Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brände XTk:n

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 20:32

Nyss när jag kopplade in sladden till XTk:n lät det sådär kul som det inte ska göra om synthar när de startar upp.. Nämligen BRRRRZZZZZAP.. Nu går det inte att få igång den och som tur är? luktar det bara bränt från eluttaget.. Kan jag ha tur nog att bara ha bränt en säkring?

Vågar man skruva upp den och ta sig en titt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 20:35

Ja för fan, klart du ska om du inte kan komma åt säkringen från utsidan.
Om det visar sig vara felet så kan du ju sluta oroa dig, dessutom får du se hur den ser ut inuti, alltid kul.

Jag har aldrig varit rädd för att skruva isär saker, men så kanske jag bara är dum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 20:37

Näe, jag brukar heller inte vara rätt för att skruva isär saker men .. Ääh, nu bär det av..

En riktig synthnisse är aldrig rädd att skruva upp nåt! Har du tur kan du dra ner på macken och köpa en ny säkring, Helix.

Twi faen! Lycka till! :/

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-26 20:47

Ajaj..låter inte kul...risken finns att det är mer än en säkring...har hört andra som råkat ut för liknande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 20:56

Så får du ju inte säga.. Finns det någon som har en servicemanual, eller koll på vilka skruvar man borde skruva bort först? Har dragit bort de som verkar hålla fast ytterhöljet men det sitter stenhårt ändå.. Har tyskarna svetsat ihop den också??

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-26 20:59

Förlåt...:(
Släng ut en fråga på http://lists.waldorf.synth.net/mailman/listinfo/user-forum

Det finns säkert någon där som vet hur man tar sig in i den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 21:09

Ääh, det där tar för lång tid, jag är redan halvvägs inne

Edit: Vad är det för jäkla galningar som skruvar i skruvarna? Det är en enda skruv kvar men den sitter som guten! Hur får man enklast loss den? Jag funtar på att borra bort skiten då krysset snart har blivit en cirkel.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-26 21:40

Ett knep är att ta skruvmejselhuvudet och banka ned ett nytt kryss i skruven med en hamamre. Tycker det är vansinnigt läskigt att öppna grejer för övrigt. Har inte vågat mig på sh-101'an ännu heller...

Hijak! Clase, har du någonsin haft isär din gamla voicemaster? Finns det något användarvänligt på insidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 21:46

Clase: då måste synthen ligga med rattarna neråt och det känns mer än läskigt.. Jag funtar på att fila bort den för hand.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-26 21:48

Ha isär min voicemaster? Hemska tanske!!! Skulle aldrig komma på tanken att pilla på i 1'an och min pro-version. Jag pillar inte på saker som funkar, och om de inte funkar så är jag typen som är skitjobbig i musikaffären och reklamerar. (Jag är kunden som musikbörsen önskar handlade på thomann. Jag kan vara rätt grinig.)

Ursprungligen av Clase:

Ha isär min voicemaster? Hemska tanske!!! Skulle aldrig komma på tanken att pilla på i 1'an och min pro-version. Jag pillar inte på saker som funkar, och om de inte funkar så är jag typen som är skitjobbig i musikaffären och reklamerar. (Jag är kunden som musikbörsen önskar handlade på thomann. Jag kan vara rätt grinig.)

Upplevde du också att expander/gate'en klickade hårt i attacken när den öppnade, om rattarna stod lite snävt?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-26 21:49

Helix: Man behöver inte slå skithårt, bara litegrann så att skruvmejseln får fäste. Be nån vän hjälpa dig, eller lägg en kudde. Fast det är du som bestämmer vad som känns tryggast. Det är din synt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-26 21:52

Tack, för tipset clase, ska testa det nästa gång jag har en sliten skruv. Annars brukar jag försöka hänga mig på skruvmejseln med maximal kraft neråt för bra fäste och sen försiktigt försöka lossa den och sluta så fort mejseln börjar slinta för att inte sabba den ännu mer.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-26 21:54

makari: hänga gubbe metoden!!

Jag har en asspetsig skruvmejsel som brukar funka bra att skruva sitta-hårt-så-inni-helvete och slitna skruvar med...

Ursprungligen av enapa:

makari: hänga gubbe metoden!!

Jag har en asspetsig skruvmejsel som brukar funka bra att skruva sitta-hårt-så-inni-helvete och slitna skruvar med...

Det viktigaste är att man börjar med RÄTT mejsel. Inte en philips 1'a mejsel i en Pozi 2'a skruv - ajabaja, då får du cirkulära hål att titta på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 22:02

Clase: DET FUNKADE! Tack för tipset!

Enapa: Den skruvmejseln är guld värd!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-26 23:13
Ursprungligen av Helix:

Clase: DET FUNKADE! Tack för tipset!

Enapa: Den skruvmejseln är guld värd!

Det var så lite så, se till att skaffa en ny skruv nu bara.

Rätt mejslar till rätt skruvar - det är det som gäller. Lyssna på Carlie. Biltema hat bitset som inte kostar så mycket. Själv köpte jag ett för runt 70 spänn och det innehåller det mesta utom de allra minsta bitsen som behövs till handdatorer och mobiltelefoner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 00:40

Eller ett nytt moderkort... Det var iaf det som luktade bränt.. Jag tog bilder på hela proceduren. Jag blev faktiskt riktigt besviken på Waldorf på några punkter. Nätadaptern var någon billig grej från kina som satt fasttejpad med vanlig boktejp och det som jag misstänkte hade brunnit var ett chip som hade lossnat från sitt fäste, även fast jag tryckte i den så gick inte synthen igång.. Tror nog att detta blir en dyr historia.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-27 00:48

Surt! Lider verkligen med dig

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-27 00:49

Ajaj! Kan inte mer än känna medlidande i denna situation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 01:33

Så här ser den ut innuti:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/1.JPG

Här är den lodiga fästanordningen (tejp) till den lodiga transformatorn:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/2.JPG

Bättre bild på transformatorn:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/3.JPG

Kan ens chip hoppa ut såhär? (Det var i det där området det luktade bränt dessutom):
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/4.JPG

Så här ska det se ut när en riktig karl har satt i chipen:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/5.JPG

Till slut kommer en suddig bild från XTk:ns buggiga livstid:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/6.JPG

Jag funtar på att köpa en Microwave II och sätta i det moderkortet och försöka få den att funka.. Eller så säljer jag skiten som skrot, visst den låter extremt bra men jag har inte hunnit fästa mig rejält vid den.. Skulle iof gärna vilja ha kvar den, den hade riktig karaktär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 08:55
Ursprungligen av Helix:

Eller så säljer jag skiten som skrot...

Hoppsan. Om du verkligen tänker sälja den så är jag intresserad. Jag kan tänka mig att betala bra för den också! Jag gillar trasiga syntar...

/Fredrik

Datablad på kretsen. Det tycks vara ett 128 kbyte flash-minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 16:38
Ursprungligen av FlowerP:

Datablad på kretsen. Det tycks vara ett 128 kbyte flash-minne.

Shit, ni är dom största nerdarna jag känner till!!

HEHE!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

Shit, ni är dom största nerdarna jag känner till!!

Riktiga män... lagar sina syntar själva. Och då är det en klar tillgång att kunna gräva fram diverse obskyr information på nätet.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-27 08:50

Tråkigt, Helix...
Nätadaptern ser ut att vara samma som i Q...min var fäst på samma sätt med undantag för tejpen...håller med om att det känns lite billigt...

Bevaka tråden