare.
Synth1 är en av mina favoritpluggar (mycket för att den är så lättarbetad och ger bra resultat) men pads tycker jag inte den är något vidare på faktiskt. Den låter lite för hårt för det. Fast på med ett bra chorus och/eller smallstonephaser så skulle jag nog inte ha något att klaga på efter lite pillande.
Då är Pro53 och andra NI-syntar ett bättre val till pads, mycket pga dess inbyggda delayeffekt - som gärna får moduleras lite, då blir det snabbt mysigt imho. :kaaaka!:
Spectrasonics Atmosphere är ju smått fantastisk om man är lagd åt det hållet....
http://www.spectrasonics.net/instruments/atmosphere.html
Använda prylar http://www.spectrasonics.net/instruments/atmos_gear.html
Gå och få en demo på den om du aldrig hört den. :kaaaka!:
Tack för tipsen, men vi kan nog utesluta alla mjukvarusyntar. Jag är en hård pippi som gillar hårda varor.
Så svårt skall det inte vara att få fyllighet i ljudet. Kör på juno-106:ans upplägg. Lite lätt overdrive är bra också. Phaser/flanger/delay/reverb kan man använda sig av i lagom stora doser. Sprid gärna ut ljudet i stereobilden. Låt LFO påverka även filterfrekvens för att få än mer rörelse i ljudet.
Det är just det som är problemet, att köra på Junons upplägg. Det blir inte bra, det låter Bontempi.