Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

¤PROBLEM: MOOG PRODIGY Synhouse CV/GATE & LINE IN¤

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!

Det var ett tag sedan jag var hemma nu men det är dags att ta tag i det igen. Min Moog Prodigy modifiering...

Så... Nu behöver jag all erfaren input jag kan få!

Jag hade skivit ut följande övertydliga instruktion ifrån Synhouse hemsida (se länk: http://www.synhouse.com/prodigy2.html ) och hade förberett mig med nödvändiga delar och resurser för detta enkla ingrepp.

Jag är van lödare och har licens för att löda på båda flyg och militärt materiel så jag är knappast någon glad amatör på området precis..

Så..

När jag väl hade installerat allt och synten var ihopsatt igen och jag skulle sätt på den så började jag att lira på den utan några CV/GATE-kablar anslutna.

Då fungerade den precis som förr.. Inga problem.. Bra! Inga komplikationer!

Men...

1) Nu när jag kopplade in CV/GATE-kablarna så kopplades klaviaturen ur precis som den skulle göra.. MEN, ingenting triggades ifrån det externa CV/GATE-kablaget, inget önskvärt beteende..

2) När jag då bara hade CV-kabeln ansluten så gick det att spela på Prodigins klaviatur och tonerna ändrades fram till tangent G2 därefter så behölls samma ton.. Hmm.. Något skumt.. Eller går det att förklara?

3) Hade jag bara GATE-kabeln ansluten så triggades ingenting och igen CV-ifrån klaviaturen på Prodigyn gick fram (förmodligen pågrund av ingen GATE-signal togs emot ifrån paneljacket).. skumt igen.. suck..

4) Anslöt jag något till LINE IN så gick det inte genom mixern.. Inte ett ljud.. Skumt ännu en gång.. dubbelsuck..

Summa summarium och möjliga misstankar ifrån min sida..

1) Det står i instruktionen att man skall jorda SAMTLIGA paneljack till vänstra delen på OSC 1 MIX.. Även CV/GATE-jacken..? Hmm.. Känns sådär eller?

2) Dom säger att efter modden så skall det gå att trigga Prodigyn med en Roland eller ARP-synt.. Alltså vad dom säger är den skall matas med +5V(normalt) upp till +10V(ARP?) GATE och 1V/OCT då alltså? Har inte moog lite speciell scaling och trig? Kanske inte på kretskortsnivå tydligen? Correct me if Im wrong.. Synhouse borde ju veta vad dom snackar om..

3) Kan jag ha polvänt TRIG & CV kablarna till paneljacken så att den kommit på den switchbara sidan? Beteer den sig så då? Men.. Njae.. Jag har varit väldigt noggran.. Dessutom skulle den inte fungera perfekt när inga kontakter var anslutna.

4) Kan jag ha en för gammal Prodigy? Men samtidigt så är ju denna mod för just det tidigaste maskinerna utan CV/GATE as default!!! Argh..

5) LINE IN funkade ju ej i heller.. Ingen aning varför ärligt.. Kan bara vara att jag lödat på kabeln på fel switchande/brytande del vilket jag är nästan 100% säker på att jag INTE gjort.. suck..

6) Mail är iallafall skickat till Synhouse, men.. De enda svar jag får ifrån dom är att om gjort modden på en Prodigy innan och då fungerade den perfekt samt att dom inte svara på några frågor relaterat denna mod då dom inte tar ansvar för den. Jättetrevligt... dubbelsuck...

Så.. Har ni någon sådär spontan aning och erfarenhet av detta problem så är ni väldigt varmt välkomna med input d å jag känner att det hade varit helt underbart om dettta äntligen fungerade!

Det är ju trots allt en väldigt enkel modd att genomföra i mina ögon..

Många tack på i förväg!

/ Thomas

Nu är jag aldeles för trött för att orka läsa den där sidan eller din text.. men det finns tre olika prodigy-versioner utan CV som standard.. och de moddas på lite olika sätt. Audio-in verkar fungera likadant på alla versionerna. .. men det kanske inte hade med något att göra?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-31 22:50
Ursprungligen av moogpower:

3) Kan jag ha polvänt TRIG & CV kablarna till paneljacken så att den kommit på den switchbara sidan? Beteer den sig så då? Men.. Njae.. Jag har varit väldigt noggran.. Dessutom skulle den inte fungera perfekt när inga kontakter var anslutna.

Tycker problem nr.1 verkar som om du kanske har gjort detta. De skulle fungera perfekt utan propp i jacket om jacken är normaliserade på det sättet. När du sätter i jacken bryts normaliseringen för att övergå till det som kommer in externt.

Jag har bara moddat en Micromoog med synhouse midijack. att jorda alla jack till samma punkt tycker jag inte låter konstigt.

Hmmm ... :hmmm:

Framsteg & senaste nytt...

Hej igen allesammans.

Det är nu ett tag sen ni hörde ifrån mig och jag drog iväg till en skidsemester, Val Thorens närmare bestämt.

Satte mig nästan direkt med min Moog Prodigy när jag kom hem för att reda ut vad som inte stämde. Det roliga är att efter att ha gått igenom allt väldigt nogrannt så fann jag absolut inga fel i modden jag gjort.

Provade nu allt igen med min Pro~One som CV/GATE(+5V) styrning. CV'n funkade nu perfa men GATE svarade inte.

Idag mätte jag en opluggad GATE IN på min Moog Prodigy när jag lirade ifrån dess klaviatur och fick då reda på att den behövde +10V istället för +5V som är det normala, suck moog, jag borde fattat samtidigt som Synhouse skriver att det går att driva med Roland & ARP (då är som så hala som dom menar SH-09 och ARP2600 möjligtvis..) Jippie...

SÅ.. Min fråga är... Hur skall jag göra nu? Min Syntecno TeeBee som jag skall styra med är en MKII inte en MKIII. Alltså, jag kan inte switcha om till +10V på GATE OUT där.

Skulle jag kunna modda inne i min Moog Prodigy så den vaknar till på +5V istället för höga +10V?

Säkra TIPS och RÅD är väldigt behövliga just nu då jag är väldigt nära att knäcka min nöt!

En mängd tack såhär långt och i förhand!

Hej Thomas.

Det råkar inte vara så att Moogen har S-trig istället för Gate då? Dvs. signalen är på ända fram tills att det ska låta. Minimoogen och Sourcen kör det iaf.

  • Medlem
  • 2006-02-15 20:09

jo. moog har ju S-trig. Men är det det som felar? En grundmiss isf. Tror nog mer om moogpower än så.

Nope grabbar... Sorry... Wrong...

Prodigyn ger 0V utan beröring och +9.84V när man trycker ned klavvet... Alltså inte att förväxla med minimoogen...

Förövrigt funkar nu min Moog Prodigy med min mod och både CV och LINE IN går klockrent & FETT!

Men.. GATE IN vill ha +10V vilket gör att jag måste modda min Syntecno TeeBee MkII(+5V) så att den ger en "moog"gate som MkIII:an(+10V, gate 4) lancerades med.

På deras hemsida har de ett dokument ("Download a document explaining how to make a 10 Volt gate output. (Moog synthesizers)") som beskriver denna mod på en MkII:a men den verkar vara extern, inte lika kul.

http://www.xs4all.nl/~syntecno/files.htm

Jag efterlyser en intern mod till +10V likt MkIII i Syntecnon vilket borde vara möjligt att genomföra. Skickade ett mail till "Robbie 303" som var högsta hönset då den producerades, inväntar svar där.

Annars ni kanske har några vettiga tips och råd? Tack på förhand i sådanafall!

Jag har ingen erfarenhet av teebee internt men om det finns 10-15V att tillgå inne i teebeen ska det vara enkelt. Kretsen tar väl inte ens upp en kubikcentimeter och bör kunna lödas fast på telejacket utan problem.

edit: det står i dokumentet du länkar till.

"You might want to build the circuit inside the TeeBee.
Then you can use the 12 Volt powersupply inside the TeeBee.
The 12 Volt power is available at pin 4 of the TL074 at the digital board. The 12 Volt is also available at other points. Use a Voltmeter to find an easy to reach place to solder a wire to.

You can drill a hole (at the back of the TeeBee) for an extra (mini) jack output with 10 Volt, or use the old mini jack output. When you use the old mini jack output, you must cut the trace that is going to the center pin of this gate output (leave the ground connected)"

Ursprungligen av Bionik:

Jag har ingen erfarenhet av teebee internt men om det finns 10-15V att tillgå inne i teebeen ska det vara enkelt. Kretsen tar väl inte ens upp en kubikcentimeter och bör kunna lödas fast på telejacket utan problem.

Exakt vad min plan är... Kommer kolla på det omedelbart när jag fått tillbaka den ifrån en polare som vaktat den medans jag varit och jobbat i Kina i över ett halvår... Förhoppningsvis i helgen...

Ursprungligen av Bionik:

Jag har ingen erfarenhet av teebee internt men om det finns 10-15V att tillgå inne i teebeen ska det vara enkelt. Kretsen tar väl inte ens upp en kubikcentimeter och bör kunna lödas fast på telejacket utan problem.

edit: det står i dokumentet du länkar till.

"You might want to build the circuit inside the TeeBee.
Then you can use the 12 Volt powersupply inside the TeeBee.
The 12 Volt power is available at pin 4 of the TL074 at the digital board. The 12 Volt is also available at other points. Use a Voltmeter to find an easy to reach place to solder a wire to.

You can drill a hole (at the back of the TeeBee) for an extra (mini) jack output with 10 Volt, or use the old mini jack output. When you use the old mini jack output, you must cut the trace that is going to the center pin of this gate output (leave the ground connected)"

Tack Bionik!!!! Det var huvudet på spiken! Detta hade jag helt missat!!! Lysande!!! :kaaaka!:

Nu börjar min bild blir en realitet av hur jag står och gungar i takt med en styrd pulserande hård moogbaslina som jag programmerat samtidigt som jag kranar på rattarna och gör hårddiskinspelning efter hårddiskinspelning!!!!

Detta forum är verkligen helt underbart! Tack alla i familjen 99!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-15 23:56

Sätt ett 9V batteri i serie med gaten.

L

  • Medlem
  • 2006-02-16 01:35

Åfasen. trodde alla moogers körde med s-trig

1
Bevaka tråden