Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Korg

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det nån som vet nåt om Korgs nya TR?

  • Medlem
  • 2005-11-21 23:39

En Triton LE fast med nya samplingar och en annan färg, dåligt Korg!

Köp Roland Fantom Xa som krossar allt motstånd i prisklassen under 17000:- :eek:

Yamahas MO-serie verkar ju rätt snygg på papperet...

Vad är skillnaden mellan MO och ES? Den ser plastigare ut på bild.. men jag hittar inge vidare jämförelseinfo. Har några ungefärliga prisuppgifter dykt upp ännu?

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-22 08:38
Ursprungligen av Volantiz:

Vad är skillnaden mellan MO och ES? Den ser plastigare ut på bild.. men jag hittar inge vidare jämförelseinfo. Har några ungefärliga prisuppgifter dykt upp ännu?

Jag tror att det är just en plastigare "billighetsvariant" av Motif ES.
Ska undersökas vidare...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-11-22 07:51

1249 Euro på Musicstore så den är u billigare i alla fall.

  • Medlem
  • 2005-11-22 20:40

Yamaha MO har ju tydligen en ny? klaviatur (LC) kanske är lika dålig som Korg Triton LE och Roland Fantom Xa?

Kan ju vara bra också, får väl testa den när MO finns i butikerna.

Ärligt talat börjar jag bli trött på alla upprepningar med lika många nedgraderingar på funktioner.

Jag tror att det kommer att smälla högt på Namm i Januari, måste ju komma något som kan smälla Oasys på fingrarna men för en tredjedel av priset ca:30000:-

Hoppas på Roland eller Yamaha och något som kan likna Alesis Fusion men kanske bättre?

Vi får hoppas och se! :eek:

En ny Kurzweil kanske...? K2600 börjar kännas gammal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 10:00

Den kunde ju heta Kurtiz. Och lillebror Kiz.

Tog och lyfte upp den här tråden till en nyhet då det ju gömmer sig två helt nya syntar här. Nyheten ligger just nu och glassar sig på förstasidan.

Förstasidan är förstås helt enkelt: www.99musik.com
Nyheten: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?threadid=14851

Jag skulle vvälja en korg, dock inte utan att ha tittat närmare på rolands fantom..yamaha intresserar mig faktiskt inte.
Men jag har eg redan valt, och det blev en akai...mpc :kaaaka!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 11:44

Hehe. Ny? Jag tycker alla tre känns lite småspännande. Motif, flåt MO... är den som tilltalar mig mest rent visuellt. Skulle vara spännande med något nytt kan jag känna lite. Ska nog kolla in dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-23 11:52

Och så var det gjort. Internet, here I came.

TR känns som en uppdaterad Triton LE utan speciellt mkt nytt.
MO känns som en Motif ES med enklare design och utan sampling.
Xa känns som en Fantom X med enklare design men med sampling.

Mest spännande alltså Xa. Men jag kan inte släppa Yamahas fräna look.

Kanske är det en Motif ES man ska kolla in då?

Går det att ta den på 15 år?

Börjar faktiskt kännas som att Ensoniq saknas på uppstickarhimlen.
De kom med något som mosade konkurrensen och kostade sjukt mkt
mindre. Om de hade levat idag så hade de nog kommit med en killer.
Vad hade den fått heta? Mirage, ESQ, SQ, VFX, SD, EPS, ASR... hmm.

Mirage Extreme kanske?

Viktigaste frågan: Är det nån som har poly aftertouch? (Ensoniq kom tillbaka!)

Yamaha - Bra på hårdvara men ofta hopplösa när det kommer till själva samplingarna. Undantaget är deras professionella keyboards. Supporten är...obefintlig. När deras produkter äntligen kommer till skandinavien så har dom laggt ner tillverkningen och support. Ett riktigt ruggit exempel är min Yamaha A4000 sampler. Riktigt bra hårdvara, men urdåliga samplingar hämtade från deras s.k. professionella ljudbibliotek. Mjukvaran har dessutom hel del egenheter. T.ex kan den inte läsa filter/envolp-inställningar från AKAI S1000 skivor. Skandal! IDE och SCSI är, som vanligt när det gäller Yamaha, oförsvarbart långsamt. Tidigare gränssnitt var som att försöka styra en rymdfärja. Utan manual var man lost in space. Lost var man ofta ändå, eftersom ett eller annat kapitell i handboken brukar försvinna vid översättning från Japanska till Engelska. Får mig att tänka på manualen till en PSR7000 (tror jag att det var). Det gick inte att transponera midispåren utan att displayen visade fel ackord. Manualen var rena skämtet. Underbara ljud dock.

Korg - Ganska bra på hårdvara, men deras samplingar låter fortfarande lite annorlunda. Lite svårt att beskriva. Så fort jag testar korg så påminns jag om M1:an. Sedan är Korg experter på att släppa nya modeller med samma gamla innehåll. Hur många tritonmodeller finns det nu? Bara väntar på att Korg släpper customizerings kit. Pimp my synth!!

Roland - Har aldrig gillat Roland, med undantag för deras pianon. Av någon anledning envisas dom med sina Japanska gränssnitt som inte följer någon logik alls. Stagepianot RD-600 och modulen XV-5080 är konstruerade av ingenjörer för ingenjörer, japanska ingenjörer bör väl tilläggas. Själv är jag svensk ingenjör, men förstår ändå inte.

Brorsan köpte en Fantom XR modul för ett tag sedan. Visst, den låter väl okey, men varför måste dom fylla modulen med tusentals ljud utan att katalogisera dom. 80% av alla ljud är rent skräp som man förmodligen aldrig någonsin kommer att använda. Resten är bra, men tar en evighet att hitta. Dessutom är det något fel i själva hårdvarukonstruktionen vilket jag upptäckte när jag samplade av pianot. Den skickar 16 bitars utsignal på S/PDIF:en fastän ljudet processas i 24 bit. Enveloperna släpper inte heller som dom ska och gjorde samplandet till ett he****e. Pianot kör jag nu i Native Instruments sampler Kontakt, låter faktiskt riktigt otäckt bra. Mycket bätte än alla Gigabyteslukande VSTi plugins.

Kurzweil - Jag saknar er. Kanske inte den krångliga programmeringen och en lite märklig effektprocessor, men ändå. Vågar man hoppas på en K2000 VSTi.

Alesis - Har ett par riktigt bra ASIC-konstruktörer. Fråga är bara vad som hände sedan. Något gick väldigt fel. Bra hårdvara, rätt tänkt, men utan bra samplingar blir det lite tråkigt.

Ensoniq - R.I.P

Waldorf - R.I.P

AKAI - R.I.P Oj, förlåt, finns dom fortfarande? Dom gjorde ett tappert försök att få liv i den stendöda samplern, men det gick inte. Den utlovade mjuvaruversionen av den samma blev aldrig färdig. Nu återstår bara MPC:n som vägrar dö.

EMU systems - Från proffs samplern Emulator till mjuka ettor och nollor. Försöker kränga sina ljudkort med ibland tvivelaktiga drivrutiner.

Clavia - Det började bra, men senaste skapelsen Stage känns som "gränsnittet from hell"., men låter otroligt bra. Frågan är bara vad som kommer här näst. Känns lite som att marknaden är mättad av Lead- och modulsyntar. Att sälja trummorna är det dummaste dom har gjort, om ni frågar mig. Jag som väntade på en ny modell av DDrum, en Clavia Stage MPC kanske, eller möjligen mjukvara för att tanka ner sina egna samplingar.

Det var bättre förr.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-23 15:36

MagicC: har inte FantomXR "cathegories"? Det hade min Fantom-S å den var före XR...

EDIT: MPC kan aldrig dö. Saligförklarade ting äro odödliga.

Fantom Xa verkar ge mest bang for the buck...
Sorgligt att dessa sk nyheter istället är nerbantade som fan...

Mårre: Jo, Fantom XR ska ha någon slags kattegori-indelning av ljuden, men funktionen verkar fungera olika beroende på i vilken mode man befinner sig i. Mjukvarueditorn är däremot väldigt lätt att använda. Allmänt kan man nog säga att dom flesta ljudmoduler har liknande problem när det gäller att klämma in så mycket information som möjligt på en minimal display. I XR:ns fall är det inte helt lyckat. Lite synd på en i övrigt ganska bra modul.

Det halvt utlovade AKAI-konverteringsprogrammet till Fantomen verkar inte ha dykt upp. Istället envisas dom med att endast stödja sitt eget S700 format. Hur många S700 skivor har Roland släppt....10 kanske och dom är från stenåldern.

När det gäller Xa:n så är det obegripligt att man har tagit bort det "stora" Pianoljudet. Pianot som var det enda som skulle kunna få mig att köpa Xa:n. Å andra sidan kan man köpa RD300SX som låter riktigt bra.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-23 23:20
Ursprungligen av MagicC:

Det halvt utlovade AKAI-konverteringsprogrammet till Fantomen verkar inte ha dykt upp.

Jaså?
http://rolandsamplers.org/downloads.shtml
Har iofs inte testat men det verkar vara Chickensys som ligger bakom å de gör ju inte kattskit...

Det funkar bra, rent tekniskt. Har iofs inte testat nåt som haft en massa envelopes och komplicerade zoner, utan mest lite trumskivor.

Jag har turnerat med Triton ProX, Fantom X8 och Yamaha S-90, och min åsikt är att X8´an är den bredaste och mest lättjobbade. Triton upplevde jag som svår att lägga till rätta i ljudbilden, särskilt live. Jag vet inte hur många tangenter jag fick byta på S-90´n, de verkar inte vilja hålla. Eller så hade jag bara ett måndagsex. Jag anser fortfarande att Korg Trinity, särskilt V3´an, är den bästa workstationsynten.

  • Medlem
  • 2005-11-24 18:05

Jo Korg Trinity V3 var fin den! Hade den bara haft lite bättre pianon så hade den varit helt perfekt!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-11-23 22:59

Yamaha har haft "kategoriknappar" läääänge...

Det kan behövas på Yamaha som fyller sina instrument med tusentals meningslösa ljud som bara används i deras interna demos.

Har alltid undrat varför instrumentdemos alltid låter på ett speciellt sätt. Måste vara Japaner som programmerar in allting utan att röra klaviaturen. Sedan måste man naturligtvis få med så många presetljud på kortast möjliga tid.

Halvt om halvt OT:
A
ck.... samtliga synthar lockar en fattig tvåbarnsfar.
Är lite less på min Trinity trots att jag egentligen aldrig satt mig in
i att göra egna ljud på den... är det enkelt tro?

Kanske till och med någon som sitter på en hög fint oväsen
som man kan få?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 12:37

Korgen e ju sådär härligt 80-90 tals svart .. om vi ska snacka snygghet.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-11-24 14:54
Ursprungligen av HEK:

Korgen e ju sådär härligt 80-90 tals svart .. om vi ska snacka snygghet.

Klart vi ska! Jag håller med!

Nu finns som bekant även Korg M1 som VSTi-plugin. Frågan man ställer sig är om det verkligen finns någon som saknar 90-tals soundet så desperat att man är villig att betala flera tusen för det. Man kan undra varför inte Korg lägger energin på att ta fram pluggar som tillför något nytt istället.

Samma sak gäller för övrigt Roland. Jag förstår att dom vill kränga sin hårvara, men tänk om dom skulle komma på tanken att släppa en Fantom VSTi. I väntan på detta får man göra sina egna samplingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 16:45

YeY! För få syntar idag som ser ut så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-25 02:08

Men asså ba. Trinity. Den är exakt... typ 10-11 år gammal nu. Tänk japanskt. Bara det nyaste kan vara bäst! Klart de här tre är avskalade modeller; såsom nyheten förtäljer så är det ju tillverkarnas serie av "lillbrorsor". Själv tycker jag iaf det är skoj att spela och att göra det på helt nya instrument kan ibland vara oändligt kul och inspirerande. Någon del av mig inser att det finns väldigt mycket av de två varorna i alla tre av dessa nya små syntar. För dumma... det är japanerna inte. De kan det här med syntar. Och workstations. Så jo, jag är allt sugen på att testa de här tre. Man kan ha favoriter från förr, och det är bra, men man kan ju ha ett öppet sinne för nya idéer och prylar också. Prylar är ju kul. I alla fall tycker jag det...

Bevaka tråden