Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorn + Ion = krig!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 18:50

Helt plötsligt har min dator börjat bli helt tokig av att sitta ihop med min Ion. När jag använder den i cubase och leker lite är det inga problem, men när jag gör andra saker med datorn och Ion är avstängd går cpu:n i taket. Nu har det gått så långt att datorn inte ens klarar att stänga av sig. Vad är det som pågår egentligen? Så fort jag drar ur midikablarna är allt frid och fröjd..

Vet att jag hade det här problemet för ett tag sen, men då gick det över, har ingen aning om varför. Och det gäller bara med Ion, inte med någon annan maskin.

Är det kanske så att Ion är ungefär som Marvin i Liftarens guide till galaxen och försöker få min dator att ta livet av sig genom att prata med den?

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-26 19:00

Det lät ju rätt udda... Det händer alltså bara när ion är avstängd? Om du trycker ctrl-alt-del när cpu'n går i taket, väljer tabben processer och sorterar efter cpuanvändning, vilken process är det som ligger och drar prestanda? (om du kör windows då alltså).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 19:08
Ursprungligen av Arete:

(om du kör windows då alltså).

Haha! Vad annars om man vill uppleva såna här konstiga strul menar du?

Misstänker nån slags digital feedback. Det som går in i ION går tillbaka till datorn och sen till ION igen som skickar det till datorn osv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 20:20

Självklart är det windows..
Grejen är att om jag kollar processerna så är det ingen där som förändras beroende på om midisladden är i eller ej, ändå går cpu:n ner från 100% till typ 4% när jag drar ur dom..

Hur kan Ion stå och skicka när den är avstängd? Kan inte Ion bara tacka och ta emot när den inte är igång?

tror inte ION skickar men att midiinterfacet skickar något som går rakt igenom och loopas. Behöver ju inte alls vara så bara en teori

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 20:29

Jepp. Låter ju otroligt konstigt men det låter som en midibuffer som fylls till bristningsgränsen.

• Medlem
  • 2006-01-26 20:41

kan det vara så att det är fel på din ion eller kablage eller liknande. felsök! koppla din ion till en annan dator, samma problem? byt kablage, samma problem? koppla en annan maskin till datan, fortfarande problemet kvar? då får du åtminstone veta vart i kedjan problemet ligger. låter som nån typ av loop, hur har du kopplat mer exakt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 20:55

Kopplingen är mycket basic, bara in och ut, det händer inte med något annat instrument och det spelar ingen roll om man drar ur elkabeln från Ion eller ej..(någon föreslog att jag skulle testa det).. Det är så långt jag har kommit ännu så länge.. Ska testa att koppla till en annan dator och återkomma med resultatet.. Tack för tipsen!

• Medlem
  • 2006-01-26 20:57

testa att dra ut MIDI in kabeln, fortfarande kvar? testa att dra ut MIDI out, fortfarande samma problem?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 20:58

syked: "Så fort jag drar ur midikablarna är allt frid och fröjd.."

• Medlem
  • 2006-01-26 20:59

låt dom vara ur då PF...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 21:01

Jag citerade översta inlägget.

• Medlem
  • 2006-01-26 21:04

PF : jag missade, tack för att du poängterade!

då verkar det ju inte bättre än att ION:en är defekt. har du kvar nån garanti?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 21:04

Har provat att dra ur dom en och en, ingen reaktion. Det är först när båda är ur som cpu:n går ner. Samt när jag kopplar dom till fel ingångar, men det säger väl sig självt..

• Medlem
  • 2006-01-26 21:06

så samma problem uppstår även när bara MIDI out från datorn är kopplad till MIDI in på din ION?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 21:08
Ursprungligen av syked:

så samma problem uppstår även när bara MIDI out från datorn är kopplad till MIDI in på din ION?

Jepp

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 21:07

Garanti - moahahahaha (rått skratt). Har redan försökt få bytt två tangenter som en dag bara släppte (haken som håller dom nere gick av), men fick till svar att sånt inte kan hända och att jag därför inte kan få det på garantin. Man kan säga att det inte har gått så bra hittills för mig och Ion.

• Medlem
  • 2006-01-26 21:11

skumt värre, låter inte som en bra affär. men skit samma. testa din ION på en annan dator alternativt testa en annan maskin på din burk. kvarstår samma problem så får dom ju byta ut den...

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-26 21:30

Har du garanti så är det bara att kräva att dom fixar det. Annars höra av sig till allmänna reklamantionsblajset.

MIDI in på Ion SKA vara elektriskt isolerat från datorns MIDI ut, det säger MIDI-standarden. Visserligen är det inte alla som följer den till 100% men ändå.

Det enda jag kan komma på är att det skulle vara någon mystiskt jordloop, men isåfall måste det nästan vara konstruktionsfel i Ion:en. Alternativt att MIDI-in optokopplaren har pajat i Ionen. Båda grejerna ska givetvis gå på garantin, eller konsumentskyddet.

En långsökt tanke är att Ionens MIDI-interface plockar upp nån störning från datorn; har du provat att flytta den längre från datorn?

Ytterligare en tveksam möjlighet är att du kör på ett Joystick-MIDI-interface, och att Ionen på något sätt får Joystick-signaler som den reflekterar. (OBS: är inte ens säker på att detta är teoretiskt möjligt). Vad har du för MIDI-interface?

...bara några longshots liksom.

1
Bevaka tråden