Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland SH-201 video

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-24 09:03

Undra om det är fel på mig, eller om närkontakt med ett större antal gamla synthäckar fått mig att digga nya Rolandburkar.

Sh201 verkar störtkul, gillar at man kan ta in en separat signal så smidigt.

Junomaskinen ser ut som min gamla juno60, låter modernt OCH är ett smidigt och snabbt skissblock (bara koppla in Valley Arten och dra ett riff) Den kan jag mkt väl tänka mig att köpa

Vp550 är väl både snygg och nyskapande?

Roligaste nyheterna från roland sedan D50 och jd800.

Gillar trenden att ge prylarna retrolook, snyggt och passar in med gammal skit. Tyckte JP8000 var lite väl plastig! Nu väntar jag på en jupiter86, kosmetisk som en jp8, med en VA motor med filter karaktär som en JP plus med någon typ av groovebox i för typ 12-13000:-

Ursprungligen av mush:

Ruskigt mycket synth för pengarna - du hittar ju knappt en original SEM för under 8000:- - här har du en nyproducerad modulär-version.

12000kr är fortfarande mycket pengar för en monofonisk synt, och för de som är intresserade av modulära syntar finns det mycket att välja på för de pengarna. Men framförallt tror jag att Oberheim och SEM inte är lika populära bland analogsyntköparna som andra märken. Hade det varit en modulär Minimoog-klon för 12000kr hade den sålt som smör, tror jag. (Inte för att jag vet om det hade varit möjligt att tillverka en till det priset.)

Citat:

Och 99-användarna är inte målgrupp för någon hårdvarusynthtillverkare då de flesta här bara gynnar begagnadmarknaden. Det är de som köper nya synthar som styr marknaden - och av de svenskarna spelar 50% i dansband, 25% går på musik-gymnasium, etc.

Japp (se kommentaren om dansbandssyntar i inlägg #56).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 10:48
Ursprungligen av false messiah:

Men framförallt tror jag att Oberheim och SEM inte är lika populära bland analogsyntköparna som andra märken.

Bullshit - det finns en anledning till att du sällan ser Obie's på marknaden - de är åtråvärda. De sålde relativt bra på sin tid - men deras ägare håller fast i dem. (Syftar inte på små syntharna i matrix-serien). Oberheim och i synnerhet SEM har höga andrahandspris då de dyker upp på marknaden. Problemet är att de rör sig mellan samlare och inbringar höga priser - så vi ser dem sällan på de vanliga marknadsplatserna. Analogsyntköparna har sedan VA'n etablerades mer och mer blivit en mindre och mer exklusiv skara (jag snackar inte MS-20 och billiga mono's utan model D minimoog:ar och liknande) och bland dessa är Obie som sagt högt värderad. Se bara priserna satta på JAM's Two-Voice SEM och Musikbörsens SEM...

VP-550 såg ju i alla fall ut som en synth ska.

Silky T! Frikyrkokantor på dagen, stans hårdaste pimp om natten!

Ser framför mig hur han svär åt småflickor, sparkar på katter och pimplar whiskey. Allt med en trogen Juno-G i handen ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 10:04

Tackar, förstärkte bara min poäng.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-24 10:35

Silky T hahaaha

En Jupiter-D och -G med andra ord.

Visst är de större Oberheimarna åtrådda på marknaden, men det är inte samma sak som att det finns många som vill köpa dem - inte jämfört med hur mycket folk suktar efter Moogar och Roland-syntar. Ja, det finns många som är intresserade av Oberheimar, men de är betydligt färre jämfört med andra fabrikat. Se bara på 1) hur mycket folk diskuterar 303-kloner, och 2) hur lång tid det tagit innan det dykt upp en Oberheim-mjukis (borträknat OB-12 förstås ).

Detsamma verkar gälla utomlands också, jag har sett mycket mer skriverier om Macbeth M5 än om Semtex, för att bara ta ett exempel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 11:56

... hur lång tid det tagit innan det dykt upp en Oberheim-mjukis (borträknat OB-12 förstås ).

Detsamma verkar gälla utomlands också, jag har sett mycket mer skriverier om Macbeth M5 än om Semtex, för att bara ta ett exempel.

Angående mjukvaru-version - Gibson äger Oberheim och är extremt restriktiva med hur namnet får användas och de patent som innehas av Gibson genom sitt ägande. De som påbörjat Obie-klonet har hotats med stämningsansökningar - så därav har vi inte sett en Obie-klon. Det har inget att göra med avsaknad av intresse - tro mig - efter ett pars år följande av en handfull forum och mejl-listor rörande vintagesynthar så är det de synthar folk mest diskuterar avsaknaden av kloner. SEM-patenten är fria - därav börjar vi se SEM-kloner. Hittills har vi redan två olika på hårdvarumarknaden: SEMTEX och SEMblance, vilket säger rätt mycket. Bortsett från 303:an - hur många hårdvarukloner av gamla monosynthar har du sett i kommersiell produktion???

Inte så konstigt att M5:an diskuteras mer än Semtex - Det är ett enormt semi-modular vs. en rack-modul...

• Oregistrerad
  • 2006-01-24 16:44
Ursprungligen av mush:

Angående mjukvaru-version - Gibson äger Oberheim och är extremt restriktiva med hur namnet får användas och de patent som innehas av Gibson genom sitt ägande. De som påbörjat Obie-klonet har hotats med stämningsansökningar - så därav har vi inte sett en Obie-klon. Det har inget att göra med avsaknad av intresse - tro mig - efter ett pars år följande av en handfull forum och mejl-listor rörande vintagesynthar så är det de synthar folk mest diskuterar avsaknaden av kloner. SEM-patenten är fria - därav börjar vi se SEM-kloner. Hittills har vi redan två olika på hårdvarumarknaden: SEMTEX och SEMblance, vilket säger rätt mycket. Bortsett från 303:an - hur många hårdvarukloner av gamla monosynthar har du sett i kommersiell produktion???

Inte så konstigt att M5:an diskuteras mer än Semtex - Det är ett enormt semi-modular vs. en rack-modul...

Är det bara namnet som är problemet? Vill minnas att Mr. Oberheim himself lärt få äta upp Gibsonaffären surt, därav Marion (efter hans dotter) ..

Fast en plugg som heter ÜberHeym skulle dom ju i teorin inte kunna stoppa ...

---

"bla bla bla"

Idag köper man visst en synth, trycker på en knapp, så blir det instant RnB:)

Var det så ex. Depeche gjorde en gång i tiden? köpte en Emulator, och HEY! KOLLA/HÖR DENNA LÅTEN GRABBAR! den kallar vi "Just can´t get enough".
Vilken tur va!

Jag letar efter en liknande pryl. Då kanske denna är något för mig?

Skämt åsido. Jag gillar dendära externa filterdelen/ljudkortsbiten. Men annars så tycker jag inte att den var så spännande.

Många mjukvarusyntar görs ju i samarbete med bolaget som äger rättigheterna, så jag tror inte att Gibsons motstånd nödvändigtvis har så mycket med saken att göra. Dessutom tror jag att större bolag som Native Instruments har tillräckligt med resurser - de gjorde ju en B3-klon, trots att Hammond fortfarande existerar. Och jag vidhåller att andra tillverkare är mer populära: det finns en anledning till att det finns 3 (4 om man räknar Minimax) mjukis-minimoogar, dussintals med 303:or, gott om Juno-kopior, men än så länge ingen Oberheim-kopia på marknaden. Och det beror inte på ovanlighet eller kostnad, det finns ju till och med mjuka versioner av EMS Synthi att köpa.

Och som sagt, jämfört med vad andra tillverkare erbjuder så är Semtex inte överdrivet prisvärd. I en kommentar på Analog Industries så skriver någon att det motsvarar en x0xb0x, en Evolver, en AvrX och pengar över. Jag tror kruxet är att €1200 är mer än vad hobbyister är villiga att betala, men Semtex i stort erbjuder inte tillräckligt mycket för att locka de som är intresserade av stora modularer (Cwejman, Macbeth, för att bara nämna två normaliserade modulära system).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 14:48

Många mjukvarusyntar görs ju i samarbete med bolaget som äger rättigheterna, så jag tror inte att Gibsons motstånd nödvändigtvis har så mycket med saken att göra. Dessutom tror jag att större bolag som Native Instruments har tillräckligt med resurser - de gjorde ju en B3-klon, trots att Hammond fortfarande existerar. Och jag vidhåller att andra tillverkare är mer populära: det finns en anledning till att det finns 3 (4 om man räknar Minimax) mjukis-minimoogar, dussintals med 303:or, gott om Juno-kopior, men än så länge ingen Oberheim-kopia på marknaden. Och det beror inte på ovanlighet eller kostnad, det finns ju till och med mjuka versioner av EMS Synthi att köpa.

Inget du skrivit säger att ett bolag skulle kunna använda gällande patent eller varumärken utan samtycke från ägaren. Att det finns kloner på andra synthar är för att patent, varumärke och rättighetsägare gått med på detta. När det gäller Oberheim går snart ett gäng patent ut rörande OB8, OB-X, OB-Xa serien. Och vad ser vi - JO, nu flashar G-Media en OB-X mjukvaru-klon vid namn S.O.B. för Sonicstate på NAMM och plötsligt är ett gäng amerikanska forum i smått onani-tillstånd.

Tänk att semtex'en var en sån dolkstöt att man var tvungen till att leta upp en muppblogg för att racka ned en intressant produkt:):)

Ursprungligen av remsjev:

Tänk att semtex'en var en sån dolkstöt att man var tvungen till att leta upp en muppblogg för att racka ned en intressant produkt:):)

Heh.
Nej, det var mest att jag visste att Analog Industries hade skrivit om Semtex och inte varit överdrivet imponerad. Och han gillar analogsyntar (som namnet kanske antyder).

Heh.
Nej, det var mest att jag visste att Analog Industries hade skrivit om Semtex och inte varit överdrivet imponerad. Och han gillar analogsyntar (som namnet kanske antyder).

Nej, tyckte det var roligt att du lutade dig mot en internetdagbok för väderkvarns debatten, varför inte bara säja at DU inte verkar gilla den.
Men som vanligt så går det mest hem att citera nånting som ovan, lr sos, FM osv . Typ: macbeth m5 verkar jättebra för den skriver ju alla om...:):)

joo, jag H a r också sett hans site (Analog Industries) förstår att du är tvärimpad med tanke på den strid av nyheter som kommer därifrån upp hit till 99an

:kaaaka!:

Jag har förresten funderat på om det finns några analoga Oberheim icke-SEM kloner, eller några Roland icke-303 kloner? Alltså analoga kloner på OB-8 et al eller Juno et al... Det finns ju iallfall en (låtsas-)Oberheim VA och det finns nån Juno-plugg, men annars...

Ursprungligen av Olle Truck:

Jag har förresten funderat på om det finns några analoga Oberheim icke-SEM kloner, eller några Roland icke-303 kloner? Alltså analoga kloner på OB-8 et al eller Juno et al... Det finns ju iallfall en (låtsas-)Oberheim VA och det finns nån Juno-plugg, men annars...

tror, obs! spekulerar hejvilt, att det fortfarande finns iaf ett gäng juno's ute på marknaden, och eg en massa "kloner" i form av presets på i princip dem flesta maskiner som gjorts efter det. 303marknaden för 10 år sen var hysterisk, fanns uppgifter på att dom ett tag kostade 20000kr. Vilket självklart öppnade upp för klonerna. Och idag anser väl dom flesta att ett rimligt pris på en 303 ändå ligger på nånstans 6500-7500, beroende på skick.

Sh-201 kommer nog täcka upp det behovet som finns, när det gäller analoga polyfoner. Visst a6, och polyevolver i all ära men dom kostarn mer. 201 är mer för workstation/DAW'are som letar efter något extra+ har blivit intresserade av syntar generellt, men inte orkar sätta sig in vad som passar dom när det gäller beggat. + att det finns faktiskt folk som är noga med att saker ska vara boxfresh, och inte ens petat på av någon.

Vad gäller Oberheim finns ju förstås Ceetah (och Marion fast det är ju Oberheim), men nån nyare grej?

Men varumärken har ju inte hindrat andra att göra mer eller mindre uppenbara kopior på klassiska syntar, från stora aktörer som Steinberg och NI till mindre som reFX. Det gäller både produkter där det finns nuvarande ägare till varumärket och där de gått i konkurs.

Om patenten gått ut eller ej spelar för övrigt ingen roll när det handlar om mjukvara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 15:12

Men varumärken har ju inte hindrat andra att göra mer eller mindre uppenbara kopior på klassiska syntar, från stora aktörer som Steinberg och NI till mindre som reFX. Det gäller både produkter där det finns nuvarande ägare till varumärket och där de gått i konkurs.

Om patenten gått ut eller ej spelar för övrigt ingen roll när det handlar om mjukvara.

Oberheim räddades från konkurs av Gibsons köp, så det kanske svarar på din fråga...

Vilken fråga?

Jag har ingen större åsikt om Semtex faktiskt, mer än att jag tycker att den är rätt dyr och inte så intressant. Men överlag har jag inte sett särskilt mycket diskussion om den på nätet, speciellt inte jämfört med andra analoga nyheter. På sätt och vis är det kanske ett sundhetstecken: semimodulära analogsyntar utlöser inte automatiskt Pavlovska dreglingar hos retroskaran eftersom det finns rätt många tillverkare att välja mellan.

Jag tror faktiskt vi har haft fler nyheter från Ars Technica än från Analog Industries. (fast jag gillar definitivt deras Audio Damage-pluggar, så de brukar dyka upp...)

"ÜberHeym" hehe, det var rätt kul, tipsa tyskarna!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 11:02

http://99musik.com/forum/showthread.php?t=883

Så kan vi fortsätta diskutera SH-201 här...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 11:27

Den kostar ungefär 1/2... ja, nästan 1/3 av vad redan rätt prisvärda och populära (eller populistiska?) JP8000 gjorde. Dessutom har JP8000 utgått för flera år sedan. Jag tror man får ge Roland en chans, den här nya synten verkar förträffligt trevlig och rolig.

Fast den har ju å andra sidan färre rattar och som jag fattar det bara 2 röster mer (10 istället för 8). Känns som en ganska vek uppgradering, speciellt jämfört med konkurrenterna (Alesis Ion tex).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-25 11:48

Jo men det är ju en VSTi också. För det priset...

Bevaka tråden