Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brände XTk:n

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 09:59

Rydan vet hur man får isär den. Jag minns tyvärr inte, men det är inte helt trivialt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 12:53

FlowerP: Tack för länken, kan det vara så att operativsystemet sitter där och nu är kortet blankt eller så?

Frebrik: Ska mejla till någon f.d. waldorfanställd och snacka lite först och sen höra mig runt i några musikaffärer först.. Skulle väldigt gärna vilja ha kvar den men om jag inte kommer få igång den kommer det inte vara någon idé..

Jag måste också skaffa nya skruvmejslar för det finns en skruv som håller fast moderkortet som också sitter som berget och den vågar jag inte vrida allt för hårt i ifall man skulle slita.. Det kan ju vara den pissiga transformatorn som har pajjat så man borde testa att byta den innan man ger upp.

Hur ofta brukar synthar egentligen gå sönder? Jag har hört flera gånger om att Waldorfsynthar ska gå sönder men aldrig att en Virus har gjort det, är det något speciellt med Waldorf eller? Samma sak med Yamahas monofoniska CS serie.. De verkar ju vara helt oförstörbara också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 13:49
Ursprungligen av Helix:

Frebrik: Ska mejla till någon f.d. waldorfanställd och snacka lite först och sen höra mig runt i några musikaffärer först.. Skulle väldigt gärna vilja ha kvar den men om jag inte kommer få igång den kommer det inte vara någon idé..

Självklart! Jag tror och hoppas att det är något enkelt, det verkar mycket troligt att OS:et ligger i Flash. Men om du mot förmodan inte får igång den så kan du ju höra av dig innan du sätter motorsågen i den och snickrar upp halvorna på väggen i studion... :kaaaka!:

/Fredrik

Ursprungligen av Helix:

Samma sak med Yamahas monofoniska CS serie.. De verkar ju vara helt oförstörbara också.

...utom 01'an då, den har jag knäckt moderkortet på två ggr ett under att den låter ännu.

http://www.stadler-electro.de/ är väl dom närmaste som kan hjälpa om det går :?

[CENTER]

[/CENTER]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 16:48

Replicant: Aa, jag mailade den ena där förut men det står inte specifikt att de reparerar waldorfgrejjer tyvärr :/

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-27 20:12
Ursprungligen av Helix:

Replicant: Aa, jag mailade den ena där förut men det står inte specifikt att de reparerar waldorfgrejjer tyvärr :/

Det är jag nästan 100 på att de gör...

• Medlem
  • 2005-09-27 18:48

trist

Det var en kille på Waldorf listan som råkade ut för nästan samma sak som du för några dagar sen (fast jag tror han lyckades bränna hela moderkortet), och om det är några som kan hjälpa dig med delar så är det dom...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-27 21:11

Okej, det var bra.. Det verkar iof lite suspekt att sidan inte har uppdaterats sedan 2004, man kanske borde ringa istället. Jag läste dock på en sida att en person som kontaktade de tyckte att de var extremt långsamma med att svara, inte ett jättegott tecken kanske.

Edit: Kan inte lista ut hur man gör ett inlägg till waldorfs e-mail forum, hur gör man?? Jag är redan medlem men sedan tar det stopp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 10:34

Jag slog en signal nu på morgonen och de svarade direkt. De sade att om ingenting behöver bytas ut kommer det kosta mellan 100-200 Euro, ifall moderkortet måste bytas ut kommer det kosta 300 Euro.. Helt överkomligt, kommer nog ta och skicka iväg den till Tyskland inom den närmsta tiden.

Koolt. Det vore intressant att höra hur det går. Vår XT har börjat muppa på sistone och om det här visar sig fungera vill jag nog skicka den till dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 12:18

Självklart skriver jag hur det går, har hört att det ska vara billigare att skicka paket från tyskland till Sverige än vad det är inom riket.

Vad är det för fel på er XT Sawtooth? Man kanske borde beställa lite reservdelar medans man ändå är i farten. De ska tydligen ha ett par moderkort kvar i lager.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-28 12:52

Kul att det verkar lösa sig, Helix..:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 13:37

Du anar inte hur lättad jag är! Hur många XTk med 30 rösters expansion finns det i Sverige lixom?

De går dessutom igenom allting på synthen och fixxar till alla knappar och rattar helt, bara det är ju nästan värt att skicka ner den

"Vad är det för fel på er XT Sawtooth? Man kanske borde beställa lite reservdelar medans man ändå är i farten. De ska tydligen ha ett par moderkort kvar i lager."

Jag vet inte vad felet är. Det tycks inte vara jätteallvarligt men ibland blir displayen helt alien och så blir det tyst. Vi har inte öppnat och kollat av rädsla att det ska bli värre och vi behöver den i någon vecka till, tills plattan vi jobbar på är klar. Då ska både XT:n, Voyagern och G2:an åka på servicesemester.

Enda felet på min XT är att filterratten är lite hawaii. Om jag vrider ned filtert till 0 och fortsätter vrida på ratten kan filtret plötsligt hoppa upp till ett högt värde igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 15:24
Ursprungligen av Real Parakeet:

Enda felet på min XT är att filterratten är lite hawaii. Om jag vrider ned filtert till 0 och fortsätter vrida på ratten kan filtret plötsligt hoppa upp till ett högt värde igen.

Det är bara att byta ratten, vad jag minns är ELFA en av få återförsäljare av rätt sorts potar(eller digitala, öhm, enkodare...). Om du söker på ELFA på AH så lär du få en träff med rätt artikelnummer, det mumlades om det förra året på listan.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-28 15:40
Ursprungligen av Frebrik:

Det är bara att byta ratten, vad jag minns är ELFA en av få återförsäljare av rätt sorts potar(eller digitala, öhm, enkodare...). Om du söker på ELFA på AH så lär du få en träff med rätt artikelnummer, det mumlades om det förra året på listan.

Länk till rätt pottar hos Elfa: http://www.elfa.se/elfa/produkter/en/2030.htm?_35_847_45

Info inhämtat här: http://faq.waldorfian.info/faq-browse.php?product=q

• Oregistrerad
  • 2005-09-28 15:27

" ibland blir displayen helt alien "

"filterratten är lite hawaii"

HEHE

---

"du är"

• Medlem
  • 2005-09-28 15:44

Hawaii: Lägg en ananasskiva runt ratten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 00:14

Efter att GM här på forumet tipsade om att jag borde undersöka med multimeter ifall att transformatorn gav iväg någon spänning upptäckte jag en annan intressant grejj när jag höll på att pillra i synthen, nämligen den här:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/bak.JPG

Tittar man lite närmre ser man den här:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/DC.JPG

Kopplade genast in en transformator och vipps, synthen gick igång :D:D
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/trick.JPG

Nu är frågan bara, ska jag byta ut transformatorn i synthen och löda på kablarna på de gamla som jag kapar (de sitter på baksidan av moderkortet som jag icke kan få loss med mina risiga skruvmejslar, jag slipper också ha lödkolven i närheten av mikrochip vilket är mycket bra.) eller om jag ska borra ett fint litet hål i bakplåten och köra med en hederlig golvtransformator.
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/bakplat.JPG

Ni lär nog ana hur lättad jag är över att allt fungerar. Ska genast ringa och berätta det för tyskarna som har hand om waldorfprylarna. Har ni problem med era waldorfgrejjer kan jag verkligen rekommendera att ni slår en signal till dem (ingen e-mail) och snackar lite. De är extremt hjälpsamma. Tack alla här på 99 förresten och tack GM!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-29 09:03
Ursprungligen av Helix:

Tittar man lite närmre ser man den här:
http://user.tninet.se/~pqm321k/xtk/DC.JPG

Vad i...?:eek: Samma board som i racket alltså...cool...

• Oregistrerad
  • 2005-09-29 00:31

WOW fan va bizzare!!

Jag säger borra!

---

"du är aldrig bla bla etc."

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-29 00:35

Varför gör man på detta viset? :hmmm: Jag som är en mes säger att du ska låta det vara som det var innan. Såvida du inte ska transportera den en massa och den riskerar att hoppa ur igen...kan vara jobbigt att skruva upp synten om man är på turné.

Varför inte ta med hela rasket till en gammal hederlig TV-reparatör och få transformatorn utbytt? Det kostar nog inte många korvören och blir troligen utmärkt utfört.

• Oregistrerad
  • 2005-09-29 00:38

Vän av ordning frågar sig varför trafon smällt i första hand, är det månne överhettning med anledning av dess, låt oss kalla det, promiskuösa montering ...

---

"du är aldrig bla bla bla bla"

hehe
-om grejjen inte svarar på vägg~AC eller går på batteri - så ska man leta efter jacket för extern trafo - de va ju kool lösnig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-29 11:32

Jag har inte riktigt bestämt mig än för vad jag ska göra, ska ta en liten tur till någon trevlig affär som säljer transformatorer och köpa mig en rejäl jäkel.. Helst en från tyskland så man vet att den inte kommer gå sönder i första taget. Jag tvivlar på att den skulle sjunka så värst avsevärt mycket i värde ifall det fanns ett litet hål vid DC kontakten, värre är väl iof om det inte är en transformator vid det rätta hålet..

Jag får helt enkelt ta och mäta ut storleken på den gamla och inhandla en lika stor så att den får plats fästena..

Edit: Här var visst den gamla, knappast någon märkvärdig sak:
http://www.phihongusa.com/html/psa-15w.html

Bevaka tråden