Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWireljudkort från Behringer

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-02 10:42

M-Audio FireWire Solo är inte överdrivet dyrt.,2195kr på musikcentralen. Går kanske att hitta billigare.
Men att köpa ett behringer kort för 79 euro och komplettera med en mixer är inte så tokigt. Behringers nya eurorack ska vara rätt ok, på pappret iaf.
Förresten är det någon som har testat phonics helix firewire mixerbord?

Det finns ju också Presonus Inspire. 24/96, 4 in, 2 preampar, 4 ut (om jag fattar rätt), kan drivas via Firewire. 1900kr i Tyskland. Klart ett alternativ till Behringern och M-Audio (som verkar ha dassiga drivare).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-11-21 16:35

Fick mitt Behringer firewirekort idag. Ska användas som extraljudkort till laptopen. Har inte testat det alls ännu, bara kört in FW kabeln från datorn och den matar med ström i alla fall. Samma så hittar Mac OS X kortet direkt utan installation av drivisar. Imorgon blir det till att testa ljud etc.

Kortet var satan så litet btw. Mindre än halvrack. Kändes mer som en pocketdrive eller liknande. En förvuxen iPod. Klart schysst att kunna ha ett FW ljudkort i bröstfickan

  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 11:30
Ursprungligen av Dee:

Fick mitt Behringer firewirekort idag. Ska användas som extraljudkort till laptopen. Har inte testat det alls ännu, bara kört in FW kabeln från datorn och den matar med ström i alla fall. Samma så hittar Mac OS X kortet direkt utan installation av drivisar. Imorgon blir det till att testa ljud etc.

Kortet var satan så litet btw. Mindre än halvrack. Kändes mer som en pocketdrive eller liknande. En förvuxen iPod. Klart schysst att kunna ha ett FW ljudkort i bröstfickan

Nå hur gick det? är du nöjd? Är kortet nåt du kan rekomendera?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 22:40

Jag gick på stan idag för att köpa julklappar.
Jag kom hem med denna pryl istället för några julklappar :rolleyes:

Nåja... installerade drivarna och pluggade in kortet.
Inte det minsta problem med drivrutinera än så länge.
Kanalstrippen kommer inte föränn efter nyår så man får nog inte testa kortet ännu.

Någon som testat och har något negativt att säga?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-12-20 22:46

Jag har varit lite blyg med mina utlåtanden för jag har inte kunnat hårdtesta den ännu. Men ljudkvaliteten på ljud ut verkar vara klart ok. Om det är skitbra eller bara helt ok kan jag inte säga ännu men det känns väldigt transparant. Har inte testat ljud in än så länge.

Däremot det negativa jag har att säga är att det är lite dåligt klös i hörlursutgången på den. Men annars känns den så här långt värd pengarna. NU kör jag den iofs som extra ljudkort till den bärbara men i alla fall.

Så, hur känns kortet efter ett tags användande?? Behöver skaffa ett kort till laptopen och är väldigt nyfiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-09 21:37

har du hunnit hård testa?

  • Medlem
  • 2006-01-09 23:39

Alltid tyckt det är bättre att slänga tusingen eller vad det kan vara på en begagnad bra grej istället.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-09 23:51

Måste erkänna att jag, trots allt jag skrivit tidigare i den här tråden, är intresserad av ett behringer-ljudkort av diverse olika själ... någon som testat det ordentligt, eller finns det någon recension någonstans?

Nu bumpar jag: Dee, kom igen nu, få höra hur kortet funkar!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-18 08:34

Okidoki Jag kan inte påstå att jag hårdkört kortet. Min tanke med det var att ha det till 2 saker:

1. Som portabelt FW ljudkort till min Powerbook när jag är iväg. Både för komponerande och för livespelande.
2. Som extra ljudkort hemma och använda Powerbooken som extra synth för AU instrumenten.

Jag har inte kopplat ihop datorerna ännu och använt Powerbooken som synth via ljudkortet ännu utan enbart som fristående dator med Cubase SL och Logic. Och eftersom jag mest varit hemma så använder jag mitt MoTu 828mkII ljudkort istället så det är inget hårdtest jag har kört.

Till att börja med så är det riktigt skönt när ljudkortet fungerar riktigt bra direkt ur boxen, bara i med FW sladden och ljudkortet syns i datorn och ljudprogrammet. Riktigt core audio stöd med andra ord.

Jag har mest kört ljudkortet via hörlurar och ljudet är klart men använder man lurar som kräver lite så är det väldigt dåligt tryck i hörlursutgången så det har gjort att en hörlursförstärkare står på inköpslistan. Kör man kortet vidare till förstärkaren istället så låter det som man kan förvänta sig. Ljudet är rent och väldigt transparant, ingen färgning åt ena eller andra hållet tycker jag. Här har jag inte gjort några A/B tester mot Motukortet ännu men mitt intryck när det gäller ljudkvaliteten är oväntat positivt. Jag menar vad kostade kortet, 72Euro eller 79Euro? Inget man kan vänta sig toppklass av men jag måste säga att jag känner mig nöjd med ljudkvaliteten.

Ovan tester kring ljudkvaliteten gäller ljud utgångarna. Jag har inte spelat in ett enda ljud ännu via kortet men det kommer nog så småningom men enbart i testsyfte. Det är inte därför jag köpte kortet utan för att kunna spela upp ljud schysst.

Bygget av kortet är också överraskande schysst. Jag förväntade mig en plastlåda men det känns som aluminium och ganska tungt och gediget. Väldigt litet var kortet också. Som någonting mellan en iPod och en gammal VHS kassett om ni kommer ihåg dem.

Well, det är väl ungefär det jag kört hittills. Något ni undrar över kring de bitarna?

Hälsar,
D.

Nejdå, det var väl i stort sett det jag undrade över. Tackar! Var ner på Musikbörsen och tittade på kortet i dag och håller med om att det är riktigt smutt. Nu visade det sig att min 4 år gamla laptop inte går att uppgradera till mer än 384 Mb, så det måste bli en ny bärbar innan ljudkort tyvärr.

Några mer erfarenheter av kortet?

Hej !!

Jag har användt det ihop med live 4 som följer med kortet , och det lilla jag använt den har funkat bra .

har spelat in audio direkt i live och har inget att klaga på.

Jag tycker det är väl värt sina pengar , och i mina öron så låter det bra.

Jag har detta ljudkortet kopplat till min bärbara dator och får ner ljudkortet i datorväskan
så man är riktigt flexibel i var man vill jobba , en sak att tänka på om man skall koppla den
till en bärbar dator är att om inte datorn ger tillräkligt med ström via firewire utgången så måste du ström mata ljudkortet med nätadaptern som följer med.

fick erbjudande ifrån ableton att uppgradera till live 5.2 och sedan kunna ladda ner 6 an gratis för 229 euro , vet inte hur jag skall gjöra skulle nog behöva en kurs i live så att man kom i gång ordentligt.

mvh Jakob

Bevaka tråden