Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Petasampler..Linux.. etc.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 16:04

Har funderat länge på det här, hur svårt skulle det vara att skruva ihop en kraftigt nerbantad linuxdist. med en specialskriven samplermjukvara som

1. Kan ha åtkomst från den datorn det är installerat på genom att man har en skärm inkopplad när man bootar, och då får man automatiskt upp samplerguit och inget annat (lär dock kräva att man bygger in stöd för midi och ljudkort så att maskinen gör att använda t.ex. live etc.)

2. Kan ha åtkomst över gigabit ethernet från plugin med återkoppling av ljudet tillbaka till "klientdatorn" dvs. man använder endast processorkraften i samplerdatorn (dom fxteleport, muse "nya" receptorkoncept etc.) ...

Detta skulle om det gjordes rätt, kunna göra att alla gamla pII pIII häckar som står i garderober etc. skulle kunna väckas till live igen, och beroende på hur tuff dator och hur mycket minne den har, så avgör det hur tuff sampler du får ...

Jag kan ingenting om programmering av detta slag, har endast jobbat med datain-dataut, datavaser och affärslogik dvs. men det lär inte vara raketforskning ...

Nu leder inte detta någonvart, men kanske, om det finns någon därute (volle?) som är brinnjävlig på den här typen av programmering, så kanske kanske kan jag väcka en liten tanke på hur man skulle kunna bygga en "Petasampler", softsampler ...

---

"du är aldrig tuffare"

Jag funderar ibland på att porta min mjukvara till linux.. men jag tror inte att mer än några väldigt få individer skulle få för sig att betala för ett musikprogram till linux. Så fort något har med linux att göra så verkar den allmänna uppfattningen vara att det ska vara gratis.. tyvärr. Många företag har redan försökt och misslyckats totalt. Det är helt enkelt inte värt det om man inte gör det på fritiden som ett hobbyprojekt.

Men iaf.. om man nu gör det så är det inga större problem att peta ihop en dist som fungerar ungefär precis så som du förklarar (jag gjorde en egen linuxdist från grunden för ett par år sedan.. så jag vet mycket väl att det går om man verkligen vill). Lättast skulle annars vara att t.ex. skripta om en basinstallation för Debian till att fixa alla grundgrejer som behövs (ljud, nätverk, grafikdrivare osv), köra automatisk inloggning till en default-användare och starta upp samplern iställlet för ett shell. Kopplingen till ens sequencer över nätverket blir då nästa problem.. men till sådant så verkar det finnas ett par lösningar som antagligen fungerar mellan flera operativ.

Hur som helst så är det ändå inte ett särskillt stort projekt om man nu bara ska slänga ihop en ganska så enkel sampler. Om man har aldeles för lite att göra på fritiden i ett halvår så låter det ju som ett rätt så kul projekt.

  • Medlem
  • 2006-01-23 10:18
Ursprungligen av Volantiz:

Jag funderar ibland på att porta min mjukvara till linux.. men jag tror inte att mer än några väldigt få individer skulle få för sig att betala för ett musikprogram till linux. Så fort något har med linux att göra så verkar den allmänna uppfattningen vara att det ska vara gratis.. tyvärr. Många företag har redan försökt och misslyckats totalt. Det är helt enkelt inte värt det om man inte gör det på fritiden som ett hobbyprojekt.

Jag tror nog inte att den allmänna upfattningen är att program till linux skall vara gratis. Bra exempel är de få komerciella spel som släpts till linux, som alltid är lika glädjande när de dyker upp.

Problemet är väll snarare att det är så liten grupp som använder Linux och dessutom arbetar med professionel musikporduktion. Så det blir helt enkelt inte lönsamt att lägga ner arbetstimmar på att porta ett program. Istället borde man redan från början sett till att göra programmet plattformsoberoende i största möjliga mån.

Problemet som jag fattat det är latency - nätverksprotokoll är inte gjorda för realtidskommunikation, så det är inte helt trivialt att få det att fungera. Men uppenbarligen är det möjligt, se till exempel Apples AUNetSend/Receive och Logic Node. Jag tror att distribuerad processorkraft kommer bli allt vanligare framöver, inte minst eftersom program måste anpassas för flera processorer/kärnor som blir allt vanligare, och då är man en bit på vägen.

Eftersom det krävs en hel del overhead när det handlar om nätverkskommunikation så tror jag det är bättre att använda gamla datorer som renodlade hårdvarumaskiner via midi och vanliga analoga utgångar.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 16:34

hehe, det ante mig att du var mannen som inte skulle se detta som något problem ...

tror du att det är något som skulle gå, att göra pluggar som pratar med ethernetkort och tar emot ljud utan att latencyn blir olidlig?

jag skulle mycket väl kunna tänka mig att stoppa in en liten slant, eller ragga tag i investerare i ett sånt här projekt under förutsättning att det går att bevisa innan, att det kommer att bli något i slutändan...

---

"bla bla bla"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-22 17:13

Det finns väl ganska gott om kommersiella programvaror för linux. Dock är det ganska dåligt med programvara avsedd för privatpersoner. Men någon måste ju börja. Det vore mycket spännande om sonar, logic eller cubase kom ut i linux version. Bara för att se hur de andra reagerar. Men jag tror det är långt borta. Yamaha som äger cubase är inte positivia till open source, apple som äger logic set det strategiskt och använder logic som ett sätt att få folk att köra OSX. Sonar vet jag inte så mycket om, så det är kanske där vi kan hoppas...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 17:14
Ursprungligen av pme:

Det finns väl ganska gott om kommersiella programvaror för linux. Dock är det ganska dåligt med programvara avsedd för privatpersoner. Men någon måste ju börja. Det vore mycket spännande om sonar, logic eller cubase kom ut i linux version. Bara för att se hur de andra reagerar. Men jag tror det är långt borta. Yamaha som äger cubase är inte positivia till open source, apple som äger logic set det strategiskt och använder logic som ett sätt att få folk att köra OSX. Sonar vet jag inte så mycket om, så det är kanske där vi kan hoppas...

VA?

---

"bla bla bla"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-22 20:38

Vadå va?

don: Jag har inte särskillt bra koll på hur snabb accesstiden är till och från nätverkskort. Men bra drivare, överföring via UDP och ett så okomplext nätverk som möjligt så bör det inte vara nå problem. Påminn mig gärna om nån vecka så ska jag kolla med en polare som verkligen måste veta mer om den detaljen! Men som sagt så tror jag däremot inte att det är ett projekt som är värt att lägga en massa cash i. Att köra via MIDI och sen spotta ut ren audio via ljudkort kommer underlätta en massa. Eller att köra via USB borde ju inte va så dumt annars.

pme: Som sagt så är det ett gäng företag (ett par väldigt stora dessutom) som testat att sälja till privatpersoner som kör linux.. men det har i alla fall som jag känner till gått riktigt dåligt. Det är bevisat flera gånger att det inte är värt att ens försöka längre. Speciellt inte sedan OSX kom.

Med tanke på hur kära cakewalk är i microsoft så är det nog den sequencern av de nämnda som jag tror minst på kommer till linux .. Det skulle väl vara ableton live isåfall. Ableton är vad jag vet(?) nästan helt oberoende från större bolags politik och deras sequencer är antagligen nästan helt plattformsoberoende. De har dessutom helt rätt inriktning med tanke på gränssnittet osv för att kunna fungera bland linux-folk. Sequencers som Renoise eller andra mindre kända sådana passar nog ännu bättre.

"Yamaha som äger cubase är inte positivia till open source"

..men det har iofs inte med någonting att göra.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 23:19
Ursprungligen av Volantiz:

don: Jag har inte särskillt bra koll på hur snabb accesstiden är till och från nätverkskort. Men bra drivare, överföring via UDP och ett så okomplext nätverk som möjligt så bör det inte vara nå problem. Påminn mig gärna om nån vecka så ska jag kolla med en polare som verkligen måste veta mer om den detaljen! Men som sagt så tror jag däremot inte att det är ett projekt som är värt att lägga en massa cash i. Att köra via MIDI och sen spotta ut ren audio via ljudkort kommer underlätta en massa. Eller att köra via USB borde ju inte va så dumt annars.

Kolla gärna vidare, jag tror nämligen att du har fel .. går det att få till en lösning som fungerar som bl.a. fxteleport, med distribuerad kraft, fast helt dedikerad mjukvara helt utan krav/behov av "synligt" os på värddatorn, dvs. en fullblods softsampler, så tror jag det sparkar rumpa rejält för alla dawstudios och kompositionsstudios som idag kör externa pcburkar med windoze för t.ex. gigastudio som sen måste dedikera en massa inputs (och samplerdatorn måste ha en massa outputs) för att kunna köra varje ljud på seperata spår i dawen .. att enkelt kunna slänga upp och köra en instans på ett spår, och vips så är allt där, precis som med fxteleport, och som sagt, nya muse uniwire, konceptet är vansinnigt hett, I am sooooo sure ... jag tror till och med att vi är sent ute .. (jag har haft denna idéen i två år men inte haft nånstans att göra av den..)

check this shit out..

http://www.museresearch.com/uniwire.php

får man till en softsamplerprodukt som fungerar som uniwire, tror jag att både NI och alla andra kan hälsa hem ...

EDIT: Dessutom kan jag redan se framför mig, en flock synthnördar designar softsampler ... hoho ... beat up tha brat, beat up tha brat, beat up tha brat with a baseball bat!

---

"du är aldrig tuffare än gigabit ehternet"

Ursprungligen av Don:

...som är släppt nu. Verkar ju intressant.

Nu måste jag ändå rätta mig själv..

"Att köra via MIDI och sen spotta ut ren audio via ljudkort kommer underlätta en massa"

NEJ! Det kommer bara strula till det hela ännu mer..

"Eller att köra via USB borde ju inte va så dumt annars"

JA! Men då behövs det väl såklart såna där onödigt dyra usb-kablar som inte går att få tag på längre. Firewire däremot.. det är ju ett riktigt bra interface.. mm..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 00:12

gigabit ethernet, nätverk lär ju finnas draget i varenda studio av rang idag.. och inte sällan är allt gigaswitchat redan ....

---

"BUUU! (sa spöket)"

Javisst.. men nu snurrade det runt lite alternativ i mitt huvud

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 00:31
Ursprungligen av Volantiz:

Javisst.. men nu snurrade det runt lite alternativ i mitt huvud

hehe

kollade du in uniwire ?

---

"du är aldrig girdla rä du"

Jag kollade in det lite snabbt i förrgår.. men inte särskillt genomgående. Jag har haft fullt upp med jobb nu de senaste dagarna.. så jag har nu en massa länkar sparade som jag ska läsa igenom sen.. bland annat ett par länkar om uniwire.
..men jag kollar in forumet för ofta nu känner jag.. får ju knappt nåt vettigt gjort :hmmm: .. men aja.. det är ju en dag imorrn också

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 00:41

jo, den där känner jag igen, vi borde ha "max 3 timmar om dagen spärr" eller nåt ... hehe

jag kan skissa upp lite riktlinjer för vad jag tänker om du vill, om du på allvar känner att det här skulle vara intressant ... (jobbade som syst. ark. tidigare, riktlinjer och specar det är mitt liv.. HEHE)

---

"bla bla bla"

Intressant?.. både ja och nej kan man väl säga. Jag kan ju ta ett snack om saken med resten av företaget på nästa möte. Det är ju en rätt kul grej att göra om inte annat..

Annars så har vi väl vember audio här på forumet? De har ju redan en cool sampler liggandes

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 07:50
Ursprungligen av Volantiz:

Annars så har vi väl vember audio här på forumet? De har ju redan en cool sampler liggandes

yes yes..

Jag tycker också det verkar vara lite väl mycket uppförsbacke över det hela. Man skulle ju i princip helt enkelt kunna köra fxteleport i autostart-mappen istället, den något längre boot-tiden är en rimlig trade-off jämfört med att inte ha några utvecklingskostnader. Jag har själv inga problem med att CPU-kraften inte räcker till i musiksammanhang så jag har ingen personlig lockelse av det, men det beror ju mycket på hur benägen man är att använda många spår och mycket polyfoni. I vilket fall som helst så räcker ju inte en extra P2/P3:a långt om man har problem med det, overheaden med nätverkskommunikationen lär vara nästan lika dyr som den prestandan man tjänar.

Om man ändå ska göra en customlösning tycker jag det är mkt tuffare att sätta ihop en x86-baserad hårdvaruplatform och därmed utnyttja fördelarna med att det är "extern hårdvara" och bygga ett megagrymmt användargränsnitt med lite motorfaders/encoders/knappar och en ganska stor (15"?) tft-display som visar ett flashigt opengl-interface som man anpassar mjukvaran till för att få ett riktigt smidigt workflow. Porr över prestanda, lätt val.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 00:56

mitt förslag till en prototyp är en wrapper för t.ex. en befintlig softsampler, sen säljer man in koncept och idé mot royalties och inflytande över utvecklingen till dito tillverkare .. givetvis under strikta avtal innan man demar något alls.. men en wrapper som visar konceptet med det underliggande linuxOSet, och sen en enkel kontrollerplug... och givetvis full teknisk funktionalitet dvs. när man gör en instans i dawen, så ska det komma ljud och man ska kunna putta på kontrollerna i ett enkelt gränssnitt .. etc. tror du hajar ... då har man nämligen ett enormt försprång och en massa erfarenhet av hur man ska lösa problem som uppstår på vägen, och det är mer kostnadseffektivt att köpa in eller köpa in sig i en färdig prototyp och sen vidareutveckla den ...

vill man inte det, så är det givetvis jävligt intressant att bygga allt från grunden och lansera eget varumärke etc. men fyfan vilket projekt ...

var jobbar du?

---

"ooompa loompas ooompa loompas"

Jag kan verkligen inte hålla mig undan.. körde en sökning på det där med latencyn. En massa sidor snackar om latency i mikrosekunders-tal även då de yrar om TCP. Men på sidan här under så verkar det stå vettigare saker som jag inte tänker läsa igenom nu
http://www.elecdesign.com/Articles/Index.cfm?AD=1&ArticleID=8044&pg=3

..äsh.. jag skickar ett pm.

Som jag ser det är det två separata problem ni pratar om:

1) Skicka ljud och kontrollkommandon över ethernet.
2) Fixa en vettig sampler som går att köra på en specialanpassad Linuxmaskin.

2 är onödigt begränsande: jag vill kunna köra vilka pluggar som helst på linuxslaven och inte bara DonAudio Petasampler men är det just samplers man är ute efter är det nog enklast att sätta upp ett system baserat kring Gigasampler eller Kontakt - NI och de andra struntar nog vilken plattform man kör mjukvaran på så länge de får sälja licenser. Kan bli lite knivigt med flera maskiner dock - behöver man en licens för varje separat maskin? (Detta talar för en egenutvecklad lösning, men pratar vi alternativ till Gigasampler eller Kontakt handlar det om rejäla utvecklingskostnader).

1 är ett intressant problem. Audiobiten går uppenbarligen att lösa eftersom det finns flera alternativ, både inbyggt i systemet (Apple), opensource (JACK) och kommersiella lösningar (FX Teleport). Inte helt trivialt dock, eftersom det måste jobba i realtid och dessutom fungera med precision på samplenivå. Hur man kontrollerar pluggarna är också viktigt, och kan nog vara krångligare än man tror.

Men eftersom tekniken uppenbarligen redan finns så måste det vara så att det antingen inte finns någon marknad för detta, eller att existerande lösningar är bristfälliga eftersom jag inte hört talas om någon som använt sig av de här lösningarna seriöst. (Trassel med auktoriseringar för betalpluggar är en bidragande faktor, kan jag tänka mig.)

Ska man göra något är det nog nu man behöver sätta igång. Apple har visat sig sugna på att använda gridteknik via Rendezvous/Bonjour, och jag kan inte tänka mig annat än att det kommer bli viktigare i framtiden, tex i Logic 8. PC eller tvärplattformsbaserat alltså, om man ska fa en så stor marknad som möjligt.

exakt!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 02:06

Dina poänger är bra, jag har redan gått igenom det där i huvudet ett antal gånger, en egen sampler är ju en dröm, men jag tror nog oxå att om man vill ha en vettig "time to market" så är det lämpligare att fokusera på att bygga ett vettigt hostalternativ och wrappa upp en befintlig produkt eller licensiera lösningen till den som betalar bäst.

Tekniken finns, och jag känner flera producenter som kör fxteleport i sin studio redan, med varierat resultat ja, men efterhand som buggar blivit fixade och utvecklingen gått framåt, så har det blivit användbart i skarpt läge.

Muse receptor har varit ett wildcard, det tar alltid tid att arbeta in ett varumärke och bygga upp förtroende på en redan ganska överetablerad marknad, alla kör sina race, och det är väl egentligen det som är mest oroande. Det ska bli mycket intressant att se var muse står om två år, jag förutspår goda år för muse, det som talar för min idé är just att folk slipper köpa hårdvara och kan återanvända sina gamla burkar.

---

"bla bla bla bla hit och sånt"

Citat:

Muse receptor har varit ett wildcard, det tar alltid tid att arbeta in ett varumärke och bygga upp förtroende på en redan ganska överetablerad marknad, alla kör sina race, och det är väl egentligen det som är mest oroande. Det ska bli mycket intressant att se var muse står om två år, jag förutspår goda år för muse, det som talar för min idé är just att folk slipper köpa hårdvara och kan återanvända sina gamla burkar.

Problemet är som vember skrev att man inte tjänar allt för mycket pga cpuanvändningen som krävs för att skyffla nätverkstrafik. Det talar iofs för att det är bättre att satsa på instrument snarare än effektpluggar i första hand.

Det vore väldigt trevligt med en lösning där man kan stoppa in en extra dator i racket, koppla in en nätverkskabel och få mer processorkraft att använda, men det finns som sagt en del problem. Inte minst att vissa existerande tillverkare inte har något större intresse av att se sina pluggar köras på externa maskiner (Waves), och att dsp-kort redan löser en del av problemet (mer processorkraft) på ett mer integrerat sätt.

Skulle jag göra detta som ett kommersiellt projekt skulle jag bygga en prototyp och sikta på att sälja till Tascam eller Native Instruments. Då skulle man kunna lösa många av de praktiska problemen med support, auktorisering osv. Ljud går ju att skicka, så problemen skulle vara att bygga en vettig hostmjukvara (NI har ju numera Kore...), kontroll/integrering med DAW:s och stöd för Mac och PC - man vill ju kunna köpa en busbillig Dell och stoppa in i racket för maximal kostnadseffektivitet. Inte alls omöjligt, men nog svårt att få till en kommersiell produkt utan rätt mycket pengar inblandat.

Jag har också haft just den här idén tidigare. Att ha en minimal Linuxkärna som gör om en gammal PC till en dedikerad sampler. Nätverkstödet känns inte som ett måste. Problemet är att datorer har så olika hårdvara. Att hitta bra drivrutiner för ljudkort/MIDI till Linux är inte heller lätt. Fördelen med systemet är att man får en väldigt prestanda inte minst när det gäller minne och hårddiskutrymmer jämfört men "vanliga" samplers. Vore perfekt att köra live.

Jag vet att det finns ett antal Linux projekt för att använda gamla datorer som gitarreffekter. Om jag inte mins fel så finns det även ett impulsreverb som kan köras på en minimal Linux dist utan GUI.

Bra länkar till musikrelaterade projekt i Linux och en massa annat skojigt.

http://sound.condorow.net/one-page.html

"cpuanvändningen som krävs för att skyffla nätverkstrafik"

..är knappt märkbar

"Nätverkstödet känns inte som ett måste"

Då är det inte samma idé.

"Att hitta bra drivrutiner för ljudkort/MIDI till Linux är inte heller lätt"

stämmer.. men det balla är att det inte behövs några drivare för sådant i det här fallet.. enbart bra drivare till NIC'et

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 14:44

det glädjer mig att se din entusiasm volle, jag tror minsjäl att du har börjat trigga ..

---

"bla bla bla idag jobba bla bla"

Räkna inte med det.. men som sagt.. det är ju en kul idé som inte skadar att spåna vidare lite på

Bevaka tråden