- Dalleponken
- Medlem ●
"Att AX-60 har sex oscillatorer låter knepigt.. Sex röster möjligtvis, men det är ju inte riktigt samma graj."
Den har 6 oscillatorer. En per röst eller alla samtidigt i en tjock röst.
Tja, gillar du att räkna på det sättet så blir du ju lättare nöjd iaf..
Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte varför någon numera skulle vilja köpa en hårdvarusynt enbart för att få till bra syntbasljud? Om det är så att man står inför valet att köpa sin första synt - enbart för att få till ett bra basljud - så skulle jag ge rådet att inte köpa någon hårdvarusynt överhuvudtaget. Köp programvara, ett litet MIDI-klaviatur och en hyffsad dator istället. Då har man fler valmöjligheter eftersom mjukvarusyntar är flexibla, billigare att bygga ut och framför allt långt mer mångsidiga. Du får t.ex. Reason för samma pris som en billig begagnad synt.
Men om man vill ha ett arbetssätt där man arbetar mer med riktiga sladdar, drar i fysiska reglar och rattar och om man vill ha ett riktigt analogt ljud (förutsatt att man siktar in sig på en analog synt) så kan det faktiskt bli roligare med en mer begränsad fysisk maskin med ett eget klaviatur och ett eget sound. Många tycker dessutom att själva begränsningen i sig är en kreativ sporre. Unika "sound" har fötts ur begränsade resurser.
Mitt råd:
Om du är ny och ska utforska - välj en datorbaserad studio. När du väl vet vad du vill ha för ljud: lyssna och känn efter. Om din datorbaserade studio inte ger dig det du vill ha, antingen arbetsprocessmässigt, emotionellt eller ljudmässigt: konkretisera det som är fel och prova alternativa vägar, t.ex. hårdvara.
Men handen på hjärtat är det verkligen där skon klämmer?
Om man däremot bara har en slant som ligger och skvalpar i fickan och vill bränna den på något totalt egoistiskt, irrationellt, men ruskigt kul: kör hårt och gå på känsla, saker du hört kompisar har gjort med samma maskin eller utrustning du vet har använts i låtar du älskar av kända band.
Viktigast av allt: var inte rädd för att gå på det sistnämnda. Musik ska vara kul! Se det som lyxkonsumtion och skäm bort dig själv. Köp kul saker och var kreativ! Om man tittar på vad vi svenskar rent statistiskt lägger pengar på när det gäller lyxkonsumtion så är i princip allt annat värre: mode, dyra och passiviserande hemmabioanläggningar, fet och onyttig mat, sprit, droger, hasardspel osv.
Innan man ger sig in i hårdvarusyntträsket och skaffar en t-shirt med trycket "Musiken räddade mig från idrotten" ska man ska vara jäkligt säker på sin sak. Chanserna att man med tiden bränner en hel del pengar på dyra syntar och studioutrustning är stora och då gäller det att man kan stå för sin sak och ärligt säga att de 6 MP3-låtar man publicerat på Internet var värda de 150 000 kr de kostade i utrustning. Annars gör man bäst i att tjacka en läderkula för 150 kr på Stadium och nöjer sig med att sparka den runt på en grusplan tills den landar i en nätkasse. Det kallas fotboll och ska vara v ä l d i g t kul. Har jag hört...
Demokid: AX60 kan låta fett trots bara en VCO. Tycker AX60 är kapabel till en del _väldigt_ varma ljud.
Demokid: AX60 kan låta fett trots bara en VCO. Tycker AX60 är kapabel till en del _väldigt_ varma ljud.
Sant, AX60 kan låta fett och ha varma ljud men i jämförelse med t.ex. P5, JP8 eller OB8 så låter den tunn. Den har som sagt bara 1 VCO per röst, ett filter som låter ganska kallt men så använder den CEM3394 (synt in a chip).
Jag tycker AX60 låter väldigt bra och kan göra grymt sköna ljud men om jag vill ha en varm pad väljer jag hellre t.ex. JP8 eller OB8 lixom.
mvh
Demokid
GM: Gillar att reta analogtalibaner (lite), men menar inget illa. F'låt! Vad jag menar är att synthen i sig inte har så fasligt stor betydelse när det finns allehanda praktiska pluggar du kan använda för att få önskad analog värme och kompression när du spelar in själva ljudet i ditt inspelningsprogram.
Den tekniska ljudkvalitén man får ut i från synthen är inte så viktig i dagens läge, bara man själv tycker att det svänger och är nöjd. Men det kanske är ett aningens känsligt ämne, då vissa är lika mycket syntsamlare/nostalgiker som de är musiker. Själv skulle jag glatt göra all min synthmusik på en CZ-101 om jag inte hade nåt annat, då Cubase har finfina pluggar för efterbearbetning..
Nämen nu skriver ju både DK och GM att den bara har en oscillator
Om man ser på ett annat exempel.. en doepfermodular med fyra oscillator-moduler som blir styrda av en roland mpu101 (som gör så att den kan lira fyra röster med en oscillator per röst).. har då det modularsystemet en eller fyra oscillatorer? Är det bara jag som anser att systemet har fyra oscillatorer? Eller om vi vänder på det och ser från "er synvinkel".. får AX60 helt plötsligt sex oscillatorer då man knäpper på unison-läget.. eller har den då fortfarande bara en oscillator?
Doepfern har fyra oscillatorer, vad vinner jag?
Alla förstår nog vad du menar Volantiz men det är inte många som räknar på det sättet när det gäller flera oscillatorer som justeras från en och samma kontroll.
Korg Mono/Poly är ett perfekt exempel på polyfon analogsynt med en osc per röst där iaf jag räknar till 4 oscillatorer, men om den varit byggd som släktingen Polysix hade jag räknat till 1 även om det under skalet funnits 4.
Det finns dock ett värre sätt att räkna och det är att räkna suboscillatorer.
"men det är inte många som räknar på det sättet när det gäller flera oscillatorer som justeras från en och samma kontroll."
Men då blir det i AX60's fall en oscillator per röst. Inte bara en oscillator. Det vore ju dumt om någon får för sig att den t.ex. använder nån typ av divide down-teknik
Flera synttips: Korg MS2000.. säljs nu en till riktigt bra pris här på forumet. Men om basar är det viktigaste så tycker även jag att det bör bli en waldorf pulse + midiklav.. eller en atc1.. eller en moog om man lyckas hitta en billig.
Volantiz: Du borde förstå att jag menar en oscillator per röst. Visst man kan göra unison också men det tycker jag faktiskt är överskattat (om det inte finns Unison detune)
Men jag förstår ditt synsätt men mitt eget är som Bioniks.
Ni bara tänker på en sak...rattar...är det ingen som ser det vackra i digitaldisplayer, krångliga menyer som man måste studera i veckor för att lära sig samt +/- knappar?
Ni bara tänker på en sak...rattar...är det ingen som ser det vackra i digitaldisplayer, krångliga menyer som man måste studera i veckor för att lära sig samt +/- knappar?
Jo visst är det vackert med displayer... i kombination med rattar är det kanon typ som Andromedan. Komplex trots att den har rattar och knappar.
MVH
Demokid
Jo, jag. Har nästan aldrig haft rattar på mina synthar. Matrix 6an trycker jag på dagligen, så skön... junoettan gillade jag också och DW6000, microwave, Esq1. Det behöver inte bli så krångligt heller, man kommer ihåg vilka parametar man brukar pilla med, resten följer ju: Attack, sustain, decay, release...
freq, env, filter, lfoer gottigottgott
roligt att trycka på knappar
EDIT: och LED lyser fint
DrArthurKrause: du har fått din examen från Yamahas syntskola nu?
Thomas Kahn har också en hel del poänger. Kör du tex Reason så är det förmodligen mer kostnadseffektivt att skaffa någon form av midikontroller för att få mer hands-on-känsla. Sen kan du komplettera med någon lämplig plugin för ljuden du saknar.
Demokid: Tycker personligen inte OB8 låter speciellt varmt. Men jag håller med om att JP8 och P5 låter varmare men vad jag ville komma fram till var att AX60 kan låta varmt.
Demokid: Tycker personligen inte OB8 låter speciellt varmt. Men jag håller med om att JP8 och P5 låter varmare men vad jag ville komma fram till var att AX60 kan låta varmt.
Jag tycker OB8:an låter minst lika varm och muffig som P5 och betydligt varmare än t.ex. AX60 men det går ju inte att jämföra. AX60 har ju t.ex. Curtis 3394 (synt in a chip).
En av fördelarna med OB8:an är att den har mer komplexa modulationsmöjligeter än P5.
Min favorit är att fasvända LFO vågformen e.g. 90 grader på röst 5-8 och sedan köra pulsvågsmodulation... jag säger mumma för det blir t.ex. en otrolig varm, fet och bred pad/stråke.
Att den är i stereo (låtsas stereo) är ett plus dom man panorerar ut rösterna ytterst lite när man spelar akord. Fast bäst är stereo när man kör unison... hälften av rösterna panorerade ganska mycket år höger/vänster. Ljudet släcks inte ut på samma vis som på P5:an utan blir brett men inte jätte tjockt.
MVH
Demokid
Hur ser det ut men en sådandärnja Korg MS2000 eller vad den heter? Blå rackare - virtuell analogare med massor av knappar och grejer. Finns både med klav och i rackformat. Hur är den på basar? Den ska väl kunna det mesta eller?
MS2000 är kapabel till basar, men inte de där tjocka och goa basarna som en Juno-106. Varför nämner ingen Novation Nova? Det är en rätt kompetent liten maskin som ger 6 olika ljud på lika många MIDI-kanaler på samma gång. Den är en rätt bra arbetshäst och ljudet är runt och fint. Sedan är det väl kanske inte världens mest inspirerande maskin, men den är j-vligt duglig. Och så kan den låta nästan som en TB-303.
Thomas Kahn: Bra inlägg! Jag har hållt på ganska länge sådär 5-6 år men det är sista två åren jag har börjat mer på allvar. Många mjukvarusyntar låter gud, men det jag saknar är den fysiska känslan (t. ex. föredrar jag min emu ultra sampler framför exs24an som egentligen är mer lätthanterlig). Har övervägt en midikontroller men efter att ha provat så inser jag att jag nog vill ha the real thing.. eller iaf prov, i värsta fall säljer jag den
Oberfunker: Ja det har du rätt i den har jag till och med provat och övervägt för något år sen men då va den för dyr, ska kolla den med.