Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWireljudkort från Behringer

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-26 07:56

Säga vad man vill om våra tyska vänner på Behringer men att pressa priser, det är de bra på. Nu tar de steget över och skapar ett FireWireljudkort till ett rekordlågtpris, 915kr är riktpriset! Ljudkortet måste anses vara riktat mot instegs och laptopmarknaden då det är av halvracksmodell och har "bara" två in och två ut.

Kortet har drivisar för både OS X och Win XP och stödjer ljud upp till 96khz i 24 bitar. Riktigt låg latency utlovas också. En separat volymkontroll för hörlursvolym har kortet med sedan är det rätt tomt på framsidan. Ljudkortet kan drivas av både medföljande strömadapter eller FireWire.

En speciell nerbantad version av Live! 4 medföljer också när man köper ljudkortet.

Ska bli spännande att se vad ljudkortet presterar i praktiken!
[CENTER]

[/CENTER]

Mer information finns hos Behringer.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-26 08:02

Jag passade faktiskt på att beställa ett direkt då jag hade en annan beställning på g från Music Store. De säljer ljudkortet för löjligt billiga 79 euro. Tänkte ha det som extra ljudkort till Powerbooken. För det priset kan man liksom chansa lite.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-26 08:05

Verkar inte finnas några preampar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 08:50

Erfarenhet från behringers tidigare "datorprodukter" som BCA2000 och till viss del BRC o BCF, är att behringer är väldigt duktiga på att utlova saker som "ska komma", och sen inte släppa mer än en kass beta som drivare... får väl hoppas att de lägger mer krut på det nu när de verkar lägga mer energi på datormarknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 12:28

inga preampar .. det verkar kanske inte så bra va ..

Ursprungligen av HEK:

inga preampar .. det verkar kanske inte så bra va ..

915kr :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-10-26 17:34

Hur kass är detta ljudkortet? Handen på hjärtat, hur mkt kvalitet får man under 1000:- :kaaaka!:

Ursprungligen av HEK:

inga preampar .. det verkar kanske inte så bra va ..

Då kanske BCA2000 som jag kör med kan vara ett alternativ. http://www.behringer.com/BCA2000/index.cfm?lang=ENG Kostar 195 euro i Tyskland (1850 kr) Jävligt skön att jobba med, och låter i mina öron fantastiskt, kvalitén kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag bara haft den i ett par månader, men den känns ganska gedigen, herregud 1850 kr för ljudkort, midicontroller, mickpreamp, limiter, noisegate, mixer och "direct monitoring" som är mycket användbart. Skönt också med lite riktiga reglar och rattar så att man slipper pilla med musen hela tiden. Helt perfekt för den lilla hobbystudion, en schweizisk armékniv för inspelning för den som vill ha allt som behövs utan att behöva slå sönder sparbössan.

Sjukt hur mycket man kan få för lite pengar nuförtiden ...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-26 14:44

Tja, ska man inte spela in den typen av prylar så spelar det ju knappast någon roll. Trots att mitt MOTU kort har schyssta pre-amps så föredrar jag att använda min externa TL Audio pre-amp i alla fall så den saken slog mig aldrig att man behöver.

Fast det är klart, man får ju oftast vad man betalar för. Jag räknar inte med att kunna köpa ett FireWireljudkort med lysande pre-amps för 79 euro.Men jag räknar med att det fungerar lysande när jag inte pallar att rycka ut MOTU'n ur racket och ska ha med datorn till replokalen eller när jag behöver en dator till för softisar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 14:55

Råka beställa ett ja me nu. ...

Ja man får väl ordna preamps på annat håll.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-26 15:09

Problemet är ju alla "nybörjare" som kommer undra varför deras mikrofon inte fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 10:31
Ursprungligen av Peth:

Problemet är ju alla "nybörjare" som kommer undra varför deras mikrofon inte fungerar.

Jag gluttade just genom manualen till den och om "nybörjare" inte får sina mikrofoner att fungera är det ett klassiskt fall av RTFM

Fasen, kollade med Thomann och de sa att de får in det i januari. Hos Music Store står det att det är under beställning.

Nån som vet nåt ställe som verkligen har det?

Precis den typen av kort jag är på jakt efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 15:23

Menar du att min mikrofon inte kommer att fungera?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-26 15:24
Ursprungligen av HEK:

Menar du att min mikrofon inte kommer att fungera?

Precis, i samma stund du kopplar in din mikrofon så kommer den börja brinna, ljudkortet också. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 15:24

Men har man en mixer så ska allt lösa sej fin fint va? :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 15:25

:kaaaka!: JÄklar, skön effekt!

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-10-26 15:43

Friskt kopplat, hälften brunnet - som vi tekniker brukar säga...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-10-26 15:49
Ursprungligen av Claes:

Friskt kopplat, hälften brunnet - som vi tekniker brukar säga...

haha

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-26 16:09

Claes: Jag vet inte varför, men det är en av de meningar som jag börjar garva åt varje gång jag hör den...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-26 18:22

Man kan få rätt mycket kvalitet för de pengarna. Men man ska nog inte vänta sig att det är ett RME direkt. Vet ej, men testas måste det! Nehjej men seriöst så har jag försökt hitta ett billigt M-Audio FireWirekort som extra ljudkort men ej hittat något billigt (där annonsören dessutom svarar på mailen) och jag tror nog inte att detta är långt ifrån deras billigare prylar. Men vi får se!

sitter och mixar vaxpapper nu...papyrus e lite träigt svårt...annars toppen???

/öra\

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 23:22

Fasen va alla va neggo-kleggo .. hoppas de visar sej att kortet är sjukt övernaturligt bra då. Tror att det duger för mej i alla lägen dock.

Hajjade inte riktigt de där med elden bara.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-10-27 16:48

Tror inte att det dykt upp ännu. Står leverans kvartal fyra på Behringersidan så det kan nog dröja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 01:17

På killen ja mejlar me på musicstore låter de som om det borde komma om inte allt för länge ...

Och ganska säker nu på att det är en bra produkt:)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-28 01:28

För under en tusenlapp så är det nog en bra produkt. Grejen med behringer, upplever jag det som är att om något inte fungerar korrekt eller går sönder så är det inte hela världen. Det var en behringer-pryl och man fick vad man betalade för.

Min Bcr fungerar fint dock. Råkade få sig en smäll dock så en pott är lite vimsig. 1 down 31 left to go...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 01:54

Det är så dålig kvalitet så att folk köper varan och räknar med att dom ska gå sönder?
Låter sisådär. 3 års garanti på den iaf.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-28 02:46

Ibland är det faktiskt så. Är nog ett fenomen som kommer uppstå med deras plastiga stompboxar, men de kostar ca 300 spänn så en sådan i månaden är inte helt farligt (förutsatt att man har ett jobb).

Det jag menade mest var att Behringer har inte toppenkvalité på sina komponenter och hur de monterar saker och ting. Allt är gjort för att få det så billigt som möjligt vilket gör att deras saker står emot slitagé riktigt dåligt. Hörlursutgången på kortet är till exempel inte fastskruvad i chassit, utan sitter på kretskortet, vilket gör att efter ett tag av in och ut med pluggen så kommer det bli glapp där. Visst reklamera du, jag skulle gjort det också, men det känns surt att de pressar priserna och låter kvalitén bli sämre. Det är ett faktum att det kommer bli fel på utgången förr eller senare, jag vet det, du vet det (iaf nu) och Behringers tekniker vet det också.

Nu lät jag väldigt besserwissig och grinig, men det är jag inte, är mest lite trött just nu..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:53

Hm ok, tack för upplysningen iaf!

Antar att man blir lite mer kräser när man hållt på ett tag med dessa prylar, är inge konstigt:). Ska tänka på att va försiktig me den kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 23:48

Blir knäpp( :kaaaka!: ), finns så mkt att välja mellan . Tack för tipset! Men för lite mer pengar får man nästan de externa ljudkortet å nån mixer. Sen verkar kankse de där phonic helix mixrarna med inbyggt ljudkortkanske också bra.

Bevaka tråden