Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream 450 kronor/månad!!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, då sker det som kändes oundvikligt. Ingen liten prishöjning heller! från 250 till 450 (avrundat). Tur att man fortfarande får det för 250 kronor - ingångna avtal kan man ju inte bryta hur som helst...

450 spänn hade jag knappt haft råd med...det svider i alla fall - även om man tjänar bra med pengar.

Jaha, tack och adjö när avtalstiden går ut!

• Avstängd
  • 2002-06-09 19:54

Näää fan va dåligt! Jag som precis övertalat familjen om att byta upp sig.. tur att man inte han göra det... DÅLIGT BOSTREAM !

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Näää fan va dåligt! Jag som precis övertalat familjen om att byta upp sig.. tur att man inte han göra det... DÅLIGT BOSTREAM !

450 är väldigt mycket pengar men om alternativet är att företaget går i konkurs så betalar jag hellre.

Vad är det för fart på bostream ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Hagert:
Vad är det för fart på bostream ?

[b]
En typisk kolla-på-deras-hemsida-fråga.
[b]

2,5mbit/s i båda riktningarna. Med fast ip-adress och det är dessutom tillåtet att köra server hemma för mail, dns, webb och vad man nu kan komma på, så länge det inte är en kommersiell dito.

Rätt sympatiskt om du frågar mig.

• Oregistrerad
  • 2002-06-09 22:09

Saxat från bostreams hemsida

Citat:

quote:F: Från när gäller det nya priset?
S: Det gäller för beställningar från och med den 10 juni 2002.

Verkar som att det går att beställa via deras hemsida. Där står det dock att det kostar 449/mån.

Man kanske borde chansa?

Jens

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jens:
Saxat från bostreams hemsida

Citat:

quote:F: Från när gäller det nya priset?
S: Det gäller för beställningar från och med den 10 juni 2002.

Verkar som att det går att beställa via deras hemsida. Där står det dock att det kostar 449/mån.

Man kanske borde chansa?

Jens

Du kan ju alltid chansa. Jag har haft abonnemanget sen i februari och berörs ju inte i första hand nu men de kommer säkert på något sätt att höja för oss också.

Ojdå! Tur att detta besked kom nu, jag flyttar nämligen imorrn ..... o skulle skaffat adsl-bostream då!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[b]
[b]

2,5mbit/s i båda riktningarna. Med fast ip-adress och det är dessutom tillåtet att köra server hemma för mail, dns, webb och vad man nu kan komma på, så länge det inte är en kommersiell dito.

Rätt sympatiskt om du frågar mig.[/QB]

Du kanske borde kollat på hemsidan själv?

Hastigheten ner är 2,5 Mbps, upp "bara" 768 Kbps. Ändå mer än tillräckligt för mina behov.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Ericsson:
[b]

Citat:

[b]

Rätt sympatiskt om du frågar mig.

Du kanske borde kollat på hemsidan själv?

Hastigheten ner är 2,5 Mbps, upp "bara" 768 Kbps. Ändå mer än tillräckligt för mina behov.[/QB]

I stand erected. Tidigare har det varit 2,5 i varje riktning som jag minns det men vafan, det är fortfarande bättre än någon annan ADSL-leverantör i landet...

Som jag förstått det så beror detta delvis på Telia, för dom tar ut rätt bra avgifter för att Bostream ska få använda deras nät. Så en höjning var tyvärr att vänta.

Men jag måste säga att prisbilden för Internet via ADSL är väldigt hög. Jag skulle inte vilja lägga ner så mycket pengar på det, det blir ju 5400 kr på ett år.

Själv så har jag turen att bo i en brf som var väldigt framåt och drog in fast lina i huset redan våren 1999 och beslutade att alla ska vara med och dela på kostnaden, likt alla betalar för tvättstugan och lekplatsen. Så jag har en anslutning på 10 Mbit som inte kostar nånting. Men det finns ett stort men, vi är inte fria att ladda ner hur mycket vi vill.

Ett problem med ADSL var ju att folk laddade långt mer än Telia och dom andra trodde, folk laddar filmer och kör egna servrar så det står härliga till. Antagligen kommer vi att få se trafikrelaterade priser för ADSL i framtiden.

Men jag tycker det är konstigt att det är så dyrt att köpa bandbredd (som vår brf gör). Utvecklingen går ju så fort framåt vad gäller överföringskapacitet och lagringskapacitet att det borde bli billigare och billigare tycker man.

Citat:

Tidigare har det varit 2,5 i varje riktning som jag minns det men vafan, det är fortfarande bättre än någon annan ADSL-leverantör i landet...

ADSL som teknik har väl aldrig varit samma hastighet i båda riktningarna?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
ADSL som teknik har väl aldrig varit samma hastighet i båda riktningarna?

Nej. det är det A:et står för...
Asymetrisk för att vara exakt.

Men nya DSL tekniker är på väg. Kommer inte ihåg nu vad bokstaven för "lika snabb i båda riktiningar" var men den kommer och kommer förmodlign kosta... pengar, många sådana också.

A i ADSL står för "Asymmetric", så det är ett krav att det skall vara olika bandbredd upp och nedströms.

ADSL-leverantörerna har länge sålt med förlust. Sötebrödsdagarna för oss kunder måste ta slut nån gång. Kanske går det inte att förena en vettig prisbild med vad vanligt folk är beredda att betala. Vi får se. Det är väl troligt att vi kommer att få skattesubventioner som kanske kommer att rädda kvar priset vid ca 250 spänn i månaden för privatkunder.

Ska själv flytta (hem till LKPG) strax och kommer tyvärr att få överge BBB som jag tycker har fungerat kanon.
Tänke prova detta:
-----------------------------------------------
Priser:
Anslutningskostnad: 1495:-*
Alternativ 1: 0,5 Mbit/s** (full duplex) - 245:-/månad
Alternativ 2: 1,0 Mbit/s** (full duplex) - 295:-/månad
Alternativ 3: 2,0 Mbit/s** (full duplex) - 325:-/månad
** Avser bandbreddsbegränsningen i modemet.
* Vissa villaområden 1895:- (se folder). Studenter 995:- (se folder).
(full duplex = samma hastighet i båda riktningarna)

Visit är verksamma som ISP (Internet Service Provider) i stora delar av Linköpings kommun. Vår huvudsakliga accessmetod är Internet via kabeltvnät, men vi känner oss inte bundna av detta.

Visit Internet finns idag i visitanslutna nät i Skäggetorp, Vidingsjö, Hackefors, Tallboda, Linghem och Vasastan, men kommer inom kort även att bli tillgängligt i Visits övriga nät.
-----------------------------------------------

Företaget som har det heter Visit. Någon här från LKPG som har någon erfarenhet av ovanstående (tänkte satsa på 2Mb).

[ 09 Juni 2002, 23:58: Meddelandet ändrat av: McQ[G4] ]

Höjningen beror på att Bostream får betala mer till Skanova.. Tyvärr..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det är väl troligt att vi kommer att få skattesubventioner som kanske kommer att rädda kvar priset vid ca 250 spänn i månaden för privatkunder.

Hmm... vad får dig att tro detta - iof ett vettigt politiskt beslut om det skulle bli av. Nästa teknik är VDSL som har samma hastighet i båda riktningarna men dit är det minnst 2-3 år. Har själv Bostreams 5 MBit/s sedan 1,5 år tillbaka och satt idag och funderade att gå ned till 2,5 MBit/s - det e ju helt onödigt tänkande efter nya beskedet, undrar hur länge det dröjer innan vi gamla kunder får nya priset - 1 år eller vem vet sådant ??

Ser nu att anslutningsavgiften är 2.495 kronor - är inte detta nytt också, låg väl tidigar på ca: 1.800 kronor ???

[ 10 Juni 2002, 00:32: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 00:28

Föreningen jag bor i var också klyftiga nog att installera fast lina till samtliga lägenheter. Här är det nästan brutalt framåttänk… Alltså, du har ethernet och teleutag i varje rum nästan -> mer än vad du har radio/tvuttag! 200 pix i månanden kostar det bara - för 2 mbit.

Vet inte vad det är för regler exat vad gäller serverändamål… Fast IP är det inte. Det talas redan om IP-telefoni också. Man har här lagt fram en 5-års plan för hela kitet.

Jag blir orolig när jag hör vad telia och andra operatörer gör med ADSL. De får fasiken fixa så var man kan ha bredband till ett rimligt och fast pris. 400 kr/mån eller mer börjar bli lite överdrivet tycker jag. Får jag kombinerad telefon OCH interneträkning för 400 pix… kanske

"Regeringens planer på att införa skattelättnader för dem som väljer att installera bredband får bredbandsaktörerna att jubla"

http://www.idg.se/ArticlePages/200205/24/20020524094000017_CS32/20020524094000017_CS32.dbp.asp

Citat:

"Regeringens planer på att införa skattelättnader för dem som väljer att installera bredband får bredbandsaktörerna att jubla"

Vore ju helt rätt då det redan subentioneras för hyresfastigheter och bostadsrättsförening. Finns en speciell blanket hos RSV om detta. Beställde hem den nyligen då jag var naiv nog att tro att jag som privatperson skulle kunnat dra av detta vi senaste deklarationen.

http://www.rsv.se/broschyrer/399/39901.html

[ 10 Juni 2002, 00:44: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

200 sek för 2MBit låter bra. Kanske för bra. Är du säker på att ni inte delar på bandbredd?

Lönsamhetsproblemet för ISPerna beror på flera saker. Dom ISPer som äger egna kablar, kan förstås fritt köra hur mycket dom vill på sina egna kablar. Men, skall ISPen ansluta sitt nät till Internet så måste dom ordna finasieringen med samtrafikavtal och pengar. Dvs, trafik på andras nät kostar pengar. Många ISPer hade en affärsmodell som inte tog i beräkning att det skulle bli vanligt att kunderna utnyttjade bandbredden i så hög grad. Typ, tanka filmer hela nätterna. Ekonomin går helt enkelt inte ihop. Hela tjänstemarknaden som leverantörena trodde så mycket på står och stampar. Jag har inte lagt en spänn på Telias tjänster trots att jag är deras ADSL-kund. ISPerna trodde också att dom skulle tjäna pengar på banners som vi kunder skulle se på när vi loggade in på portalen/ eller gick till defaultstartsidan. Se hur det har gått -- jag använder ett autologinprogram, och har självklart satt en annan startsida än telias läskiga. Till råga på allt har bannerpriserna rasat. Allt detta sammantaget -- det har bara varit en tidsfråga innan priserna skulle höjas.

• Oregistrerad
  • 2002-06-10 01:17

Lagen om tillgång och efterfågan, kapitel femtielva:

För att göra det hela enklare för ISP-branschen att ta ordentligt betalt, så säger Kenneth Karlberg på Telia i ett offentligt uttalande att konsumenterna, dvs vi, gladligen kommer att slanta upp 10 000 SEK på webb/tele/gsm per skaft och år i framtiden.

- Men jag bara undrar, när var vi tillfrågade någon gång?? Jaha, det blir väl bara att betala som vanligt, även om en saftig flatrate hade vart bra mycket käckare... :rolleyes:

Bostream (då BoNet) skickade ut ett brev för ca 1 år sedan där de skrev att prishöjningar var att vänta under 2002 eftersom deras nuvarande avtal med Skanova löpte ut då.
Så denna höjning kom inte direkt som någon överraskning.
Jag blev snarare överraskad att de inte höjde månadspriset för oss som redan är kunder. Jag var inställd på en höjning i år i alla fall.

Tele2 lanserade sitt ADSL-abonnemang i slutet på förra veckan. De kommer ha en månadsavgift på 359 kr. Hastighet 0,5 Mbit.
Så här avslutar de sitt pressmeddelande om tjänsten:
"ADSL bör kunna bli ännu billigare på sikt. ADSL är egentligen bara ett nytt sätt att utnyttja det gamla accessnätet. Problemet för övriga operatörer är att Telias dotterbolag Skanova som säljer nätkapacitet till andra operatörer har en orimlig prissättning. "

[ 10 Juni 2002, 02:12: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

En bra sammanställning över "bredbands"-leverantörer som erbjuder anslutning till enskilda hushåll på fler än ett ställe i landet:

http://www2.cint.se/pts/bredband.htm

[ 10 Juni 2002, 02:27: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

200 sek för 2MBit låter bra. Kanske för bra. Är du säker på att ni inte delar på bandbredd?

Det fungerar säkert som i vårat hus. Vi har 10 Mbit i varje lägenhet och sedan har huset 100 Mbit ut till stadsnätet. All trafik inom Norrnods DMZ är gratis, men sen köper föreningen accessen utåt, och det är ett dygnsmedel som räknat per lägenhet ligger på typ 30 meg om dagen eller nåt. Nu är det inte någon absolut gräns och alla pensionärer sitter ju inte och laddar lika mycket (eller vad vet jag? :).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-10 11:12

Problemet med ADSL är att Skanova sitter på hela kopparnätet och att dom driver sin affärsverksamhet på egen grund. Här hade ju politikerna chansen att lägga hela kopparnätet i en annan organisation som inte hade samma vinstkrav, så skulle nog marknaden översvämmas av billiga ADSL-tjänster. Skanova:s nära koppling till Telia är också väldigt besvärande. Ska politikerna göra något så vore det att avreglera hela kopparnätet på ett smart sätt. Dagens system är inte acceptabelt, det tror jag tom politikerna fattat.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 11:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nu är det inte någon absolut gräns och alla pensionärer sitter ju inte och laddar lika mycket (eller vad vet jag? :).

Underskatta inte pensionärer. "Gratis är gott" vet du väl?

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[QUOTE]Nu är det inte någon absolut gräns och alla pensionärer sitter ju inte och laddar lika mycket (eller vad vet jag? .[/quote]Café_Norrköping_Episode_42.DivX

Mitt Telia ADSL låter mig tanka ca 5GB per dygn, om jag har fattat det rätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-10 13:13

Ha! Förutfattade meningar, dom sitter säkert och lyssnar på Metallica!
Skämt åsido, man ska ha klart för sig att MTV har varit en av de populärare kanalerna på dom "servicehus" som haft tillgång till fler TV-kanaler.

Bevaka tråden