Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream 450 kronor/månad!!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tog nya numret av Nöjesguiden nere i stan idag. När jag slog upp andra uppslaget förstod jag genast varför Bostream panikhöjt priset!!! Vad får jag se, om inte en fyrfärgsannons från Bostream - över HELA uppslaget! Sånt kostar $$$$!

Jag har varit Bostreamkund sedan den tiden de hette Bonet, och jag minns att de var _väldigt_ profillösa och var allmännt oprofessionella imagemässigt. Nu har de uppenbarligen anlitat en reklambyrå och profilerat upp sig markant.

Något som slog mig var Bostreams "slogan" intill loggan i annonsen; "Broadband Users and Speed Lovers" - den sista halvan tolkar jag som att de understryker att de _faktiskt_ är 5 ggr snabbare än t ex Felia. Och således tänker de ta betalt därefter! Slutsats: även vi gamla kunder kommer att få pröjsa det nya priset, gissningsvis under fjärde kvartalet i år.

Jag är övertygad om att Bostream hade velat hålla lägre priser över lag - men det hindras ju av Skonovas priser. Således: skriv och påpeka situationen för Post & Telestyrelsen!!!

Lite trött måndagssvammel från mig!

Dennis

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 14:49

Varför inte dela upp Telia i en massa småbolag och därmed tvinga dem att bli lönsamma eller lägga ner? Samma sak med Ericsson. Dela upp och effektivisera.

[ 10 Juni 2002, 14:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag håller med Harry att det vore bättre om "folket" ägde stamnätet/kopparnätet och sålde rättigheten att använda det tokbilligt till alla operatörer.

Men, det är en bluff från alla ISPer att skylla allt på Skanova. Det är ett fenomen runt om i världen att bolag med konsumentbredbandsprodukter har gått i putten. Då förstår man att allt inte kan vara Skanovas fel. För ett par år sedan kastade kapitalister pengar efter företag som hade nånting med Internet att göra. Då var det var helt okej att förlora massa pengar på varje kund. Ja, pendeln har (tack och lov) svängt.

Som kund är jag bara glad om det finns en och annan puckad kapitalist som vill sälja bandbredd till mig med förlust, men jag ser det inte som en mänsklig rättighet att så skall vara fallet tills döddagar.

På lång sikt kommer bandbredd bli billigare. Det tror jag vi kan vara överens om. På kort sikt kommer priset gå upp. Kapitalisterna har tröttnat på att plocka upp notan, och nu bråkar vi om det är kunderna direkt som skall stå för fiolerna, eller indirekt genom skattesubventionering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 17:09

Jag byter gärna leverantör när som helst. Det gäller att vara flexibel och inte låsa sig vid en viss lösning, politik eller teknik. (Borde även gälla debatten Mac OS kontra Windows kontra Linux.)

men om man nu skall skylla prishöjnnigen på Skanova, varför höjer man då priset till 449 och inte till 395. Det är ju vad telia tar som också kör på Skanova.

Nej, det finns ingen anledning att stödja dessa aktörer, speciellt eftersom bostream´s VD nyligen ondgjorde sig över telias prishöjning.

Man skall inte kasta sten när man själv sitter i skithuset...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
men om man nu skall skylla prishöjnnigen på Skanova, varför höjer man då priset till 449 och inte till 395. Det är ju vad telia tar som också kör på Skanova.

Därför att Telia erbjuder inte den höga hastighet som Bostream erbjuder.

Högre hastighet = mer bandbredd = kostar mera hos Skanova.

Har du missat att Bostream är 5 ggr snabbare (downstream) jämfört med Telia? Du kan inte jämföra på det sätt du gör ovan, eftersom det är 2 olika tjänster som erbjuds.

Månadsavgiften är 375 kr för Telia ADSL, inte 395.

Nej, det finns ingen anledning att stödja dessa aktörer, speciellt eftersom bostream´s VD nyligen ondgjorde sig över telias prishöjning.

Det är ju Telia som drar upp priserna på ADSL genom att deras dotterbolag Skanova har monopol på accesnätet (koppartråden mellan Telestation och bostad) och kan ta ut ett överpris och i princip tvinga andra ADSL-leveratörer att höja sina priser.

[ 10 Juni 2002, 18:54: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Bostreams bandbredd är väl högre. Varav priset. Sen behöver man ju inte vara speciellt smart för att fatta att Telia har ett avtal och att priserna kommer gå upp än mer när det avtalet med Skanova tar slut.

(det är det här som är så knäppt. Telia äger Skanova, men har avtal med dom)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jernberg:
Tog nya numret av Nöjesguiden nere i stan idag. När jag slog upp andra uppslaget förstod jag genast varför Bostream panikhöjt priset!!! Vad får jag se, om inte en fyrfärgsannons från Bostream - över HELA uppslaget! Sånt kostar $$$$!

Så mycket kostar det inte att annonsera i Nöjesguiden. Med tanke på att dom lär få igen pengarna väldigt snabbt..

• Medlem
  • 2002-06-10 19:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Det är ju Telia som drar upp priserna på ADSL genom att deras dotterbolag Skanova har monopol på accesnätet (koppartråden mellan Telestation och bostad) och kan ta ut ett överpris och i princip tvinga andra ADSL-leveratörer att höja sina priser.

Samma accessnät som vi alla byggt upp med skattemedel och som telia ärvde från gamla televerket...

Bevaka tråden