Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop och ljudkort

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-26 22:51

Bästa 99or!

Nu är det dags för mig att köpa en ny dator och ett nytt ljudkort. Jag har bestämt mig för en bra bärbar dator och ett riktigt bra ljudkort till denna.

Jag behöver er hjälp! Jag har många frågor och butikspersonal litar jag inte på. Vad ska jag köpa? Vilka erfarenheter har ni av laptops och ljudkort? Vilka är fallgroparna? Firewire eller USB? Datorns prestanda? MOTU eller M-Audio eller ...?

Ja ni förstår, jag vet verkligen ingenting om detta

Jag kan lägga ut ca. 20.000:- på dator och ljudkort. En ny sequenser ska väl också inhandlas samt lite bra pluggar.

Tack på förhand!

MVH,
Vilse, julfet.

tips, spana in här;
http://www.frostnetwork.com/
http://www.frostnetwork.com/products.htm

Själv sitter jag med en Laptop ("noname") med 3.20Ghz professor och 1gb minne. Funkar hyffsat. Har mest problem med operativsystemet bara
Har även USB ljudkortet MAYA44.

Hoppas du hittar något som faller dig i smaken annars!

  • Medlem
  • 2005-12-26 23:15
Ursprungligen av Electroboy:

tips, spana in här;
http://www.frostnetwork.com/
http://www.frostnetwork.com/products.htm

Hoppas du hittar något som faller dig i smaken annars!

Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 23:03

20'000:- kommer inte att räcka långt om du vill ha ett stabilt och bra system tyvärr.
Sök på nätet lite så ser du vad det kostar.

M-Audio håller ingen större klass. FW är bättre än USB för ljudkortet.
Extern hårddisk för audiofilerna?
Ska du använda Logic, Cubase eller något annat program? PC eller Mac?

Får man fråga varför du vill ha en bärbar? De kostar mer och har sämre prestanda.

  • Medlem
  • 2005-12-26 23:08
Ursprungligen av Classic:

20'000:- kommer inte att räcka långt om du vill ha ett stabilt och bra system tyvärr.
Sök på nätet lite så ser du vad det kostar.

M-Audio håller ingen större klass. FW är bättre än USB för ljudkortet.
Extern hårddisk för audiofilerna?
Ska du använda Logic, Cubase eller något annat program? PC eller Mac?

Får man fråga varför du vill ha en bärbar? De kostar mer och har sämre prestanda.

Jag hade tänkt mig en PC med Cubajs. Jag använder väldigt lite pluggar så jag behöver inte den bästa datorn, ljudkvalitén är viktigast!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 23:21
Ursprungligen av vilse:

Jag hade tänkt mig en PC med Cubajs. Jag använder väldigt lite pluggar så jag behöver inte den bästa datorn, ljudkvalitén är viktigast!

Då bör du välja RME, MOTU eller liknande före M-Audio.
Lycka till.

  • Medlem
  • 2005-12-26 23:46
Ursprungligen av Classic:

Då bör du välja RME, MOTU eller liknande före M-Audio.
Lycka till.

Tack! Jag har hört (!) mycket gott om MOTU. Ska kolla närmare på ett sådant.

Men vilken prestanda ska datorn ha för att inte få krupp om man har många spår igång? Räcker en 1.3 Ghz laptop?

Ska pengarna räcka så blir det nog till att köpa ett lite billigare ljudkort och kanske inte värsta varianten av Cubase. Men man kan ju uppgradera senare
Jam har rea på sina ljudkort just nu. Usb är som sagt billigare än Firewire.
Mitt tips är att kolla runt efter priser på allt, göra en budget med 2-4 olika alternativ på allt (dator, ljudkort osv) och sen posta det här. Då kan säkert folk ge mer specifika åsikter om de produkter du funderar på att köpa.
Personligen hade jag nog först och främst köpt en riktigt bra laptop, sen kikat efter ett ljudkort (helst ett som inkluderar en lightversion av t.ex. Cubase då).

  • Medlem
  • 2005-12-26 23:55

Du läste mina tankar! Jag hade tänkt att köpa laptop och ljudkort först. Sedan (nästa lön) en ny sequenser mm. Men bara en bra laptop till att börja med är kanske bättre. Men kan man få en bra laptop OCH ett bra ljudkort för 20.000:- ?

Ursprungligen av vilse:

Du läste mina tankar! Jag hade tänkt att köpa laptop och ljudkort först. Sedan (nästa lön) en ny sequenser mm. Men bara en bra laptop till att börja med är kanske bättre. Men kan man få en bra laptop OCH ett bra ljudkort för 20.000:- ?

Jag har faktiskt ingen aning om vad en bra laptop kan tänkas kosta?
Se bara till att den har minst 512mb RAM, helst mer.
Det finns många bra ljudkort men det är ju en smaksak också, plus att vissa verkar ha otur med drivrutiner (ganska vanligt hos M-audio tror jag).

Jag har en kompis som precis köpt sig en HP laptop och ett Alesis i/o usb-ljudkort. Jag tipsade om det ljudkortet eftersom specarna såg bra ut för pengarna. Det har två ingångar (mic/line) med phantommatning (tror det är på båda ingångarna) samt MIDI. Cubase Le följer med (Max 48 audiospår, två inserteffekter, samt har annan audio-engine än de "riktiga" Cubase-varianterna).
Tyvärr så fick vi inte alls till det med drivrutiner och sånt när vi skulle installera ljudkortet idag. Blir tokig på Windows
Återkommer med hyllning/sågning av kortet när vi hunnit testa det och fått igång allt.

Har man mer pengar att lägga ut så är nog Firewire att föredra. T.ex. Motu.

  • Medlem
  • 2005-12-27 00:47

cc

Det är ett väldigt populärt kort. Finns många här som använder det. Tror det är ett bra köp.
Kostar dock runt 10 000kr nytt tror jag.

  • Medlem
  • 2005-12-27 08:43

Tänkte du spela in många saker samtidigt via ljudkortet? Spela upp många kanaler samtidigt ut via ljudkortet?

  • Medlem
  • 2005-12-27 12:13

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 08:56

Ska du spela upp massa wav-spår, satsa på att uppgradera hårddisken till en 7200rpm disk!

  • Medlem
  • 2005-12-27 12:29

cc

  • Medlem
  • 2005-12-27 12:49

cc

Ska du inte belasta datorn mer än så borde det räcka med en ganska enkel laptop. Däremot så innebär ett sådant köp att du kanske blir tvungen att köpa en helt ny dator om du någon gång byter till ett "tyngre" arbetssätt.

När det gäller processor så skulle jag inte välja Celeron, men AMD eller Intel Pentium spelar nog ingen större roll. Båda ska klara jobbet.

RAM - Jag tror du klarar dig på 512mb, men 1gb gör skillnad. Har du råd så ta i lite här.

Grafikkort - se till att det inte snyltar på RAM. Det ska ha eget minne.

Acer, HP eller världens dyraste märke? - Ja alla tre funkar nog till enklare musikproduktion.

När det gäller Firewire så finns det två varianter. Likaså med Usb. Kolla bara så att den är kompatibel med ljudkortet och ev. annan utrustning. Dock är åtminstone usb bakåtkompatibelt. Du kommer säkert vilja köpa till en extern hårddisk småningom, så det är ett plus om datorn har flera anslutningar.

Dvd-brännare är bra att ha om man vill kunna bränna ut audio-projekt. De tar en hel del plats.

Att få MIDI att synca med audio hänger väl mycket på drivrutinerna så vitt jag kan förstå? Det vet andra mer om.

Sammanfattning:
Du behöver ingen "superlaptop". Men se till att få så mycket som möjligt för pengarna. Har du bestämt hur mycket datorn får kosta?
Hade jag råd så hade jag nog valt en laptop som är anpassad för musikproduktion. De är dyra men man vet vad man får.

  • Medlem
  • 2005-12-27 18:48

cc

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 19:40
Ursprungligen av vilse:

Firewire eller USB. Vem vinner den fighten och vad är egentligen skillnaden (men googla då, gubbfan )?

USB belastar processorn vilket inte FW gör. Sedan är FW något snabbare samt stabilare.
För 2 kanaler in/ut så funkar USB2.

Firewire brukar anses som ett bättre alternativ för ljudkort. Men usb fungerar också. Har du råd att välja så kör på firewire (vilket jag tror det är på MOTU). Usb-portarna kan du sen ha till t.ex. skrivare och extern hårddisk m.m.

Det är inte lätt att veta vad man vill ha och sen genomsöka halva universum efter rätt pris för rätt produkt

Huvudsaken är egentligen att man köper något så man kan sätta igång. Det går alltid att byta ut prylar eller köpa till saker allt eftersom man spar ihop lite mer pengar

  • Medlem
  • 2005-12-27 21:05

cc

  • Medlem
  • 2005-12-27 21:49

cc

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-27 22:26

Vill bara påpeka att många pc-tillverkare sällan (eller typ...aldrig?) trycker in en 6-pins FW-port i laptops. Se därför till att ljudkortet går att köra på 4-pins. Ofta är det bara förmågan för strömförsörjning som försvinner med de där 2 pinsen som man blir utan, men helt säker på mitt påstående är jag inte.

Ett sekundärt problem som uppstår med att ha ljudkort och laptop på samma jordslinga blir massa surr och hum. DI-boxar på utgångarna från ljudkortet löser det dock. Skriver mest för att du inte ska bli lika förvånad som jag blev.

Och ja just det...jag kör på 512 MB ram, men vill gärna ha lite mer kräm vissa stunder...

Det bör finnas ett motu-kort på vendolin för 5500 mycket snart. Annars säger du till mig så ska jag försöka para ihop dig med han som säljer. Jag köpte nämligen nytt i dagarna och tackade därför nej till hans erbjudande.

Jag kan intyga att MOTU 828mkII är mycket mycket fint iaf På Jam kostar de ny 7000kr efter mellandagsrearabatt, men jag köpte göteborgs sista igår, så du får kolla på någon annan jam i så fall

  • Medlem
  • 2005-12-28 19:13

cc

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=8700&highlight=dell

Kör förresten en toshiba qosmio nu som inte är jordad och det funkar fint. Dock så finns det nåt pyttelitet jittersurr som lurar om man drar upp volymen riktigt rejält. Transformatorbalanserad utrustning i övrigt kanske är att föredra lite extra mycket i laptopsammanhang.

Hela problematiken med laptops har inget med fw att göra i sig, utan det är datorns strömförsörjning som är problemet. Eller rättare sagt, den blir ett problem när du kopplar något till datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 13:03

Hej!

jag håller oxå även precis på att kolla på en bärbar dator och fw ljudkort till. Vad säger folk om den här modellen? Den verkar vara rätt prisvärd för ca 12500 kr som den kostar. Är det något som skulle vara bättre att ha, än vad som just denna dator har? Är turion processorn bra?

Specifikationer

Produktbeskrivning: Acer Aspire 5024WLMi - Turion 64 ML-34 1.8 GHz - 15.4" TFT

Dimensioner (BxDxH): 36.3 cm x 27.8 cm x 3.3 cm

Vikt: 3.1 kg

Lokalisering: Engelska, finska, svenska

Systemtyp: Notebook

Inbyggda enheter: Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn

Processor: AMD mobil Turion 64-teknik ML-34 1.8 GHz

Cacheminne: 1 MB - L2-cache

RAM: 1 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR SDRAM ( 2 x 512 MB )

Kortläsare: 6 i 1

Hårddisk: 100 GB

Optisk lagring: DVD±RW (+R dubbla lager) - integrerad

Display: 15.4" TFT aktiv matris WXGA (1280 x 800) - 24 bitar (16,7
miljoner färger)
Grafikstyrenhet: ATI MOBILITY RADEON X700 - 128 MB

Ljudutgång: Ljudkort

Telecom: Fax / modem - 56 Kbps

Nätverksfunktioner: Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet,
IEEE 802.11b, IEEE 802.11g

Inmatningsenhet: Tangentbord, pekplatta, 4-vägs scrollknapp

Strömtillförsel: AC 110/230 V ( 50/60 Hz )

Batteri: Litiumjon

Driftstid (upp till): 3 timme/timmar

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition

Tillverkarens garanti: 1 års garanti

Jag slog till på en dell inspiron 6000 istället.. högre kvalité, runt 5:20 batteritid (9-cells batteriet kostar inte nåt extra på svenska dell-sidan konstigt nog), skönare tangentbord, hårdvaran känns stadigare.. och det viktigaste.. högre upplösning på skärmen (1680x1050). Jag tjackade en sådan med en centrino 1,73GHz och 1GB RAM för 11papp inkl moms och frakt till dörren.

  • Medlem
  • 2006-01-02 20:12

christoffer: Gjorde en liten googling på den modellen, det gav mig stöd för mina tankar kring den.

1. Dålig batteritid
2. Relativt tung

Annars är det klart bra med 1 GB minne samt hårddisk i den storleken, underlättar när man jobbar med ljud.

Bevaka tråden