Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första synt, Juno 106 eller vad?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej på er!
Jag tänkt skaffa mig en synt nu när man har lite pengar över efter jul.

Lite svårt att säga vad för sorts musik jag gör men det är allt från hiphop, electro och pop.
Har kollat lite på jx8p men den blir så dyr med kontrollen och utan den verkar den lite jobbig att ha och göra med vill gärna ha många reglage och rattar så man inte sitter med en VSTi i hårdvaru form lixom.
Feta basljud är vad jag är mest ute efter tror jag.
Funderar på en Juno 106 den ligger ungefär i min prisklass (ca 3000-3500) och verkar ganska nice.

Spotta förslag och gärna ljudexempel på någon rolig och bra synt, det här är som sagt ny mark för mig.. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 13:55

Alltså jag skulle satsa på en Juno106. Den har 128 minnen, MIDI med möjlighet att sysex dumpa och spela in MIDI data när man rör reglarna. Den klarar basar, pads och annat kul analogt.

Annars finns det Oberheim Matrix-6 som kostar runt 3000-4000 tusen.

Om du klarar dig med en monosynt så har du Waldorf Pulse... 3 DCO och ruskigt snabba envelopes.

MVH
Demokid

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 14:00

Jag gillar ju min Juno-106 som bara den men... är det basar du är ute efter är jag inte helt säker på att jag skulle rekommendera den. Den är så bra på en massa annat (imho) men när jag använder den till basar blir den inte sällan utbytt tilll någon annan synt i slutändan, för att jag inte står ut med att attacken är så olika från gång till gång när jag gör snappy:ga basar. Det spelar normalt ingen roll i de flesta andra ljud jag använder den till och det är ju helt beroende av vad man har för syntljudspreferenser, men det är så jag känner det i alla fall.

Jag är nog mer inne på Demokids linje med en Pulse, om det är basar du är galen i.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-29 14:05

Instämmer jag med de övriga...Juno 106 är en kapabel liten maskin även om jag håller med encore om att den kanske inte är bäst för basar...
<spam>Om du vill ha en Pulse så råkar jag ha jag en till salu </spam>;)

Måste säga som jag brukar: Akai AX60

Måste den vara analog?

Annars tycker jag som vanligt att Nord Lead 1/2 är väldigt bra första-synthar... Klart mer mångsidiga än Juno 106, om än inte lika gosiga.

Ursprungligen av Peter H:

Måste den vara analog?

Nejnej! Bara den låter bra och är inspirerande att skruva på (inga jobbiga menyer) rattar uppskattas alltså

Ni är snabba på att svara, tack!
Det här är svårt... Men jag kom på ett till "krav" jag har; klaviatur, det jag har nu är som att trycka på knappen i hissen.

Lyssnade på en demo av Pulse på Vintagesynth, den lät lite för trance för min smak (kan ju iof bero på att det var arpeggio).
Nu kom jag på lite mer detaljerade önskemål om basens sound, knorriga och djupa gillar jag (vilken bra förklaring..)
Lite svårt att förklara har ju inget att jämföra med :kaaaka!:

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-12-29 14:26
Ursprungligen av Baltazar:

Lyssnade på en demo av Pulse på Vintagesynth, den lät lite för trance för min smak (kan ju iof bero på att det var arpeggio).
Nu kom jag på lite mer detaljerade önskemål om basens sound, knorriga och djupa gillar jag (vilken bra förklaring..)

Då var det nog ingen vidare demo av Pulsen för så värst trance:ig tycker jag inte att den är...men djupa och knorriga basar, det klarar den!
Ledsen om jag låter som värsta bilhandlaren...:)

En Juno-106 är en klassisk förstasynt, och är du ute efter något lättrattat med klassiskt Rolandsound är det helt rätt. Men å andra sidan är det en rätt begränsad synt. Jag skulle nog som Peter H satsa på en Nord Lead. Sen finns det en hel del andra VA i prisklassen 3000-3500kr (väl? har ingen riktig koll på begagnatpriserna längre).

Ytterligare ett alternativ är en Polysix. Påminner om Juno-106, fast saknar midi.

Ska försöka hålla utkik efter Nord Lead och Juno 106, ingen som råkar ha någon som bara står och dräller?
Vill ha midi så Polysix går bort.

Spotta fler förslag!

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 16:19

Angående "måste den vara analog"...

Klart den inte behöver vara analog men som några redan tagit upp... http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=15500

\\Gnutten

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-12-29 16:34

Viktigt att du testar själv å inte lyssnar för mkt på vad andra säger. Jag hade tagit en expanderad Nord Lead före en Juno-106 alla dar i veckan men det e min högst personliga åsikt.

• Medlem
  • 2005-12-29 16:37

Håller med Mårre-is-less här, även om jag själv har velat ha en Juno-106 i många år.

Absolut hellre en Juno-106 än en Matrix 6! Men om du gillar reglage och så kan ju en JD-800 vara mumma. När jag pluggat färdigt och fått ett välavlönat jobb ska jag nog handla en sådan, den är så jävla snygg!

• Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:03
Ursprungligen av Dalleponken:

Absolut hellre en Juno-106 än en Matrix 6! Men om du gillar reglage och så kan ju en JD-800 vara mumma. När jag pluggat färdigt och fått ett välavlönat jobb ska jag nog handla en sådan, den är så jävla snygg!

En sådan ska jag också ha...mums!

Om du kan tänka dig en modul så: Waldorf Microwave (alltså ettan).
Jag skulle hellre köpa en Juno60 än en Juno 106 men du behövde ju midi så .Juno60 går bort.

Polysix är en väldigt trist synth...

• Medlem
  • 2005-12-29 19:03

annars kan ju en cv till midi konverterare vara en idé..och så köpa en roland sh101:a
för den har suveräna basljud tycker jag...har använt den till många hiphopproduktioner...men även elektro och mer elektropopiga låtar.

• Medlem
  • 2005-12-29 19:41

Smaken är som baken men jag tycker p6 låter väldigt trevligt men endå ganska så ensidigt.. Väldigt "polysixigt"

midi->cv är ju ett alternativ.
cv->midi hadde inte varit helt fel det iheler

Jag skulle vilja påstå att Juno-106 är en typisk andrasynt. Denna typ av synt köper man när man redan har en multitimbral synt eller motsvarande, som täcker upp alla andra ljud utom de analoga. Men du kanske redan har grejer för trummor, ackord, melodier och annat som skall spelas samtidigt som basen på Juno-106:an eller vad du nu väljer?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag skulle vilja påstå att Juno-106 är en typisk andrasynt. Denna typ av synt köper man när man redan har en multitimbral synt eller motsvarande, som täcker upp alla andra ljud utom de analoga. Men du kanske redan har grejer för trummor, ackord, melodier och annat som skall spelas samtidigt som basen på Juno-106:an eller vad du nu väljer?

[OT]Min första synt var en K2000 (klav) i grundutförande med hela 8MB i minne som inhandlades under snökaoset i Göteborg november 1995. Just andra synten var en Juno-106. Dessa är nu båda sålda sedan länge (Juno köptes runt 98/99 av Luke Eargoogle btw... för er trainspotters).*[/OT]

Älskade basarna i Junon... Sedan att den inte var anslagskänslig struntade jag i då jag använde K2000 som master.

Ursprungligen av Real Parakeet:

Men du kanske redan har grejer för trummor, ackord, melodier och annat som skall spelas samtidigt som basen på Juno-106:an eller vad du nu väljer?

Som det är nu så är jag nöjd med alla ljud jag har tillgång till i datorn, utom just basar och trummor, gillar 808an väldigt mycket men den är ju för dyr..
Basar vill jag gärna kunna skruva mer på så därför känns det lite högre prio. än en trummaskin.

Självklart kommer jag försöka testa grejerna innan jag köper men jag har ganska nollkoll på syntar så det här är bara lite infoplank

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-29 21:50

AX-60

Ett jävla tjatande om AX-60.. Har inte den bara en enda oscillator?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 00:19
Ursprungligen av Dalleponken:

Ett jävla tjatande om AX-60.. Har inte den bara en enda oscillator?

Japp bara en oscillator men en VCO (mumma i unison) inte DCO som i Juno syntarna. Tyvärr låter filtret lite klent men man kan få riktigt kuliga ljud ur den... inte dom varmaste kanske men bra.

MVH
Demokid

• Medlem
  • 2005-12-29 21:53

AN1x kanske?

Tycker den enda synth man behöver är en CS1x.. Kan man inte fixa bra ljud från den så borde man fixa en annan karriär.. Den har sex rattar dessutom..

dalle: AX60 har 6 oscillatorer. Och om du fortsätter rekommendera cs1x utan att nämna att du är ironisk så kommer nog någon gå på det snart.. och det vore ju taskigt

Volantiz: Jag är inte ironisk. Min filosofi är att allt skit kan låta bra med rätt handhavande. Så även en billig CS1x.. Tänk bara vilka sunkiga ljud Alphaville hade när de spelade in årtusendets platta "Forever Young".. De hade varit störtlyckliga över en CS1x, men klarade sig bra ändå!

Kanske är jag en aning ironisk, men inte mycket.

Att AX-60 har sex oscillatorer låter knepigt.. Sex röster möjligtvis, men det är ju inte riktigt samma graj.

"Att AX-60 har sex oscillatorer låter knepigt.. Sex röster möjligtvis, men det är ju inte riktigt samma graj."

Den har 6 oscillatorer. En per röst eller alla samtidigt i en tjock röst.

Bevaka tråden