Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordlead 3

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hela musiken baseras på piano. www.transparentblanche.com är hemsidan, finns endast snuttar på låtarna där men ska lägga ut hela så fort jag fått igång min dator igen [ hemsidan är halvfärdig]. Vi kör väldigt mycket melankoli fast med energiska drag, det är där synten gör sin rätt med olika uppbyggnings metoder, outron och märktiga ljud helt enkelt. Men för det vill jag ju inte lira på ett dåligt klaviatur som låter plastigt, dvs min yamaha.

Jag borde lagt pengarna på ett bra stage paino, sen köpt sampler, rack etc. jag har lärt mig så m6ycket nu på forumet om saker jag inte visste fanns. DAMN!
men men, nu handlar det inte om att älta utan fixa en bra kombination och lösning på det hele!

Ursprungligen av plaskvaout:

Jag borde lagt pengarna på ett bra stage paino, sen köpt sampler, rack etc. jag har lärt mig så m6ycket nu på forumet om saker jag inte visste fanns. DAMN!
men men, nu handlar det inte om att älta utan fixa en bra kombination och lösning på det hele!

Du kan nog sälja Norden för samma summa pengar du köpte den för, så det är inget felköp i det avseendet. (Det hade varit värre om du köpt en ny G2X för att göra pianoljud på, det hade nog svidigt rejält...)

I ditt läge skulle jag ta en rejäl funderare på exakt vad du behöver, och sedan fråga någon kunnig om utrustningstips. Är det i första hand pianoljud du ska ha så satsa på en Nord Electro eller någon workstationsynt (som redan nämnts). En NL3 är i mina ögon overkill om du bara ska göra svepljud och liknande effekter på den. Ett alternativ är att skaffa en Nord Rack 2 om du gillar nordsoundet, och ställa den ovanpå lämplig pianosynt. Det är lätt att styra båda från samma klaviatur (eller sequencer).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 16:14

"Vill att auk pianot ska vara inspelad på en sequenser live"...

Troll var ordet?

Eller har du levt i stillhet under en gran de senaste 25 åren?

ps. ska kolla in alla modeller ni rek, ska bli riktigt kul att få höra vad ni tycker

PF: förstår inte vad du menar,

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 16:29

Antingen har du fått det mesta här i klaviaturvärlden om bakfoten eller så trollar du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-10 18:05

plaskvaout: Hur mycket köpte du Norden för?

PF: du som redaktör här på forumet har inte varit till mycket hjälp, gör ju bara narr över mig som inte kan. Undrar vart du själv började, knappast som en expert på allt förmodligen!
Sånt kallar jag bara trams, att inte kunna vägleda utan "försöker" skämta till det.
jag väönde mig inte till forumet för att folk ska förklara att jag inget kan och jag bara trollar [vilket betyder att jag bara illustrerar saker som inte finns]. Vände mig till forumet för att bli vägled av kunniga, vilket jag förövrigt har fått!

Om vi sammanfattar det hela:

* Du vill ha bra pianoljud.
* Du vill kunna sequenca grejerna live.
* Du vill ha en synth som gör ljudeffekter och allmänt synthiga saker.

I mina ögon är det solklart. Behåll NL3:an, den kommer troligen att vara en riktigt bra synth fortfarande om 10 år. Skaffa en racksampler (en sampler utan klaviatur, styrs från NL3) för en spottstyver (Akai, Emu, Yamaha och Ensoniq har alla gjort modeller som kan läsa och spela upp MIDI-filer, en del har även en riktig sequencer inbyggd) och använd den till pianoljud, andra ljud och sequencing.

På så vis behöver du bara lägga ytterligare 1500-2000:- för att få ett kit som gör allt du vill och mer därtill.

Tänk bara på att de flesta samplers inte har inbyggd CD-ROM. Det får du köpa separat. En SCSI CD-ROM kostar ett par hundra på Blocket eller Tradera.

Mycket bra tips från sawtooth. Ett tips är att skaffa en sampler med inbyggd hårddisk, eller med möjlighet till att stoppa i en, så slipper du trassla med fler lösa saker live.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-10 22:01

Nu när jag förstår mer vad du vill plaskvaout så håller jag med Sawtooth till 100%. Det är nog den enklaste setupen och en som är jävligt kompetent dessutom. Något att växa i som jag brukar säga...

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-10 22:02

Lite lätt trådkapning: jag har en NL3 men har inte hittat någontans där man kan ställa velocitykurvor för klaviaturen på andra MIDI-grejer. Fruktansvärt irriterande (så det är nu skulle inte jag vilja spela piano på en sådan klav).
Förhoppningsvis har jag bara missat ngn meny...vad säger Volle t.ex.?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 22:07

Good. Jag ber om ursäkt men det kändes så osannolikt att någon som pysslar med klaviaturinstrument i någon form idag visar upp så mycket förvirring som du råkat göra, herr Plask. Snyggt utrett av andra här, själv skyller jag på att jag i min naivitet tror alla är rätt så kunniga nuförtiden. Eller åtminstone kunniga nog att veta att en synt är en synt och inte en effekt, att en sequencer inte kan spela upp akustiskt piano etc. Det finns ju folk som gillar att skoja också, och jag trodde helt enkelt du var en sådan. Om jag får komma med en av mina oändliga jämförelser så är dina frågor som om någon går in på ett campingforum och säger att de vill ha en husbil och nu köpt en kylväska till sin 245:a och undrar om det räcker.

Vilket det förvisso gör om man är lagd åt det hållet...

också nåt jag har märkt mårre....
kört racksynt via midi och det va ingen religös upplevelse då man fick ta i som fan på grund av velocitykurvan den har.....
så jag ställer mej till din undran också....

Jag använder den inte för att styra så mycket annat.. men räcker det inte med att använda velocity-ratten för att ställa in omfånget? ..kanske enbart gäller för dess egna ljud iofs. Manualen borde väl svara på frågan

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-10 22:40

Njae, jag har kikat i manualen men inte skruvat å testat än. Tänkte om ngn hade koll på det. Pinsam miss om det inte går att ändra...

PF: Med att få pianoljud genom en sequenser har du tolkat fel. Jag menade självklart att med yamaha keyboarden kan man spela in pianot som är under låten, dvs hela låten. och vad jag har läst och hört när man kollar efter keyboard med inspelningsförmåga, så ska man leta efter ordet sequenser. Har jag helt fel eller?

Ja visst, kalla mig vilket som, du är nog inte naiv, snarare patetisk med dina oerhört osmakliga jämföringar, Och du ska ha äran för att vara redaktör, tvii tvii
psst, du behöver inte idiotförklara mig hela tiden, då blir det lätt tvärtom mr PPFFT

Ja, hellre något billigare som kan lösa mina problem än ett stagepiano, om det nu gick som sagt. tips på bra rack och samplar med inbyggt hårddisk?

PF: Med att få pianoljud genom en sequenser har du tolkat fel. Jag menade självklart att med yamaha keyboarden kan man spela in pianot som är under låten, dvs hela låten. och vad jag har läst och hört när man kollar efter keyboard med inspelningsförmåga, så ska man leta efter ordet sequenser. Har jag helt fel eller?

Nej, det du är ute efter är en synt eller sampler med sequencer.

Citat:

Ja, hellre något billigare som kan lösa mina problem än ett stagepiano, om det nu gick som sagt. tips på bra rack och samplar med inbyggt hårddisk?

<internhumor>Det heter samplare.</internhumor>
Emu e4, e64, e6400 eller Yamaha A4000/A5000. Jag är inte säker på om Akais större maskiner (S3000, S3200, S5000, S6000) har sequencer eller ej.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:22

Sampler tycker jag låter onödigt krångligt. Någon liten modul som har pianoljud i sig borde räcka. Räcker tangenterna i din NL3 då? Den har ju bara 49 st. Ett piano 73 typ.

Nej dom räcker ju inte! behöver minst 61. Kanske kan överväga det och lära mig byta oktavknapp rätt fort och sänka en oktav med handen på bastonerna så att dom hamnar till sin rätt

används inte samplare [någonstans får man lära sig] jävligt mycket i en studio?

används inte samplare [någonstans får man lära sig] jävligt mycket i en studio?

Jo. Fast oftast i form av mjukvara numera. Och ska man vara exakt så är många syntar uppbyggda på samplingar i ROM som inte kan ändras, tex såna som i första hand är tänkta för pianon, stråkar eller liknande.

Man ska aldrig förklara ett skämt säger de, men iallafall: De flesta musiker kallar samplers för "samplers", men tidningen Studio föredrar ordet "samplare" eftersom det går att böja på svenska. Sök på "samplare" så hittar du en tramsig tråd där folk försöker finna upp nya termer på gamla instrument.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:37

Ring en musikaffär och byt in den mot ett stagepiano annars. Låter ju mer som din grej.

Samplers (vidhåller då jag ang ordet) används inte alls mycket längre. Det är en död produkt eller åtminstone en stenhårt nischad produkt. Folk kör allt sånt i datorerna idag, mycket enklare så. Men för oss riktiga nördar är det bara kul för då kan vi köpa drömsamplers för nästan inga pengar alls. Det gör dem dock inte lättare att jobba med för det...

aha! Jo men det är ju inte mer än rätt. Jag tror nog jag vill behålla NL3, kanske inte är min grej med just detta band, men vem vet liksom. Är ingen född-synt-musik-nörd-som-dör-för-pads kanske men vem vet. Jag är egentligen en indiehora som lyssnar på placebo och beundras av de få effekterna [rätt?] dom använder i sina låtar. Mycket kommer ju från effektpedalen, men jag gillar bara ljuden så mycket, att jag måste få med det i vår musik.
Just därför jag är kass på allt sånt, gick heller aldrig på mina privata pianolektioner

hehe då får det bli slampers hädanefter

PF: fwiw, jag håller fortfarande tio mot ett på troll.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 01:27

Jepp, man kan ju misstänka att någon har jävligt kul men det törs man ju knappt säga högt...

S90 är nog den enda du skulle ha nytta av från de anonserna. Men den är ju allt annat än billig.

Som du märker är det alltid skilda åsikter här på 99:an.

Jag vidhåller dock tveklöst att det är en sampler med inbyggd sequencer du vill ha. Det är inte det minsta krångligt om man använder sample-cds med färdiga presets (program+ljud). Med en inbyggd hårddisk är det precis samma sak som en synth. Välj program, tryck enter, vänta på att det laddas in. Sedan är det bara att jamma loss.

Bevaka tråden