Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör du - tangentkommandon eller musklick på skärmen ?!?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 12:20

Vi verkar ju alla ha lite olika metoder för hur vi jobbar mest effektivt, eller bara som det passar oss bäst....

Hur gör du - brukar du använda olika tangenbordskommandon eller klickar du dig fram med musen på skärmen...?!?

Själv nyttjar jag båda metoderna och det känns mycket som om det är en vanesak. Vissa påstår ju bestämt att det går mycket fortare att använda tangentkommandon generellt, men personligen tycker jag inte om att "släppa blicken" från skärmen. Visst, en van tangenbordstryckare behöver ju inte titta på sina fingrar säger du. Ok, somliga kanske - själv har jag efter över femton års dataanvändande fortfarande lite knepigt med vare jag befinner mig ibland alla tangenter... :rolleyes: Det går mycket fortare med musen! Och allra helst (önsketänkande om framtiden) vill jag kunna jobba med en "penna" direkt mot skärmen (jag vet att sådana redan finns idag, men de känns lite för mycket kompromiss änsålänge).

Å andra sidan så finns det ju tillfällen då det är avgörande om du har en en- eller tvåknappsmus och då måste du börja nyttja tangenkombinationer iallafall...

Så hur gör ni...?!?

[ 09 Juni 2002, 12:26: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 12:54

Kortkommandon. Jag älskar kortkommandon. Finns det något vackrare än kommando-alternativ-P-R eller kommando-alternativ-escape?

Nog är det enklare att tycka på kommando-M när man vill kolla mejlen i Eudora Pro än att fara iväg med musen och klicka på en knapp?

[ 09 Juni 2002, 12:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Måste nog säga att jag nyttjar båda teknikerna. Men i vissa program vet jag knappt vart vissa kommandon ligger i menyerna eftersom jag alltid har använt kortkommando...

Tyvärr verkar vissa tro att det ligger status i att kunna så många kortkommandon som möjligt och som nästa ser ner på en när man erkänner att man inte kan ett visst kortkommando. Men, men... Har man inget annat att vara bäst på så...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-09 14:22

Det ligger väl ingen status i att kunna kortkommandon...? Det där får stå för dig. Däremot är det bra att kunna dem eftersom arbetet går snabbare och lättare då. Hur klarar man till exempel att jobba i Xpress utan kortkommandon?

• Oregistrerad
  • 2002-06-09 14:28

Stackars människor som tycker det är status med kortkommandon :/

Jag tycker att sitter man dygnet runt i ett program kommer det rätt naturligt efter ett tag att man lär sig kortkommandona. På så sätt slipper man både musarm och spar de 0.9 sekunder det tar att sticka upp i menyn och rota

//Patrick

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 01:52

En sak som gör att jag älskar Mac ännu mer är att Macens tangentkommandon alltid består av två tangenttryckningar: kommando-A, kommando-N och ibland alternativ-punkt (.), kontroll-klick osv. Tangenterna är ofta väl valda och kommandona kan ofta utföras med vänster hand.

Det gör att kortkommandon på Mac blir betydligt snabbare och effektivare än i Windows där ju de allra flesta kortkommandon består av TRE tangenttryckningar, ibland fler: Alt-F-V, Alt-H-Ä, Alt-A-N-M, Alt-V-M-Alt-S-Alt-V-OK osv.

[ 10 Juni 2002, 14:29: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Vill bara klargöra att jag personligen INTE tycker att det ligger någon status i att kunna kortkommandon. Men tyvärr har jag allt för ofta sprungit in i mindre intelligenta människor som mäter kunskap och erfarenhet i kortkommandon. Lite barnsligt tycker jag...

Men det är ju grymt skönt att kunna när man jobbar i progarm om XPress exempelvis...=)

• Oregistrerad
  • 2002-06-10 12:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Hur gör du - brukar du använda olika tangenbordskommandon eller klickar du dig fram med musen på skärmen...?!?

för mig så beror det på sittställning och vilken tid på dygnet det är.
När man har datorn vid soffan och teven framför sig så kan man ligga ner och pula med allt man vill pula med. Fast det är då ibland lite svårt att komma åt tangentbordet.

Förresten, räknas ´speakable items´ som kortkommandon? Isåfall används det i mängder:-)

/Jonny

1
Bevaka tråden