Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordlead 3

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjenna!
Nu har även jag hittat hit till forumet.
Fick hem min nordlead 3 idag och har ännu inte fått något ljud ur en [ hade ingen telekabel till stärkaren]. Jag spelar i ett band och är pianisten. Det är mycket "vanligt" piano i låtarna men tänkte ha med massa effekter, reverb etc med när vi spelar live. Är jag den enda här på forumet som använder just synten till enbart en effekt maskin till pianot? Har ju som sagt inte hunnit läsa så många inlägg men det låter som att många köper en synt för att spela synt?

Jag hoppas att jag gjorde ett bra kap med att ha köpt nordlead 3, börjar ju bli lite orolig. Hann aldrig provspela på en sådan utan hittade ett kap begagnat

ha det bra!

Jo.. man brukar köpa en synt just för att spela synt vanligtvis. För effekter så använder jag hellre samplers/samplare.. alternativt skicka nåt ljud genom en massa effektburkar. Min nord lead 3:a används mest till elpianos och stråkar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 11:36

Det var nog inte ett höjdarköp ifall du ville få ett reverb och sådant ur Nord Leaden, de syntharna har nämligen aldrig haft interna effekter.

"Min nord lead 3:a används mest till elpianos och stråkar " - Var det ironinskt elelr menar du det?

Nu har jag fått pilla lite på den och märker att man hamnar i allt för djupt vatten
Det finns hur mycket som helst att pilla på. Dock är jag inte riktigt nöjd med piano samplingarna, dom är för syntiga. kan man inte sno "electro 2" pianosamplingar till NL3? eller kan man det?

Jag vill komma igång, men det är ju så himla svårt, hur gör jag?

Nord Lead-syntarna härmar analogsyntar, och är därför inte det bästa valet om man ska spela naturtrogna pianoljud. Det är helt enkelt en väldigt syntig synt om du förstår vad jag menar. Är det främst akustiska pianon du vill ha är en Nord Electro eller någon workstationsynt ett bättre alternativ.

Om du upptäcker att NL3:an inte var din grej så har du nog inte gjort något totalt felköp, den borde gå att sälja för lika mycket som du köpte den för eftersom du köpte den begagnat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-09 13:19

Presajs. Finns inga samplingar alls i Nord Lead 3.

Att den är syntig är däremot en helt korrekt slutsats.

Det är liksom hela poängen med den.

Inte för att vara elak på något sätt, men lite resarch innan du gjorde ditt inköp hade nog inte skadat....
Har du mer pengar så tycker jag att du ska behålla lead 3 och köpa nån effektburk eller nåt och koppla in pianot i.
nord lead 3 ger väldigt mycket tillbaks om man ger sej tid och lär sej skruva ljud på den...
plus att den gränsnittet är ju svårslaget bra...

Hej!
tack för svaren! Gjorde lite research, men hängde nog med lovorden från säljaren mer kanske. Jag frågade om pianoljud och då svarade han att dom var bra, samt att jag är helt tokigt kär i FX. Jag tänkte för köpa ett bra stage piano och köpa till en ION eller micro till, då hade jag fått Bra pianoljud samt effekter [?] dock hade det ju fått på 18 000 kronor sammanlagt. Köpte NL3 för 11 000 och TRODDE att jag skulle få både bra piano samt effekter.

Vad tycker ni att jag ska göra? jag känner mig rätt lurad just när det gäller pianoljudet, annars är jag fräslt i både rattarna, utseendet samt ljudet på NL3.

Du kan nog helt klart trösta dig med att en NL3 är MYCKET roligare än ett piano.

Så nord leaden är din enda keyboard du har??...eller?
Och du ska spela piano i ett band som jag förstår...
låter mer som ett beg stage piano eller en workstation låter vettigare...
eller en nord electro med nåt effekt tillbehör...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-09 15:57

Vad är det du syftar på när du säger "effekter" ? Det känns som om synten plötsligt är barock och konstig i sammanhanget...? Syntljud så som de låter i NL3 har ju ändå existerat i skiv- och radiosfären sedan Moog byggde sina första modulsystem runt 1967-68...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 16:04
Ursprungligen av PF:

Vad är det du syftar på när du säger "effekter" ? Det känns som om synten plötsligt är barock och konstig i sammanhanget...? Syntljud så som de låter i NL3 har ju ändå existerat i skiv- och radiosfären sedan Moog byggde sina första modulsystem runt 1967-68...

Precis, är det konstiga swishljud eller effekter du vill ha? Eller lite blippbloppande ljud. Då är den bra, om du däremot vill ha ekoljud eller chorusljud att köra pianot igenom är den rätt värdelös.

• Oregistrerad
  • 2006-01-09 18:47
Citat:

Vad tycker ni att jag ska göra?

Glöm pianot o börja ratta fram riktiga, naturliga & vackra ljud på din sprillans Nordlead3... såklart

Som sagt så är det stagepiano typ nord electro osv som gäller om man är ute efter ett riktigt pianoljud.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-09 20:01

Jag fattar inte heller vad du menar med FX, men jag tolkar det lite som att du vill ha ljud som låter swish-swosh... Då är NL3 utmärkt. Skit därför att köpa en Ion eller micro och ha då NL3'an istället. Den är bättre än båda två, samt mer generös i sitt rattande anser jag.

Om jag var dig så skulle jag köpa en piano-modul för pianoljud och använda NL3 som masterkeyboard (om den nu har tillräckligt med oktaver...kommer inte riktigt ihåg).

En annan idé om du vill ha pianoljud är att köpa en sampler och ett gäng med sample-cds med riktigt bra pianosamplingar. Samplers är löjligt billiga nuförtiden, du kan lätt hitta en toppsampler för 1500-2000:- och de kan ju göra så mycket mer än bara pianoljud om man vill.

Om du köpte NL3 för att säljaren sa att den var the shit till piano, då är du fett lurad (len!).

Med FX menar effekter. Sådanna som bygger upp ett break i låten, eller bygger upp refr, eller intron. Har en sketen yamaha keyboard hemma som jag har fått vid några tillfällen uppträda med. Hade tänkt utnyttja keyboards sequensern så att jag helt kan kocentrera mig på sång och rattandet med NL3. Kan man koppla ihop keyborden och NL3, isåfall till vilken nytta? Och om jag köper en sampler, går det att få in piano samplar till NL3
många frågor där

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-10 03:55
Ursprungligen av plaskvaout:

Med FX menar effekter. Sådanna som bygger upp ett break i låten, eller bygger upp refr, eller intron. Har en sketen yamaha keyboard hemma som jag har fått vid några tillfällen uppträda med. Hade tänkt utnyttja keyboards sequensern så att jag helt kan kocentrera mig på sång och rattandet med NL3. Kan man koppla ihop keyborden och NL3, isåfall till vilken nytta? Och om jag köper en sampler, går det att få in piano samplar till NL3
många frågor där

Ok, med FX menar vi (och många andra) chorus, reverb, och så vidare. Jag har en känsla av att du inte har så stor koll på termer, vilket får folk att tro att du vill annat. Bland annat försäljaren.

Det som DU menar med FX går ofta under benämningen pads, synt-ljud, osv. Finns en hel uppsjö av dem och ofta säger namnen något om hur synten är programmerad. Brusig pad (mycket noise i ett ljud som sveper fram långsamt) hittade jag precis på nu, men många fick en aning om vad jag menade när jag sa det.

PS. Läs manualen för din NL3, den är väldigt bra och lärorik. En av de bästa manualer som skrivits tror jag om jag ska vara ärlig, och den förklarar bra mycket mer än bara funktioner utan går igenom lite historik och hur subtraktiv syntes fungerar rent allmänt.

Citat:

Och om jag köper en sampler, går det att få in piano samplar till NL3

Nej. NL3 är en ren synthesizer. Den använder digital teknik för att simulera gamla analoga synthar, vilket den gör väldigt bra. Den har inga inbyggda effekter av typen reverb eller delay. Den kan heller inte ta emot ljud utifrån. Den genererar sina egna ljud och det du kan göra med dem framgår av kontrollpanelen.

Det du kan göra är att använda den som klaviatur till andra synthar/samplers/vad-som-helst som kan ta emot MIDI. Om du vill ha pianoljud kan du skaffa t.ex. en pianomodul eller en sampler, koppla in NL3 via MIDI och styra båda apparaterna från samma klaviatur.

Om ditt Yamahakeyboard har MIDI kan du koppla en MIDI-kabel från MIDI out till NordLeadens MIDI in. Se till att NL tar emot MIDI på samma kanal som ditt keyboard sänder på. Det är dock inte alls säkert att ditt keyboard kan skicka sequencerdata överhuvud taget. Kolla i manualen.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med FX. Normalt musiktekniklingo använder den termen för saker som påverkar ljud: rumsklanger, eko, chorus, distorsion osv. Men det verkar som om du syftar på ljudeffekter? Typ spejsiga svep, blipp och blopp? I så fall är NL3 utmärkt. Menar du det föregående så har du ingen nytta av den.

""Min nord lead 3:a används mest till elpianos och stråkar " - Var det ironinskt elelr menar du det?"

Jag menar det. Däremot inte naturtrogna saker även om vissa stråkar kan låta ganska så naturliga.. men lite åt det hållet.. fast mer åt ett syntigare håll och framförallt med alla sköna och lättkontrollerade modulationer till.

"Dock är jag inte riktigt nöjd med piano samplingarna, dom är för syntiga"

Den har inga pianosamplingar. Man kan däremot "bygga" en del riktigt sköna elpianos av olika slag. Det kräver dock en hel del tid, kunskap och ett stort intresse för ljud.

"Och om jag köper en sampler, går det att få in piano samplar till NL3"

På ett ungefär men egentligen inte. Man kan ladda in en bank med pianosamplingar till samplern.. sen styr man samplern med hjälp av nord lead 3:an. Du kan t.ex. göra en tyst patch på slot 1 på norden som styr pianobanken på samplern. Med ett tryck på en annan slot-knapp så kan man då helt plötsligt ändra till ett "fx-ljud" på norden.. eller t.om. köra ljuden samtidigt på samma tangenter eller med splittat klav (dvs t.ex. köra en syntstråke på de 2 lägre oktaverna och samplerns piano på de två övre oktaverna). .. möjligheterna är ganska så stora. Norden är ett väldigt bra live-instrument på det sättet.

Om du ska ha den främst till effektljud så rekommenderar jag att tjacka till en bra multieffekt av något slag och koppla till två av utgångarna.

"går igenom lite historik och hur subtraktiv syntes fungerar rent allmänt."

Och FM-syntes! ..det är ju även en FM-synt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 09:09

Kanske är det så att plaskvaout vet mer än vi tror men trollar lite?

PF: Sitter du inne med insiderinfo? Eller trollar du lite själv, sådär vid sidan om? Ny term: "smygtroll".

Plaskvaout: Är du troll eller man?

Rent allmänt: Trollning är taskigt. Vi stackars besserwissernördar går på det varje gång. Det är som att hålla upp doftljus framför nattfjärilar. Det är väl ingen sport?

hehe! nej inget trollade här. Kopplade i substain pedalen idag och hörde på underverk. Jag kan nog hålla med nån som sa att jag menar något som tolkas på ett annat sätt, inte minst av säljaren, men det beror ju på att jag inte har varit insatt i just syntar allt för länge. Var först ute efter en modular [ tänk vad utseendet gör mycket], men på musikaffären sa dom att det inte var något för mig om jag letade bra pianoljud. Sen lämnade jag musikaffären och började leta beg. Hade jag gått in och frågat om NL3 i musikaffären, hade dom säkert sagt samma sak som G2:n. Jag är så dum dum dum

Dock har jag ett sidoband -Crank n Frank- Då vi ska göra blandad musik som psy, electro slash och disco vibbar. Är ett flumm projekt som kanske känns lite obegriplig just nu.
Ok, så FX är alltså reverb,delay etc?
För på NL3 är FX riktigt sköna spaceljud och massa sånt.

Ge mig en lista på bra stagepianon som får kosta upp till 10 000, dock gärna 5000. vill gärna ha sequenser, samplingsminne, inte för tung, delay och allt detdär.
kanske en beg electro2? vad kan en sådan kosta och finns dom till salu?

vad hade jag gjort utan denna sida?

Jag känner just nu att jag inte är värd NL3, just för att jag inte kommer bruka den såsom någon av er hade gjort. Jag köpte den ochså mycket för att vara magnifika live, och man väljer ju hellre rattar en meny då synten. jag har börjat läsa och ska fortsätta läsa klart manualen. Vissa saker är ju riktigt svårt för mig att fatta, "syntspråket". men jag antar att forum är till för att hjälpa

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 16:04

Yamaha EX5. kan hittas runt 4500:- Sampling, piano, seq, dealy osv.

Ursprungligen av plaskvaout:

Ge mig en lista på bra stagepianon som får kosta upp till 10 000, dock gärna 5000. vill gärna ha sequenser, samplingsminne, inte för tung, delay och allt detdär.
kanske en beg electro2? vad kan en sådan kosta och finns dom till salu?

Hoppa över FM-delen tills vidare isåfall.. utan gå istället på det subtraktiva tycker jag. Det är mycket enklare att sätta sig in i

En electro2 går nog inte att hitta under 10papp tyvärr. Däremot så kan man få tag på en proteus2000 för 1000-2000:- utan större problem. Det är en liten rackenhet med en sjuhelsikes massa olika ljud (baserade på samplingar) som du kan styra med t.ex. nord lead 3:an. Den har bra pianos, stråkar, trummor.. och även en hel del riktigt kul effektljud. Den har dessutom inbyggda effekter.

Så det står mellan en sampler, rack eller ett stage piano.

fler åsikter och fler produkt förslag?!
vill nog inte använda klaviaturen i NL3 som bas instrument, hinner inte med sång, ratta och piano samtidigt. Vill att auk pianot ska vara inspelad på en sequenser live, blir det för mycket play back? Tänkte att effekterna och judet väger upp det live, vad tycker ni?

Eller kanske köra pianot _helt_ i playback? Vad för typ av pianolir handlar det om? Korta slingor som "loopar"? Långa stycken? Proteus2500 (den lite större modellen) har en inbyggd midispelare som kanske räcker. Jag har själv inte testat att använda den.. men det skulle ju vara ytterligare ett litet plus för den burken.

EX5 är däremot stor och tung.. inge vidare kul att släpa runt på
..annars så skulle den nog vara perfekt! Rackmodellen isåfall.. men då rekommenderar jag hellre proteus-serien.

Triton LE (nypris 8 papp) eller den snygga efterföljaren Triton TR (kanske myckte dyrare? ..den ska tydligen ha riktigt bra pianos iaf) kanske vore något annars. De väger inte så mycket och har ett ganska så smidigt format i övrigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 16:31

EX7 då ? :kaaaka!:

Ursprungligen av Volantiz:

EX5 är däremot stor och tung.. inge vidare kul att släpa runt på
..annars så skulle den nog vara perfekt! Rackmodellen isåfall.. men då rekommenderar jag hellre proteus-serien.

Triton LE (nypris 8 papp) eller den snygga efterföljaren Triton TR (kanske myckte dyrare? ..den ska tydligen ha riktigt bra pianos iaf) kanske vore något annars. De väger inte så mycket och har ett ganska så smidigt format i övrigt.

Bevaka tråden