Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Petasampler..Linux.. etc.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-23 20:33

Problmet med nätverk för realtidsapplikationer är varken tcp eller udp. Problemet är ethernet. Ethernet saknar möjligheter för att hantera jitter och bandbred. Ethernet är ett medium där många kan dela på samma resurser, men protokoll för att styra vad som är viktigt saknas. Det finns naturligvis alternativ till ethernet som löser detta. Tex Net Insights teknik. Tcp's interna timing gör
tillsammans med ethernets egenskaper att det inte kommer att kunna leverara låg latens. Hur som helst så finns det möjligheter med udp, tex så kan man hantera borttapade paket med felrättande koder i stället för omsändningar. Och jag tror inte att ljudkort eller ethernet kort har speciellt olika egenskaper när det gäller latens. Problemen ligger utanför kortet.

Jag håller på att experimentera med FX Teleport där min huvuddator är kopplad till en PC via Gigabit (via moderkorten). Sen styr jag den datorn med TightVNC gratis programmet så det behövs varken mus, keyboard eller skärm till den. Smidigt. Har fått det att köra men inte hunnit leka så mycket. Får en hel del pops & crackles - även på hög latency. Så jag välkomnar en bra lösning på nåt sånt här
Man ska väl även kunna köra nätverk via Firewire - är det snabbare och stabilare?

Kanske kan ni hitta lite nyttig info på FX-Max forum:
http://www.fx-max.com/forum/index.php
(man kan även regga sig som demo användare)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 23:21

Bara sådär en tanke, men eftersom waves faktiskt använder ethernet till sina hårdvarulådor så känns det ju som om det borde gå att lösa...

Bevaka tråden