Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser era...

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...live-riggar ut? Och varför... Vilken pryl till vad osv.

• Medlem
  • 2005-12-29 21:35

Sist var det som följer:
Monomachine+bitrman på stereoparet ut från den.
Machinedrum+bitrman på stereoparet ut från den.
TB-303
reverb+delay (som knappt användes)
Mixer

Tror inte jag behöver förklara vad som gör vad, eller?

Powerbook med Ableton Live och Reaktor, Nord Modular, och ett par blandade effekter (delay, bitrman). Kompakt, klarar det mesta jag vill (även om jag underutnyttjar modularen). Hmmm, påminner väldigt mycket om min vanliga rigg.

Jag skulle dock vilja ha en Faderfox eller liknande liten kontroller, och en Nord G2 för den extra oktaven på klaviaturen, fler rattar (inte fysiskt, men virtuellt) och de större effektmöjligheterna.

Gitarr + medioker sångröst. Kan man inte lira utan el är man ingen musiker..

Halvkrassa bilder från en livesession, där man ser lite av utrustningen;
Bild1
Bild2

Laptop med Resason. Brukar köra låtar som "loopar". Dvs inget direkt arrangenmang. Utan alla ljud/synthar osv rullar hela tiden. Fullt blås.
Det styr jag med ett Behringer BCR2000. Som fungerar som mixerbord/EQ, pattern-väljare och allmän effektretur-skruvning.

Kör ena kanalen (3/4) ut från MAYA44 genom ett Boss DD3 delay > där tutar jag oftast igenom melodier och slingor, som jag sen crossfadear på mixern.
Andra kanalen från ljudkortet (1/2) innehåller alla andra ljud, vilket går in på annan kanal på mixern.
Filtersvep och ev. melodier spelas på ett Oxygen8.

När jag känner mig färdig med en låt, så öppnar jag den andra samtidigt. Vilket innebär en jäkla risk. Datorn har tendens att gå på knäna då. Sen i övergången mellan låtarna brukar jag feedbacka delayet lite, och göra allmänt oväsen.

Den sista biten skulle jag själv vilja ändra på! Har hänt flera gånger att datorn havererat, eller att jag öppnat fel låtar, hehe...Well. Det är sånt som kallas...charm..eller? :rolleyes:

I princip ser det ut så...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-29 22:29
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-10 10:38

Oj!

Ursprungligen av enapa:

Det har hännt grejjer sedan den bilden, minns att jag körde en cpskadad rm1x som seq, 2xtama,monopolly,606,707,db9,sidlåda och endel efekter +mikser, vilket lass typ allt jag hade,... Sen på frukostfikat dan efter detta (99festival mk2 =npk) så övertalade balerinakeksarna mig att kolla på elektröns burkar och nån/ra månader senare förändrades min rigg och blev fungerade iom monlåda... sjukt bäst megalåda!!!

nuså: tr606,ML och knarr... =göttt!!! körde ML+606 i mamlö, nästa blir nog ML +moogerfoogerLP...

kolla 99geffle:
http://spacelabfilm.ath.cx/99festival/99festival_enapa.mov

När man är helt apa så bör jag få ML+uv i enlåda...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-30 00:39

Rizzo, hoppas du inte misstycker.
Ett par bilder till här
http://www.sync24.net/bild/sync24_051014/sync24_051014_mr_IMG_1418
http://www.sync24.net/bild/sync24_051014/sync24_051014_mr_IMG_1406

I synthväg har jag en dx-200 som står för huvuddelen av ljuden, på ena spelningen hade jag också en ESQ-1. En moddad TR-505 låter också. Sen är det lite effekter: Bitrman (bra på allt) Bossdelay, flanger, Zoom multieffekt som man kan återkoppla till sig själv och göra liveambient på tillsammans med delayet.
En speak & spell och en radio är schyst att ha också

Och så en cd- eller mp3spelare för lite backtrack.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-30 02:57

Senast var det.

En Sony MDS-JE 520 som backtrack dvs en stationär minidisc.
En Juno 106 tar hand om alla melodierna.
Ett Roland PC-200 midiklav kopplat till en Roland SC-7(liten GM-låda) för stråkar.
Allt kopplat till en liten Behringer Eurorack MX602A 6-kanalsmixer.
5tums trasig svartvit minitv som distraherade publiken.

[center]

varför? ~ det e allt jag har typ··[/center]

• Medlem
  • 2005-12-30 17:24

Har inet giggat nått än men när det välblir av så blir det 3*303, p6, mp4, 808, 606 och förmodligen ävrn 101, ms-10/20 + effekter. Men sen tror jag säkert att jag kommer banta den när jag väl ska få in skiten i bilen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 17:55

Kallback, vad har hänt med din mpc? Har den tappat kjolen?

• Medlem
  • 2005-12-30 19:48

Hos honnom tar alla av sig ytterklöderna så fort dom kommer innanför ytterdörren. Har han kanske lite för varmt hemma?

··knappflytt och blästring på G··

tänkter slipa av all färg från top-plåten och användar-trascha den, hellre än att sälja den för en minipeng ·· nu e re lite flyttade/bytta knappar/rattar på den för att snabbast hitta rätt··

Jadu Johans, du vet ju hur min ser ut

Roland V-stand, två våningar.

Våning ett: en Roland A-80 genom KMP-1 och P-330.

Våning två: Korg 01/w pro.

Alltihop genom en linjemixer och eq till bordet.
Snyggar på lite med tc.electronics reverb som extern enhet.

Ja just det ja, ett headset också numera framsteg!

Intressant fråga som jag visst missat..

För mig så är det olika varje gång.. nästan..
Sist så körde jag såhär:
Korg ES-1 <- pads, röstsamplingar, misc trummor, mysko effekter
Machinedrum <- Utfyllningstrummor och lite effektljud
Korg MS10 <- Filter och dist
Tapco Blend6 <- Moderskepp (mixern)

Resultat: http://bitcrushed.com/posters/99festival_Volantiz_HQ.mov

Använde inget klaviatur eller gitarr den gången pga lathet.. orkade inte släpa på större saker.

Ursprungligen av Volantiz:

Intressant fråga som jag visst missat..

För mig så är det olika varje gång.. nästan..
Sist så körde jag såhär:
Korg ES-1 <- pads, röstsamplingar, misc trummor, mysko effekter
Machinedrum <- Utfyllningstrummor och lite effektljud
Korg MS10 <- Filter och dist
Tapco Blend6 <- Moderskepp (mixern)

Resultat: http://bitcrushed.com/posters/99festival_Volantiz_HQ.mov

Använde inget klaviatur eller gitarr den gången pga lathet.. orkade inte släpa på större saker.

Råsnyggt! Bitvis påminner det (musikaliskt) om Skylab. Vilket verkligen inte är någon dålig referens. Applåder!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 10:25

Min live-rigg kommer bestå av MPC och Nord moudlar. Inget mer. Eller kanske någon extern effekt. Men det är osäkert..

Kör min Shure BETA58A och antingen en Yamaha CS-10 eller en CS-1x som dock förhoppningvis kommer bytas ut mot en CS-6:a inom en överskådlig framtid. Varianten är dock ett MIDI-klav med någon av mina moduler ... kanske en CS-6R

Jag har blivit värsta Yamaha-nörden på sistonde

Sist så körde vi alla låtar som mp3:or med Traktor/Hercules DJ mkI.
Splittade utsignalen & drog ena genom en MS2k för lite wierdo, sen körde vi liveskruv på ESX-1 (pads, arp, voice), SH-32 & ER-1.

Nästa gång blir det med straight Seq24+hårdvara!

Jag har mössa & halstuk! Jag hade feber & halsont! Ljuset ser sådär kul ut när kamerablixten slår ut allting! :/

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 11:03

Jag lirar nästan aldrig live ... men gör jag det så använder jag aldrig några syntar. De tillfällen som jag lirat live så har jag antingen använt ett piano eller en flygel!

Det skulle dock vara kul att testa att lira live med sina syntar någon gång ...

microQ
Polysix
MonoEvolverKey
Wavestation (används enbart som MIDIklav till microQn)
distpedaler (Boss HM2 + Danelectro FAB Dist)

+ Backtracks på CD eller mp3.

Hade funderingar på att försöka "emulera" Polysix-ljuden på Evo och uQ inför morgondagens spelning, men det hinns fasiken inte med. Så det blir till att släpa med 3 klav iallafall...

http://www.newmodernangels.com/FF/PICT0009m.jpg
=preMEK-bild.

EDIT: Varför?
Det är helt enkelt det jag använder i låtarna, och som jag känner för att spela live. Och så är ju vissa saker lite opraktiska att släpa med, som t.ex. min SQ80 med tiokilos 220->110V-klump...

iPod Nano - backtrack

Nord Modular Classic på hjul - leads och vocoder

Nord Modular G2X - oljud, pads, rösteffekter

Enkelt, flexibelt och snyggt med bara grymma röda synthar

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-09 21:39
Ursprungligen av sawtooth:

iPod Nano - backtrack

Nord Modular Classic på hjul - leads och vocoder

Nord Modular G2X - oljud, pads, rösteffekter

Enkelt, flexibelt och snyggt med bara grymma röda synthar

Vad är det däringa färglada *plupparna* i bakgrunden för nått?

(plupp= varierbar grafik och eller gammeldags LED)

Röda slippsar? Vafalls, sno Kraftwerk rakt av sådär?:D

Ursprungligen av Heualia:

Vad är det däringa färglada *plupparna* i bakgrunden för nått?

(plupp= varierbar grafik och eller gammeldags LED)

Röda slippsar? Vafalls, sno Kraftwerk rakt av sådär?:D

Klart man ska ta intryck av mästarna! Kraftwerk var och förblir elektronikesternas riktmärke. Men röd slips är snyggt, det är ett gammalt faktum:

Fast för det mesta har jag en vrålfin bronsfärgad vintageslips från 30-talet, inhandlad på loppis i Barcelona.

De färgglada plupparna är mycket riktigt LED:er, men inte gammaldags. Vi hade dem på vår senaste Europaturné. Det är en vägg (8x2,5 meter tror jag) med 4x25 LEDpaneler med 25 LED vardera. De styrdes av ett Arkaos VJ-system och visade fina pixelbilder av jetplan, dansande pixelgubbar, skumma studsande prylar och diverse små animationer. Det såg helt oldskool ut och 100 gånger koolare än uttjatade videoskärmar som alla har nuförtiden. Synd bara att LEDväggen är sjukdyr och jättebesvärlig att transportera. Det tar 4 timmar för 2 personer att montera den och ytterligare 2 timmar att demontera. Så det är inget man släpar med sig till vardags eller några längre sträckor. Det hade varit koolt att ha den i Arvika i somras fast efter att ha häpnat/tappat hakan/bugat respektfullt inför The Knife's osannolika spektakel är jag glad att vi inte spenderade vårt gage på en tramsig gammal LEDvägg.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-10 01:14

>=sawtooth]Klart man ska ta intryck av mästarna! Kraftwerk var och förblir >elektronikesternas riktmärke. Men röd slips är snyggt, det är ett gammalt faktum:

Mjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, det vete fanken!:hmmm:
Men kanske Clavia hade fått intryck av k-werks röda slippsar när de färglade sina burka!

>Fast för det mesta har jag en vrålfin bronsfärgad vintageslips från 30-talet, inhandlad på >loppis i Barcelona.

Barcelona är kuul, har du vart på Disko Moog (gamla las Ramblas) och kollat in lädret?:D

>De färgglada plupparna är mycket riktigt LED:er, men inte gammaldags. Vi hade dem på
>vår senaste Europaturné. Det är en vägg (8x2,5 meter tror jag) med 4x25 LEDpaneler
>25 LED vardera. De styrdes av ett Arkaos VJ-system och visade fina pixelbilder av jetplan,
>dansande pixelgubbar, skumma studsande prylar och diverse små animationer. Det såg
>helt oldskool ut och 100 gånger koolare än uttjatade videoskärmar som alla har
>nuförtiden.

Kuul, intressant har du fler bilder på den?

>Synd bara att LEDväggen är sjukdyr och jättebesvärlig att transportera. Det tar 4 timmar
>2 personer att montera den och ytterligare 2 timmar att demontera. Så det är inget man
>släpar med sig till vardags eller några längre sträckor.

Den lär dra en massa ström ochså.

> Det hade varit koolt att ha den i Arvika i somras fast efter att
> ha häpnat/tappat hakan/bugat respektfullt inför The Knife's
>osannolika spektakel

Spektakel??!! På viket sätt, vad hände

> är jag glad att vi inte spenderade vårt gage på en tramsig gammal
>LEDvägg.[/QUOTE]

Öööh, så ni har en ny LED vägg och The Knife har en gammal?? Nej?!

Vad betalar ni i hyra för den?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-09 12:07

Isometric live på Dynamic, 18 feb-06:

Laptop körandes abelton live5, Behringer BCF-2000, MIDIman Oxygen49 midiklav, Octapad II för trummljudstriggs.

Har inte kört live...vette fanken om min musik är gjord för det... Men om vi låtsas så hade det sett ut såhär ungefär.

Roland DJ-70 (krya på dig Clase!): Trummor och vad-mer-jag-nu-behöver-ha-samplat.
Roland Juno 6 - leads och pads
Yamaha CS15 - leads
Quasmidi Raven - pads, basar och sequencer

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-11-09 15:15

När vi kör live är det:

Casio CZ-1000
Yamaha PSR-11 genom en Boss Metal Zone

Backtrack på minidisc och sång genom sm-58 och megafon.

Bevaka tråden