Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är detta...

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 13:12
Ursprungligen av jgb:

Det där låter intressant, men tyvärr inte som någon sanning som jag känner till. Har du några referenser till påståendet? Lagtexter och annat? Har aldrig hört något liknande nämligen.

Nja min far berättade för många år sedan när han var servicechef på ett företag som sålde (tillverkning i asien) digital kopiatorer m.m. att dom behövde hålla ett reservdelslager på delar 10 år efter att produkten slutade tillverkas. Något han tyckte var jobbigt då det tog mycket plats. Fast det kanske bara var företagets service policy.

\\Gnutten

• Medlem
  • 2005-10-17 16:28
Ursprungligen av Gnutten:

Visst finns det service på A6. Jag har hört att företag måste hålla reservdelar till en produkt 10 år efter den slutade tillverkas, så vida den dom inte går i konkurs. I alla fall lättare än att hitta till t.ex. JP8 eller nått sånt.

xSynt_bass2.mp3 är i alla fall ingen PWM. Testade att göra samma ljud på min A6. Det är två VCO den ena med Saw Up och den andra VCO'n med Saw Down. Jag äger ingen Jupiter eller P5 men jag har testat dom hos Demo. Jag tycker faktiskt A6 låter mer amerikanskt Sequential än Roland men då har dom försökt återskapa Moog och SEM filtren.

\\Gnutten

Faktum är att det du beskriver just nu är ett sätt att åstadkomma PWM på.
Tar du en saw up och en saw down och inte har någon detune alls på en synth som har helt stabila oscillatorer så skulle du inte få något ljud för de två skulle ta ut varandra. Tar du och sneställer den ena oscillatorn i förhållande till den andra så får du PWM. Jag har tyvärr inte länken just nu men jag läste om PWM på en hemsida där de beskriver de olika sätten att skapa PWM på, varav ovannämda är ett sätt. Det betyder också att folk som äger en Minimoog på detta sätt kan få PWM eftersom Osc 3 har en inverterad sågtand.

Vidare så är det just ovannämnda teknik Subtractor i Reason använder sig av för att fixa PWM. Du tar en sågtand och väljer negativ phase. Vrider du sedan phase ratten max åt vänster så får du inget ljud alls för att de två tar ut varandra, vrider du den däremot max åt höger så får du en fyrkantsvågform.

Tänkte bara vara framme med pekpinnen och pepåka lite.

Gäller inte det bildelar? Eftersom de måste besiktigas för att få användas låter det rätt rimligt, men det finns inget sådant i lagen när det gäller vanliga konsumentprodukter.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-17 13:05

Tufft läge för företag som tillverkar kräfthattar & ballonger då alltså.

Imponerande ljud. Låter riktigt bra! Det jag har hört av andromeda tidigare har låtit stelare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 20:31

Ett tips för att få Andromedan att låta mer levande och varm... Stäng av "Temp-tune" och "Background-tune", då låter den analog. (fast det vet ni nog redan) Enda gången det är bra att ha detta påslaget är när man lirar live.

MVH
Demokid

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-17 21:06

Ja, där var man totalt ute och cyklade med en kanot i näsan då...
Imponerad av Andromedan måste jag säga, eller demokids ljud om inte annat!

Bevaka tråden