Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sustainpedal jx8p

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Undrar en sak jag egentligen vet men behöver detaljer kring.
Jag har en sustainpedal som funkar till mina synthar. Men den funkar inte som den ska till min Roland jx8p. Jag har sustain när pedalen är uppe och ingen när pedalen är nere. Enkelt tänkte jag och polade om pedalen...men icke. Så enkelt var det tydligen inte.

Såå. Min undran är om pedaler till vissa äldre synthar kräven en annan sorts pedal(vilket jag anar att det är). Vilken sort i så fall? finns det någon beteckning på dessa som jag kan ta med mig till musikaffären?

Tacksam för ett svar av någon som vet.....

Skillnaden är att kontakten på vissa pedaler är sluten när pedalen är nere, andra när pedalen är uppe. Kopplar man "fel" sorts pedal i sin synt får man fenomenet du beskriver. Det hälper inte att skifta polaritet på pedalen. Hos vissa pedaler kan man dock byta från ena till andra metoden genom att koppla om i själva tryckkontakten inuti pedalen; det beror på om de använt en tryckkontakt som har båda funktionerna. I annat fall är det enklare att skaffa en annan pedal.

Det finns inte riktigt nån logik i vilka syntar har vilka pedaler, ibland kan det t o m variera mellan maskiner från samma tillverkare. Roland och Yamaha har jag för mig ofta har sustain när kontakten är öppen. (Jag har aldrig förstått varför man överhuvudtaget skulle komma på en tanke att ha två varianter. Sustain = sluten kontakt tycker jag är enklast och naturligast.)

Den tekniska benämningen är "normally open" vs. "normally closed". Om man inte vet vad man har till att börja med så hjälper det iofs inte när man skall gå och handla. Jag tror dock att JX-8P kräver en pedal av typen "normally closed" (sluten när den inte är nertryckt). Du kan ju annars ta med din befintliga pedal och be att få köpa en som är tvärtom, genom att prova på nån synt i affären.

/Ricard

Det är så underligt att synthtillverkare kunde komma överens om General Midi-standard, men inte en sådan simpel grej som sustain.

Fast nyare synthar känner väl av vid uppstart vilket håll som är vilket på sustainpedalen?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-23 09:46
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Fast nyare synthar känner väl av vid uppstart vilket håll som är vilket på sustainpedalen?

Inte Yamaha Motif!
Skrämmande!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-09-21 15:54

Inte riktigt...däremot kan du välja polaritet för pedalen (+ och -) i synten så att det passar.

Ursprungligen av Mårre:

Inte riktigt...däremot kan du välja polaritet för pedalen (+ och -) i synten så att det passar.

Så var det i alla fall med den Alesis synt jag hade för 5-6 år sedan. Vid uppstart så anpassade synten sig efter pedalens polaritet.

Mitt Kurtzweilpiano känner av polaritet också. Mycket behändigt förutsatt att man håller undan foten vid uppstarten.

Tack ricard för bra, intressant förklaring!!!!!!!!!!!!! Nu blev jag en något klokare man. Pedaler är ju inget man snöat in på precis..

Simma lugnt

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-09-22 01:22

Shit! Det e HiTech det! Aldrig hört talas om tidigare! :eek:
men vänta...Alesis å Kurzweil? Då förstår jag.

fixat

Fixat tack vare era rader. Jag öppnade pedalen ikväll och såg att det fanns två kontaktpunkter att fästa den ena sladden vid och direkt såg jag ju att det fanns två valbara lägen för normalläge. Så fram med lödpennan och sen var det färdigt. Kan ju vara bra för er att veta att, i alla fall detta kretskort hade två förberedda lägen.

Cheers

1
Bevaka tråden