- Demokid
- Medlem ●
- Stockholm
... för synt(ar) som gör dessa ljud? Liveinspelat och somvanligt inspelade utan effekter och sånt för att kunna höra grundljudet.
xSynt_bass.mp3
xSynt_PadString.mp3
xSynt_plingMelo.mp3
xSynt_PWMLead.mp3
xSynt_ModelD_Bass.mp3
xSynt_LeadBrassString.mp3
xSynt_Drama.mp3
xSynt_bass2.mp3
EDIT: Här är svaret. Det är Alesis Andromeda A6 som gör alla ljud.
MVH
Demokid
Jag skulle säga P5 eller A6 (Dock så det lilla jag har lekt med en A6 så tyckte jag inte den lät sådär)
EDIT: Äh. Jag säger helt och hållet: P5
Forever Young och Living in a Video? Ingen aning om vilken synth som spelar..
Oberheim Matrix 6? Förresten, har du inte en OB8? Det är kanske den.
Men man kan säkert också få Andromeda att låta så här med lite rattande. Dock är jag lite tveksam beträffande PWM, som vid mer än minimal intensitet låter rätt illa på A6. Det är svårt att hinna höra i ljudexemplet, men låter där kanske bättre (=jämnare) än A6.
hmm, bara för att jag för en gångs skull tycker mig känna igen en viss karaktär säger jag att följande låter mycket likt Waldorf Pulse ! :):
xSynt bass
xSynth PWMLead
xSynt ModelD Bass
xSynt bas2
Aah, så sant som det är sagt! De låter precis som en Pulse låter.
Prophet 5 alla gånger tror jag.
Eller är det? :eek: PEK?
Kan inte vara nån mjukvarusynth (typ pro-53), låter alldeles för äkta och "in your face" (detta får man väl äta upp om man har fel kan jag tänka).
Skulle också gissa att det är samma synth på alla exempel...en A6a?
Skulle det vara en VA-synth skulle jag också bli lite fårvånad. Fast jag har blivit lurad av VA-synthar många gånger tidigare. Dvs. trott att det var en äkta analogare som lät åsså var det en AN1Xa eller nått sånt skit....
...Dvs. trott att det var en äkta analogare som lät åsså var det en AN1Xa eller nått sånt skit....
Men om det låter analogt (=bra? ) om en VA, så är den väl inte skit? Åtminstone inte för lyssnaren. Att det sedan kan finnas skillnader för den som spelar är en annan sak. Nåja, denna diskussion har ju varit uppe oändligt många gånger, så vi ska kanske inte starta den igen.
Nej, ingen till sån diskussion. Menade inte rikigt så heller.
Låter det analogt så låter det...analogt.
Det var mest pga. min sårade stolthet som jag klankade ned på AN1Xan. Den lät ju så bra att jag trodde det var en äkta analogare när jag lyssnade på den i ett sammanhäng.
Yamaha AN1X är bra. VA-synthar är bra.
Sorry trådskaparen för snedspåret...
Men när får vi se facit?
Hej på er!
Här kommer svaret:
Det är Alesis Andromeda A6 som gör alla ljuden.
"Sågtand" gissade på A6 direkt!!!
"agoraph0bia" gissade rätt men ändrade sig tyvärr i sista sekund.
FlowerP:
A6:ans PWM kan låta riktigt mjukt. Jag tyckte A6:an lät hård i början tills jag läste "A6 tips&tricks". Det man ska tänka på om man vill ha ett mjukare ljud är att volymerna på VCO:erna i "Pre-filter-mixer" inte överstiger värdet 50. Om det överstiger 50 distar det lite och låter hårt, PWM låter då riktigt dåligt. Ligger man under kan man lätt få det att låta t.ex. P5 eller CS-15.
MVH
Demokid
...FlowerP:
A6:ans PWM kan låta riktigt mjukt. Jag tyckte A6:an lät hård i början tills jag läste "A6 tips&tricks". Det man ska tänka på om man vill ha ett mjukare ljud är att volymerna på VCO:erna i "Pre-filter-mixer" inte överstiger värdet 50. Om det överstiger 50 distar det lite och låter hårt, PWM låter då riktigt dåligt. Ligger man under kan man lätt få det att låta t.ex. P5 eller CS-15.
...
Det är en intressant synpunkt. Min A6 låter definitivt otrevlig när man drar på lite mer PWM. Vi kanske framöver kan jämföra våra exemplar med samma patcher och se om de låter lika.
Vad gäller pre-filter mixern brukar jag nog vanligen hålla VCO-nivåerna kring max 20-30 (om jag inte är ute efter distortion). Vilken inställning i Engine Optimizer använder du för mjuk PWM?
ska köpa en sån när dom kostar 3k.
Men då kommer du nog få vänta väldigt väldigt länge. Med tanke på att t.ex. Juno-106 ifrån 1984 kostar runt 3k idag och den är inte särskilt avancerad. En Jupiter-8 eller Matrix-12 kostar fortfarande mycket pengar då dom är ovanliga. Tyvärr tror jag även Andromeda är/kommer att vara en ovanlig synt. Andromedan har inte sålt så bra, mycket är prislappens fel men även alla dessa välljudande mjukvaru/VA syntarna som kostar en bråkdel. Priset kommer nog inte sjunka så lågt som 3k för en A6 är jag rädd.
\\Gnutten
Urk..! Jahapp - lite synd då, men så lite jag har lekt med en A6 så var det ändå rätt skickligt att få till det så bra
Och javisst, den synthen låter mycket bra (Det hör man väl på dom här ljuden)
Intressant, för jag tyckte PWMet lät skitigt och inte så bra, jag trodde man löst det bättre på en så ny synt som Andromeda, tänkte röstat på den annars (moogljuden är den ju riktigt bra på, vilket jag kände till sedan tidigare). Hade för mig att andys PWM låg mer åt juno/jupiter-cleant håll.
Imponerande, låter ruggit mycket P5 om det där...
Fan... har ju suttit med en såndär monsteralesis i en studio jag var och jobbade i under några veckor och fick inte mycket vett ur den, antar att det berodde på tidsbrist och kanske de facto att där stod både P5, JP8 och Matrix 12 i synthstället där oxå, allt uppatchat via midi dessutom...
Den hade vart kul att ha som plugg ..
---
"du är aldrig tuffare än din sista hit"
Visst finns det service på A6. Jag har hört att företag måste hålla reservdelar till en produkt 10 år efter den slutade tillverkas, så vida den dom inte går i konkurs. I alla fall lättare än att hitta till t.ex. JP8 eller nått sånt.
xSynt_bass2.mp3 är i alla fall ingen PWM. Testade att göra samma ljud på min A6. Det är två VCO den ena med Saw Up och den andra VCO'n med Saw Down. Jag äger ingen Jupiter eller P5 men jag har testat dom hos Demo. Jag tycker faktiskt A6 låter mer amerikanskt Sequential än Roland men då har dom försökt återskapa Moog och SEM filtren.
\\Gnutten
Visst finns det service på A6. Jag har hört att företag måste hålla reservdelar till en produkt 10 år efter den slutade tillverkas, så vida den dom inte går i konkurs.
Det där låter intressant, men tyvärr inte som någon sanning som jag känner till. Har du några referenser till påståendet? Lagtexter och annat? Har aldrig hört något liknande nämligen.