Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synthtips

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 14:12
Ursprungligen av Volantiz:

ESQ-1 är urhäftig! .. men precis.. inte lätt att använda som första synt.

Något väldigt lättanvänt känns iaf som det viktigaste nu. För att kunna lira lite lätt med ackord och få det att låta bra när man byter ackord osv så tycker jag att man bör ha iaf 6 röster på synten (det blir inga jätteackord då, men bra syntar med just 6 röster finns det massor av praktiskt nog). Om det mer gäller att trycka på en/två tangenter i taget för största möjliga wow-känsla så räcker det nog med 4 röster (t.ex. korg ms2000).. tyvärr inte riktigt lika kul att spela melodier och sådant på synten då.

Det där med oscillatormöjligheterna vet jag inte riktigt vad du menar med. En oscillator är i stort sett bara en liten grej i synten som står och skickar ut en konstant ton i en frekvens som man väljer t.ex. genom att trycka på en tangent. Det som gör det hela intressant i många fall är allt som förvränger den konstanta signalen. Sådant lär man sig ganska så snabbt hur det fungerar med en enkel synt

Den är ESQ1grejen jag har tycker jag inte är jättesvår. Tror jag förstått det mesta på den. Det jag däremot har svårt för (vilket jag lite fasar över om jag köper en modul) är att koppla en massa mellan synth > modul> mixerbord >ljudkort > cubase >förstärkare > högtalare för jag har en tendens att alltid knulla upp det någostans på vägen. Så ja.. om tex Korg Micro eller Ms2000 är i svårighetsgrad som ESQ1an så tror jag inte det ska bli några problem.

Läste något en annan skrev om tex; göra patchar och sådant tror jag inte jag klarar av i första taget Men korg Micro verkar skojig, tror det är en sådan jag testade på musikbörsen härom veckan.

Ska försöka förklara vad jag menar med oscillisatorljud nu tänkte jag

Jo. Hm.. Fan vad detta kommer låta tramsigt men ja.

Tex om man använder pitchen på en synth så höjer man eller sänker tonläget. Det jag gjorde på den här MOOG Voyagern var att genom att vrida på det så ändrade jag det från extremt högt till extremt lågt. Som om man pitchade ett ljud mycket längre ner och upp..

Nån som förstod alls?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 15:08
Ursprungligen av astronaut:

Så ja.. om tex Korg Micro eller Ms2000 är i svårighetsgrad som ESQ1an så tror jag inte det ska bli några problem.

Läste något en annan skrev om tex; göra patchar och sådant tror jag inte jag klarar av i första taget Men korg Micro verkar skojig, tror det är en sådan jag testade på musikbörsen härom veckan.

Ska försöka förklara vad jag menar med oscillisatorljud nu tänkte jag

Jo. Hm.. Fan vad detta kommer låta tramsigt men ja.

Tex om man använder pitchen på en synth så höjer man eller sänker tonläget. Det jag gjorde på den här MOOG Voyagern var att genom att vrida på det så ändrade jag det från extremt högt till extremt lågt. Som om man pitchade ett ljud mycket längre ner och upp..

Nån som förstod alls?

Menar du sänkte den ena oscillatorns tonhöjd mot den andras eller att du vred pitchen upp och ner för hela ljudet? Är inte riktigt med tror jag.

Hur som helst så är både Korg MS2K och Microkorgen väldigt enkelt uppbyggda. De är bra första synthar och du får rätt mycket patchar att öva editering på om du inte vill hoppa på att skapa ljud från scratch. Dessutom finns det nya patchar att tanka ned från nätet om man tröttnar på de gamla. Något jag gillar med dem är att de funkar att skapa allt från små till stora ljud med.
(Förlåt om jag tjatar om just Korg syntharna men jag har mest erfarenhet utav dem.)

För det första, och detta vet du ju såklart redan: Du får ingen synt runt 3000:- som gör vad en Voyager gör, det finns en anledning att folk pröjsar 20000:- för den.

För det andra, jag skulle nog rekommendera att du gästar närmsta välsorterade musikaffär och spenderar några timmar där (tills du blir utslängd helt enkelt) och demar allt du kan komma över. Vem vet, det kanske är en rompler du egentligen vill ha?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 15:34
Ursprungligen av pepelogu:

För det första, och detta vet du ju såklart redan: Du får ingen synt runt 3000:- som gör vad en Voyager gör, det finns en anledning att folk pröjsar 20000:- för den.

För det andra, jag skulle nog rekommendera att du gästar närmsta välsorterade musikaffär och spenderar några timmar där (tills du blir utslängd helt enkelt) och demar allt du kan komma över. Vem vet, det kanske är en rompler du egentligen vill ha?

Visst vet jag det. Men anledningen att jag skrev ner den är för att den har det här oscillosatorgrejset jag är intresserad av. Och jag undrar om inte den funktionen finns på Korg Micro med...

Jag vet. Jag bor en bra bit ut på landet bara, så det är inte alltid lätt för mig att ta mig till stan. Har nästan 6 mil till Musikbörsen i Malmö. Men det ska såklart ske innan jag införskaffar. Tänkte bara på tips av er först. Ni har ju en jävla koll på allt det här och bara det har hjälpt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 15:20
Ursprungligen av equinoxe:

Menar du sänkte den ena oscillatorns tonhöjd mot den andras eller att du vred pitchen upp och ner för hela ljudet? Är inte riktigt med tror jag.

Hur som helst så är både Korg MS2K och Microkorgen väldigt enkelt uppbyggda. De är bra första synthar och du får rätt mycket patchar att öva editering på om du inte vill hoppa på att skapa ljud från scratch. Dessutom finns det nya patchar att tanka ned från nätet om man tröttnar på de gamla. Något jag gillar med dem är att de funkar att skapa allt från små till stora ljud med.
(Förlåt om jag tjatar om just Korg syntharna men jag har mest erfarenhet utav dem.)

Alltså.. hm. Jag kan förklara det riktigt haha Om man trycker på en tangent på synten och vrider på Oscilisator-ratten så förändras ljudet . såhär

Wiiiooooouuuuuu Haha. Som om man pitchade fast tusen gånger längre.

Det är bra att du tjatar om Korg för det är nog de jag är mest intresserad av. Har läst lite om Microkorg och med den knapra kunskapen jag har och sådär tror jag ändå att det blir en sådan . Ska prova den en gång till i affären. Vill minnas att jag testat en tidigare nämligen.

Det här med patchar och skapa ljud från grund låter väldigt häftigt och något jag gärna vill lära mig så . nu blir man ju nyfiken. Såg på Musikbörsen att dom tog.. typ 3000:- för en? Och ja. Kanske man hittar en begagnad?

öhh, jag vet inte riktigt vad det är för en oscillator-grej som du pratar om, men det kanske den som har trakterat nämnda moog vet...

men om du tänker dig en synth i typ 3000-kronorsklassen så kan det nog vara troligt att en microkorg är bland de närmaste att klara en liknande grej (även om jag som sagt inte riktigt vet vad du menar )

och sedan så är ju Micro Korgen, precis som nån skrev ovan jättefin (faktiskt) på att göra härliga - dock inte så fläskiga - pads...finns fina presetpatchar att utgå från när man vill göra dessa ljud också, och detta trots sin ringa polyfoni

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 15:56
Ursprungligen av herr Vogel:

öhh, jag vet inte riktigt vad det är för en oscillator-grej som du pratar om, men det kanske den som har trakterat nämnda moog vet...

men om du tänker dig en synth i typ 3000-kronorsklassen så kan det nog vara troligt att en microkorg är bland de närmaste att klara en liknande grej (även om jag som sagt inte riktigt vet vad du menar )

och sedan så är ju Micro Korgen, precis som nån skrev ovan jättefin (faktiskt) på att göra härliga - dock inte så fläskiga - pads...finns fina presetpatchar att utgå från när man vill göra dessa ljud också, och detta trots sin ringa polyfoni

Jag är nog ingen vidare på att förklara det där haha Men och. Ett sista försök haha Du vet vad Oscillosator är? Så låt säga att man håller inne en tangent och sen skruvar man på oscillosatorratten. Så är det jag vill ha. Tror det är en hel del synthar som har den funktionen, bättre och sämre förstås.

Ja. Microkorgen lutar det och jag sitter och dreglar lite över bilderna på den.

Om du har lust får du gärna ge en liten förklaring på det här med patchar? Jag vet inte riktigt vad det är, eller hur det fungerar...

Det pöjken vill ha är en ratt att styra pitchen med, över stort omfång.
Det kan man fixa med de flesta synthar, fast då kanske att modulationshjulet styr pitchen istället. Jag tycker du ska satsa på en MS2000 framför en Microkorg, även om det kan kräva lite tålamod att vänta på rätt annons. Anledningen till det är att när man just börjar skruva ljud så är det både roligare och lättare att man har rattar till allt, än att man kan göra oändligt mycket.

astronaut: jag tror du är ute efter oscillatorsync. Då händer det saker i stil med wioouuuuu. (Kan möjligen vara pulsvidden annars, men det är inte alls lika roligt att vrida på.) Annars kirrar vilken synt som helst med en pitchratt av att vrida tonhöjden åtminstone ±3 oktaver, brukar räcka.

Jag tror att en Microkorg är ett bra förstaval, men om det är ljudmattor du är ute efter kan en lämplig andrasynt vara en Waldorf Microwave XT eller en Emu-sampler. Eller om det är mer Volantizska ljud du är ute efter, en Korg MS-10/20. Och Nord Modular inte att förglömma, men då börjar vi närma oss överkurs.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-18 16:25

Ok, om du gillar att skruva på osc-rattens pitch så är det inte en microkorg du vill ha. Inte en ms-2k heller, för där ändras pitchen i trappsteg och inte som en jämn rutchkana. (Man kan leka med semi-pitchen, men den har inte så stort omfång.) Många digitala saker har det problemet och den enda som jag hört och som jag tycker klarar det bra är nord lead 3 (eller möjligtvis 2'an) och alesis Ion.

Vad du kan göra är att försöka hitta någon gammal billig analogare som inte har "trappstegsproblemet".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 16:57

Jag fattar det som att du med ditt "oscillisatorljud" helt enkelt vill ändra tonhöjden på ljudet snabbt och mycket? Och mer än vad pitch-hjulet kan (

Det kan du ju enkelt göra på din ESQ-1 om du bara kopplar modhjulet till en (eller alla) oscillatorerna. Räcker inte det till så kan du du koppla båda modulationsingångarna till hjulet så får du dubbelt upp

"Det här med patchar och skapa ljud från grund låter väldigt häftigt och något jag gärna vill lära mig så . nu blir man ju nyfiken"

Om du nu kan göra det på ESQ-1:an så kan du lära dig sådant på nolltid på iaf nästan alla nämnda syntar.

"Jag tycker du ska satsa på en MS2000 framför en Microkorg"

Det röstar även jag för! Det är i stort sett samma synt egentligen.. men ms2000 har rattar utlagda för nästan alla funktioner (vilket gör den mycket lättare och mer snabbjobbad).

Oscillator <- stavas så för övrigt. Bara vrida på dess pitch låter imho rätt tråkigt.. men om två oscillatorer är synkade och man vrider på den ena så kan det låta riktigt ballt. Isåfall så behöver synten oscillatorsynk. Jag börjar misstänka att det annars egentligen var filtret du vridit på.. för det känns inte heller helt orimligt med tanke på förklaringen. Det brukar vara där man börjar

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 18:08

Tack mina vänner. Nu förstod hela ligan vad jag försökte säga

Exakt det där. Och det ni med säger "roligt att vrida på" för mig är det viktigare än ...mycket ...annat..typ.

Nu när jag även förstod det där med "rutchikana" istället för lägen vet jag att det är precis det jag vill ha. Och en annan sak som jag tror någon beskrev var just att man kan synka flera ljud samtidigt. Enda jag testat det på är Voyagern förstås. Och det viktigaste skälet till att jag nu skulle valt MS2000 ? KOmmer inte ihåg vad den hette före Microkorgen är. "1 ratt till varje funktion" det förenklar användandet för mig avsevärt och jag får lättare att se över det jag jobbar med istället för att försöka hålla koll på underkategorier.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 23:24
Ursprungligen av astronaut:

Tack mina vänner. Nu förstod hela ligan vad jag försökte säga

Exakt det där. Och det ni med säger "roligt att vrida på" för mig är det viktigare än ...mycket ...annat..typ.

Nu när jag även förstod det där med "rutchikana" istället för lägen vet jag att det är precis det jag vill ha. Och en annan sak som jag tror någon beskrev var just att man kan synka flera ljud samtidigt. Enda jag testat det på är Voyagern förstås. Och det viktigaste skälet till att jag nu skulle valt MS2000 ? KOmmer inte ihåg vad den hette före Microkorgen är. "1 ratt till varje funktion" det förenklar användandet för mig avsevärt och jag får lättare att se över det jag jobbar med istället för att försöka hålla koll på underkategorier.

Jag tycker dock inte att du ska ge upp tanken på microkorgen helt. Parametrarna är trots allt lättåtkomliga även om det kräver, precis som knapparna på en MS2000, att man lär sig det och det tar lite tid.
Men när det väl sitter är vilken synth som helst (utom DX7:an ) lätt att ändra parametrar på. Dessutom har du fem rattar på microkorgen som styr de vanligaste funktionerna och vill du kan du låta pitchhjulet och modulationshjulet styra i princip vilka funktioner som helst. Handboken är lättfattad och går inte in alltför djupt på detaljer om man nu inte vill det från början.

Denna gissningsleken är ju riktigt kul! :kaaaka!:

Så det är ett polissirenliknande ljud du vill ha? Typ oooooiiiiiiiiioooooooiiiiiiiii...

Ang. Voyagern: Den har väl inte oscillatorsync?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 23:40
Ursprungligen av pepelogu:

Ang. Voyagern: Den har väl inte oscillatorsync?

Joho rå!
:kaaaka!:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 19:00
Ursprungligen av pepelogu:

Denna gissningsleken är ju riktigt kul! :kaaaka!:

Så det är ett polissirenliknande ljud du vill ha? Typ oooooiiiiiiiiioooooooiiiiiiiii...

Ang. Voyagern: Den har väl inte oscillatorsync?

Haha. Det kändes aningen tragiskt att försöka efterlikna ett ljud med bokstäver men jag testade, och visst funkade det

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 19:01

MS200 - Mycket knappar, mycket att trycka på = Bra
Microkorg - Mindre knappar, mindre att trycka på = Inte lika bra... kanske.

äh. Jag är inte säker. Men det jag vet är att jag ska besöka musikaffärer snarast och leka runt lite med syntharna.

TACK gott folk för givande svar.

vad jag menar med att det är lätt att utgå från fabriksljuden på microkorgen för att göra fina (tunna) pads, det finns en hel del presets - patchar eller som det ibland heter program - ljud att utgå från...funkat för mig i alla fall

man börjar alltså där och sedan editerar för att få fram det man är ute efter om man nu vet det
jag är också ganska ny på synthar och tycker det är lite kämpigt att göra vissa ljud från scratch, pads är just såna ljud

men jag håller helt klart med föregående talare om att en MS2000 vore ett bättre alternativ pga den helt enkelt har mera rattar vilket är juste...om man inte heller har som krav att grejen ska vara portabel som 17...men lite dyrare (och svårare) blir det ju och ärligt talat...när jag själv är sugen på nånting då vill jag banne mig ha det direkt :kaaaka!:

även om det många gånger vore bättre att vänta ett slag

"microkorgen för att göra fina (tunna) pads"

Den gör även ganska breda pads om man nu vill ha sånt istället.

"Amen!
...& Korg Wavestation!"

Javisst! Ännu en huvudvärk att köra med

  • Medlem
  • 2005-09-19 19:27

Lycka till!!!

Bevaka tråden