Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DX7

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-16 13:09

En polare till mig påstod igår att DX7 är delvis analog men mig veterligen är den allt igenom digital, vem har rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-16 13:14

Är inte den sjukt digital?
Eller ljudutgångarna är ju analoga :rolleyes:

En kompis till mig säger att den inte är FM.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-16 15:58
Ursprungligen av axelwaad:

En kompis till mig säger att den inte är FM.

Tekniskt sett så är det ju sant...DX7 (och Yamahas andra FM-syntar) kör fasmodulering, inte frekvensmodulering...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 13:34

DX7 var mig veterligen världens första helt digitala synt på "vanliga människors" prisnivå. Den var också en av de allra första syntarna med MIDI.

Och mer FM än en DX7a blir det nog inte.

  • Medlem
  • 2005-12-16 13:43

Det var vad jag trodde/visste. Vi måste börja sprida vår kunskap om synthar till den stora massan för att slå hål på alla dessa myter!!!

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-16 13:56
Ursprungligen av aresseitch:

Och mer FM än en DX7a blir det nog inte.

Jooorå! :kaaaka!:
SY77 & 99
...& framför allt - FS1r
...så länge vi snackar om Yamaha...
Annars är ju Synclavier duktig på FM också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 13:41

Iofs, en TX816 kan ju lite mer... 8 st DX7 i en.

PF: En TX816 är inte mer FM, bara fler.

Lasse, du är kungen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-16 16:01

Och en av Sveriges första DX7-ägare...sådetså...;)

Gammal man gör så gott han kan (sorry, men du la upp den så fint)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-16 16:13

:rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 16:33

-Dig it all.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-12-16 17:37

FM=FasModulering...

är det inte så att man kan skriva att den är analog (eftersom den är brun och inte silver eller röd) i annonser och få ett par tusen extra för den, helt lagligt enligt nytt eu-beslut?

Varför är det så viktigt om den är det ena eller det andra? Den låter ju bra. Fortfarande.

Faktum är att jag tycker att original-DX7 låter bäst av alla generationer FM. Kanske det är ett fall av tillägnad smak, men det är något speciellt med de soppiga DA-omvandlarna, digitaldisten och det onda bruset. Senare FM-synthar låter renare men inte alls lika speciellt, i mina öron.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 19:42
Ursprungligen av sawtooth:

Faktum är att jag tycker att original-DX7 låter bäst av alla generationer FM. Kanske det är ett fall av tillägnad smak, men det är något speciellt med de soppiga DA-omvandlarna, digitaldisten och det onda bruset. Senare FM-synthar låter renare men inte alls lika speciellt, i mina öron.

Visste inte om jag skulle rapportera stötande inlägg eller svara med citat, så jag svarar med citat. För du har ju faktiskt en poäng. Och jag håller med! Ursjuan har en slags grynighet som man nästan kan tolka som värme. Den är dessutom en härligt byggd maskin med sitt stenhårda chassi och underbara klaviatur.

haha yeah, har du provat att ställa (via datan eller annat då) midi-volymen på 1 (av 127). bzzz bzzzzzzz är vad dx-7an säger då

Citat:

haha yeah, har du provat att ställa (via datan eller annat då) midi-volymen på 1 (av 127). bzzz bzzzzzzz är vad dx-7an säger då

Koolt! Då kanske man kan sampla det och konvolvera för att använda till allt möjligt?

PF: just precis! Kallt och varmt samtidigt. Har du kvar din TX816 förresten? Hur låter den? Lika gryngrymtvarmt?

stand by your man

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 19:55

Saw: Inte kvar, tyvärr, kom aldrig igång med den. Men den hade precis samma ljud, yes. Hade en ursjua för ett tag sen och samplade av mitt favoritljud, sålde synten och - bang - hårddiskkrasch utan backup. Så jag måste nog försöka låna en DX7:a igen för att sampla det där ljudet en gång till.

Om inte någon vänlig själ på forumet kan göra det vill säga!

Spela in några toner, gärna så många som möjligt, från fabriksljudet Harp 2 med hårdaste anslag. Då bygger jag en NNXT-patch av det till Reason och delar med mig av.

Det är mitt favvoljud från DX7an, ljudet som är i temat till Chess t ex.

wow theme from chess. vad är stråkljudet då? anyone? (riktiga stråkar? har inte hört den på en evighet, men vilket sweeeeet sound...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 19:59

Riktig orkester plus Benny på DX7.

Gjorde en liten demolåt när jag hade samplat ljudet, detta är 100% reason då, med harpljudet från himlen -> DX7 Harp 2 (mp3, 2 Mb)

[QUOTE="PF"]Riktig orkester plus Benny på DX7.QUOTE]

jävla glidare

PF: det kan jag göra när nya studion är färdigmonterad om sisådär 2-3 månader. Påminn mig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 20:06

Då kan jag nog försöka sampla från mp3an ovan innan dess...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-16 20:13

Håller med dig om Harp 2, PF, min absoluta favorit också...det är en klassiker som jag inte hört någon annan maskin spöa...

Bevaka tråden