Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthtips

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 15:07

Goddagens. Jag skulle behöva lite tips på synthinköp. Har varit trummis i många år och har väldigt dålig koll på elektroniska instrument i allmänhet. Men nu har jag skrapat ihop en mindre hemmastudio och är sugen på en ny synth.

Har testat endel i musikaffärer runt om och fastnat för det här med oscillisator-ljud (stavning?) och då hittade jag en MOOG Voyager som var underbar/för dyr för min ekonomi haha Har sett den här Korg Legacy som verkar skojig men jag är mer intresserad av synthar som har egna ljud och kopplas till mixerbord istället för den här som körs via USB och går direkt till mjukvarusynthar i datorn.

Tips och sådär? Prisklassen är kanske upp till 3 papp kanske. Och andra ljudmoduler är med av intresse..

tjipp

  • Medlem
  • 2005-09-17 15:11

För att proffsen här skall kunna hjälpa dig, måste Du nog ange viken typ av musik som Du ämnar spela.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-17 16:46

Kloon har en poäng.

  • Medlem
  • 2005-09-17 17:14

Microkorg, MS2000. Syntar som låter synt och inte kostar skjortan. Användbara.

(Kloon har definitivt en poäng)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 17:33
Ursprungligen av astronaut:

Goddagens. Jag skulle behöva lite tips på synthinköp. Har varit trummis i många år och har väldigt dålig koll på elektroniska instrument i allmänhet. Men nu har jag skrapat ihop en mindre hemmastudio och är sugen på en ny synth.

Har testat endel i musikaffärer runt om och fastnat för det här med oscillisator-ljud (stavning?) och då hittade jag en MOOG Voyager som var underbar/för dyr för min ekonomi haha Har sett den här Korg Legacy som verkar skojig men jag är mer intresserad av synthar som har egna ljud och kopplas till mixerbord istället för den här som körs via USB och går direkt till mjukvarusynthar i datorn.

Tips och sådär? Prisklassen är kanske upp till 3 papp kanske. Och andra ljudmoduler är med av intresse..

tjipp

Jag skulle nog tipsa om:

Korg Microkorg
Korg MS2000
Korg MS10
Yamaha CS5
Yamaha CS10
Roland Juno 6
Roland Juno 60

Det är både bra och skojiga synthar. Men det bästa är ju att pröva sig fram på egen hand.

*Köp min Microkorg för 2700:- * Hoppsan hörde ni andra det också... :kaaaka!:

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-17 20:07

Icke att förglömma i sammanhanget är Yamaha An1x.

Waldorf Microwave

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-17 22:43

Tycker att Kloon har en poäng också.

Men den stora frågan är lite hur mycket tålamod du har. En waldorf microwave tar och kräver en del för att göra egna patchar på. Om du inte vill göra egna patchar utan bara ladda hem andras och använda så är microkorg en väldigt populär synt som många använder (därför mycket patchar till den). Berätta lite om hur du tänkt använda den och i vilka situationer.

Värt att åtänka:

Roland D-50 (snart kommer den att bli inne igen, jag lovar)
Roland Jx3p, eller hellre Jx8p (sopig midi, annars coola)
Roland Juno 1 eller 2 eller 106:an förstås
Yamaha DX-serien (om du är lagd åt det hållet)
Novation-grejerna
En beggad Virus A

Fast själv skulle jag nog köpt en AN1X, mycket synt för pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 23:21
Ursprungligen av pepelogu:

Roland D-50 (snart kommer den att bli inne igen, jag lovar)

Fast i så fall måste det till att man programmerar. Alla presetljud är ju sönderanvända. :eek: Annars är det en synth jag älskar att jobba med.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-18 21:32
Ursprungligen av equinoxe:

Fast i så fall måste det till att man programmerar. Alla presetljud är ju sönderanvända. :eek: Annars är det en synth jag älskar att jobba med.

WORD!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 23:53

Novation eller Clavia hade jag kollat närmare på, nordlead och nordlead 2 går att hitta för en billig slant på annons ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 00:01

Jag skulle nog också säga Yamaha An1x. Det är en mycket kompetent synt för det ringa pris den betingar. Gillar man det analoga ljudet (som i detta fall är virtuellt eftersom Yamaha An1x är en VA-synt) så är det ett bra val.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 01:28

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Vad vill du spela/göra för musik? En riktig analog synt gör underbara, varma svulstiga ljud som passar till tidig 80-tals pop och rock. Köp en virtuell analogsynt om du vill göra techno ála Scooter.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-09-18 01:30

Vilken tur att musiker inte har fördomar...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 01:33
Ursprungligen av Mårre:

Vilken tur att musiker inte har fördomar...

Amen... :rolleyes:

Och med det så har jag en riktig analog klenod så kan jag inte göra tysk hårdtrance? Jag kan inte ens använda det i modern rockmusik?

Vill du alltså ha en synth med klaviatur för 3000? Eller var inte klaviatur så viktigt?
Vill du ha en analogsynth (som Voyager) så blir det svårt.
Legacy Collection skulle jag faktiskt rekommendera ändå.

Annars har vi:
Roland Jx3p
Roland Jx8p
Roland Juno valfri sort
Virus A
Nordlead 1/2
Korg Polysix
Akai AX60/AX73/VX90

En av de ballaste syntarna jag rattat är Roland JP-8000. Den är väldigt belönande att göra ljud på. I princip allt har sin egen ratt eller regel.

..och runt hundra modeller till som hittills verkar passa ungefär lika bra

astro: Försök fundera ut mer exakt vad du är ute efter! Antal röster? Antal olika ljud samtidigt? Sätt att styra den på? Något speciellt ljud? Effekter? ..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-18 12:39

En Virus-B och ett midiklaviatur.. Går väl att hitta för 4000kr.. Där har du en flexibel synth som kommer räcka länge.

  • Medlem
  • 2005-09-18 17:01

Novation Supernova rekomenderas, mycket lättarbetad, mycket bra ljud mm.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 12:51

Tack för alla svar. Och vad gäller musiken har jag inte tänkt mig något speciellt. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag gör utan är mest bara intresserad för tillfället av att göra typ ljudlanskap och testa vad jag kan skapa medv synthar, så ärligt talat vet jag faktiskt inte riktigt vad jag tänkt mig än. Jag vill ha något skoj att leka med helt enkelt. Ska kolla upp syntharna ni tipsade om!

Jag har både ett elpiano och en usbplatta att spela på så egentligen så är det kanske inte så viktigt med ett klaviatur till utan egentligen bara.. modulen? Ja jag är inte så bra på det där men det borde väl gå att koppla en ljudmodul mellan tex: klavoaturet som har utgångar till en ljudmodul och sen till mixerbordet? För isåfall finns det kanske lite andra leksaker att titta på?

(är även intresserad av äldre maskiner då jag tycker de är intressantare än nya)

Uppdatering; Jag har kollat på många av syntharna ni tipsade om och där är faktiskt ett par som verkar intressanta. Korgmaskinerna tycker jag verkar coola

Vad för typ av ljudlandskap menar du på ett ungefär? Ett sätt att tolka det är helt vanliga "blippbloppmelodier", ett annat är svepljud som lägger sig som ett abstrakt landskap under låtar.. ett tredje är det som jag själv hellre kallar för texturer, alltså "svepljud" som det händer mycket i som lägger ett imho mycket mer organiskt landskap under mixen.

Om jag inte är helt fel ute med texturer så rekommenderar jag Roland JD800 (den kan även allt det andra.. men just texturer är den helt underbar till). Till övrigt så är väl standardtipset Roland Juno60 eller Juno106.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 13:51
Ursprungligen av Volantiz:

Vad för typ av ljudlandskap menar du på ett ungefär? Ett sätt att tolka det är helt vanliga "blippbloppmelodier", ett annat är svepljud som lägger sig som ett abstrakt landskap under låtar.. ett tredje är det som jag själv hellre kallar för texturer, alltså "svepljud" som det händer mycket i som lägger ett imho mycket mer organiskt landskap under mixen.

Om jag inte är helt fel ute med texturer så rekommenderar jag Roland JD800 (den kan även allt det andra.. men just texturer är den helt underbar till). Till övrigt så är väl standardtipset Roland Juno60 eller Juno106.

Jag kanske inte varit tydlig nog och det är faktiskt av anledningen att jag inte har ett fast användningsområde för min blivande leksak.
Med ljudlandskap menar jag just lager av ljud i en hm.. obestämd ordning? Svårt att förklara. Lager av ljud, svepljud som ni kallar det tror jag stämmer in på vad jag med är ute efter.

Det jag använt hittils är en ESQ 1 som ni säkert vet vad det är? Nån taskig sak jag fick låna av en vän. Den har typ.. ja.. massa inställningsmöjligheter och det är just det att jag är amatör som gör att jag faktiskt inte vet vad jag är ute efter.

Effekter är något mycket intressant men tex. "Hur många ljud vill du använda samtidigt?" Jag kan inte svara på det för jag vet faktiskt inte. Utan... det enda jag kommit fram till är det här Oscillisatormöjligheterna jag blev väldigt intresserad av.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 13:22

Båda Korg maskinerna är mycket kompententa till svepande padljud (som jag definierar landskapsljud). 2 LFO, pingpong delay och phaser kan göra riktigt roliga mattor.

MS2000 kan man ju dessutom få tag i ganska billigt i rackform.

Ljudlandskapet Yamaha SY77

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-18 21:33
Ursprungligen av FIKSOFOKSI:

Ljudlandskapet Yamaha SY77

Amen!
...& Korg Wavestation!

Det som gör ms2000 extra bra på just annorlunda svepljud och sådant är modsequencern! Bara 4 röster pajar det iofs lite.. men aja.. fortfarande riktigt ball synt som låter mycket intressant!

fikso: Den är inte särskillt lättrattad bara.. vilket verkar kännas som ett krav mer eller mindre.

ESQ-1 är urhäftig! .. men precis.. inte lätt att använda som första synt.

Något väldigt lättanvänt känns iaf som det viktigaste nu. För att kunna lira lite lätt med ackord och få det att låta bra när man byter ackord osv så tycker jag att man bör ha iaf 6 röster på synten (det blir inga jätteackord då, men bra syntar med just 6 röster finns det massor av praktiskt nog). Om det mer gäller att trycka på en/två tangenter i taget för största möjliga wow-känsla så räcker det nog med 4 röster (t.ex. korg ms2000).. tyvärr inte riktigt lika kul att spela melodier och sådant på synten då.

Det där med oscillatormöjligheterna vet jag inte riktigt vad du menar med. En oscillator är i stort sett bara en liten grej i synten som står och skickar ut en konstant ton i en frekvens som man väljer t.ex. genom att trycka på en tangent. Det som gör det hela intressant i många fall är allt som förvränger den konstanta signalen. Sådant lär man sig ganska så snabbt hur det fungerar med en enkel synt

Bevaka tråden