Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DX7

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lasselu:

Håller med dig om Harp 2, PF, min absoluta favorit också...det är en klassiker som jag inte hört någon annan maskin spöa...

nä det är intressant! att en del fm-ljud aldrig förbättras av romplers, samplers eller noone on earth i'm afraid of..

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2005-12-16 20:21

Jag har oxå en ur7:a i samlingen. (det är faktiskt min som väsnas i boomstickbass)
Jag har testat samma patch på NI FM7 som jag hade i min DX7, med DX7 som midikeyboard.
Likheten är slående, men ändå inte samma sak.. Det går ju att emulera fnisslet och fnasslet av en riktig i FM7, men det är ändå något visst att spela på orginalet.
Jag tror det har med respekten för instrumentet att göra.
Spelkänslan på klaviaturen är så skön, och har användbar aftertouch för en gångs skull.

Benny på musicmania i Malmö hade en DX7-controller inne en gång i tiden. Stor blå sak med rattar för det mesta inne i synthen. Kanske någon här som äger en sådan?

  • Medlem
  • 2005-12-16 20:46
Ursprungligen av mec:

Benny på musicmania i Malmö hade en DX7-controller inne en gång i tiden. Stor blå sak med rattar för det mesta inne i synthen. Kanske någon här som äger en sådan?

En Jellinghaus DX-programmer!? De är ju otroligt ovanliga. Tror bara det byggdes ett par dussin av dem. Om jag skulle råka komma över en utan att ruinera mig ska jag köpa en DX7a!

Edit:
På tal om Jellinghaus

Damn! $1500...

  • Medlem
  • 2005-12-16 22:52
Ursprungligen av Mario:

En Jellinghaus DX-programmer!? De är ju otroligt ovanliga. Tror bara det byggdes ett par dussin av dem. Om jag skulle råka komma över en utan att ruinera mig ska jag köpa en DX7a!

Edit:
På tal om Jellinghaus:Jellinghaus

Damn! $1500...

Fast man får en tx816 på köpet

när jag såg "leif strand new age" (om de nu kallade sig så, som på lpn) i nacka aula på 80-talet, så battlade båda synthspelarna janne schaffers roland-gr-gitarrsynth med "lute"-ljudet på var sin dx7:a. det var också bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-16 20:26

Ha! Samplade från mp3:an och första tonen går nästan att använda - om man dränker det hela i reverb. Kan ingen spela in ljudet på några toner, snälla?!

Bevaka tråden